پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری ۸ سنگ‌پران به کامیون‌ها در اصفهان/دستگیری سارق داخل خودرو/افزایش کلاهبرداری های پیامکی از شهروندان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “حسن یاردوستی”  اظهار داشت : مدتی بود عده‌ای از مخلان نظم و امنیت عمومی به‌ صورت شبانه در محورهای مواصلاتی شهرستان اصفهان حضور می‌یافتند و با سنگ‌پرانی به‌ سمت کامیون‌های حامل بار زمینه ناامنی و نارضایتی رانندگان زحمتکش وسایل نقلیه سنگین را فراهم کرده بودند که بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت .

وی با اشاره به اینکه شهرستان اصفهان محور اصلی و ارتباط‌دهنده چندین استان کشور است و شبانه‌روز خودروهای زیادی از محورهای این شهرستان تردد می‌کنند بیان داشت : مأموران انتظامی این شهرستان پس از انجام یک سری کارهای تخصصی ۸ نفر از عوامل اصلی را در این رابطه شناسایی و دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه ۲۹ مورد خسارت به خودرو های سنگین گزارش شده و این افراد به بزه خود اعتراف کردند بیان داشت : متهمان با تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با اشاره به همکاری دلسوزانه و شبانه‌روزی دستگاه قضائی با نیروی انتظامی در این رابطه ادامه داد: اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت به اموال اشخاص جرم بوده و پلیس با قاطعیت برابر قانون با افراد مجرم برخورد خواهد کرد .

 **دستگیری سارق داخل خودرو

رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری یک سارق داخل خودرو خبر داد.

سرهنگ “سعید سلیمیان”  اظهار داشت: در پی شکایت چند شهروند مبنی بر سرقت داخل خودرو در شهر اصفهان ،شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با بررسی کارآگاهان مشخص شد یک سارق با پرسه زنی در خیابان اقدام به سرقت از داخل خودروهای پارک شده در کنار خیابان که ایمنی پایینی دارند، می‌کند.

این مقام انتظامی بیان داشت : مأموران با انجام تحقیقات و اقدامات تخصصی موفق شدند سارق را شناسایی و با هماهنگی قضائی در عملیات ضربتی دستگیر کنند.

سرهنگ سلیمیان اضافه کرد: فرد دستگیرشده در بازجویی‌های پلیس به چندین فقره سرقت داخل خودرو در شهر اصفهان اعتراف کرد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان بابیان اینکه متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد به همشهریان توصیه کرد: هنگام ترک خودرو خود دقت کنند که درها و شیشه‌ها کاملاً بسته باشد و اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر، سوئیچ‌مخفی، قفل فرمان و قفل‌سوئیچی و یا قفل پدال و سایر وسایل بازدارنده مجهز کنید و وسایل شخصی (کیف، اسناد و مدارک) و اموال با ارزش خود را داخل خودرو به‌ویژه روی صندلی و در معرض دید قرار ندهید.

واژگونی وانت پیکان با فوت کودک یک‌ساله و مجروحیت ۷ نفر در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از واژگون شدن یک دستگاه وانت پیکان در کمربندی “خمینی شهر-چشمه لادر” و فوت کودکی یک‌ساله و مجروح شدن ۷ فرد دیگر خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک دستگاه وانت پیکان ، در کمربندی “خمینی شهر-چشمه لادر” ، بلافاصله مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی این فرماندهی به محل حادثه اعزام شدند.

این مقام مسئول عنوان داشت: در اثر وقوع این حادثه رانندگی یکی از سرنشینان که دختری یک‌ساله بود فوت و راننده و ۶ سرنشین دیگر نیز به‌شدت مجروح شدند.

سرهنگ کریمی بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس‌ راهنمایی و رانندگی در دست بررسی است و اعلام خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان از رانندگان خواست ، هنگام رانندگی از عجله و شتاب بی‌مورد پرهیزکرده و با دقت و توجه کامل رانندگی کنید .

***اعتراف سارق دریچه های فاضلاب در اصفهان

گروه استان ها_ اصفهان _ ماموران انتظامی شهرستان موفق شدند یک سارق حرفه ای دریچه های فاضلاب را شناسایی و دستگیر کنند.

سرهنگ”حسن یاردوستی” فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهارداشت:در پی مفقود شدن و سرقت دریچه های فاضلاب در برخی مناطق شهر اصفهان ، بررسی موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی گفت: با فعال نمودن گشت انتظامی آشکار و پنهان ، یک سارق حین سرقت دریچه فاضلاب مشاهده و در عملیاتی ضربتی دستگیر شد.

این مقام مسئول افزود: سارق دستگیر شده در بازجوئی های پلیس به چندین فقره سرقت دریچه های فاضلاب در شهر اصفهان اعتراف کرد .

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و از شهروندان خواست ، هر گونه موارد مشکوک را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

***انهدام باند قاچاقچیان سوخت در اصفهان

گروه استان‌ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان لنجان از شناسایی و دستگیری اعضای یک باند ۵ نفر قاچاقچیان سوخت و کشف ۱۸ هزار لیتر گازوئیل خبر داد.

سرهنگ “غلامرضا افشاری” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : مأموران گشت انتظامی کلانتری ۱۷ شهرستان لنجان ، حین گشت زنی در منطقه مربوطه به یک دستگاه کامیون کانتینر دار که داخل یک باغ شد مشکوک شدند.

وی افزود: پس از هماهنگی با مقام قضائی یک گروه از مأموران وارد باغ شدند که مقدار ۱۸ هزار لیتر گازوئیل که در یک تانک زیرزمین جا ساز شده بود کشف شد .

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه قاچاقچیان قصد داشتند گازوئیل را در ۹۵ بشکه ۲۲۰ لیتری بارگیری و به‌وسیله کامیون انتقال دهند بیان داشت : سرعت عمل و هوشیاری مأموران انتظامی و همکاری دستگاه قضائی ، مانع فعالیت قاچاقچیان سوخت شد .

سرهنگ افشاری ادامه داد : بحمدالله در این عملیات ۵ قاچاقچی سوخت دستگیر ، ۳ دستگاه خودروی سبک و یک کامیون تانکر دار نیز توقیف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان لنجان در پایان با اشاره به تحویل متهمان به مراجع قضائی خاطرنشان کرد : نیروی انتظامی هرگز اجازه نخواهد داد قاچاقچیان سوخت ، اقتصاد کشور را متزلزل کنند و با قاطعیت با این موضوع برخورد می‌شود.

***افزایش کلاهبرداری های پیامکی از شهروندان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس فتای استان ا در خصوص افزایش کلاهبرداری های پیامکی از شهروندان با عناوین مختلف از جمله برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی، هشدار داد.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: کلاهبرداران برای رسیدن به مقصود خود با ارسال پیامکی برای واریز مبلغ جایزه با اغفال و تطمیع شهروندان درخواست ارسال مشخصات کارت اعتباری با تمامی مشخصات مربوطه را از طعمه خود به عمل می آورند.

این مقام مسئول اظهار کرد: این شیادان با ارسال اینگونه پیامک های قرعه کشی دروغین و بکارگیری روش های متقلبانه به شماره حساب و رمز بانکی شهروندان دسترسی پیدا کرده و به حساب بانکی آنان دستبرد می زنند.

وی افزود: اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می کند و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، ۲CVV، تاریخ انقضاء وغیره به فرد مذکور نیست زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است.

سرهنگ مرتضوی توصیه کرد: شهروندان پیامک های مشکوک را از گوشی خود پاک کنند و در صورت دریافت چنین پیامک هایی از صحت پیام ارسال شده، از طریق مراجعه به سایت رسمی آن موسسه، مراجع صلاحیت دار یا تماس تلفنی با سایر شماره های تلفن رسمی اطمینان حاصل کنند.

رئیس پلیس فتای اصفهان در پایان تاکید کرد: جهت واریز وجه به حساب هیچ احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست، متاسفانه در مواردی به فرد مالباخته اعلام می شود برنده مسابقه یا قرعه کشی شده است و با بهانه های مختلف وی را پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می کنند.

***چالش های فرهنگی و اجتماعی اعتیاد

گروه اجتماعی _ افزایش میزان طلاق ، خشونت در خانواده ها ، افت تحصیلی فرزندان ، ارتکاب جرایمی چون سرقت ، فحشاء ، فروش مواد مخدر و… از مهمترین چالش های فرهنگی و اجتماعی اعتیاد هستند که بهداشت و سلامت جامعه را تهدید می کنند.

سوء مصرف مواد نه تنها به دلیل اثرات سوئی که بر افراد دارد ، بلکه همچنین بدلیل پیامدهای منفی آن برای جامعه ، به یک مساله اجتماعی بسیار مهم و خطرناک تبدیل شده است. سوء مصرف مواد مخدر یکی از عوامل اصلی افزایش میزان طلاق ، خشونت در خانواده ها ، افت تحصیلی فرزندان ، ارتکاب جرایمی چون سرقت ، فحشاء ، فروش مواد مخدر و… است که بهداشت و سلامت جامعه و افراد آن را تهدید میکند و هزینه های اقتصادی جبران ناپذیری بر کشور وارد می کند.

برخی از مهمترین چالش های فرهنگی – اجتماعی اعتیاد عبارتند از :

۱-افزایش اختلافات خانوادگی

در خانواده هایی که یکی از اعضا معتاد است ، میزان احتمال بروز خشونت و درگیری در روابط بین شخصی بسیار زیاد است و به همین دلیل بعد از مدتی که تضاد ها بالا می گیرد، خانواده در معرض فروپاشی قرار می گیرد. افراد معتاد بعد از مدتی ، رفتارهای نابهنجاری از خود بروز می دهند که باعث بروز اختلالات می شود.

به عنوان مثال این افراد زیاد به قول و قرارهای خود عمل نمی کنند ، تا دیر وقت به خانه بر نمی گردند، رفتارهای مشکوکی از خود نشان می دهند ، بیشتر از آنکه به خانواده خود اهمیت دهند ، به فکر خود هستند و بیشتر وقتشان را با دوستان معتد خود می گذرانند. در برخورد با دیگران پرخاشگری و خشونت بیشتری از خود نشان می دهند. در نتیجه این گونه رفتارها روابط شان با دیگر اعضای خانواده به سردی می گراید و با گذشت مدتی ، خانواده دچار بحران در روابط عاطفی می شود که اگر این مساله تداوم پیداکند خانواده از هم می پاشد.

۲-افزایش خانواده های تک والدی

خانواده های تک والدی خانواده هایی هستند که دارای یک سرپرست هستند و به همین دلیل در این نوع خانواده ها کودکان دچار بحران روحی و روانی می شوند و به مشکلات شخصیتی دچار می شوند که این اختلالات نمودش در بزرگسالی بیشتر نمایان است. کودکان به دلیل محرومیت از محبت پدر یا مادر ، و خشونتهایی که از طرف والدین نسبت به آنها اعمال می شود، در بزرگسالی از خود خشونت نشان می دهد و این رفتار را باز تولید می کنند. در این خانواده ها بدلیل عدم حضور یکی از والدین و عدم ایفای نقش وی ، نهاد خانواده دیگر قادر به انجام کارکردهای اصلی اش نیست و میزان نظارت بر فرزندان در این خانواده ها از سوی والدین کاهش پیدا می کند که در نتیجه آن کودکان بیشتر در معرض انواع انحرافات اجتماعی و ناهنجاری های رفتاری هستند.

۳- فرار کودکان از خانه

خانواده طبیعی ترین ، گرم ترین و مطمئن ترین محیط زندگی برای کودکان است. تعامل با والدین شیرین ترین و دلنشین ترین تعاملات برای کودکان است. علیرغم این واقعت ها برخی از کودکان فرار از خانه و ماندن در بیرون از خانه و زندگی در سطح خیابان ها را به محیط خانه ترجیح می دهند. فرار کودکان از خانه یکی از انواع کجروی های رفتاری در جامعه ایران است که همانند سایر آسیب های اجتماعی با مجموعه پیچیده و به هم پیوسته ای از شرایط و عوامل فردی، خانوادگی و ساختاری در سطح کلان مرتبط است .

اعتیاد والدین ، اعمال خشونت از طرف آنها نسبت به کودکان و از هم گسیختگی روابط خانوادگی باعث می شود که کودکان فرار را بر خانه ترجیح دهند که تمامی این شرایط ، در نتیجه اعتیاد والدین وجود می آید . والدین معتاد اکثراً بیکار هستند و برای تامین مواد مخدر مورد نیاز خود، کودکان را علیرغم داشتن سن کم وادار به کار در بیرون از خانه می کنند و به این ترتیب هم نسبت به آنها ستم ، روا می دارند و هم با این کار خود باعث افت تحصیلی ویا حتی ترک تحصیل کودک خود می شوند.

با اتکای به تجارب گذشته می توان گفت که آسیب دیدگان جامعه امروز ، آسیب رسانندگان فردای کشورند . وقتی جامعه ای ، امروز کودکان خود را دچار آسیب سازد ، می توان پیش بینی کرد که همین جامعه فردا ، در معرض آسیب های جدی تری قرار گیرد. این دور باطل سلامت و امنیت ، آینده چنین جامعه ای را تهدید می کند.

۴-شیوع بیماری های خطرناکی چون ایدز 

بر اساس آمارهای رسمی ، بیماری ایدز عمدتاً ، ۶۵ درصد از راه سرنگ های آلوده معتادان به مواد مخدر شیوع پیدا کرده است .این آمارها نشان میدهد که بر اثر استفاده اشتراکی چندین فرد معتاد از یک سرنگ ، بیماری ایدز شیوع بیشتری پیدا کرده است که این افزایش نگرانی عمومی رانیز بسیار بالابرده است . افراد معتاد هم بدلیل آنکه نگران این چنین مسا یلی نیستند و توجه چندانی به آن نمی کنند ، در اولین تماس جنسی خود این بیماری را به دیگران ( همسر یا فرزند ) منتقل می کنند که در این شرایط زندگی یک خانواده ، به تباهی کشیده می شود.

۵-افزایش میزان جرم و انحرافات در جامعه

هر فرد معتاد بعد از استعمال مواد مخدر به فکر چگونگی تامین وعده دیگر مواد مورد نیازش می باشد. این افراد غالباٌ بیکار هستند و یا اینکه بخاطر اعتیاد به مواد مخدر از کارشان بیکار می شوند. در نتیجه بخاطر نداشتن در آمد از سویی و نیاز همیشگی به مواد مخدر ناچار می شوند که به انواع جرایم چون سرقت ، کلاهبرداری ، تجاوز ، فحشاء ( در زنان) و… روی بیاورند.

۶-سلب امنیت از مردم و گسترش هراس عمومی

اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر در هر جامعه ای دارای شبکه ای گسترده است که به واسطه آن افراد و خانواده های زیادی با آن درگیر هستند. همین امر نشان از شیوع بیش از حد آن در تمامی ابعاد جامعه دارد. از طرف دیگر اکثر معتادان به مواد مخدر، برای تامین مواد مورد نیاز خود ناچار هستند که به انواع انحرافات اجتماعی و جرایم روی بیاورند که در نتیجه آن میزان نا امنی در جامعه بالا می رود.

معتاد برای تامین مواد مورد نیازش حاضر است که به هر کاری دست بزند . افراد جامعه نیز ، هر آن این احتمال را می دهند که مورد تعدی و تجاوز قرار گیرند. در نتیجه جوی خطرناک و آلوده در جامعه شکل می گیرد که افراد در این شرایط براحتی وارد تعامل با دیگران نمی شوند و سعی شان بر این باوراست که میزان تعملاتشان را با دیگران کاهش دهند.در نتیجه اعتماد اجتماعی کم کم از روابط اجتماعی رخت بر می بندد و زندگی اجتماعی درد ناک خواهد شد.

۷-کاهش مشارکت اجتماعی افراد 

یکی از خصایص اصلی معتادان عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی جامعه است. این افراد نسبت به امور جامعه بی اعتنا هستند و دغدغه اصلی بسیاری از آها تامین مواد مورد نیازشان است. البته بایستی توجه داشت که این خصیصه را نمی توانیم به تمامی معتادان یک جامعه نسبت دهیم ؛ چرا که در هرجامعه معتادان بسیارزیادی نیز وجود دارند که از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و در فعالیت های اجتماعی نیز شرکت می کنند، ولی باید توجه داشت که درجامعه ما تعداد معتادهایی که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند ، بسیار بالا ست و به همین دلیل می توانیم در مورد آنان اینگونه قضاوت کنیم.

۸-خسارات مالی و هزینه های تحمیل شده بر جامعه

خسارات مالی از جمله پیامد هایی است که جامعه بایستی متقبل شود. مخارج درمان بیماری های ناشی از سوء استفاده الکل ، سیگار و مواد مخدر ، مخارج احداث مراکز باز پروری ، هزینه ترک اعتیاد ، هزینه نیروی انتظامی و قضایی که مسئول مبارزه با موادمخدر هستند. آسیب های روحی و جانی که متوجه نیروهای جوان یک جامعه می شود و آنها را از حالت مولد و خلاق خارج می سازد. از سوی دیگر با رشد مصرف مواد مخدر و تعداد معتادان ، ارزش ها و هنجارهای رفتاری افراد غیر معتاد، تحت تاًثیر قرار می گیرد و نابسامانی یا آنومی را به بار می آورد.

نوبسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرمانده انتظامی استان اصفهان

تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان،اقوام و ملل گذشته

گروه اجتماعی _ دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند.مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند یاد می کنند.

بنابر گواهی متون تاریخی در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته است مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می شدند یاد می کنند.

دانشمندان تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می دهند کتاب (زن در آینه تاریخ) پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخ حجاب می نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می شود و به این دلیل عقیده عده ای که می گویند (مذهب) موجب حجاب می باشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است.

پوشش زن در یونان و روم باستان

دایره المعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان می گوید: زنان یونانی در دوره های گذشته صورت و اندامشان را تا روی پا می پوشاندند این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود در جزایر کورس و امر جوس و دیگر جزایر ساخته می شد زنان فینقی نیز دارای پوششی قرمز بودند سخن درباره حجاب در لابلای کلمات قدیمی ترین مولفین یونانی نیز به چشم می خورد حتی بنیلوب همسر پادشاه عولیس فرمانروای ایتاک نیز با حجاب بوده است زنان شهر ثیب دارای حجاب خاصی بوده اند بدین صورت که حتی صورتشان را نیز با پارچه می پوشاندند این پارچه دارای دو منفذ بود که جلوی چشمان قرار می گرفت تا بتوانند ببینند.

در اسپارته دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند ولی بعد از ازدواج خود را از چشم مردان می پوشاندند نقش هایی که بر جای مانده حکایت می کند که زنان سر را می پوشاندند خواه باکره و خواه دارای همسر باشند حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد و فارس نیز وجود داشته است زنان رومانی از حجاب شدیدتری برخوردار بوده اند به طوری که وقتی از خانه خارج می شدند با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها می پوشانند و چیزی از برآمدگی های بدن مشخص نمی شود.

یکی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد زیادی دال بر وجود حجاب در بین زنان یونان و روم باستان آورده است او درباره (الهه عفت) که یکی از خدایان یونان باستان است می گوید آرتمیس، الهه عفت است و عالی ترین نمونه و الگو برای دختران جوان به شمار می آید دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور و عفت و تقوا آراسته است.

همچنین درباره مردم یکی از قبائلی که نهصد سال قبل از میلاد زندگی می کرده اند آمده است: بالاتر از ارمیان و در کنار دریای سیاه سکاها بیابانگردی می کردند آنها مردم وحشتی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند که در ارابه به سر می بردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه می داشتند.

این مورخ در جای دیگر می گوید: زنان فقط در صورتی می توانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشن های مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند که کاملا در حجاب باشند.

همچنین از قول یکی از فلاسفه یونان باستان درباره شدت پوشش زن نقل می کند: نام یک زن پاک دامن را نیز چون شخص او باید در خانه پنهان داشت.

پوشش زن در ایران باستان

در مورد پوشش زنان ایران باستانی مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و این که حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است می گوید: زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آنرا نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار خانه برون بیایند هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.

از دایره المعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس ها وجود داشته است همچنین در تفسیر اثنی عشری آمده است: ( تاریخ نشان می دهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است).

نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است نشان می دهد که زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها، پارسی ها (هخامنشیان) اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند که به چند نمونه آن اشاره می شود:

دوره مادها

در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان آمده: اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ماقبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.

وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.

دوره پارسی ها (هخامنشیان)

پارسی ها به وسیله کوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: از روی برخی نقوش مانده از آن زمان به زنان بومی بر می خوریم که پوششی جالب دارند پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است به زنان دیگر آن دوره نیز بر می خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.

دوره اشکانیان

در این دوره نیز همانند گذشته حجاب زنان ایرانی کامل بوده است در این باره چنین می خوانیم: لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین دار و یقه راست بوده است. پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی می پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده است روی این دو پیراهن چادری سر می کردند.

در جای دیگر آمده است چادر زنان اشکانی به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می افتد که عمامه ( نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است.

در کتاب پارتیان نیز آمده است زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن می کردند با شنلی که بر افکنده می شد و نیز نقابی داشتند که معمولا به پس سر می آویختند.

دوره ساسانیان

در این دوره اردشیر پسر بابک با استفاده از ضعف اشکانیان سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکده های ویران را بازسازی نمود زنان در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال می شده است همچنان دارای حجاب کامل بودند در مورد پوشاک زنان چنین آمده است:

چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.

حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که حتی لباس هنر پیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان تا پشت پا کشیده شده است برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم: هنگامی که سه تن از دختران کسری، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال برای عمر آوردند شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب خود را پوشانده بودند، ایستادند، خلیفه دستور داد با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که پوشش از چهره بر گیرند تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند خلیفه خشمناک شد و خواست تا با تازیانه آنان را بیازارد در حالیکه شاهزادگان ایرانی می گریستند.

حضرت علی (ع) به عمر فرمود: در رفتارت مدارا کن، از پیغمبر خدا (ص) شنیدم که می فرمود: بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده گرامی بدارید عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (ع)‌ آتش خشمش فرو نشست سپس حضرت اضافه کرد: با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد.

پوشش زن در ادیان بزرگ الهی

حجاب در شریعت حضرت ابراهیم (ع)

در آیین مقدس حضرت ابراهیم (ع) مسأله پوشش زنان، حائز اهمیت بوده است. در کتاب تورات چنین می خوانیم (رفقه) چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد زیرا از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟ خادم گفت: آقای من است پس برقع خود را گرفت و خود را پوشانید.

از این بیان روشن می شود که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (ع) وجود داشته است؛ زیرا (رفقه) در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.

حجاب در آیین یهود

در اصول اخلاقی تلمود که یکی از کتاب های مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است آمده اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانچه مثلا بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت یا با هر سخنی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود. همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.

حجاب در آیین مسیحیت

در انجیل در رساله پولس به تیموتاوس می گوید: و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز نه به زلف ها و طلا و مروارید و رخت گران بها بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه.

همچنین در کتاب انجیل آمده است پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح می کند: اما می خواهم شما بدانید که سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح خدا هر مردی که سر پوشیده دعا یا نبوت کند سر خود را رسوا می نماید اما هر زنی که سر برهنه دعا کند سر خود را رسوا می سازد زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن می پوشد موی را نیز ببرد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است باید بپوشد زیرا که مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است و نیز مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده بلکه زن برای مرد از این جهت زن می باید عزتی بر سر داشته باشد به سبب فرشتگان… در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند پس در جایی که برای دعا باید سر زن پوشیده باشد به هنگام روبرو شدن با نامحرم پوشش سر لازم تر خواهد بود.

تهیه وتنظیم: سروان علیرضا زارعان؛ کارشناس معاونت اجتماعی – اصفهان

قضاوت عجولانه

گروه استان ها _ اصفهان _ چند روز پیش با همسرم به پمپ بنزین رفتم و درحال بنزین زدن بودم که ناگهان نگاهم به جوانی با عینک آفتابی افتاد که زل زده بود به همسرم کنترلم را از دست دادم و به طرف جوان رفته و با مشت به صورتش کوبیدم و….

مرد جوان که به خاطر اینکه راهی برای ایجاد صمیمیت دوباره همسرش به وی پیدا کند به مرکز مشاوره آرامش آمد، او که خودش را مقصر می دانست وی می گفت می خواهم هرکاری بکنم که همسرم مرا به خاطر تمام اذیت ها و آزارهایی که او راکردم مرا ببخشد گفت: ادم یک وقت هایی اشتباهی می کند که یک عمر باید برایش تاوان بدهد من هم تاوان اشتباهاتم را داده ام و حالا می خواهم جبران کنم.

او ادامه داد: من سرویس دخترخاله ام بودم و او را روزها به دانشگاه می بردم و در این بین چند بار سیما همکلاسی دخترخاله ام را دیدم و یک دل نه صد دل عاشقش شدم، یک روز علاقه ام به سیما را به دخترخاله ام مطرح کردم و او هم با خوشحالی گفت، نگران نباش من با او صحبت می کنم، خیلی زودتر از آنچه فکرش را بمی کردم جلسه خواستگاری برگزار شد، دو ماه بعد زندگی مشترکمان را زیر یک سقف آغاز کردیم، زندگی خوبی داشتیم.

نمی دانم چرا تعصب خاصی نسبت به سیما پیدا کرده بودم، شاید از دوست داشتن بیش از حد من بود و اینکه نمی خواستم او را از دست بدهم، به همین خاطر هروقت که بیرون می رفتم فکر می کردم همه دارند نگاهش می کنند، برایش خط و نشان کشیدم، و گفتم باید چادر سرت کنی او هم قبول کرد،

سیما، ترم آخر دانشگاه بود و با اینکه درگیر درس و دانشگاه بود ولی موقعی که خسته به خانه می آمدم با اشتیاق به استقبالم می آمد.

یکسال از زندگی مشترکمان گذشت، رابطه سیما با دخترخاله ام سر موضوعی بین خودشان شکر آب شد و به خاطر اختلافشان یک روز آمد و به من گفت: می دانی حمید من تازه فهمیدم که چه ظلمی درحق تو کردم، سیما قبلاً با پسرعمه اش نامزد بوده و این موضوع را به من نگفته بود.

از آن روز که این موضوع را فهمیدم نسبت به رفتار و حرکات همسرم حساس شدم، هرکاری که انجام می داد ایراد می گرفتم، تلفن همراهش را مدام کنترل می کردم، جملات محبت آمیزش دیگر برایم رنگ و بویی نداشت، هرچه بیشتر عشق می ورزید من بیشتر حساس می شدم، خیلی عصبی بودم کار به جایی رسید که اجازه نمی دادم تنها از خانه بیرون برود.

حمید سرش را پایین انداخت و ادامه داد: تصور بدی نسبت به همسرم پیدا کرده بودم، دیگر زندگیمان مثل سابق نبود، هر روز با هم جنگ و دعوا داشتیم، سیما هر وقت اعتراض می کرد او را تهدید به طلاق می کردم او هم از ترس آبرویش با رفتارهای من کنار می آمد،

زندگیمان به همین منوال ادامه داشت تا اینکه یک روز که با سیما در راه خانه مادرم بودم به یک پمپ بنزین رفتم و مشغول سوخت گیری بودم که خودروی پرایدی روبرویم توقف کرد، مردی با موهای جوگندمی از ماشین پیاده شد تا بنزین بزند ناگهان نگاهم به سرنشین جلو خودرو افتاد، دیدم جوانی با عینک آفتابی زل زده به سیما، کنترلم را از دست دادم، از شدت عصبانیت نازل بنزین را رها کرده و به طرف جوان رفتم و با مشت به صورتش کوبیدم، صورتش غرق خون شد، راننده پراید که شوکه شده بود با عصبانیت به طرفم آمد و یقه ام را گرفت و سرم دادکشید، چه بلایی سر پسر نابینایم آوردی نامرد !!! با شنیدن این حرف انگار دنیا روی سرم خراب شد، من با قضاوت عجولانه خودم یک نابینا را کتک زده بودم، سریعاً جوان را به بیمارستان رساندیم.

در بیمارستان بودم که سیما به طرفم آمد و علت این کارم را از من پرسید من هم موضوع نامزدی با پسر عمه اش را به او گفتم که سیما سری تکان داد و گفت: حمید تو اشتباه می کنی، به خدا اشتباه می کنی من هیچ وقت با سامان نامزد نبودم، ماجرای من و سامان فقط در حد یک خواستگاری معمولی بود!!!

تازه فهمیدم که تمام این مدت به خاطر یک فکر اشتباه و قضاوت عجولانه زندگی را به کام خودم و همسرم تلخ کرده بودم …. ای کاش همان موقع که این جریان را از دخترخاله ام فهمیدم آن را با همسرم مطرح می کردم و این عقده و کینه را یک سال تمام در دل خودم انبار نمی کردم تا شعله آن نه تنها دامن خودم و همسرم بلکه افراد غریبه را هم بگیرد.

سوء ظن ، بزرگترین تهدید برای زندگی زناشویی

کارشناس مرکز مشاوره آرامش در خصوص ماجرایی که برای مرد جوان پیش آمده گفت: این داستان زندگی این فرد نیست بلکه هر کسی در زندگی زناشویی ممکن است با چنین اتفاقی روبرو شود و بنابر این باید زوجین هر دو برای مقابله با این تهدید بزرگ زندگی خود تلاش نمایند.

وی افزود: یکی از اصولی که در ازدواج باید طرفین مد نظر قرار دهند صداقت است، در صورت رعایت این اصل اعتماد بین زوجین شکل گرفته و باعث تحکیم توسعه و تعالی خانواده خواهد شد.

این کارشناس روانشناسی بالینی و آسیب شناس مسایل خانواده با بیان اینکه عدم صداقت زوجین از جمله عوامل بروز سوء ظن در بین آنان است گفت: در صورتی که زوج ها موضوعی را از یکدیگر مخفی کنند در این شرایط افکار منفی و سوء ظن ها فضای فکری طرف مقابل را فرا گرفته و در موقعیت های تقویت کننده و تحریک کننده افکار منفی قرار داده و آستانه تحمل فرد کاهش یافته و هیجانات ناشی از سوء ظن ها در غالب رفتارهای پرخاشگرانه بروز می کند.

کارشناس مرکز مشاوره آرامش، سوء ظن را نتیجه تعارض بین زوج ها عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی تعارضی پیش می آید می توان آن را از طریق یک مشاور به صورت تخصصی حل و فصل کرد و از انجام دادن رفتارهایی که باعث شعله ور شدن این سوء ظن و اختلافات می شود پرهیز شود.

وی اظهار داشت: سوء ظن و بد گمانی و تعصب بی جا، نداشتن مهارت حل مسئله و تعارض بین زوجین از جمله عواملی هستند که امروزه به طلاق زوجین می انجامد و باید در این خصوص زوج های جوان بیشتر توجه کرده و مهارت های لازم را فرا بگیرند.

نویسنده : حمید رضا محمدی، کارشناس رسانه -اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا