عناوین اخبار

توسعه همکاری های کشاورزی ایران و اوکراین در بخش صنایع فرآوری و تکمیلی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم امضای یادداشت تفاهم پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، مهرفرد قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام این مطلب گفت: ما برای کاهش ضایعات و فرآوری محصولات کشاورزی به توسعه صنایع کشاورزی نیاز داریم.
مهر فرد با بیان این که ایران در تولید هفت محصول باغی در جهان دارای رتبه های نخست تا هفتم است، اذعان داشت: در صادرات محصولات مزیت دار ایران به اوکراین تا کنون ضعیف عمل شده است و امیدواریم این یادداشت تفاهم، زمینه مبادلات محصولات کشاورزی ایران را فراهم کند.
وی در همین حال افزود: تولید سرانه میوه در ایران حدود ۲٫۵ برابر تولید سرانه دنیا است.
مهر فرد با بیان این که اوکراین نیز یکی از مراکز بزرگ تولید غلات در دنیا است، خاطر نشان کرد: ما سابقه تجارت غلات با اوکراین را داریم، تصریح کرد: در این سند همکاری، در مورد تجارت محصولات کشاورزی مطالبی دیده شده از جمله صادرات خشکبار، انواع میوه و سبزی و آبزیان از ایران به اوکراین و واردات غلات، دانه های روغنی، شکر و روغن از اوکراین به ایران که می توان به آن اشاره کرد.
وی در عین حال زیر بنای تجارت میان دو کشور را همکاری های بهداشتی و قرنطینه ای دانست و بر انجام این همکاری ها تاکید ورزید.
پیشنهاد ایران برای تشکیل کمیته مشترک بانکی
در این مراسم دکتر یعقوبی مدیر کل بین المللی بانک مرکزی نیز اعلام کرد: توافقات تجاری دو کشور بدون حضور سیستم های بانکی محقق نخواهد شد و از این رو ایران در حوزه همکاری های بانکی در حوزه کارگزاری برای حمایت از تجارت مشترک، جدی است.
وی ابراز امیدواری کرد که ایران و اوکراین با توجه به فضای پسا تحریم و اجرای برجام، روابط کارگزاری در حوزه بانکی را ایجاد کنند.
یعقوبی افزود: ایران پس از اجرای برجام موفق شده با بانک های بزرگ دنیا و به ویژه اروپا همکاری های خود را از سر بگیرد و ما محدودیتی برای کار بانک های دنیا نداریم.
وی با بیان این که شناخت از سیستم مالی اوکراین برای ایرانی ها وجود ندارد، پیشنهاد داد، کمیته مشترک بانکی تحت نظارت بانکی های مرکزی دو کشور با دعوت چند بانک ایجاد شود.
۲۰ میلیارد دلار پروژه برای جلب سرمایه های خارجی
در این مراسم حسینی نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به این که این سند، زمینه های گسترده ای را برای همکاری دو کشور فراهم کرده است گفت: در این سند در بخش مربوط به تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسایل مربوط به کارآفرینی، توسعه اشتغال، صدور خدمات فنی و مهندسی، تبادل نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و توانمندسازی زنان و معلولان قید شده است.
وی آموزش های مهارتی، تقویت ایمنی و بهداشت کار و برگزاری نمایشگاه های مشترک تعاون در هر دو کشور را از دیگر نکات مهم این سند همکاری عنوان کرد.
حسینی اظهار داشت: ما بیش از ۲۰ میلیارد دلار پروژه برای جلب سرمایه گذاری های خارجی در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین کرده ایم.
زمانیان قائم مقام وزارت نفت نیز در این مراسم اعلام کرد: وزارت نفت ایران برای مدرنیزه کردن پالایشگاه های مان، ۲۰ میلیارد دلار پروژه تعریف کرده است.
وی گفت: هفت بند از این سند مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است که می تواند به توسعه همکاری های دو کشور در این بخش کمک کند.
آمادگی اوکراین برای کشت فراسرزمینی ایران
در این مراسم کراسنوپولسکی واسیلوویچ معاون اول وزیر سیاستگذاری کشاورزی و مواد غدایی اوکراین، حل و فصل مسایل بهداشتی و قرنطینه ای را میان دو کشور برای توسعه همکاری های کشاورزی مهم ارزیابی کرد.
وی در مورد کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی اظهار داشت: ما آمادگی داریم در جنوب اوکراین، کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی ایران را داشته باشیم و در حال حاضر در این منطقه، ۶۰۰ هزار هکتار کشاورزی انجام می دهیم.
معاون اول وزیر سیاستگذاری کشاورزی و مواد غذایی اوکراین خاطر نشان کرد: کشت فراسرزمینی نیاز به ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.
وی در همین حال خواستار گسترش همکاری های دوکشور در بخش دامپروری و انواع شیرینی جات شد و گفت: بازدید از نمایشگاه های دو طرف، بهترین راه برای توسعه همکاری های کشاورزی است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا