شهر و جامعهعناوین اخبار

حادثه دلخراش جرثقیل در اصفهان/مسافر اتوبوس قاچاقچی افیونی بود/۲۳فقره سرقت داخل خودرو در اصفهان کشف شد/بهره مندی بیش از ۱۳ هزار نفر از واحدهای مشاوره آرامش پلیس اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “حسن یار دوستی” فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان  بر روی فردی حین بلند کردن توسط یک جرثقیل مطلع و به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه یک جرثقیل ۲۵ تنی در حال بلند کردن قطعه ای سنگین‌وزن بود که تعادل را از دست می‌دهد و متأسفانه قطعه روی فردی ۴۰ ساله سقوط می‌کند .

این مقام انتظامی بیان داشت : این فرد به علت شدت ضربه وارده در دم فوت و جسد او به پزشکی قانونی منتقل شد .

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان بابیان اینکه حادثه هیچ‌وقت خبر نمی‌کند هشدار داد:حین کار مراقب بوده و در روند اجرای کار بااحتیاط لازم کار را پیش ببرید و در همه موارد ایمنی را رعایت کنید تا ان‌شاءالله شاهد وقوع این‌گونه حوادث و داغ‌دار شدن خانواده‌ای نباشیم .

**بهره مندی بیش از ۱۳ هزار نفر از واحدهای مشاوره آرامش پلیس اصفهان

گروه استان ها_ اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از مراجعه ۱۳ هزار و ۷۲۲ نفر به واحدهای مشاوره آرامش این معاونت طی مدت ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۸ هزار ۸۳۱ نفر در حوزه های خانوادگی، فردی، حقوقی و پیش از ازدواج از خدمات واحدهای مشاوره و مددکاری مستقر در کلانتری های استان بهره مند شدند.

این مقام انتظامی بیان کرد: همچنین در این مدت کارشناسان مرکز مشاوره آرامش مستقر در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در زمینه های روانسنجی، روانشناختی، مشاوره حقوقی، انتظامی، مشاوره خانوادگی و مشاوره کودک به ۴ هزار و ۸۹۱ نفر ارائه خدمات کردند.

به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ، ۷۳ درصد پرونده های قضائی تشکیل شده در کلانتری ها با تلاش کارشناسان واحدهای مشاوره و مددکاری پلیس به مصالحه ختم شده و از ارجاع آنان به دادگاه ها و دادسراها جلوگیری به عمل آمد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: از جمله اقدامات دیگر مرکز مشاوره آرامش ارائه مشاوره به ۵هزار و ۳۵۴ نفر با اجرای طرح مشاوره فعال در سطح مدارس، مساجد و مراکز فرهنگی و تفریحی است که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.

وی همچنین اذعان داشت: در سال جاری با همکاری شهرداری اصفهان، ۷ جلسه مشاوره گروهی در فرهنگسراها برای خانواده های در معرض آسیب برگزار شد.

سرهنگ کریمی ادامه داد: علاوه بر این، بیش از هزار نسخه کتابچه آموزشی ، ۳ هزار نسخه گاهنامه و ۳ هزار نسخه مجله پیام مشاور با موضوع مسائل خانوادگی و روانشناختی تهیه و در بین مراجعان توزیع شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: مرکز مشاوره آرامش همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ بعد از ظهر آماده ارائه خدمات مشاوره ای به صورت رایگان است و شهروندان می توانند به منظور بهره مندی از خدمات رایگان این مرکز به ساختمان معاونت اجتماعی پلیس استان واقع در میدان امام (ره) بالاتر از مسجد شیخ لطف الله مراجعه و یا با شماره تلفن ۲۱۸۳۰۳۰ تماس حاصل کنند.

**مسافر اتوبوس قاچاقچی افیونی بود

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان “سمیرم” از دستگیری یک نفر قاچاقچی مواد مخدر و کشف ۷ کیلو و ۵۵۰ گرم کیلو گرم تریاک توسط ماموران ایست بازرسی شهید “رئیسیان” این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “سهراب قرقانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران مستقر در ایستگاه ایست بازرسی شهید “رئیسیان” شهرستان سمیرم یک دستگاه اتوبوس مسافربری را برای بررسی متوقف کردند.

این مقام انتظامی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار۷ کیلو و ۵۵۰ گرم تریاک از کیف یکی از مسافران کشف شد .

قرقانی بیان داشت : در این رابطه پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد .

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم در پایان افزود: با تمام توان عملیاتی با سوداگران مواد مخدر برابر مقررات برخورد می شود و از شهروندان خواست تا هر گونه موارد مشابه و مشکوک را با تماس ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.

**۲۳فقره سرقت داخل خودرو در اصفهان کشف شد

گروه استان‌ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان از دستگیری یک سارق حرفه‌ای داخل خودرو و کشف ۲۳ فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ “حسن یار دوستی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت:مأموران گشت کلانتری ۲۳ اصفهان حین گشت زنی در منطقه مربوطه به فردی که در حال باز کردن درب یک سواری ۲۰۶ بود مشکوک و وارد عمل شدند.

وی افزود : در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد این فرد یک سارق حرفه‌ای خودرو است که به‌وسیله یک سیم مفتولی درب اکثر خودروها را در کم‌ترین زمان ممکن باز می‌کند .

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه متهم به ۲۳ فقره سرقت داخل خودرو در شهر اصفهان اعتراف کرد بیان داشت : در این رابطه پرونده تشکیل و فرد دستگیرشده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان به شهروندان توصیه کرد : هنگام ترک خودرو خود دقت کنند که درب‌ها و شیشه‌ها کاملاً بسته باشد و اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر ،سوئیچ‌مخفی ،قفل فرمان و قفل‌سوئیچی و یا قفل پدال و سایر وسایل بازدارنده مجهز کنید ،وسایل شخصی (کیف، اسناد و مدارک) و اموال باارزش خود را داخل خودرو، به‌ویژه روی صندلی و در معرض دید نگذارید.

***تحلیلی جامعه شناختی بر موضوع قاچاق کالا و پیامدهای آن

گروه استان ها _ اصفهان _ برخی از افراد صرفاً به دلیل در نظر گرفتن منافع شخصی و بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی ، اقدام به تهیه و توزیع کالاهای خارجی قاچاق می کنند و با این کار خسارت های زیادی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می آورند.

تعریف قاچاق

براساس ماده یک قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا مصوب ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ قاچاق کالا و ارز عبارت است از هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و براساس این قانون و یا سایر قوانین ، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود.

مهمترین عوامل شیوع قاچاق کالا

۱-عوامل اقتصادی

سیاست های بازرگانی نامطلوب ، عرضه محدود محصولات مورد نیاز، بیکاری، وضعیت نامطلوب ارزی، وجود انحصار، پرداخت یارانه برای برخی کالاها و خدمات، سودآوری قاچاق، شدت در بوروکراسی اداری برای واردات و صادرات منظم و قانونی کالا، ناهماهنگی سازمانهای مسئول در امر واردات و صادرات از جمله عوامل اقتصادی است که موجب گسترش قاچاق کالا می شود.

۲-عوامل صنفی:

از مهمترین دلایل ایجاد و شیوع قاچاق کالا در هر کشوری می توان به عدم احساس مسئولیت برخی از صنوف در خرید و توزیع کالای قاچاق اشاره نمود. برخی از افراد صرفاً به دلیل ملا حضات شخصی و در نظر گرفتن منافع فردی حاضر به خرید کالای قاچاق به جهت قیمت نازلتر و توزیع آن توسط واحدهای تجاری خود هستند و ا ین

مسئله سبب می شود که فرد بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی، خود اقدام به توزیع کالای قاچاق در سطح جامعه نماید و به این ترتیب علاوه بر ایراد خسارات گسترده بر پیکره اقتصادی جامعه،به تدریج زمینه های تغییر الگوی مصرف مردم را فراهم نموده و تمایل مصرف کنندگان را نیز در استفاده از کالای قاچاق به دلیل قیمت نازلتر آن ، تحریک می نمایند.

۳-عدم اشتغال در مناطق مرزی:

بیکاری در مناطق مرزی عده بیشتری را جذب قاچاق کرده است. وجود بیکاری در مناطق مرزی موجب شده است که جوانان این مناطق برای کسب درآمد، به عوامل و اجیر شدگان شبکه های قاچاق کالا تبدیل شوند.

۴-تغییر الگوی مصرف مردم

مواردی چون گسترش فرهنگ مصرف گرایی در کشور، تغییر الگوی مصرف به سوی کالاهای لوکس و تجملی، وجود تقاضاهای فراوان برای کالای قاچاق ، عدم قباحت در مصرف این کالاها و تلقی شدن قاچاق به عنوان یک شغل و حرفه به این مسئله دامن زده است.

پیامد های منفی قاچاق کالا

۱-اخلال در امنیت داخلی

ورود برخی از اقلا م قاچاق، همچون سلا ح و مهمات با عث اخلال در امنیت کشورمی شود .سلاح و مهمات و سایر اقلام مخاطره انگیز که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و در جهت نامشروع و مجرمانه به کار گرفته می شود، امنیت عمومی را به مخاطره می اندازد.

مشروبات الکلی ، داروها و اقلام ضد فرهنگی هرکدام عاملی است که امنیت بخشی از جامعه را با اشکال مواجه می نماید. بنابر این حفظ امنیت کشور اقتضاء می کند که جلوی ورود غیر قانونی اینگونه کالاها به کشور گرفته و با واردکنندگان آنها به شدت مقابله شود.

۲-اخلال در محیط اجتماعی و فرهنگی

قاچاق کالا به صورت مستقیم و غیر مستقیم محیط اجتماعی و فرهنگی جامعه را به نابودی می کشاند. ورود برخی از کالاها مثل تجهیزات دریافت از ماهواره و مشروبات الکلی و خروج برخی از کالاها مثل میراث فرهنگی و آثار تاریخی ، به صورت مستقیم اجتماع را با تناقض مواجه نموده ، فرهنگ را به اضمحلال و نابودی می کشاند.

۳-اخلال در سلامت و بهداشت عمومی

مواد غذایی ، خوراکی، آرایشی، بهداشتی، و درمانی باید کاملاً تحت نظارت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش یزشکی باشد و با رعایت کامل موازین استاندارد، تولید یا به کشور وارد شود. در قاچاق این کالاها و حتی اموال دیگر، همچون وسائل بازی کودکان، چون موازین و معیارهای ضروری اولیه رعایت نشده و همواره قاچاقچی در خفا و پنهانی و به قصد سود جویی اقدام به قاچاق می کند، مخاطرات فراوانی جامعه را در بر می گیرد.

۴- اخلال در اشتغال جوانان

در حقیقت باید یکی مهمترین از عوامل بیکاری جوانان را پدیده قاچاق کالا دانست، چرا که با ورود بی رویه کالاهای خارجی قاچاق که در داخل تولید می شوند، میزان خرید از تولید کنندگان داخلی را کاهش داده و همین امر باعث ورشکسته شدن کارخانه های داخلی و بیکار شدن تعداد کثیری از جوانان می شود.

۵- اخلال در نظام اقتصادی

قاچاق کالا و عدم رغبت مردم به سمت تولیدات داخلی باعث بی انگیزه شدن تولید کنندگان ، نخبگان و سرمایه گذاران داخلی شده و این موضوع به طور مستقیم به نظام اقتصادی کشور ضربه می زند و در طول مدت خودکفایی، خوداتکایی جای خود را به وابستگی به واردات می دهد و سرمایه هایی که می شود در داخل هزینه و به نفع کشور و جوانان این مرز و بوم هزینه کرد عاید کشورهای خارجی می شوند.

نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی

باید اذعان کرد که مبارزه صرف پلیسی با پدیده قاچاق کالا نتیجه زیادی در بر نخواهد داشت چرا که به نظمر می رسد مهمترین راه مقابله با این پدیده کاهش تقاضا از طریق حمایت از تولید کنندگان داخلی و افزایش تولیدی های مربوطه در کشور و همچنین فرهنگ سازی در بین مردم در خصوص استفاده از کالاهای دارای استاندارد و مجوز است.

بی شک نقش مردم در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، بسیار بی بدیل بوده و می تواند به مبارزه با قاچاق کالا کمک شایانی کند.

نتیجه گیری

یکی از طرح هایی که در زمینه مبارزه با قاچاق کالا بسیار مفید بود می توان به طرح شبنم اشاره کرد ،باید گفت طرح مذکور تاحدودی توانسته بود مشکلات مربوط به قاچاق کالا را کاهش دهد و حداقل آگاهی مردم را در این زمینه بیشتر کند که متاسفانه این طرح پس از مدتی فعلاً غیر قابل اجرا و از دستور کار خارج شده و به همین جهت مردم در تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق با مشکل مواجه هستند.

نکته حائز اهمیت این جاست که باید روندی در کشور ایجاد شود تا کالاهای وارداتی دارای استاندارد و مجوز دار به مردم معرفی شوند و راه آن هم این است که برچسب های خاصی به این کالاها زده شود و در این زمینه اطلاع رسانی گسترده ای صورت گیرد زیرا که ما نمی توانیم به مردم بگوییم که کالای دلخواه خود را مصرف نکنند بلکه حداقل می توانیم آنها را راهنمایی و هدایت کنیم که از کالاهای دارای مجوزهای قانونی و استاندارد استفاده کنند.

توصیه ما به شهروندان این است که دقت لازم را در این زمینه داشته باشند و از خرید کالاهای خارجی از صنوف غیر مرتبط و دستفروشی ها خودداری کنند اگر از دپوی کالاهای خارجی قاچاق در انبارها و یا عرضه آنها در صنوف غیر مرتبط دارند موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به اطلاع پلیس برسانند تا برخورد لازم با عاملان قاچاق کالا برخورد های قانونی صورت گیرد.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدارمهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

***فواید حجاب و عفاف ، از نگاه دانشمندان و اندیشمندان غرب و شرق

گروه استان ها _ اصفهان _ برخی از روانشناسان غرب و شرق در تائید این مطلب که حجاب و پوشش زن، فطری است، از وجود حیا در نهاد انسان نام می برند که به دو صورت بازدارنده و هدایت کننده ایفای نقش می کنند.

نظریه زیست شناسان در مورد حجاب و پوشش

برخی از زیست شناسان به وجود نوعی احساس حیاء و خجلت در جنس ماده اشاره می کنند و منشاء حشمت و حجاب زنان را نیز همان احساس حیاء می دانند.

دکتر فخری فیزیولوژیست مصری چنین می گوید: ریشه و مبدأ حجاب، همان احساس حیا و خجلت است، زیرا انسان از آن جهت که از چیزی احساس حیا می کند، از ظهور آن در نظر دیگر مردمان دوری می ورزد و از همین احساس حیا پوشاندن و حجاب سرچشمه می گیرد.

مردودی، معتقد است که در طبع زنان در مقابل شهوت و جاذبیت جنسی حیا و امتناع نیز به ودیعت نهاده شده است که در هر زنی کم و بیش وجود دارد، بدون شک این غریزه امتناع و فرار در جنس ماده حیوانات دیگر نیز ظهور دارد ولی در جنس ماده انسان بیشتر و شدیدتر است و این شدت به وسیله وضع غریزه حشمت و حیاء در روان او افزون گذاشته شده است.

ویل دورانت می گوید: شرمگینی، خاص نوع انسان نیست و شباهت آشکاری دارد به کراهت حیوان ماده از جفت شدن در غیر فصل جفت گیری یا خارج از حد متعارف آن و مسلماً شرمگینی نیز از همین مسئله نشأت گرفته است.

نظریه روانشناسان در مورد حجاب زنان

برخی از روانشناسان در تأئید این مطلب که حجاب و پوشش زن فطری است، از وجود حیا در نهاد انسان نام می برند که به ۲ صورت بازدارنده و هدایت کننده ایفای نقش می کند.بدین سان از نظر آنان، حیا تعدیل کننده غرایز و ضامن اجرای بسیاری از قوانین اجتماعی – اخلاقی است.

مردودی، معتقد است: غریزه حیا در انسان، غریزه ای طبیعی است. در جسم انسان اعضاء و اجزایی وجود دارد که خداوند متعال او را به پوشش و اختفای آنها برانگیخته است و همین تمایل موجب شده است که انسان از همان ابتدا برای جسم خود نوعی لباس انتخاب کند.

روانشناسان معتقدند که حیا با آفرینش زن به هم آمیخته است و تغییرات جسمی دوران بلوغ که معمولاً با بروز حالات روحی و روانی مختلفی همراه است عامل درونی حیا را به نمایش می گذارد.

برخی از روانشناسان ریشه حیا و پوشش زنان را تدبیر هوشمندانه فطری او برای جذابیت بیشتر خویش معرفی کرده اند.

شوپنهاور، در کتاب طبایع زنان می گوید: حیای زن در اثر آن معاهده سری است که بین زنان برای زیاد کردن قیمت خود و وادار نمودن مرد به اقتران (نزدیک شدن ) به آنها است.

دیدگاه جامعه شناسان در خصوص پوشش زنان

از آنجاکه انسان موجودی است اجتماعی و به تعبیر دیگر «مدنی الطبع» جامعه شناسان حجاب و پوشش زن را مقتضای طبیعی جامعه بشری معرفی کرده اند.

مونتسکیو در کتاب روح القوانین می نویسد: قوانین طبیعت حکم می کند زن خوددار باشد. زیرا مرد با تهور آفریده شده است و زن، نیروی خودداری بیشتری دارد. بنابر این تضاد بین آنها را می توان با حجاب از بین برد و براساس همین اصل تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.

در کتاب زن از نظر حقوق اسلامی آمده است:

لزوم پوشش زن در برابر مردان، یکی از امور طبیعی است زیرا با ثابت بودن این اصل که هرچه زن به تقوا و عفاف و پرهیزکاری از هرگونه اعمال مخالف عفت مایل تر باشد اساس زندگی خانوادگی مستحکمتر و در نتیجه، سعادت و رفاه اجتماعی کاملتر خواهد بود.

جای تردید باقی نمی ماند که زنان موظفند به منظور جلوگیری از شیوع زنا و تحریک احساسات پست شهوت، با لباس ساده خود را بپوشانند و هنگام معاشرت با مردان و بیرون رفتن از منزل و شرکت در مجالس از پرده دری خودداری نمایند.

در این نکته که پوشش و حجاب زن و عفت او در جامعه موجب استحکام و استواری جوامع بشری و در نتیجه پیشرفت های فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی میسر خواهد گشت شکی نیست.

نظریه استاد شهید علامه مرتضی مطهری در خصوص حجاب زنان

حیا و عفت و ستر و پوشش، تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود وحفظ موقعیت خود در برابر مرد بکار برده است، زن با هوش فطری و با یک حس مخصوص به خود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد دست و پنجه نرم کند از عهده زور و بازوی مرد بر نمی آید و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است.

وقتی که زن مقام و موقعیت خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست همانطور که متوسل به زیور و خودآرائی و تجمل شدکه از آن راه، قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نیز شد.

دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و در نتیجه مقام و موقعیت خود را بالا ببرد.

از نظر اسلام محدودیت کامیابی های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع، از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند، و از جنبه خانوادگی سبب تحکم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می شود، و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می شود، و از نظر وضع زن در برابر مرد سبب می شو دکه ارزش زن در برابر مرد بالا رود.

منابع:

۱-استاد شهید مرتضی مطهری، مسئله حجاب، انتشارات صدرا ، تیرماه ۱۳۷۶

۲-مجموعه سخنرانی کنفرانس زن، حجاب و آزادی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، پائیز ۱۳۶۹

۳-حجاب از نگاه دیگران ، نشریه سروش بانوان، شماره ۱۹ ، بهمن ۱۳۸۰

گردآورنده : سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا