حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری عامل تهیه و توزیع داروهای تقلبی و غیر مجاز در اصفهان/شناسایی انبار احتکار پوشک بچه در مبارکه/کشف عتیقه جات مسروقه از مخفیگاه سارقان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،  سرهنگ “محمد حسن اسماعیلی” با اعلام این مطلب اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی در یکی از محله های حاشیه شهر اصفهان اقدام به تهیه و توزیع داروهای تقلبی و غیر مجاز می کند موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ماموران این پلیس پس از انجام تحقیقات میدانی طی هماهنگی با مقام قضائی از محل مذکور بازدید به عمل آوردند که در نتیجه این عملیات ۲۰ لیتر شربت متادون معادل ۲۰کیلوگرم ، بیش از ۱۳ هزار انواع قرص های غیر مجاز و قاچاق و ۵۰۰ عدد شیشه خالی شربت برای فروش متادون را کشف کردند.

سرهنگ اسماعیلی با خاطر نشان کرد: متهم اصلی پرونده با مشاهده ماموران قصد داشت از طریق پشت بام منزل فرار کند که با اقدام سریع و به موقع ماموران دستگیر شد.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان از دستگیری یک زن که با متهم در توزیع داروها همکاری می کرد خبر داد و گفت: هر دو متهم دستگیر شده جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

**کشف عتیقه جات مسروقه از مخفیگاه سارقان

گروه استان ها _ اصفهان _ سارقانی که از منزل یک عتیقه فروش بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال انواع عتیقه را به سرقت برده بودند در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی استان شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” سعید سلیمیان” اظهار کرد: در پی شکایت یک عتیقه فروش مبنی بر سرقت مقادیر زیادی عتیقه جات از منزل خود، موضوع در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: سرانجام با تحقیقات گسترده پلیس و انجام یک سری اقدامات علمی و تخصصی ۲ سارق غیر بومی که در این سرقت دست داشتند مورد شناسایی قرار گرفتند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان بیان کرد: پس از شناسایی متهمان، ماموران پلیس آگاهی بلافاصله وارد عمل شده و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی آنان را در مخفیگاه خود دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمیان در ادامه  از کشف ۲۰ میلیارد ریال انواع عتیقه جات مسروقه از مخفیگاه سارقان خبر داد و گفت: اموال مسروقه به مال باخته بازگردانده شده و متهمان نیز همراه پرونده جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

**شناسایی انبار احتکار پوشک بچه در مبارکه

گروه استان ها_ اصفهان _ با تلاش ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان مبارکه محموله پوشک بچه احتکار شده به ارزش یک میلیارد ریال در بازرسی از یک منزل کشف شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “احمد نیکبخت” با بیان این مطلب گفت:با اجرای مرحله دیگری از عملیات مرصاد ۱۱ که به منظور مقابله با محتکران و کشف انبارهای احتکار کالا در قرارگاه عملیاتی اقدام و عمل فرماندهی انتظامی استان طراحی شده ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان مبارکه موفق به شناسایی احتکار تعداد زیادی پوشک بچه در یک منزل شدند.

وی افزود: ماموران بلافاصله طی هماهنگی با مقام قضائی به همراه بازرسان اداره صنعت و معدن از محل بازدید به عمل آوردند که در نتیجه تعداد ۲ هزار و ۲۸۰ بسته پوشک بچه و ۲۸۸ بسته دستمال مرطوب احتکار شده را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان مبارکه با بیان اینکه دپوی این مقدار پوشک بچه کمیاب در یک منزل و عدم اطلاع آن به اداره صنعت، معدن و تجارت، احتکار بودن آن را به اثبات می رساند گفت: ارزش این محموله برابر اعلام نظرکارشناسان مربوطه یک میلیارد ریال برآورد شده است.

سرهنگ نیکبخت خاطر نشان کرد: در این رابطه پرونده تشکیل و مالک این محموله احتکاری جهت اقدامات قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

**با تلاش مشاوران پلیس اصفهان: ۷۹ درصد پرونده های قضائی به مصالحه ختم شد

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از به مصالحه ختم شدن ۷۹ درصد پرونده های قضایی با تلاش کارشناسان مشاوره و مددکاری کلانتری ها خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ” حسن یاردوستی ” با اعلام این خبر اظهار کرد:کارشناسان مشاوره و مددکاری مستقر در کلانتری ها شهرستان اصفهان نقش بسزایی در کاهش ارجاع پرونده های قضائی به مراجع قضائی و همچنین حل مشکلات شهروندان در موضوعات مختلف دارند و واحدهای مشاوره به عنوان مأمن و پناهگاهی برای مردم تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه بیشتر مشاوران کلانتری ها دارای مدارک مرتبط و تحصیلات عالیه هستند افزود: این کارشناسان با استفاده تخصص خود و بکارگیری تکنیک های جدید روانشناسی طرفین پرونده ها را به مصالحه و آرامش دعوت می کنند.

سرهنگ یاردوستی از مراجعه بیش از هزار نفر از شهروندان به واحدهای مشاوره و مددکاری کلانتری های فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: با تلاش کارشناسان ۷۹ درصد پرونده قضائی تشکیل شده در کلانتری ها به مصالحه ختم شده و از ارجاع آنها به مراجع قضائی جلوگیری به عمل آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان بیان کرد: ۴۲ درصد از پرونده های رسیدگی شده در واحدهای مشاوره کلانتری ها خانوادگی ، ۳۰ درصد، حقوقی ، ۱۹ درصد، نزاع و درگیری و ۹ درصد، سایر موارد بودند .

این مقام انتظامی با بیان اینکه تمام خدمات روانشناسی و مشاوره در واحدهای مشاوره و مددکاری کلانتری ها به صورت رایگان انجام می شود از عموم شهروندان خواست قبل از تشکیل پرونده قضائی و تنظیم شکایت جهت گرفتن راهنمایی و مشاوره به واحدهای مذکور مراجعه کنند چرا که با این کار بهتر می توانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده و از راه بهتری مشکلاتشان را پیگیری کنند.

**کشف ۶۰ کیلوگرم تریاک در تیران و کرون

گروه استان ها- اصفهان _ درعملیات مشترک پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان تیران و کرون مقدار ۶۰ کیلوگرم تریاک کشف و ۳ سوداگر مرگ دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “علی صادقی”  گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان تیران و کرون طی یک عملیات مشترک ، یک دستگاه خودروی حامل مواد مخدر را شناسایی و متوقف کردند.

وی اظهار کرد: پس از توقیف خودرو ماموران در بازرسی آن  مقدار ۶۰ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاسازی شده بود را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان تیران و کرون از توقیف یک دستگاه خودروی دیگر که به عنوان راه پاک کن عمل می کرد خبر داد و گفت: در این عملیات ۳ سوداگر مرگ دستگیر شدند.

سرهنگ صادقی در پایان با بیان اینکه قاچاقچیان قصد داشتند این مقدار مواد مخدر را به استان های غربی کشور منتقل کنند بیان کرد: متهمان به همراه پرونده جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

**کشف کالا های قاچاق ازانباری در خمینی شهر

گروه استان ها_ اصفهان_ ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر طی بازرسی از یک انبار انواع کالای خارجی قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال را کشف کردند.

سرهنگ”علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر با اشراف اطلاعاتی خود از دپوی انواع کالای خارجی قاچاق در یک انبار مطلع و بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران با هماهنگی مقام قضائی از این مکان بازرسی به عمل آوردند که در نتیجه انواع کالای خارجی قاچاق شامل ۲۵ کیلو چای ، ۲۸۰ کیلو کود شیمیایی، ۴۰ بسته ادامس و محموله لوازم آرایشی و بهداشتی را کشف کردند.

سرهنگ جعفری نژاد،  ارزش این کالاها را برابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه ۲۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت:در این رابطه یک فرد متخلف شناسایی و همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور وارد می کند که نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا برخورد قاطع و قانونی کرده و اجازه جولان به آنها را نخواهد داد.

**شیوه های مراقبت از اطلاعات شخصی در رایانه

گروه اجتماعی _ اتصال کامپیوتر به شبکه اینترنت از جمله مواردی است که می‌تواند باعث نفوذ رخنه‌گران به کامپیوتر شخصی شود. باز کردن پیوست‌های ناشناس ایمیل‌ها یکی از تهدیدآمیزترین کارهاست که قویا باید از آن پرهیز کرد.

به رغم رعایت موارد امنیتی از قبیل استفاده از نرم‌افزارهای رمزساز ،‌ باز هم مواردی چند از نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری سازمان‌های معروف و حتی کامپیوتر افراد عادی در اخبار منتشر می‌شود. کارشناسان به کاربران کامپیوتر همواره هشدار می‌دهند مراقب نفوذ رخنه‌گران باشند و در نگهداری اطلاعات خصوصی خود‌‌، حداکثر هوشیاری را به خرج دهند. آنان برای کاربران کامپیوتر توصیه‌های ساده‌ای دارند که رعایت کردن  آنها می‌تواند تا حد قابل توجهی جلوی دست‌درازی دیگران را به اطلاعات شخصی بگیرد.

موقعیت‌های خطرآفرین

کسانی که از تلفن‌های همراه دوربین‌دار برای فیلمبرداری استفاده می‌کنند، اغلب فیلم‌ها را در حافظه آن نگهداری می‌کنند. اکثر قریب به اتفاق گوشی‌ها به جز شماره pin اولیه که برای روشن کردن دستگاه لازم است، هیچ‌گونه قابلیت ایمنی ندارند.

به یاد داشته باشید چنانچه فیلم مورد نظر شما خصوصی است، آن را در حافظه تلفن نگه ندارید. هرچه زودتر آن را به حافظه کامپیوتر منتقل کنید و سپس به روش‌هایی که در ادامه مطلب توضیح داده شده است، آن را ایمن کنید. فایل فیلم را هم از حافظه گوشی پاک کنید.

اتصال کامپیوتر به شبکه اینترنت از جمله مواردی است که می‌تواند باعث نفوذ رخنه‌گران به کامپیوتر شخصی شود. باز کردن پیوست‌های ناشناس ایمیل‌ها یکی از تهدیدآمیزترین کارهاست که قویا باید از آن پرهیز کرد.
انواع و اقسام برنامه وجود دارد که می‌تواند در کار کامپیوتر اخلال کند یا اطلاعات داخل آن را به جا‌های دیگر ارسال کند ویروس فقط یک تهدید است.

چه کار کنیم؟

به طور کلی،‌ برای ایمن‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها (فولدرها) می‌توان یا از ابزار موجود در خود این نرم‌افزارها استفاده کرد یا نرم‌افزارهای مختص رمزسازی را به کار گرفت. ابتدا به قابلیت‌های خود نرم‌افزارها می‌پردازیم.
چنانچه اطلاعات مورد نظر شما به صورت فایل Word است (مثلاً نامه یا سند)،‌ می‌توانید به سادگی برای آن رمز بگذارید. برای این منظور ابتدا آن فایل را باز کنید و روی Tools در نوار بالا کلیک کنید. سپس روی Options بیایید.

صفحه‌ای برابر شما پدیدار می‌شود. روی Security کلیک کنید. در این بخش دو مستطیل خالی دیده می‌شود که باید کلمه عبور را در آنها وارد کنید. سپس روی OK کلیک کنید. حالا اگر فایل را ببندید،‌ بازکردن و خواندن آن نیازمند کلمه عبوری است که وارد کرده‌اید. در صورتی که اطلاعات به شکل فایل صوتی و تصویری است،‌ بهتر است ابتدا پوشه‌ای درست کنید و ‌آن را در پوشه قرار دهید.

در اینجا بسته به اینکه دقیقاً از چه نوع سیستم عاملی استفاده می‌کنید،‌ دو حالت وجود دارد. اگر از ویندوز ایکس‌پی حرفه‌ای استفاده می‌کنید، روی پوشه، راست کلیک کنید و روی نوار عمودی که ظاهر می‌شود، روی Properties بزنید. در صفحه‌ای که می‌آید،‌ دنبال دکمه Advanced بگردید و روی آن کلیک کنید.

در مربع خالی کنار جملهEncrypt contents to secure data علامت بگذارید. سپس در پایین صفحه OK را بزنید. در این صورت،‌ باز کردن این پوشه مستلزم استفاده از کلمه رمزی است که شما به عنوان کلمه رمز Log خود قبلاً وارد سیستم کرده‌اید. کلمه رمز Log عمدتاً زمانی به کار می رود که چند نفر به طور مشترک از یک کامپیوتر استفاده می‌کنند.

در این حالت هر کس می‌تواند برای خود یک Account جداگانه تعریف کند و با واردکردن کلمه رمز Log خود وارد کامپیوتر شود تا اطلاعات ذخیره شده خود قابل دسترسی توسط دیگر کاربران نباشد.

نرم‌افزارهای رمزساز

یک راه کلی دیگر برای حفاظت از اطلاعات، استفاده از نرم‌افزارهای رمزسازی است. برخی از این نرم‌افزارها به صورت رایگان در اینترنت قابل دسترسی است و برخی دیگر را باید خرید.

چند نکته ضروری برای مراقبت از اطلاعات شخصی در وسایل جدید ارتباطی

چیزی به اسم حفاظت صددرصد وجود ندارد. به همان تعداد که برنامه‌ها و قابلیت‌هایی برای ایمن‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها وجود دارد،‌ به همان تعداد نیز دستورالعمل برای کشف کلمات رمز وجود دارد. اما روش‌هایی که در اینجا گفته شد،‌ اطلاعات شما را از گزند بیشتر تلاش‌ها برای دستبرد حفظ می‌کند. اما اگر اطلاعات مورد نظر واقعاً اهمیت حیاتی دارد، استفاده از برنامه‌های تجاری شناخته‌شده پیشنهاد می‌شود.

۱- با وجودی که فایل‌ها و پوشه‌ها به این شکل حفاظت می‌شوند،‌ این بدان معنا نیست که آنها قابل حذف کردن نباشند،‌ هر چند که برخی برنامه‌های ایمن‌سازی جلوی حذف فایل یا پوشه رمزدار را می‌گیرد.

۲- اگر کلمه رمز را فراموش کنید، تمام اطلاعات از بین می‌رود،‌ مگر آنکه حاضر باشید پولی را به افراد وارد بدهید تا قفل آن را بشکنند. باید در حفظ کلمه رمز دقت زیادی کنید. در مورد استفاده از کلمات رمز نیز باید چند ملاحظه را درنظر بگیرید.

مراقبت سهل‌انگارانه یا ناقص از اطلاعات حیاتی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. هرگز اهمیت ایمن‌سازی اطلاعات در کامپیوتر را دست‌کم نگیرید.

در صورت توجه به تدابیر امنیتی که در اینجا برشمرده شد،‌ می‌توانید با اطمینان قابل قبولی، انواع اطلاعات مکتوب و تصویری خود را در کامپیوتر ذخیره کنید،‌ بدون آنکه از امکان دستبرد دیگران به آنها دچار بیم و هراس باشید. این‌گونه‌، لذت استفاده از دستاوردهای فناوری جدید را حس خواهید کرد.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی – رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا