شهر و جامعهعناوین اخبار

کشف انبار میلیاردی لوازم یدکی احتکار شده در اصفهان/واژگونی نیسان در اصفهان/برنده شدن در قرعه کشی همراه اول شگرد کلاهبردار اینترنتی بود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “غلامرضا افشاری” اظهار داشت : مأموران پلیس آگاهی شهرستان “لنجان” از احتکار یک محموله لوازم یدکی خودروی سبک در انباری مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضائی از محل بازرسی شد که تعداد ۶ هزار و ۳۴ عدد انواع لوازم یدکی خودروی سبک کشف شد .

این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری یک نفر در این رابطه بیان داشت : ارزش محموله کشف‌شده توسط کارشناسان ۳ میلیارد ریال اعلام‌شده است .

سرهنگ افشاری در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطرنشان کرد : نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی برخورد قاطع و قانونی می‌کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

***برنامه ریزی پلس اصفهان برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی استان از هدف گذاری و برنامه ریزی ویژه این فرماندهی برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان با همکاری بخشداران و دهیاران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار” مهدی معصوم بیگی” در همایش راهوران محله و نمونه های ترافیکی جاده ای که به مناسبت هفته ناجا برگزار شد گفت: در اسفندماه سال ۱۳۸۸، ایده استفاده از ظرفیت های مردمی برای کاهش تصادفات در دستور کار ناجا قرار گرفت و دلیل آن هم وجود ۲۷ هزار جان باخته ناشی از حوادث رانندگی در سطح کشور بود و این روند اگر ادامه پیدا می کرد معلوم نبود به کجا می رسیدیم .

وی افزود: نیروی انتظامی با استفاده از این راهبرد در درون شهر ها دانش آموزان را به عنوان همیاران پلیس و در روستاها از دهیاران در قالب راهوران محله بکارگیری کرد و امروز که ۹ سال از این اتفاق مبارک می گذرد شرایط بسیار تغییر کرده است و از ۲۷ هزار کشته در سال به ۱۶ هزار نفر جان باخته ناشی از تصادفات رسیدیم هرچند که این آمار نیز هنوز نگران کننده است چرا که چندین برابر این رقم مجروح و مصدوم داریم .

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه کارشناسان ۳ عامل انسان، جاده و خودرو را در وقوع تصادفات دخیل می دانند افزود: معتقدم در بین این عوامل، عامل انسانی از همه مهم تر است و تردید ندارم که اگر راننده مقررات رانندگی را رعایت کند هرگز دچار حادثه نخواهد شد

وی خاطر نشان کرد: هرچند که باید جاده ها و پیچ های خطرناک اصلاح و حتماً خودروها ایمن شوند که در همین رابطه نیز دستگاه های مسئول از جمله نیروی انتظامی با قوت و شدت این موضوعات را دنبال می کنند اما تاکید می کنم اگر عریضترین و استاندارد ترین جاده ها و با ایمن ترین خودروها هم وجود داشته باشد باز این راننده است که می تواند صحنه را مدیریت کند.

این مقام ارشد انتظامی استان اصفهان، بخشی از تصادفات فوتی را مروبط به جاده های روستایی عنوان و تصریح کرد: سال گذشته هدف گذاری کردیم و گفتیم بیاییم کاری کنیم که استان اصفهان اولین استانی باشد که اعلام کند میزان تصادفات فوتی آن در جاده های روستایی به صفر رسیده است و دست یابی به این هدف قطعاً شدنی است.

وی افزود: آمارجان باختگان در تصادفات جاده های روستایی طی۶ ماهه نخست سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۱۵ درصد کاهش داشت اما این رقم در ۶ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۰ درصد کاهش رسید که نشان می دهد که گام بزرگی در این حوزه برداشته شده است.

وی این اتفاق را مرهون خرد جمعی و همکاری دهیاران دانست و گفت: هرکجا که ما کار جمعی کرده و از خرد جمعی استفاده کردیم به موفقیت هایی بزرگی دست یافتیم و باید هدف گذاری خود برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان را دنبال کنیم.

سردار معصوم بیگی اظهار کرد: وقتی فردی تصادف می کند می گوید که ای کاش سرعت نمی رفتم، ای کاش سبقت نمی گرفتم و ای کاش در حالت خواب آلودگی رانندگی نمی کردم، ای کاش هایی که سودی ندارد.

وی افزود: ما باید این ای کاش ها را تبدیل کنیم به الحمدالله که مقررات را رعایت و به توصیه های پلیس توجه کردم و حادثه ای برایم پیش نیامد.

فرمانده انتظامی استان با طرح این سوال از رانندگان که آیا شما حاضرید قاتل باشید، گفت: مطمئناً پاسخ همه شما منفی است پس چرا عملی انجام می دهید که منجر به قتل شود، اگر همین یک جمله را رانندگان با خود دائماً مرور کنند، بیشتر به رانندگی خود توجه خواهند کرد.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه ۵۰ درصد از جاده های استان اصفهان را جاده های روستایی تشکیل می دهد این موضوع را نشانه توسعه و پیشرفت و نتیجه برکت نظام اسلامی دانست و گفت : البته اگر روستائیان عزیز دقت نکنند همین پیشرفت و توسعه می تواند برای آنها خطر آفرین باشد.

وی ترکیب بخشداران ، دهیاران و کارشناسان پلیس راه را در افزایش فرهنگ ترافیک و ارتقای ایمنی جاده های روستایی موثر دانست و عنوان کرد :طبیعی است هرچقدر که اموزش بیشتری به روستائیان بدهیم به همان میزان هم بهره برداری بیشتری خواهیم برد.

فرمانده انتظامی استان جایگاه بخشداران و دهیاران را به لحاظ اینکه حلقه اتصال مردم با مسئولان هستند بسیار با ارزش عنوان کرد و خطاب به آنان گفت: همان طور که خداوند در قرآن کریم می فرماید، شما اگر جان یک نفر را نجات دهید به گونه ای است که کل بشریت را زنده کرده اید .

***کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در جاده های روستایی اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان از کاهش ۵۰ درصدی در تعداد تصادفات و کاهش ۵۰ درصدی در تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده های روستایی استان طی ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ” حسین پور قیصری” در همایش راهوران محله و نمونه های ترافیکی جاده ای اظهار کرد: در سال ۱۳۸۴ وضعیت تصادفات کشور بحرانی شد یعنی تعداد کشته های ناشی از حوادث رانندگی به ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسید که وضعیت خیلی بدی بود و به همین خاطر اتاق های فکر و جلسات اندیشه ورزی در سطوح مختلف تشکیل شد برای بررسی اینکه چه اقدامی انجام دهیم تا میزان تصادفات فوتی کاهش پیدا کند.

وی افزود: روش ها و اقدامات زیادی در این رابطه انجام شد که از آن جمله می توان به تصویب قانون افزایش جرایم رانندگی توسط مجلس شورای اسلامی، اجرای طرح همیاران پلیس ،پلیس یاران جوان و فرهنگ یاران ترافیک اشاره کرد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: اما یک حلقه مفقوده داشتیم و آن هم در راه های روستایی بود که پلیس کمتر می توانست در این راه ها حضور پیدا کند چرا که ترافیک روستاها به دلیل نوع وسیله نقلیه و نوع حرکت با ترافیک شهرها متفاوت است و به همین خاطر روستائیان با مشکلات و تصادفات مواجه می شدند.

سرهنگ پورقیصری، گفت: سرانجام با همکاری دهیارانی که امروز در خدمت آنها هستیم توانستیم راهوران محله را تشکیل داده و میزان تصادفات و تلفات در جاده های روستایی را کاهش دهیم و مجموعه این اقدامات باعث شد تا آمار کشته های ما امروز به ۱۶ هزار نفر در سال برسد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان هزار ۸۵۰ روستا و ۸۰۶ دهیاری دارد بیان کرد: امروز ۶۱۴ دهیار تحت عنوان راهور محله در زمینه آموزش فرهنگ ترافیک به روستائیان در مساجد و مداس ، شناسایی نقاط حادثه خیز و پیگیری رفع جاده هایی که نیاز به اصلاح هندسی دارند، رفع کمبود تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی با توجه به اعتباراتی که مدیرکل امور روستائی و شوراهای استانداری از محل اخذ جرایم درنظر می گیرد با مجموعه پلیس راه استان همکاری می کنند.

این مقام انتظامی عنوان داشت: مجموعه این همکاری باعث شد که در سال ۱۳۹۴ بتوانیم رتبه اول کاهش تصادفات در بین جاده های روستایی کشور را به دست بیاوریم.

سرهنگ پورقیصری با بیان اینکه ۱۱ درصد تصادفات رانندگی استان در جاده های روستایی رخ می دهد گفت: بحمد الله در ۶ ماهه نخست امسال با کاهش ۵۰ درصدی در تعداد تصادفات و همچنین کاهش ۵۰ درصدی در تعداد تلفات حوادث رانندگی در جاده های روستایی استان روبرو بودیم که هرچند این خبر خوشی می تواند باشد اما نشان می دهد که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

با اشاره به رقم بالای مجروحان ناشی از حوادث رانندگی در جاده های روستایی اظهار کرد: بسیاری از مجروحان هنگامی که به بیمارستان می روند برای آنها نمی توان کاری انجام داد و متاسفانه فوت می شوند که در این زمینه باید اقداماتی انجام دهیم تا تعداد تصادفات و تعداد مجروحان و کشته شدگان ما در جاده های روستایی کم شود.

رئیس پلیس راه استان ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴۵۰ نفردر جاده های برونشهری استان براثر وقوع تصادفات جان خود را ازدست دادند که البته کشته شدن یک نفر هم در تصادفات برای ما زیاد است.

این مقام انتظامی بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که کشته شدگان در تصادفات رانندگی بیشتر از نخبگان کشور هستند، اگر نگاهی به زندگی فوت شدگان در تصادفات بیاندازیم می بینیم که کشور چه سرمایه های بزرگی را در این حوادث از دست داده است.

سرهنگ پورقیصری یاد آور شد: امروز کشورهای خارجی برای خود چشم اندازی را ترسیم کردند تا به جایی برسد که در سال هیچ کشته ای در حوادث رانندگی نداشته باشند و برای این هدف در زمینه آموزش، امور پزشکی ،پلیس و همه سطوح جامعه برنامه ریزی می کنند که ما هم بایستی در این زمینه گام های بلندی برداریم.

***تاثیر مثبت راهوران محله بر کاهش تصادفات در جاده های روستایی

گروه استان ها _ اصفهان _ مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری با تقدیر از ابتکار نیروی انتظامی در استفاده از اقشار تاثیر گذار جامعه در ماموریت های خود، بر تاثیر مثبت راهوران محله بر کاهش تصادفات در جاده های روستایی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، “سعید انصاری” در همایش راهوران محله ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی اظهار داشت: سالیانه در سطح جهان حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در جاده ها کشته می شوند که سهم کشور ما در سال بالای ۲۰ هزار نفر است و بالای ۲۵۰ هزار نفر هم بر اثر سوانح رانندگی مجروح می شوند.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته حدود ۱۰ درصد از تخت های بیمارستانی به مجروحان تصادفات اختصاص داده می شود که سهم کشور ما حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است و این آمار کمی نیست.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: از مشکلات و مسایل جاده ای و خودروهایی که در اختیار مردم است اگر بگذریم مسایل فرهنگی در سوانح جاده ای بسیار مهم است.

انصاری یادآور شد: ما فرهنگ ها و باورهای فاخر خوبی در کشور ، نظیر فرهنگ ایثار، شهادت،  نوع دوستی، فرهنگ حماسه عاشورایی داریم.

وی با انتقاد از این باور رایج که حل کردن همه مشکلات را به گردن دولت می اندازد اظهار داشت: آیا سبقت بی جا نگرفتن، بوق نزدن نابجا، با سرعت نرفتن، رعایت حقوق دیگران نکردن را نیز دولت باید حل کند؟ قطعاً جواب هر عقل سلیمی “نه” خواهد بود.

انصاری در ادامه افزود: بنابر این چه کار کنیم تا از باورها و خرده فرهنگ های اشتباه و غلط خود عبور کنیم، راه چاره ای نیست جز اینکه فرهنگ های فاخر خود مثل فرهنگ عاشورایی که با تکرارش هر سال گسترده تر از همیشه اجرا می شود را گسترش دهیم.

وی با استقبال از اجرای طرح هایی نظیر همیاران پلیس و راهوران محله خاطرنشان کرد: استفاده از اقشار تاثیرگذار جامعه به عنوان همیاران پلیس یا راهوران محله ابتکار عمل بسیار خوبی است.

مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری اصفهان ابراز امیدواری کرد: انشاء الله در سال های آتی نمایندگانی از اعضای شوراها هم در این جلسات حضور داشته باشند تا هم مورد تشویق قرار بگیرند و هم مطالبی که در این جلسات مطرح می شود را به گوش مردم برسانند و درانتخاب دهیاران هم دقت کنند.

انصاری انتخاب دهیاران را موضوعی مهم دانست و گفت: وظایف دهیاران ایجاب می کند ، افرادی که انتخاب می شوند از افراد نخبه جامعه روستایی و از افراد دارای شهرت خوب باشند چون این عزیزان می توانند با آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی، بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کنند.

وی ادامه داد: از طرفی این افراد می توانند مشکلات جاده ها و نصب علایم رانندگی را به پلیس راه گوشزد کنند. علاوه بر این ، یک دهیار می تواند با اخلاق خوب با خوب رانندگی کردن، سبقت نابجا نگرفتن، آموزش بهتری را به روستائیان بدهد و این جاست که متوجه می شویم بایستی در انتخاب دهیاران دقت شود.

انصاری متذکر شد: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری نیز همانطور که طی سالیان گذشته با فرماندهی انتظامی استان در زمینه اختصاص اعتبارات جرایم رانندگی جهت اصلاح نقاط حادثه خیز و نصب علایم رانندگی و هم تشویق دهیاران با پلیس راهور همکاری داشته باز هم آماده هرگونه همکاری است و از هیچ کوششی برای کاهش تصادفات در جاده های روستایی دریغ نخواهد کرد چرا که دین اسلام برای جان انسان ها ارزش زیادی قائل است .

***برنده شدن در قرعه کشی همراه اول شگرد کلاهبردار اینترنتی بود

گروه استان ها_اصفهان_ فردی که با ارسال پیام های فریبنده در یکی از شبکه های اجتماعی تحت عنوان برنده شدن در قرعه کشی شهروندان را فریب داده و با دریافت اطلاعات کارت بانکی اقدام به سرقت از حساب آنان می کرد توسط ماموران پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی با ارسال پیامی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و دریافت اطلاعات حساب مبلغ ۶۰ میلیون ریال از حساب وی سرقت کرده است، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکی در اظهارات خود عنوان داشت پس از دریافت پیام در یکی از شبکه های اجتماعی با شماره ای که به عنوان امور مشتریان معرفی شده بود تماس گرفتم، فرد کلاهبردار که خود را نماینده اپراتور همراه اول معرفی کرد با مهارت خاصی اطلاعات کارت بانکی من را دریافت و کل موجودی حساب را برداشت کرده است.

این مقام مسئول عنوان داشت: با بررسی مدارک و مستندات شاکی و تحقیقات صورت گرفته در فضای مجازی، نهایتاً متهم در یکی از استان های همجوار شناسایی و با اعزام اکیپی از مامورین این پلیس دستگیر شد.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: کلاهبرداران برای رسیدن به مقصود خود از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیام برای واریز مبلغ جایزه با اغفال و تطمیع شهروندان درخواست ارسال مشخصات کارت اعتباری با تمامی مشخصات مربوطه را از طعمه خود به عمل می آورند، لذا اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می کند و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضاء و غیره به فرد مذکور نیست زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است، همچنین هیچ یک از ارگان ها حق دریافت اطلاعات شخصی کارت های بانکی افراد را ندارند.

***دستگیری سارق داخل خودرو در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از دستگیری یک سارق حرفه ای داخل خودرو و کشف چندین فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ “سعید سلیمیان ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی وقوع چندین مورد سرقت داخل خودرو در جنوب شهر اصفهان و اعلام شکایت شهروندان به پلیس، پیگیری ویژه این پرونده در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: کارآگاهان پس از راه اندازی گشت های آشکار و پنهان موفق به دستگیری سارقی حین باز کردن درب یک پراید شدند.

سرهنگ سلیمیان افزود: فرد دستگیر شده هنگامی که با مستندات پلیس روبرو شد به چندین فقره سرقت در منطقه جنوب شهر اصفهان اعتراف کرد.

این مقام انتظامی ادامه داد: در این خصوص پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان به دارندگان وسایل نقلیه توصیه کرد: اگرخودروی خود را در پارکینگ دارای نگهبان پارک می کنید، در صورت لزوم سوئیچ را تنها به نگهبان تحویل دهید، علاوه بر قفل و زنجیر کردن خودرو، از قفل بودن درب ها و بالا بودن شیشه ها اطمینان حاصل کنید، بر روی چرخ های خودرو، از پیچ های قفل دار و محافظت کننده استفاده کنید.

***واژگونی نیسان در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ رئیس مرکز اطلاع‌ رسانی پلیس استان از واژگون شدن یک دستگاه وانت نیسان در محور فرعی “خوانسار-بوئین و میاندشت” و فوت یک سرنشین و مجروح شدن راننده و سرنشین دیگر خبر داد.

سرهنگ “جواد درستکار” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک دستگاه وانت نیسان ، در گردنه “خوانسار- بوئین و میاندشت” ، بلافاصله مأموران گشت پلیس‌راه دامنه به محل حادثه اعزام شدند.

این مقام مسئول عنوان داشت: در اثر وقوع این حادثه رانندگی یکی از سرنشینان خودرو که مردی ۵۹ ساله بود در دم فوت و راننده و دیگر سرنشین نیز به‌شدت مجروح شدند.

سرهنگ درستکار بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس‌راه در دست بررسی است و اعلام خواهد شد .

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اصفهان در پایان از رانندگان خواست ، هنگام رانندگی از عجله و شتاب بی‌مورد پرهیز کرده و با دقت و توجه کامل رانندگی کنید .#

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا