تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف ۱۱۰ میلیارد ریال کالای احتکار شده در اصفهان/ ساخت فیلم های آموزشی برای ناشنوایان در پلیس اصفهان/دستگیری سارقان به عنف در عملیات پلیس اصفهان/مرگ راننده پراید براثر برخورد با تریلر

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سردار “مهدی معصوم بیگی” با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی با سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی موجود اقدام به احتکار کالاهای اساسی مردم کرده و با این کار باعث به وجود آمدن نابسامانی در بازار و افزایش قیمت ها شده اند، مأموریت ویژه برخورد با متخلفان، محتکران و اخلالگران نظام اقتصادی در دستور کار فرماندهی انتظامی استان اصفهان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در همین رابطه با هماهنگی مقام قضائی عملیات مرصاد ۱۱ با هدف نظارت بر انبارهای استان توسط مأموران به اجرا گذاشته شد.

سردار معصوم بیگی، تصریح کرد: در این عملیات که نمایندگان بازرسی اداره صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی نیز حضور داشتند،  ۵۰۸ دستگاه لوازم خانگی، ۳۵ تن شکر، ۴۷۷تن و ۸۰ کیلوگرم تیرآهن و ۴۷۰تن و ۱۳۰ کیلوگرم میلگرد کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه در بررسی مدارک ارائه شده مشخص شد، هیچ کدام از انباردارها مدرکی مبنی بر خروج کالا از انبار خود نداشته اند، اظهار داشت: ارزش این محموله های مکشوفه برابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه ۱۱۰ میلیارد ریال عنوان شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در این رابطه ۶ انبار دپوی کالا به دستور مقام قضائی پلمب و ۵ فرد متخلف نیز شناسایی و همراه با پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی استان با هشدار به کسانی که اقدام به احتکار کالاهای اساسی مردم می کنند، تاکید کرد: برنامه های نظارتی پلیس بر روی انبارهای دپوی کالا به طور جدی ادامه دارد و برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.#

 ساخت فیلم های آموزشی برای ناشنوایان در پلیس اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از تولید و ساخت فیلم های آموزشی با موضوع پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی برای ناشنوایان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” جهانگیر کریمی” با اعلام این خبر گفت: برابر اعلام انجمن ناشنوایان، بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ ناشنوا در سطح استان وجود دارند که البته این قشر از جامعه نیز مانند سایر مردم نیازمند ارائه آموزش های همگانی پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی هستند.

وی تاکید کرد: نمی توان گفت که این قشر به دلیل ناشنوا بودن از بروز خطرات و آسیب های جسمی و روحی مستثنی هستند بلکه این افراد هم همانند سایر افراد جامعه ممکن است به دلیل عدم آشنایی و آگاهی از تهدیدات و آسیب ها مورد کلاهبرداری، سرقت و آزار و اذیت ، آسیب های فضای مجازی و یا در معرض اعتیاد و دیگر آسیب ها قرار بگیرند.

سرهنگ کریمی عنوان داشت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که برخی از این افراد به دلیل عدم آشنایی و نداشتن مهارت های لازم گرفتار برخی از آسیب ها شده اند که در این راستا ارائه آموزش های همگانی توسط کارشناسان پلیس به این قشر از جامعه بیش از پیش لازم و ضروری است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خاطر نشان کرد: در همین راستا طی هماهنگی و تعامل با انجمن ناشنوایان قرار شد تا فیلم های آموزشی و هشداری با موضوع پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی همراه با مترجم مخصوص ناشنوایان توسط اداره مستندات و امور هنری این معاونت تهیه و تولید شود.

این مقام انتظامی همچنین در خصوص برگزاری کلاس های آموزشی توسط کارشناسان آموزش همگانی پلیس اصفهان همراه با مترجم مخصوص ناشنوایان اعلام آمادگی کرد و گفت: پلیس خود را موظف به خدمت رسانی به تمام اقشار جامعه می داند و در این راه از هیچ گونه تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

توقیف بیش ۸ میلیارد کالای قاچاق در سمیرم

استان ها_ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم از کشف ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال کالای خارجی قاچاق و دستگیری ۱۶ نفر در عملیات ماموران این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با ورود کالاهای خارجی قاچاق ماموران مستقر در ایست و بازرسی شهید “رئیسیان” فرماندهی انتظامی شهرستان سمیرم طی یک عملیات ویژه ۸ دستگاه خودروی کامیون کشنده حامل کالای خارجی قاچاق را حین کنترل خودروهای عبوری شناسایی و متوقف کردند.

وی با بیان اینکه رانندگان خودروها فاقد هرگونه مدارک مثبته گمرکی برای بار خود بودند افزود: در این عملیات محموله های کالا قاچاق شامل لوازم برقی، لوازم آشپزخانه، ماشین آلات کشاورزی، لوازم صوتی و تصویری ، اقلام خوراکی و نوشیدنی، لوازم التحریر و لوازم ورزشی کشف شدند.

سرهنگ قرقانی ارزش کالاهای مکشوفه را براساس اعلام نظر کارشناسان مربوطه ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: در این رابطه ۱۶ نفر دستگیر و به اتهام حمل کالای خارجی قاچاق دستگیر و همراه پرونده به مراجع قضائی تحویل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم در پایان خاطر نشان کرد: ماموران این فرماندهی باتمام ظرفیت و توان عملیاتی خود با قاچاقچیان کالا و مخلان اقتصاد کشور برخورد می کنند و از شهروندان نیز می خواهیم که هر گونه مورد مشکوک را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.

برخورد پژو ۴۰۵ با تیرچراغ برق در اصفهان ۳ کشته و ۲ مجروح برجای گذاشت

گروه استان ها_ اصفهان _ براثر برخورد یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ با تیر چراغ برق شانه خاکی جاده در محور روستایی “سرخط دستنا” راننده و ۲ سرنشین خودرو کشته و ۲ نفر دیگر مجروح شدند.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ساعت ۱۹ روز گذشته ماموران گشت پلیس راه اصفهان _ شهرکرد از وقوع یک حادثه رانندگی در محور روستائی “سرخط دستنا” مطلع و بلافاصله در محل حاضر شدند.

وی افزود:در بررسی انجام شده مشخص شد، یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ در حال عبور از این مسیر ، ناگهان وارد قسمت شانه خاکی جاده شده و با تیرچراغ برق برخورد می کند که در این حادثه راننده و ۲ نفر از سرنشینان به علت شدت جراحات وارده در دم فوت و ۲ سرنشین دیگر نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان علت وقوع این حادثه را برابر اعلام کارشناسان تصادفات این پلیس، عدم کنترل وسیله نقلیه ناشی از عدم توجه به جلو توسط راننده و تخطی از سرعت مطمئنه عنوان کرد .

رئیس پلیس راه استان در ادامه از رانندگان خواست در هنگام رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کرده و با دقت کامل به امر رانندگی بپردازند.

کشف بیش از ۱۰کیلوگرم هروئین در شاهین شهر

گروه استان ها_ فرمانده انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه از کشف بیش از ۱۰ کیلوگرم هروئین در عملیات ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،سرهنگ “رجبعلی مختاری” با اعلام این خبر اظهار داشت : مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی شهرستان شاهین شهر و میمه در یک عملیات مشترک با همکاری مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان یک دستگاه خودروی سواری سمند متعلق به قاچاقچیان مواد افیونی را شناسایی و متوقف کردند.

وی با بیان اینکه این خودرو از استان های شرقی کشور به مقصد تهران در حرکت بود گفت: پس از متوقف کردن خودرو ماموران طی هماهنگی با مقام قضائی از آن بازرسی به عمل آوردند که در نتیجه مقدار ۱۰کیلو و۷۰۰ گرم هروئین که به طرزی ماهرانه درون صندوق عقب خودرو جاساز شده بود را کشف کردند.

سرهنگ مختاری خاطر نشان کرد: در این عملیات ۵ نفر قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

مرگ راننده پراید براثر برخورد با تریلر

گروه استان ها_ اصفهان_ برخورد یک دستگاه خودروی سواری پراید با تریلر در محور آزادراه “معلم” مرگ راننده پراید را رقم زد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ساعت۶ و ۴۵ دقیقه روز گذشته ماموران واحد گشت پلیس راه شاهین شهر _ کاشان از برخورد یک دستگاه خودروی سواری پراید با تریلر در محور آزادراه “معلم” مطلع و بلافاصله در محل حاضر شدند.

این مقام انتظامی عنوان داشت: در این حادثه راننده خودروی سواری پراید به علت شدت جراحات وارده در دم فوت شد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: براساس اعلام نظر کارشناسان، علت تامه تصادف ، عدم رعایت فاصله طولی از سوی راننده خودروی پراید اعلام شده است.

رئیس پلیس راه استان در ادامه از رانندگان خواست در هنگام رانندگی از عجله و شتاب بی مورد پرهیز کرده و همواره فاصله طولی خودروی خود با خودروی جلویی را حفظ کنند تا دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری در جاده ها نباشیم.

دستگیری سارقان به عنف در عملیات پلیس اصفهان

گروه استان ها_ اصفهان _ با تلاش ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان ۲ نفر که با تهدید سلاح سرد از شهروندان سرقت می کردند در یک عملیات ضربتی شناسایی و دستگیر شدند .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “محمد علی یوسلیانی” با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی تماس ۲ نفر از شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر اینکه ۲ نفر با تهدید سلاح سرد ، گوشی تلفن همراه و وجوه نقد آنها سرقت کرده و متواری شدند، موضوع به طور ویژه در دستور کار ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: در این زمینه گشت های ویژه ای به صورت محسوس و نامحسوس در سطح شهر فعال شده و سرانجام با بکارگیری یک سری اقدامات علمی و تخصصی۲ نفر قداره به دست را سوار بر یک موتورسیکلت مشاهده و بلافاصله برای دستگیری آنها وارد عمل شدند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در عملیات تعقیب و گریز هر ۲ سارق دستگیر و همراه پرونده تحویل مراجع قضائی شدند.

مصالحه ۸۱ درصدی پرونده های قضائی در کلانتری های اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان از مصالحه ۸۱ درصدی پرونده های قضایی با تلاش کارشناسان واحد مشاوره و مددکاری کلانتری های این فرماندهی خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ” محمد علی یوسلیانی ” با اعلام این خبر اظهار داشت : کارشناسان مشاوره و مددکاری مستقر در کلانتری های شهرستان اصفهان که اکثراً دارای تحصیلات عالیه هستند توانستند در مرداد ماه امسال رکورد خوبی از خود بجا بگذارند به طوری که ۸۱ درصد از پرونده های قضائی با تلاش آنان منجر به سازش شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کارشناسان مشاوره و مددکاری پلیس به تکینک های روانشناسی و مهارت های ارتباطی مسلط هستند خاطر نشان کرد : اوج لذت این افراد لحظه سازش طرفین پرونده و به اتمام رسیدن درگیری ها در بین آنهاست .

سرهنگ یوسلیانی گفت : از بین پرونده های قضائی تشکیل شده در کلانتری ها طی مدت مرداد ماه امسال به ترتیب ۳۷ درصد خانوادگی ، ۳۳ درصد حقوقی ، ۲۰ درصد نزاع و درگیری و ۱۰ درصد سایر موارد هستند.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان وجود واذحدهای مشاوره در کلانتری ها را ضروری دانست و افزود : تلاش همراه با سرعت عمل و همچنین تیزبینی و ذکاوت و استفاده از فن بیان قوی از جمله مواردی است که مشاوران به نحو احسن آنها را به کار گرفته و این روند در کاهش سیر پرونده های ارجاعی به دادسرا نیز تاثیر مستقیم دارند.

کشف ۱۶ خودروی مسروقه در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان _ با اجرای طرح پیشگیری از سرقت ماموارن فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان شب گذشته ۱۶ دستگاه خودروی مسروقه را شناسایی و کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “محمد علی یوسلیانی” اظهار داشت:در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی و ابلاغ تدابیر سردار فرمانده انتظامی استان مبنی بر افزایش ضریب امنیت محله های شهر اصفهان موضوع به صورت ویژه در دستور کلیه کلانتری های به صورت یک عملیات منسجم و هماهنگ صورت گرفت.

وی گفت:در این عملیات که از ساعات اولیه بامداد شب گذشته اجرا شد، ۲۷ سارق اماکن ،خودرو و داخل خودرو دستگیر شدند .

سرهنگ “یوسلیانی” از کشف ۱۶ دستگاه خودرو ی مسروقه خبر داد و گفت: تمامی خودروهای مسروقه کشف شده پراید های مدل پائین هستند که پس از مراحل قانونی به به مالکان تحویل می شود.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه تمام خودروهای به سرقت رفته فاقد تجهیزات ایمنی بودند به شهروندان توصیه کرد برای افزایش ضریب امنیت وسایل خود و جلوگیری از وقوع سرقت آنها وسایل نقلیه خود را به تجهیزات ایمنی نظیر قفل و زنجیر، قفل فرمان، سوئیچ مخفی ، دزدگیر و … مجهز کنند.

انبار میلیاردی کالای قاچاق در خمینی شهر لو رفت

گروه استان ها_ اصفهان_ با تلاش ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر،طی بازرسی از انباری انواع کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و۵۰۰ هزار ریال کشف شد.

سرهنگ”علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در بیان جزئیات این خبر اظهار داشت: در راستای اجرای تدابیر قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا ، پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر با اشرافیت بالای خود از دپوی محموله بزرگ کالای قاچاق در یکی از انبار های حاشیه شهر مطلع و بلافاصله پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

این مقام انتظامی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی از انبار مذکور بازدید به عمل آوردند که در نهایت انواع کالای خارجی قاچاق شامل ۲۰۰ تخته پتو، هزار عدد اسپری واکس خودرو،۱۵۰ عدد اجاق مسافرتی، تعداد۲ هزار عدد انواع چسب و تعداد ۱۰۰ کارتن لوازم التحریر واسباب بازی را کشف کردند.

سرهنگ جعفری نژاد خاطر نشان کرد: ارزش محموله مکشوفه برابر اعلام کارشناسان مربوطه یک میلیارد و۵۰۰ هزار ریال است.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر در پایان با اشاره به معرفی یک فرد متخلف در این عملیات به مراجع قضائی گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور وارد می کند که نیروی انتظامی با این مفسدان اقتصادی برخورد قاطع و قانونی کرده و اجازه جولان به آنها را نخواهد داد.

 

ناجا و راهبردهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

گروه اجتماعی_ شناسایی آسیب ها و تهدیدهای امنیتی –اجتماعی هر جامعه ای در واقع نخستین گام برای چاره اندیشی و نیز پیشگیری از تکرار و گسترش آنهاست.

برای اینکه جامعه ما بتواند برای بر طرف کردن مسائل و مشکلات خود به راه حل های اساسی و بلند مدت دست یابد ،لازم است که در ابتدا مردم ما اصول پیشگیری از تهدیدها و آسیب های اجتماعی را رعایت نمایند ، باید اذعان کرد که این خود اقدامی پیشگیرانه تلقی می شود چرا که هدف اصلی آن تضمین پیشگیری از آسیب ها است ،یعنی اقدام مؤثر علیه عوامل یا فرایندهایی که در بروز آسیب ها نقش تعیین کننده و قاطع دارند .

برای حل مسائل و مشکلات ناشی از آسیب ها نیاز به درک درستی از موقعیت های اجتماعی و پیشگیری از معضل ها را داریم تا عرصه لازم برای فعالیت های سالم و بهنجار افراد جامعه مهیا شود .

بازشناسی ارزش های اصیل ملی و اسلامی ،بازگشت به ارزش ها ،احساس ایمنی و اتکا ء به قانون، اعتماد به بهره مندی از قانون و حقوق شهروندی و … هریک می توانند از دیگر اصول پیشگیری از آسیب ها تلقی شوند .

از این جهت ماباید ابتدا درباره برخی از ساز و کارهاو کم وکیف آنها اطلاعاتی داشته باشم .داشتن اطلاعات در خصوص کم و کیف و ساز و کارآسیب ها همان آسیب شناسی یا تهدید شناسی است .

راهکارهای جامعه شناختی

۱-ارتقاء سطح زندگی مردم ،یعنی سطح درآمد ،سطح خدمات آموزشی و …از طریق فرایندهای مناسب رشد اقتصادی .

۲-افزایش کارآیی توان بالقوه جامعه

۳-افزایش امنیت و آسایش عمومی

۴-کاهش نابرابری های اجتماعی

۵-اقدام برای پیشگیری از گسترش فقر در گروه های اجتماعی

۶-گسترش نهادهای آموزشی و فرهنگی در کشور

راهکارهای روانشناسی

امروزه بسیاری از آسیب های امنیتی – اجتماعی حاصل محیط فرهنگی-اجتماعی ناسالم و جو روانی نامطلوب است .اگر خواهان آن هستیم که آسیب ها و تهدیدهایی چون اعتیاد ،طلاق، تجاوز به حقوق دیگران ،قانون گریزی، بد پوششی،خشونت ، رشوه خواری و …را ریشه کن کنیم ،لازم است ریشه های فرهنگی و روانی که به رشد این نوع تهدیدها و آسیب ها دامن می زنند را شناسایی و معالجه کنیم.

برای این کار باید فضای فرهنگی –روانی جامعه هماهنگ با آن سالم سازی شود و دستگاه های ارشادی و تبلیغی و سازنده افکار عمومی نظیر صدا و سیما و مطبوعات با توجه به نیازها وزمان سامان یابند و برنامه های حساب شده ای ارائه نمایند .

آنچه مشخص است حل بسیاری از مسائل و معضلات در گرو فراهم ساختن فضای مناسب و سالم فرهنگی –روانی در جامعه است که در صورت تحقق نسبی آن شرایط خود اتکایی ،اعتماد به نفس ،شکوفایی استعدادها وبه کارگیری نیروهای بالقوه را فراهم می سازد .

سایر راهکارها و راهبردهای پیشگیری از آسیب ها

۱- بهینه سازی سایر منابع انسانی ،فرهنگی واجتماعی

۲-برنامه سازی وسایل ارتباط جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون

۳-ترغیب و تحریک افراد جامعه برای احترام به قانون در جهت ترویج نظم و آرامش و ثبات در جامعه

۴-ارائه و نمایش نظم موجود و اهمیت حفظ آن .

۵-تأکید و توجه به ارزش ها و اصالت های دینی و فرهنگی حاکم برجامعه .

نقش نیروی انتظامی در کاهش آسیب های اجتماعی

نقش در احساس امنیت اجتماعی و ارائه پیشنهادهایی در این زمینه مستلزم همکاری و هماهنگی ارگان هایی است که می توانند تاثیر گذار باشند در پایان برخی پیشنهادهایی برای اثر گذاری نقش نیروی انتظامی در زمینه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی نیز ارائه می شود:

۱-در یک جامعه آگاه و توسعه یافته رویکرد نیروی انتظامی باید جامعه محور باشد که مبتنی بر عدم وقوع جرم است .

بنابراین شناسایی و به کار گیری فعالیت بخشی که نقش پیشگیری از جرم را انجام می دهد از جمله اقدامات بسیار مهم نیروی انتظامی است .

ویژگی ها و شاخص های نیروی انتظامی جامعه محور نقطه مقابل ویژه گی های رویکردتهدیدمحور است .در رویکرد تهدید محوری مقابله با جرم اصل و شیوه ی کار نیروی انتظامی است و ابزار نیروی انتظامی برای تامین امنیت ،تجهیزات و در بهترین شرایط ،تخصص حرفه ای به شمار می آید که پس از وقوع جرم به دستگیری مجرم می انجامد .

اما در رویکرد جامعه محوری ، یکی از شاخصه های نیروی انتظامی استفاده از توانمندی جامعه در مواجهه با معضل ها ،مسائل ،نا هنجاری و جرایم است و امروزه آموزش همگانی و مشارکت شهروندان از عناصر اصلی کار نیروی انتظامی است .

۳-سازمان پلیس بابرگزاری جلسه با خانواده ها ،جوانان ،اصناف و …و ارتباط و تعامل گسترده با دانشگاه ها ،مدارس ، نهادها و سازمان ها برای مهار جرم و افزایش احساس امنیت اقدام می کند.

۴-نیروی انتظامی با تعامل و تقابل مفیدی که با ساختار فرهنگی خانواده ها می تواند داشته باشد با بیان و تشریح انحرافات اجتماعی در نقاط جرم خیز باید سعی در اشاعه روح جمعی به زندگی افراد با یک رویه اخلاق اجتماعی مثبت و رویکرد خوش بینانه در رفتار اجتماعی داشته باشد .

۵-تولید محصولات فرهنگی چون کتاب ،فصلنامه ،لوح فشرده ،برنامه های تصویری ،انیمیشن و تبلیغات فرهنگی – اجتماعی در مکان های عمومی و خصوصی بر هدایت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی کمک فراوانی می کند و این فعالیت باید در نیروی انتظامی گسترش یابد .

۶-یکی از اقداماتی که ناشی از تغییر نگرش نیروی انتظامی شده ایجاد مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در یگان های انتظامی سراسر کشور است که ایجاد این مراکز به منظور پیشگیری از وقوع جرم و کمک به خانواده ها ،جوانان ،افراد در معرض آلودگی و انحراف و نیز کمک به کسانی است که خواهان رهایی از گرفتاری در دام های فساد و تباهی هستند .

با ترکیب و اقدام خدمات مشاوره ،روانشناسی و مددکاری اجتماعی به مجموعه فعالیت های نیروی انتظامی در حقیقت این نهادهای کمکی ،حرفه ای و مردمی به شکلی بدیل در دسترس همگان قرار گرفته و ارائه خدمات آن نیز به صورت رایگان می باشد .

یکی از مزیت های ایجاد واحدهای مشاوره و مددکاری در یگان های انتظامی این است که به مردم این اعتماد را بدهد که دیگر نباید عبور از کلانتری در دل ها رعب و وحشت ایجاد کند بلکه مردم باید آن را به عنوان مأمن و پناهگاهی جهت رجوع برای حل مسائل و مشکلاتشان بنگرند .

این بدین معنا است که امروز وظیفه نیروی انتظامی تنها دستگیری متخلفان و متجاوزان به حقوق دیگران نیست بلکه رسیدگی به وضعیت کسانی که دارای مشکلات و مسائل نابهنجار زندگی مانند:اختلافات زناشویی ،خانوادگی ، تعارض در روابط والدین و فرزندان ،اختلاف و در گیری با همسایگان ، اختلافات حقوقی و سایر مشکلات هستند که با ارائه خدمات مشاوره می توان به حل و فصل آنها پرداخت .

در اینجا لازم است به این جمله گوهر بار مقام معظم رهبری اشاره کنیم که اخیراً برآن تاکید کردند و فرمودند: “هیچ مشکلی که راه حل آن در کشور وجود نداشته باشد نداریم”

باید بدانیم که مشکلات، مصائب و گرفتاری ها همیشه بوده، هست و خواهد بود و این ما هستیم که باید راه حل آن ها را پیدا کرده و برای مقابله با آن ها قدم برداریم و مطمئن باشیم که با بکارگیری راهبردها و راهکارهای مناسب می توانیم تهدید ها را به فرصت تبدیل کرده و از ایجاد مشکلات و آسیب ها در جامعه جلوگیری کنیم.

در پایان خاطر نشان می کنیم، نیروی انتظامی که برآمده از درون و بطن مردم است، همانند یک برادر ، یار مهربان و مقتدر ، دلسوز و محرم اسرار مردم آماده ارائه هرگونه راهنمایی و مشاوره در خصوص ارائه راهکارهای پیشگیری از آُسیب ها و تهدیدات پیش روی خانواده ها، نوجوانان و جوانان عزیز و گرامی میهن عزیز اسلامی است.

در همین رابطه مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان در میدان امام خمینی (ره) و تمامی واحدهای مشاوره و مددکاری در کلانتری های استان با استفاده از کارشناسان مجرب در حوزه های روانشناسی و آسیب شناسی مسایل خانواده آماده ارائه هرگونه خدمات به مردم شریف و شهید پرور استان به صورت کاملاً رایگان است.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا