شهر و جامعهعناوین اخبار

نقش خبرنگاران در ایجاد امنیت پایدار

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، خبرنگار پایگاه خبری پلیس،خوب می دانیم سعادت و خوشبختی یکی ملت در داشتن جامعه امن و سالم است. معمولاً هر جامعه ای متناسب با رشد یا انحطاط خود با انواعی از انحرافات و قانون شکنی روبروست که لازمه ترقی و تعالی آن جامعه، مواجهه صحیح و حکیمانه با آنهاست. از این رو است که نقش خبرنگاران در آگاهی بخشی عمومی و ایجاد جامعه امن و سالم برای مدیران و هدایتگران و آحاد جامعه ضرورت پیدا می کند زیرا بکارگیری آموزش صحیح در این زمینه ها، انسان را به موجودی کارساز و نیرویی سازنده برای ساختن جامعه مترقی و پیشرفته تبدیل خواهد ساخت.

بی شک در دنیای امروز اطلاع رسانی، شفاف، دقیق و سریع و ارائه آگاهی های لازم به مردم و بالابردن قدرت شناخت و تشخیص آنان، از مهمترین و اساسی ترین روش های دولت ها، سازمان ها و شرکت ها برای رسیدن به اهداف مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

تحقیقات نشان داده است بسیاری از جرایمی که مجرمان مرتکب شده اند براثر عدم رعایت موازین ایمنی و یاسهل انگاری مردم و خانواده ها رخ داده است که خبرنگاران رسانه های گروهی با اطلاع رسانی و آگاهی عمومی در این زمینه می توانند نقش موثری را ایفا کنند.

بنابر این لازم است که مردم در برابر تهدیدات اخلالگران و فرصت طلبان از اصول و روش هایی آگاهی یابند که موجب ایمنی خود و خانواده هایشان در برابر مجرمان شود. واقعیت این است که مجرمان هدف های خود را براساس اطلاعات، برآورد و انتخاب می کنند که این اطلاعات اغلب از طرف مردم عادی نادیده گرفته می شود و بسیاری از بزهکاران از غفلت و بی توجهی بزه دیدگان احتمالی سوء استفاده می کنند. لذا برکسی پوشیده نیست که عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات می تواند زمینه فعالیت مجرمان و بزهکاران را بیشتر کند.

اطلاع رسانی خبرنگاران رسانه های گروهی در خصوص هشدارها و آگاهی دادن به عموم مردم در خصوص شیوه های مقابله با جرایم و پذیرش هشدارها و عمل کردن به راهکارهای پلیس از جانب مردم، همکاری و هماهنگی دو جانبه پلیس و اجتماع را به وجود می آورد که از بهترین و موثرترین روش ها برای پیشگیری از وقوع جرایم و ایجاد جامعه امن و سالم و مترقی خواهد بود.

تاثیر اطلاع رسانی خبرنگاران به مردم بر امنیت جامعه

خبرنگاران با انجام دقیق رسالت اصلی خود که همان اطلاع رسانی دقیق، شفاف، به موقع و بهنگام به مردم و آگاهی بخشی جامعه از خطرات، تهدیدات و آسیب های پیش رو می توانند نقش بسیار کارسازی در امنیت پایدار ایفا کنند که برخی از این نقش ها به شرح زیر است:

۱-پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات اجتماعی:

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از جرایم و حوادث مانند جعل، کلاهبرداری، سرقت، اخاذی و … ناشی از عدم آگاهی های عمومی، عدم رعایت اصول ایمنی و یا بعضاً سهل انگاری در برابر تهدیدات می باشد. لذا کاهش جرایم در هر جامعه ای در گرو شناخت عوامل مؤثر بر بروز جرایم مربوط به آن جامعه و دست یافتن به راه حل های صحیح و آموزش آن به مردم است.

بدون شناخت این عوامل و عدم آموزش عمومی نمی توان در سالم سازی یا نوسازی اجتماع، نقشه صحیح را ترسیم کرد. لذا بین آگاهی های عمومی و پیشگیری از وقوع جرایم یک رابطه قوی وجود دارد. پس هرچه آموزش بیشتر باشد درصد بزه و بزهکاری و نا امنی ها نیز به مراتب کمتر خواهد شد. با توجه به این که”پیشگیری در همه امور، آسانتر، کم هزینه تر و مطمئن تر است”.

۲-ایجاد اعتماد عمومی و مشارکت همگانی:

اگر به مردم در زمینه نحوه همکاری با پلیس،اطلاع رسانی و آگاهی مناسبی ارائه شود و نسبت به آن باور مثبت پیدا کنند. قطعاً در عرصه مشارکت قدم مؤثری بر می دارند. مهمترین جلوه های مشارکت مردم نیز عبارتند از:

الف)جامعه، خواست ها و انتظارات نیروی انتظامی را درک کرده و در جهت آن قرار می گیرد و در راستای اهدافش آن را یاری می دهد، نظم و امنیت و آسایش فردی و اجتاعی وقتی با همکاری و هماهنگی مردم همراه باشد، به مراتب علمی تر و سودمندتر خواهد بود.

ب)جامعه بخاطر شناخت و فهمی که از موقعیت بدست می آورد مانع از حرکت نیروی انتظامی و سرعت آن نمی شود.

ج) اگر مشارکت به خوبی انجام شود، در امر پیشگیری و کشف جرم و تعمیم نظم و امنیت نیز توفیق خوبی حاصل خواهد شد.

۳-افزایش سطح رفتارهای بهداشتی و انتظامی و سطح سلامت:

بارز ترین مثال در این مورد اهمیت اطلاع رسانی و ارائه آگاهی های عمومی در خصوص پیشگیری از سرایت بیماری خطرناک ایدز است. اگر متصدیان امور در ارائه آموزش لازم قصور نمایند، روز بروز بر تعداد مبتلایان به این بلای خانمانسوز که اکثراً ناشی از عدم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی است، افزوده خواهد شد.

از این مثال اهمیت اطلاع رسانی و ارائه آگاهی عمومی در امور راهنمایی و رانندگی، جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر ، پیشگیری از سرقت ، کلاهبرداری و نظیر آن بیش از پیش معلوم و مشخص می شود زیرا که این گونه آگاهی ها در تأمین سلامت جامعه نقش تعیین کننده ای خواهند داشت.

۴-آشنایی و آگاهی نسبت به قوانین و مقررات کشور:

هرچقد سطح شناخت و آگاهی عمومی مردم نسبت به قوانین و مقررات بیشتر شود به همان نسبت، میزان التزام به قانون گرایی هم بیشتر شده و از سطح جرایم و تخلفات کاسته خواهد شد.

۵-رفع ابهام، شایعه و خنثی سازی عملیات روانی دشمن و تقویت حس اعتماد نسبت به عملکرد مسئولان کشور :

یکی از نقش های مهم خبرنگاران رسانه های گروهی، خنثی سازی تبلیغات دشمن و ایجاد حس اعتماد در بین افراد جامعه نسبت به نیروهای خودی است. به یقین اگر در بیان واقیعت های موجود ، با تحلیل درست و ارائه اطلاع رسانی و آگاهی های مناسب به مردم وارد عمل شویم، تا حد زیادی امکان تحلیل های غلط و بهره برداری سوء از دشمن سلب و موجبات تقویت حس اعتماد نسبت به نیروهای خودی فراهم خواهد شد.

۶-ایجاد آسایش عمومی و تضمین بهداشت روانی:

ارائه آگاهی های مناسب به مردم از مسایل امنیتی و انتظامی به همه کسانی که به نوعی در پدید آوردن نظم و امنیت اجتماعی سهیم هستند و هم چنین علاقمند کردن آنان به این امور، بدون شک می تواند در نیل به آسایش فردی و عمومی و ایجاد بهداشت روانی در جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد و از طرفی هم آموزش همگانی، رابطه بین پلیس و مردم با جامعه را تنظیم می کند.

۷-رشد بینش و استحکام کانون خانواده ها:

نخستین و مؤثرترین مجموعه تربیتی و رشد فکری انسان، محیط خانواده او است. خانواده به مثابه هسته اصلی و اولیه جامعه محسوب می شود. همچنین خانواده در ارتقای سطح آگاهی و بنیش فرزندان عهده دار یک مسئولیت الهی است. در واقع رمز سلامت جامعه در سلامت خانواده نهفته است. از این رو، هرچه خبرنگاران در خصوص پیام های هشداری پلیس اطلاع رسانی کنند می توانند در جهت تحکیم کانون خانواده و رشد و بینش و آگاهی آنان اثربخشی بیشتری داشته باشد و به همان نسبت هم فرزندان این خانواده از امنیت و مصونیت بالاتری در ابعاد مختلف برخوردار خواهند شد.

۸-افزایش سطح دانش اجتماعی:

افراد جامعه بخصوص جوانان، دارای نیازهای مختلفی هستند، نیاز به استقلال، نیاز به قابلیت و احترام، نیاز به مذهب و فلسفه حیات، نیاز به احساس هویت و شناخت خود، نیاز به بیان ابراز خود، نیاز به احساس رشد، کمال، خودشکوفایی و … لذا دستگاه های برنامه ریز و هدایتگر باید بتوانند با برنامه ریزی و آموزش های مناسب، جوانان را در دستیابی و اشباع مشروع نیازهای فوق یاری دهند که در این صورت به رشد اجتماعی آنان کمک کرده ایم.

همچنین برای اینکه جوانان و نوجوانان به گروه های منحرف و ناسالم روی نیاورند می بایست دانش اجتماعی انان را بالا برد و چگونگی برقراری روابط اجتماعی و انتخاب گروهای سالم و خوب را به آنها آموخت. پس رشد دانش اجتماعی از طریق ارائه آگاهی های عمومی میسر خواهد شد و خبرنگاران در این امر مهم نقش بسزایی دارند .

از سقراط حکیم پرسیدند: چرا بیشتر با جوانان مجالست و همنشینی می کنی؟ پاسخ داد: شاخه های نازک و تر را می توان راست کرد، ولی چوب های سخت که طراوت آن رفته باشد به استقامت نگراید.

نتیجه گیری:

با توجه به گفتمان حاضر نتیجه می گیریم که خبرنگاران با اطلاع رسانی صحیح، شفاف و بی طرفانه و آگاهی بخشی به مردم از حقایق و واقعیت های جامعه و همچنین نشان دادن پشت پرده های رسانه های بیگانه و توطئه های دشمنان قطع مسلم در ایجاد امنیت پایدار و جامعه امن و سالم ، ایمن، پاک، به دور از هنجارهای اجتماعی، عاری از جرم و جنایت مؤثر بوده و در یک کلمه آحاد جامعه به مدینه فاضله ای که تمام انسان ها آرزوی آن را دارند رهنمون می سازند.

خبرنگاران همچون پیامبران رسالت بزرگی بر عهده دارند و با انجام وظیفه خطیر خود می توانند رفتارهای عاطفی و اجتماعی افراد را هدایت کرده، روابط بین زوجین را در خانواده استحکام بخشیده، فرزندان را مورد تربیت صحیح قرار داده، افراد جامعه را به شیوه های اسلام همچون امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه اجتماعی عادت داده و مردم را به نظم و انضباط در مناسبات فردی و اجتماعی فرا بخوانند.

نباید از یاد برد که با اطلاع رسانی و آگاهی صیحح به مردم می توان روحیه عدالت خواهی و نفی هرگونه تعدی و تجاوز و بهره کشی ظالمانه و مراعات کامل قسط و عدالت در روابط اجتماعی را پرورش داد، روحیه ستیز در برخورد با ستمکاران در حد عدل اسلامی و برخورد با ظالم و حمایت از مظلوم را ایجاد کرد، از وقوع جرم و جنایت و تخلفات جلوگیری کرد، امنیت اجتماعی را توسعه دادو در منابع انسانی و تجهیزات پلیسی صرفه جویی نمود.

اما نکته حائز اهمیتی که در پایان این مقاله لازم به یادآوری است حقی است که مردم برای آگاهی پیداکردن از مسایل اطراف خود دارند است، مردم به عنوان مصرف کننده اطلاع رسانی در جامعه حق دارند از کلیه مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی ، امنیتی و انتظامی جامعه خود اطلاع یافته و آگاه شوند. زیرا همین آگاهی عمومی و اطلاع رسانی صحیح ، شفاف و دقیق است که باعث می شود تا آنان وارد میدان شده و با مسئولان کشور مشارکت کرده و خود در ساختن جامعه به دور از کشمکش ها و تنش های سیاسی، دارای اقتصادی پویا، پاک ، امن و به دور از جرم و تخلف همراه شوند.

تهیه و تنظیم :سرتیپ دوم پاسدار “مهدی معصوم بیگی”- فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا