تیتر دوشهر و جامعه

زاون در جلفا زنده می‌شود…

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در این آیین اظهار کرد: “زاون” سرمایه بزرگی در عرصه اجتماعی اصفهان بود، او علاقه‌مند به هنر و هنرمندی علاقه‌مند به اصفهان بود.

وی ادامه داد: “زاون” اصفهان را بسیار دوست داشت و این سرمایه به عنوان بخشی از هویت سینمایی شهر در هیچ شرایطی حاضر نبود از نصف جهان  جدا شود. او به اصفهان علاقه شدیدی داشت و این شهر هم به او علاقه داشت. شما هیچ جشنواره ای را در اصفهان نمی توانید پیدا کنید که نشانه ای از زوان در آن نباشد.

وی افزود: ما همگی “زاون” را دوست داشتیم و غم بزرگی است که در این جشنواره جای او را خالی می بینیم، اما هنرمند، همیشه زنده است و هیچ وقت از صحنه تاریخ و اذهان مردم خالی نمی شود و زاون نیز هنرمندی بود که حتی در زمان بیماری در محل درمان خود نماند و به اصفهان آمد و قطعا او همیشه ماندگار خواهد بود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: امروز مردم برای مردی که متعلق به مردم بود در محلی که متعلق به مردم است حضور دارند، قومیت ها در این شهر سرمایه هستند و امروز افتخار می کنیم با حضور شهروندان ارمنی چنین برنامه ای برگزار شده است.

باید گفتمان میان ادیان را فرهنگ سازی کنیم

همچنین رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: زاون به معنای انسان‌گری و یاری‌رسانی است و از اسم او مشخص است که چه خصوصیاتی داشته است. در روزهای اول که پیشنهاد جایزه زاون در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را دادیم همه از آن استقبال کردند و چقدر زیبا است که در جشنواره کودک و نوجوان می خواهیم آموزه های انسان‌دوستی را به بچه ها بدهیم و باید از چنین افرادی یاد کنیم.

فریده روشن ادامه داد: ما باید گفتمان میان ادیان را فرهنگ سازی کنیم و زاون نمونه کسانی است که این گفتمان را فرهنگ‌سازی کرد.

زاون و زاینده رود یک رابطه هنری دارند

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه این آیین با بیان اینکه “زاون” سرمایه بومی بود که وسعت جهانی داشت، گفت: بین زاون و زاینده_رود یک ربط هنری وجود دارد، زاینده رود می خروشید و حرکت می‌داد و زاون هم این روحیه را داشت و فارغ از حاشیه حرکت می‌کرد.

محمد عیدی اظهار کرد: یکی از وظایف شهرداری برای هویت بخشی به شهر این است که هم سرمایه های نمادین شهر را بشناسد و هم بشناساند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: به نظر من زاون سرمایه بومی بود که وسعت جهانی داشت، حیف بود که از میان ما رفت. وقتی از سفرش برگشت حال خوبی نداشت، به او گفتم “نمیشد همان‌جا بمانی؟” گفت “آمدم اصفهان که در اصفهان بمیرم.”

وی افزود: شهرداری اصفهان برای صورت بندی یک شهر فرهنگی نیاز دارد تا این سرمایه های بومی خود را به یک امر جهانی تبدیل کند و زاون از جمله کسانی بود که این ظرفیت جهانی را در خود داشت و با وجودش این ظرفیت وسیع تر هم می‌شد.

عیدی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با نام زاون ارتباط گسترده ای داشت و به خاطر جُنب و جوش ذاتی این هنرمند، در هر جشنواره ای که او حضور داشت به آن اعتبار می بخشید.

وی تاکید کرد: من همیشه می گویم بین زاون و زاینده رود یک ربط هنری وجود دارد، زاینده رود می خروشید و حرکت می‌داد و زاون هم این روحیه را داشت و فارغ از حاشیه حرکت می کرد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ادامه داد: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان که در اصفهان جریان سازی می کند و در حوزه فیلم کودک و نوجوان در کشور، منطقه و حتی جهان حرفی برای گفتن داشته باشد در بلند مدت به چنین شخصیت هایی نیاز دارد که به نظر من باید نمونه باشند تا کودکان و نوجوانان ما ببینند که می توان در اصفهان بود، اما جهانی شد.

وی با اشاره به پایداری جایزه زاون در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: وقتی می گوییم که سرمایه های بومی را به امر جهانی تبدیل می کنیم قطعا پیش مقدمۀ، جایزه زاون است که این جایزه با تدوین آیین نامه ای می تواند به یک جایزه جهانی تبدیل شود و امیدوارم این اتفاق در جشنواره های آینده رخ دهد.

زندگی زاون برای ما یک الگو بود

همچنین غلامرضا مهیمن، فیلمساز پیشکسوت اصفهانی نیز در این مراسم اظهار کرد: نام نیک زاون به راحتی به دست نیامد، بیش از ۵۰ سال از خودگذشتگی و خوبی را پشت سر خود داشت. زندگی زاون برای ما یک الگو بود. معیارهای زاون قبل از اینکه یک فن باشد به انسان بودن اهمیت می‌داد و میراثی که زاون برای ما گذاشت خیلی بزرگ بود، همین که از روز قبل انسان تر باشیم بزرگ‌ترین میراث است.

در پایان این مراسم “قدرت الله نوروزی” شهردار اصفهان به همراهی “فریده روشن”، “وسیپان وارتاپد کچچیان”  اسقف کلیسای وانک و “جعفر نجیبی” سازنده تندیس زنده یاد زاون قوکاسیان، از این تندیس رونمایی کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا