پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

نقش پلیس در پیاده روی اربعین حسینی(ع)

به گزارش سرمایه گستران از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند.

پیاده روی اربعین پس از این در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و در ‌‌نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.

این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند.

راهپیمایی اربعین در زمان حکومت حزب بعث عراق ممنوع اعلام شد اما با سقوط حزب بعث، مراسم راهپیمایی اربعین بار دیگر در عراق احیا شد. از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در آن شرکت می‌کند. در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر در آن حضور داشتند؛ ولی در سال‌های بعد تعداد زائران شرکت کننده در این راهپیمایی به بیش از ده میلیون نفر رسید. در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ جمعیت حاضر در این کنگره عظیم، حدود ۲۲ میلیون گزارش شده است.

این در حالی است که میزان زوار اربعین در سال های قبل از سال ۸۹ در حدود ۴۰۰ هزار نفر بود و رشد بیش از ۵۰ برابری این جمعیت، خدمات بیشتری را برای این افراد طلب می کرد.

طرح پلیس برای امنیت زائران پیاده روی اربعین

با افزایش تعداد زائران پیاده روی اربعین و اعلام رضایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۳ رویکردی جدید را برای این مراسم اتخاذ کرد و با متمرکز کردن نیروی های خود، به تشکیل قرارگاه های تخصصی خدمت رسانی به زائران پرداخت.

اولین خبرهای فعالیت پلیس در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه از پانزدهم آذر ماه سال ۱۳۹۳ رسید، روزی که جانشین وقت فرمانده نیروی انتظامی سردار حسین اشتری ضمن بازدید از مرزهای جنوب و غرب کشور از اهتمام ویژه ناجا در ارائه تسهیلات به زوار اربعین حسینی (ع) خبر داد و قرار شد برای تحقق این مهم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و با استفاده از تجربیات گذشته و با سرعت و دقت لازم به انجام امور پرداخته شود.

وظیفه سنگین نیروی انتظامی در تامین امنیت اربعین

پیش گیری از وقوع هر گونه مشکلی در حرکت چند میلیون نفر عاشق از جای جای ایران اسلامی به سمت مرزهای غربی کشور، نیازمند برنامه ریزی و تامین زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری متعددی است که هماهنگی بین دستگاهی پیچیده ای را طلب می کند.

نیروی انتظامی این توفیق را دارد که در نقاط مختلف کشور با روحیه جهادی به وظایف خود عمل کند و تامین امنیت رفت و آمد زائران اربعین به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های این نهاد است.

نیروی انتظامی نیز همچون همیشه، وظیفه مهم تامین امنیت و تسهیل رفت و آمد مردم را بر عهده دارد و علاوه بر این، کنترل مرزها و بهبود خدمات رسانی به زائران در اموری همچون صدور گذرنامه، رفت و آمد در مرزها و جلوگیری از وقوع هر گونه مشکل امنیتی در داخل خاک ایران از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی صورت می گیرد که کاری بس عظیم است.

تشکیل قرارگاه ترافیکی اربعین

در همان سال ۹۳، پیاده روی اربعین نیز به تقویم مناسبت های پلیس راهور ناجا اضافه شد تا پلیس راهور، در این ایام، همچون ایام نوروز، تابستان و زمستان به تقویم سالانه کمیته هماهنگی پلیس و سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع ایمنی سفرها افزوده شود و هر ساله در ایام اربعین، با تشکیل قرارگاه ترافیکی اربعین، سیاست های لازم در زمینه کنترل ترافیک این ایام و جلوگیری از وقوع تصادفات آن در این قرارگاه اتخاذ شود.

اولویت اصلی پلیس در طرح اربعین تامین ایمنی سفر و ارائه تسهیلات به مسافران است و پلیس و دیگر دستگاه‌های مربوط در تمام طول مسیر، تعداد نیروهای خود را افزایش داده و در موضوع انتقال و جابه جایی زائران ۳ مسیر پایانه‌های مرزی تا اولین شهر، شهرهای مرزی تا مرکز استان و از مرکز استان به سایر شهرهای کشور به صورت ویژه تحت نظر هستند.

حضور یگان ویژه با تشکیل قرارگاه ظفر

با افزایش ترددها در نقاط مرزی و ازدحام عاشقان حضرت اباعبدالله (ع) در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی، تامین امنیت این مناطق پر تردد نیازمند حضور یگان ویژه و نیروهای متخصص آن شد و از همین رو، این یگان نیز با تشکیل قرارگاه ظفر، برنامه های خود برای حضور موثر در مناطق مهم مرزی را تنظیم و تدوین کرد.

نیروهای یگان ویژه در قالب قرارگاه عملیاتی ظفر با استفاده از توان این قرارگاه می‌توانند در راستای روان سازی تردد و امنیت زائران، خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه داده و نیز به افزایش امنیت کمک کنند.

آب رسانی، سوخت رسانی سیار، خدمات درمانی، تأمین غذا، تعمیرگاه سیار، برپایی ایستگاه‌های صلواتی با عنوان مردم یاری و … از فعالیت‌های تعریف شده قرارگاه ظفر است و البته حمل اثاثیه زائران و یا حمل و انتقال افراد ناتوان مانند سالمندان و کودکان نیز از دیگر خدماتی است که از سوی یگان ویژه نیروی انتظامی به زائران حسینی ارائه می شود.

اهمیت اربعین امسال

در ایام اربعین بیش از ۲ میلیون تن از هموطنان برای حضور در عتبات به مرزهای کشور مراجعه می کنند که تامین امنیت این جمعیت در حوزه انتظامی و ترافیکی بر عهده نیروی انتظامی است و خدمت رسانی نیروی انتظامی برای این عزیزان از بدو اقدام به اخذ گذرنامه تا زمان گذر از مرز و همچنین بازگشت به سمت مبدا ادامه دارد.

علاوه بر این، کنترل پیوسته و لایه به لایه جمعیت زوار برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده و فتنه انگیزی دشمن، در پیاده روی اربعین از اهمیت خاصی برخوردار است و کارکنان خدوم نیروی انتظامی، این زحمت فراوان را به جان خود خریده اند.

اربعین امسال به دلایل متعددی از اهمیتی خاصی برخوردار است و دلیل اصلی آن، عزم دشمنان اسلام و تشیع برای اختلاف افکنی بین شیعیان و ایجاد مشکل در این گردهمایی عظیم است. پر واضح است در چنین شرایطی، تلاش ها برای حفظ امنیت زائران دو چندان شود و از این روست که نیروی انتظامی در این مدت تمرکز فراوانی برای این امر به خرج داده و بر اساس آمارهای موجود، تنها در حوزه کنترل مرزها، ۳۰ هزار نفر از کارکنان ناجا در ایام اربعین آماده خدمت رسانی هستند.

خدمات ویژه پلیس به زائران اربعین در سایر استان ها

خدمت رسانی پلیس در ایام اربعین تنها به مرزهای مهران و شلمچه محدود نشده و خدمت رسانی به زائران از چند هفته قبل در همه استان ها در حال انجام است. نیروی انتظامی در همه استان ها خدمات مهمی همچون ارائه گذرنامه، مقابله با باندهای جعل مدارک عبور و مرور و جلوگیری از سوء استفاده های اینترنتی از مناسبت هایی همچون اربعین را بر عهده داشته است.

در استان اصفهان نیز به دلیل قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی و رتبه بالای آن در اعزام زائران اربعین، این خدمات به صورت مضاعف ارائه شد و تا بازگشت مسافران از حرم مطهر امام حسین(ع) ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه در این دوره، تمرکز اصلی بر تسهیل امور زوار اربعین انجام شد و از دیگر سو، عملیات انتظامی ویژه ای برای مقابله با هرگونه سوء استفاده در این مسیر طراحی شد که دستاوردهای متعددی در حوزه دستگیری جاعلان گذرنامه و کلاهبرداران اینترنتی فروش بلیت هواپیما به همراه داشت.

هم اکنون پوشش امنیتی کاملی در کلیه راه های استان اصفهان به سمت استان های غربی و جنوب غربی همچون لرستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد از سوی پلیس استان اصفهان برقرار شده و ماموران این نیرو، با آماده باش کامل در حال خدمت رسانی به مردم عزیز هستند و گشت های پلیس راه در این مسیرها، امنیت جاده ها را کنترل می کنند.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا