تيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

منطقه سه شهرداری اصفهان با بافت تجاری،‌ تاریخی و مذهبی یکی از مهمترین مناطق اصفهان است

 به گزارش سرمایه گستران، حسین کارگر در نشست خبری که در ادامه سلسه نشست‌ های خبری “سه شنبه‌ها با رسانه‌ها” با شعار پاسخگویی در مسیر امید برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه سه شهرداری اصفهان با بافت تجاری،‌ تاریخی و مذهبی یکی از مهمترین مناطق اصفهان است که در سالیان گذشته مرکز سه دوره حکومت های صفویان، دیلمیان و سلجوقیان بوده است و میدان امام(ره) اصفهان نیز به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تاریخی و تجمع مردم اصفهان در این منطقه واقع شده است.

وی تصریح کرد: این منطقه دارای ۱۴ محله کلیدی با بافتی تاریخی است. وجود ۲۲۰ مسجد، ‌۲۰ مرکز حوزه علمیه و حدود ۴۲ مرکز تاریخی و گردشگری این منطقه را صاحب ویژگی های خاصی کرده است. به همین جهت سعی شده مباحث عمرانی منطقه در خصوص احیای بافت های تاریخی و گردشگری باشد که به همین منظور حدود ۷۰ پروژه برای احیای این بافت در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه افتتاح و راه اندازی واحد بازآفرینی شهری از اقدامات خوب این منطقه در سال جاری بوده است، ادامه داد: با توجه به تاکیدات شهردار اصفهان به موضوع گردشگری، واحد بازآفرینی شهری در راستای پیگیری امور بافت های فرسوده و تاریخی تاسیس شده است. بالغ بر ۱۰۰ خانه قدیمی و تاریخی نیز در منطقه سه وجود دارد که متاسفانه به دلیل مشکلات مالکیتی، میراثی و انحصار ورثه در حال تخریب است که در این مورد مذاکراتی با سازمان میراث فرهنگی انجام شده و با مشارکت خود مالکین و دعوت از سرمایه گذاران درصدد احیای این خانه ها هستیم و در صورت انجام همکاری لازم، شهرداری در این خصوص آمادگی کامل دارد.

وی از شناسایی حدود ۶۰۰ گلوگاه شهری در منطقه سه خبر داد و افزود: قرار است با توجه به روند خوبی که وجود دارد در جهت آزادسازی این گلوگاه ها و روان سازی معابر حرکت کنیم. این می تواند اقدام خوبی در جهت تسهیل تردد گردشگران باشد.

کارگر با بیان اینکه احیای محورهای تاریخی از جمله بازارچه دردشت و حسن آباد در منطقه در دستور کار است، گفت: عملیات سنگ فرش پیاده ‌راه ضلع شرقی چهارباغ عباسی به اتمام رسیده و پیاده‌ رو ضلع شرقی ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تا دو هفته آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای پیاده راه سازی میانه چهارباغ ۶ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کسبه و شهروندان از پیاده راه شدن چهارباغ بسیار راضی هستند، زیرا خانواده ‌ها در محیطی ایمن و آرام حضور می یابند. البته این محور پیاده ‌راه قرار است از میدان امام حسین (ع) به خیابان سپه و میدان تاریخی امام (ره) ادامه پیدا کند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به طرح محور میانی چهارباغ اظهار کرد: این طرح به صورت آب نماهای قدیمی احیا می شود.

وی در خصوص فعالیت مغازه‌های اطراف چهارباغ عباسی، گفت: فلسفه احداث پاساژهای اطراف چهارباغ تولید و فروش صنایع دستی بوده است. در حال حاضر فعالیت مغازه ها سنخیتی با این موضوع ندارد اما ابتدا باید رونق چهارباغ را تحقق بخشیده و سپس تعریف کنیم که چه مشاغلی می‌ توانند در چهارباغ فعالیت داشته باشند و البته این مشاغل باید در شأن این خیابان تاریخی باشند.

کارگر با اشاره به پروژه خیابان آقانورالله نجفی گفت: تاکنون ۶۰ درصد معادل چهار هزار و ۲۳۵ مترمربع از آزادسازی خیابان آقانورالله نجفی انجام شده، در حال حاضر نیز ۲۰۰ متر از این خیابان حد فاصل خیابان نشاط تا بعد از بیت الحسین(ع) آماده شده و ظرف یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد. برای آزادسازی مابقی مسیر که حدود سه هزار مترمربع است، به همکاری شهروندان نیاز داریم، تاکنون برای آزادسازی این خیابان شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی در ادامه به احداث دسترسی محلی انتهای خیابان آیت الله صافی اشاره کرد و گفت: این خیابان به عرض ۱۶ متر و طول ۲۸۰ متر در حال احداث  است که تاکنون ۳۱ درصد، آزادسازی آن انجام گرفته و پیش بینی می شود تا پایان سال این آزادسازی ها به اتمام برسد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه امسال مرمت حمام های قدیمیِ در حال تخریب در دستور کار قرار گرفته است، گفت: متأسفانه حمام خسرو آقا در دوره های قبل به کلی تخریب شده بود که قرارداد احیای آن با سازمان نوسازی و بهسازی منعقد شده و حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای احیای این حمام تاکنون صورت گرفته است. برای حمام شاهزاده واقع در خیابان مسجد حکیم که یکی از بناهای صفوی با ارزش منطقه است نیز کار احیا آغاز شده و تاکنون بالغ بر یک میلیارد هزینه شده است.

کارگر با بیان اینکه تملک ها در میدان امام علی (ع) روند بسیار خوبی داشته است، گفت: میدان جلوخان مسجد جامع یکی از مهم ترین پروژه‌های میدان امام علی (ع) به شمار می رود. تاکنون یک هزار و ۷۶۵ متر از آزادسازی میدان جلوخان با هزینه‌ ای بالغ بر هشت میلیارد تومان انجام شده است و برای انتقال مغازه‌ دارانی که محل کسب آنها در مسیر پروژه میدان جلوخان قرار داشت، مجموعه تجاری اداری کمرزرین در دست احداث است.

وی تأکید کرد: پروژه تجاری- اداری کمرزرین با سه طبقه پارکینگ و دو طبقه تجاری در حال احداث است و سعی شده در توافق با مالکان مغازه ها به گونه ای اقدام کنیم که ضرری به کسبه وارد نشود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به آزادسازی املاک محدوده منطقه سه، گلوگاه ها و خانه هایی که در مسیر طرح ها وجود دارد، گفت: حدود یک هزار و ۹۲۳ متر آزادسازی با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد انجام شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به حجم سنگینی از نخاله و زباله که در منطقه وجود دارد اقدامات خوبی در خصوص نظافت و پاکیزگی منطقه سه انجام می شود، اضافه کرد: در ماه حدود ۱۷۲ تن و روزانه  ۵ هزار و ۸۳۲ کیلوگرم پسماند خشک و حدود ۶۷ هزار کیلوگرم پسماند تر، زباله های منطقه است ‌که جمع آوری و حمل می شود.

کارگر، حجم ضایعات مربوط به فضای سبز منطقه را هشت هزار کیلوگرم ذکر کرد و افزود: ۵ هزار کیلوگرم نخاله ساختمانی منطقه و در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع از سطح منطقه رفت و روب انجام می شود که جای تقدیر از کارگران و مسئولان خدمات شهری منطقه دارد.

وی با اشاره به بودجه امسال شهرداری منطقه سه، تاکید کرد: ۱۴۰ میلیاردتومان بودجه این منطقه از شهرداری است که ۶۸ میلیارد آن عمرانی و مابقی به صورت جاری است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته و شرایط سخت مالی تاکنون ۳۹ درصد بودجه تحقق یافته که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش را شاهد هستیم که نوید خوبی برای شهر اصفهان است.

وی تاکید کرد: محور میانی چهارباغ به صورت آبنما، پیاده راه و همان طرح قدیم دوره صفویه ساخته می شود. این طرح در مرحله نهایی است و با هماهنگی های لازم با میراث فرهنگی کل کشور و استعلام های لازم اجرا می شود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تاکید کرد: ۲۳ درصد از سطح منطقه در بافت فرسوده قرار دارد که ۱۱ درصد کل شهر اصفهان را شامل می شود. به دلیل وجود مراکز تجاری اطراف میدان امام بافتی خاص وجود دارد که همچنان احیا نشده است. یکی از دلایل این موضوع وجود خانه های تاریخی و قدیمی است و این یکی از دغدغه های ما در احیای بافت های فرسوده است.

وی سرانه فضای سبز منطقه را حدود ۲۶ دهم متر مربع ذکر کرد و افزود: حدود ۳۰۵ هزار متر پارک شهری نیز در منطقه وجود دارد که باید آن را حفظ کنیم.

کارگر با اشاره به تراکم بالای خیابان ابن سینا، گفت: زمانی که پروژه میدان امام علی (ع) اجرا شد واحدهای تجاری‌ زیادی در فضایی کوچک به کسب و کار مشغول بودند که از این میدان برچیده شدند و این میدان احیا شد، اما کسبه خردی که دیگر امکان فعالیت در این میدان را نداشتند به سمت خیابان ابن سینا رفته ‌اند.

وی افزود: منطقه سه یک بافت تجاری ویژه دارد به صورتی که در اسفند ماه و شب عید تمام خیابان های منتهی به میدان امام علی به دلیل وجود دستفروش ها مسدود می شود که امسال برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل برای خیابان ها و خانه ها این دستفروش ها به میدان امام علی برده شده و مستقر شدند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در خصوص مشکلاتی که برای توافق با مالکان وجود دارد، گفت: در مسیر توافق با مالکان رضایت کسبه برای شهرداری بسیار مهم است. برخی کسبه اکنون با توجه به اینکه مغازه های ساخته شده در پروژه کمرزرین طبق استاندارد حداقل ۱۵ مترمربع است و باید برای خریداری آن هزینه پرداخت کنند، معترض هستند، در حالی که این افراد باید حق را در نظر بگیرند چرا که کسبه حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کرده‌ اند.

وی در خصوص وجود مشکلات سد معبر در این منطقه گفت: یکی از وظایف مهم شهرداری سد معبر است و طبق قانون برای رفع سد معبر به صورت جرایم و توبیخ می توانیم اقدام کنیم اما ترجیح می دهیم با فرهنگ سازی و آموزش این روند اصلاح شود.

کارگر ادامه داد: جمعیتی که روزانه در منطقه سه تردد دارد دو برابر جمعیت ساکن در منطقه است. در رابطه با مشاغل مزاحم در ماه گذشته ۳۵ مورد پرونده تشکیل و ۴ مورد مغازه پلمب شده است. در این خصوص به دنبال ایجاد تنش نیستیم و سعی ما بر آموزش و تذکر است.

وی با اشاره به مشکلات خشکسالی اضافه کرد: از ۳۸ حلقه چاه منطقه ۳۲ حلقه خشک شده است. عرصه های فضای سبز منطقه حدود ۷۱۰ هزار متر مربع است که تامین آب آن دغدغه ماست اما با اقدامات انجام شده با کمترین آسیب در این خصوص مواجه بوده ایم.

کارگر به سرانه ورزشی منطقه اشاره و تصریح کرد: در منطقه سه سرانه ورزشی کم است اما امسال چند ایستگاه ورزشی روباز منطقه، ساماندهی و مورد استفاده شهروندان قرار گرفت، در حال حاضر در حاشیه زاینده رود ایستگاه های ورزشی خوبی برای استفاده شهروندان وجود دارد با این وجود در بودجه سال ۹۷  افزایش سرانه ورزشی منطقه در دستور کار است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به وجود مطب پزشکان و مشکلات ناشی از حضور آنها در خیابان آمادگاه، خاطرنشان کرد: پزشکان با توجه به قانون می توانند از محل های مسکونی برای زدن مطب استفاده کنند در این خصوص سعی ما بر این بوده با پزشکان تعامل داشته باشیم. شهرک سلامت در اختیار شهرداری نیست و مکانی است که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی ساخته شده است. به دلیل این که شهرک سلامت در قالب استقرار کلینیک ها پیش بینی شده اما نظر پزشکان، استقرار در قالب مطب های جداگانه است، حضور پزشکان در این شهرک هنوز محقق نشده و از لحاظ قانونی نیز نمی توان پزشکان را مجبور به ترک خیابان آمادگاه کرد اما پیش بینی می شود با بسته شدن چهارباغ، لزوم این جا به جایی از سوی پزشکان احساس شود.

وی لزوم ایمن سازی مدارس را مورد تاکید قرار داد و افزود: مدارس منطقه باید احیا و به خوبی ایمن سازی شود. در خصوص نوسازی و بهسازی مدارس نخستین نکته ای که در شهرداری مورد توجه قرار می گیرد این است که آیا ساختمان، تاریخی است و  مدرسه ای که قرار است پروانه ساخت بگیرد ثبت میراثی دارد یا خیر. در صورت وجود چنین موردی به هیچ وجه، اجازه تخریب داده نمی شود.

کارگر با اشاره به مَدرس ابن سینا افزود: شهرداری متولی اصلی حفاظت از میراث تاریخی نیست اما در این خصوص دغدغه پاسداری از میراث فرهنگی را دارد. در خصوص مدرس ابن سینا نیز به میراث پیشنهاد دادیم خانه های مجاور را خریداری و به این مدرس الحاق کنیم تا امکان احیا وجود داشته باشد. با توجه به اینکه متولی اجرای طرح، میراث بوده این طرح باید توسط آن ها انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا