شهر و جامعهعناوین اخبار

طراحی نشان ایستگاه‌های مترو در کمیته هنر سازمان قطارشهری اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمدرضا بنکدار در جلسه کمیته هنر سازمان قطارشهری اصفهان در ایستگاه انقلاب، بیان داشت: طراحی نشان ایستگاه‌های مترو در کمیته هنر سازمان قطارشهری اصفهان در حال انجام است.

وی افزود: یکی از نکات مهم درباره خط یک مترو، استفاده از فضاهای هنری به منظور اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری است. در‌حال حاضر فضاهای قابل توجهی در ایستگاه‌های متروی اصفهان به منظور رویدادهای فرهنگی و‌ هنری پیش بینی شده و تلاش می‌کنیم با حوزه بهره‌برداری هماهنگی لازم در این زمینه انجام شود.

بنکدار اضافه کرد: مترو به عنوان یک ظرفیت مهم باید مورد استفاده اقشار مختلف قرار گیرد و توجه به مباحث فرهنگی و هنری در ایستگاه‌ها کمک شایانی به این موضوع می‌کند.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: باید تلاش کنیم که اقدامات فرهنگی و هنری در ایستگاه‌های متروی اصفهان به صورت عملیاتی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قابل توجهی در ایستگاه‌های مترو به منظور فعالیت هنری وجود دارد، اضافه کرد: شرکت بهره‌برداری مترو باید هرچه سریعتر در این زمینه ورود کرده و با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد حرکت‌های خوبی در این خصوص رقم بزند.

برنامه‌ریزی برای تهیه سند بالادستی معماری ایستگاه‌های متروی اصفهان

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان از برنامه‌ریزی برای تهیه سند بالادستی معماری ایستگاه‌های متروی اصفهان خبر داد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، جلسه کمیته معماری سازمان قطارشهری اصفهان با محوریت بررسی نقاط ضعف و قوت ایستگاه‌های خط یک مترو و همچنین ارائه برنامه مناسب به منظور رفع مشکلات موجود و برطرف کردن آن در خط دو، برگزار شد.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه در این جلسه با اشاره به بهره‌برداری از خط یک متروی اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر خط یک متروی اصفهان با نزدیک به ۲۰ کیلومتر در حال بهره‌برداری است و بهره‌برداری از خط یک باعث مطرح شدن دغدغه‌های مردم و نیازسنجی انتظارات آنان پیرامون معماری ایستگاه‌های مترو شده است.

محمدرضا بنکدار با اشاره به ضرورت توجه به موضوع معماری ایستگاه‌ها در خط دو ادامه داد: در حال حاضر سازمان قطارشهری اصفهان در صدد ایجاد شیوه‌نامه و یا دستورالعملی برای استفاده بهتر از تجربیات معماری ایستگاه‌های خط یک مترو و لحاظ کردن آن در معماری ایستگاه های خط ۲ مترو است.

وی با بیان اینکه هدف ما، عملیاتی کردن این موضوع با محوریت کمیته معماری سازمان است، ادامه داد: نگرش جدید سازمان قطارشهری اصفهان، توجه جدی به موضوعات معماری خط ۲ قطار شهری است و در این زمینه با همراهی کمیسیون معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان، نسبت به تهیه یک سند بالادستی اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان گفت: موضوع ظرفیت‌های تجاری ایستگاه‌های مترو از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا نگاه امروز مدیریت شهری در این دوره مبتنی بر اقتصاد شهری است و اعتقاد دارد پروژه‌های شهری باید به سمت خودکفا شدن حرکت کند.

بنکدار با اشاره به اهمیت توجه به اسناد بالادستی اضافه کرد: ظرفیت‌های متروی اصفهان باید در طرح جامع شهر اصفهان دیده شود و این مسئله زمینه رفع مشکلات این حوزه را فراهم خواهد کرد.

ایستگاه های مترو، بیانگر منظر شهری اصفهان باشد

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: مردم شهر اصفهان فضای میدان امام(ره) و سایر فضاهای تاریخی را درک کرده‌اند و بدون شک با توجه به جنس معماری این فضاها، انتظارات مردم از شهر اصفهان بسیار بالاست.

دکتر شیرین طغیانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی سازمان قطارشهری به منظور انتقال درخواست‌های مردمی به مدیریت شهری اصفهان گفت: جرقه بازنگری معماری ایستگاه‌های خط دوم مترو اصفهان جایی زده شد که در نشست تخصصی مترو و معماری در غرفه حمل و نقل ریلی نمایشگاه حمل و نقل پاک اصفهان شرکت کردم و دیدم که مردم شهر اصفهان تصوری بسیار عمیق و وسیع از متروی این شهر دارند و انتظارات آنها بسیار فراتر از آن چیزی است که ما در ذهن داریم.

وی ادامه داد: بدون شک باید به ۱۵ ایستگاه خط ۲ و ۸ ایستگاه خط ۳ مترو اصفهان به عنوان یک ظرفیت بسیار بالا برای شهر اصفهان نگاه کنیم زیرا ایستگاه‌های مترو اصفهان فرصت‌های قابل توجهی هستند که از طریق آنها منظر شهری اصفهان را به نمایش بگذاریم.

طغیانی افزود: بدون شک نیاز است که سندی بالادستی برای معماری ایستگاه‌های شهر اصفهان تهیه شده و ضوابط معماری مد نظر نیز برای طراحان و سازندگان ایستگاه‌ها تهیه شود.

وی اضافه کرد: در طرح جامع شهری اصفهان به ظرفیت‌های این حوزه کمتر توجه شده است بنابراین باید در این خصوص باید ظرفیت‌های موجود را به کار گرفت. همچنین لازم است که در خط متروی اصفهان، مناطق مختلف را درگیر کرده و حوزه‌های متنوع با نگاه بسیار صحیح و دقیق در این خصوص ورود کنند.

توجه ویژه به معماری ایستگاه ها

دکتر محمود ارژمند، استاد دانشگاه هنر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه اصفهان نماینده یک تمدن هزار ساله است پس تصمیمات آن باید در حوزه ملی صورت گیرد، اظهار داشت: تلاش این است که معماری ایستگاه‌ها به معماری شهر اصفهان نزدیک باشد.

وی افزود: در این حوزه باید نظرات صاحب نظران، افراد دغدغه‌مند این حوزه را گرفت و از ظرفیت‌ها و پیشنهادات آنها بهره برد.

این عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر با بیان اینکه پروژه متروی اصفهان یک پروژه ملی قلمداد می‌شود، گفت: تلاش‌های صورت گرفته در ساخت پروژه قطارشهری اصفهان بسیار ارزشمند است اما خواهش ما این است که نظرات چهره‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان در خطوط دیگر مترو و ساخت آن مورد توجه قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا