اخبار صنعت، معدن و تجارتتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

فولاد مبارکه مایۀ قوت قلب سهامداران و فرهنگ ساز سرمایه گذاری در بورس است

به گزارش سرمایه گستران از اصفهان، خبرنگار فولاد در این نمایشگاه که از روز دوشنبه ۳۰ مهرماه با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، جمعی از مدیران و مسئولان ارشد اقتصادی کشور و مدیرعامل سازمان منطقۀ آزاد کیش آغاز به کار کرد، شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه از غرفه شرکتهای بورسی گروه فولاد مبارکه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار فولاد دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ضمن قدردانی از حضور فولاد مبارکه در این نمایشگاه گفت: حضور شرکتهای بزرگی چون فولاد مبارکه در این نمایشگاه مایۀ قوت قلب سهامداران و همچنین فرهنگسازی سرمایه گذاری در بورس می شود.

وی در بخشی از سخنان خود در مراسم افتتاحیۀ این نمایشگاه تصریح کرد: ارزش بورس کشور اکنون به رقم قابل توجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش بازار بورس و فرابورس اکنون ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل میدهد.

این گزارش حاکی است در پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی کیش بیش از ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی و بیش از ۶۰ شرکت کنندۀ خارجی حضور داشتند که در قالب دیپلمات و سفیر از سخنرانان پنل های تخصصی این نمایشگاه به شمار می رفتند.

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

بازده ۲۰۰ درصدی برای سهامداران فولاد مبارکه

در جریان برگزاری این نمایشگاه رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه در گفت وگو با خبرنگار بورس ایلنا، از افزایش سود خالص این شرکت خبر داد و گفت: شرکت فولاد مبارکه در سالی که گذشت توانست بیشترین سود خالص را از زمان بهره برداری تاکنون به دست آورد.

مرتضی شبانی میزان سود خالص فولاد مبارکه را ۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: افزایش تولید و بهره برداری از طرح هایی همچون گندله سازی سنگان، افزایش ظرفیت فولاد سبا و در کنار آن افزایش نرخ محصولات فولاد، باعث افزایش سود خالص در سال ۹۶ شد.

وی با پیش بینی افزایش سود خالص در سال ۹۷ اظهار کرد: خوشبختانه هیچ شرکتی در هلدینگ فولاد مبارکه زیان ده نبوده و فولاد هرمزگان توانسته است در شش ماهۀ سال جاری، سودی بالغ بر یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به دست بیاورد.

وی از رشد ۱۲ درصدی تولید شرکت فولاد مبارکه خبر داد و گفت: میزان تولید در شش ماهۀ ابتدای سال ۹۶، ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده که این میزان در شش ماهۀ سال جاری به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسیده است.

رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین از رشد ۲۷ درصدی تولید محصولات گرم خبر داد و گفت: میزان تولید محصولات گرم از یک میلیون و ۹۳۳ هزار تن به ۲ میلیون و ۴۶۷ هزار تن رسیده است.

شبانی بهره برداری از طرحهای توسعه‌ای را دلیل افزایش تولید عنوان کرد و گفت: بهره برداری از ماشین ریخته گری شماره ۵، افتتاح گندله سازی سنگان و افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا باعث افزایش سود هلدینگ فولاد مبارکه شده است.

رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه از افزایش ظرفیت نورد پیوسته سبا از ۷۰۰ هزار تن به ۱٫۶ میلیون تن خبر داد.

وی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه، پرتفوی ارزشمندی از سهام شرکتهای گل گهر، چادرملو، معادن فلزات، فولاد هرمزگان و سنگان دارد که سال گذشته توانست از محل سود نقدی این شرکتها ۸۳۰ میلیارد تومان کسب درآمد داشته باشد.

شبانی از رشد ۱۱ درصدی فروش، ۱۲ درصدی تولید و ۴۶ درصدی مبلغ فروش در شش ماهۀ سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.

رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد مبارکه، ادامه داد: فولاد مبارکه در ۱۸ ماه گذشته، ۲۰۰ درصد برای سهامداران بازدهی داشته که این رقم بسیار خیره کننده است.

او عمدۀ سهامداران این شرکت را قشر ضعیف تا متوسط جامعه دانست و گفت: ۳۰ درصد سهام شرکت فولاد مبارکه در دست سهام عدالت، ۱۶ درصد برای تأمین اجتماعی و ۲ درصد آن برای صندوق عشایر و روستایی است که جزو دهک های پایین جامعه محسوب می شوند.وی اظهار کرد: ارزش بازار فولاد از ۹ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۴۰ هزار میلیارد در سال جاری رسیده است که این رشد مرهون مدیریت صحیح و کنترل هزینه و سرمایه گذاری مناسب است.

***حمایت دولت در جهت تسهیل صادرات می تواند گره گشای تحریم ها باشد

محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولادمبارکه اصفهان

امروزه در دنیا از توسعۀ صادرات به عنوان یکی از مهمترین عوامل مــؤثر در تحقق رشد اقتــصادی پایدار یاد میشود. توســـعۀ صادرات و حضور مستمر در بازارهای جهانی با ایجاد رشد تقاضا در اقتصاد کشورها، از یک سو ظرفیت های معطل مانده در اقتصاد را فعال کرده و از سوی دیگر با فراهم آوردن منابع ارزی لازم، امکان انتقال فناوری، دانش فنی و واردات ماشین آلات و تجهیزات را جهت توسعۀ ظرفیت های تولید میسر میکند. در چنین اقتصادی بنگاه ها با تمرکز بر مزیت های نسبی و تخصیص هدفمند منابع، امکان آن را می یابند تا ضمن افزایش مقیاس تولید و قابلیت ها، از طریق کاهش هزینۀ تمام شده، قدرت رقابت پذیری خود را افزایش دهند و کل اقتصاد ملی را از آن منتفع سازند.

فولاد مبارکه از همان ابتدای بهره برداری در سال ۱۳۷۱ که با ظرفیت اسمی ۲٫۴ میلیون تن شروع به کار کرد، توجه به صادرات را به عنوان رویکردی استراتژیک موردتوجه قرار داده و طی حدود ۲۶ سال فعالیت خود، علاوه بر تأمین حداکثری نیاز داخل، با حضور مؤثر و مستمر در بازارهای صادراتی هدف، توانسته از طریق تأمین منابع ارزی لازم ضمن برآورده سازی نیازمندی های تجهیزاتی و تکنولوژیکی و تأمین نهاده های موردنیاز تولید نظیر الکترود و فروآلیاژ، سرمایه گذاریهای توسعه ای و بازپرداخت فاینانس های طرحهای توسعه را انجام دهد و در یک چارچوب نظام مند، اجرای طرحهای توسعه را به خوبی در شرایط مختلف به ثمر رساند و با رشد حدود ۳۳۰ درصدی ظرفیتهای تولید و دستیابی به ظرفیت ۱۰٫۳ میلیون تنی نقشی پیشرو در توسعه و به ثمر نشاندن ظرفیتهای تولید فولاد کشور و به تبع آن رشد و توسعۀ اقتصادی و صنعتی کشور و شکوفایی صنایع پایین دستی ایفا کند.

بالاترین نرخ رشد ظرفیتهای تولید فولاد در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا، سهم ۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۳۵۰ هزار نفر و هدف گذاری جهت دستیابی به ۲۵ میلیون تن ظرفیت تولید در افق چشم انداز ۱۴۰۴، مؤید دستاوردهای بزرگ فولاد مبارکه در این راستاست.

فولاد مبارکه با تولید نیمی از فولاد کشور و میانگین صادرات ۱٫۵ میلیون تن در سال توانسته نام فولاد ایران را در بازارهای بین المللی به ویژه حوزه های اروپا، آمریکا، شرق آسیا و خاورمیانه مطرح و برند خود را در بازارهای مذکور تثبیت کند؛ به طوری که امروزه مشتریان فولاد در دنیا عمدتاً با نام فولاد مبارکه آشنایند و کیفیت محصولات آن را همتراز بزرگترین تولیدکنندگان جهانی فولاد قلمداد می کنند.

فولاد مبارکه در شرایط سخت رقابتی و با وجود تحریم های بین المللی در سالهای گذشته توانسته ضمن حفظ کمیت و کیفیت محصولات تولیدی خود در بالاترین سطح ممکن و تأمین بخش عمدۀ نیاز بازار داخلی روند حضور خود در بازارهای جهانی را تداوم بخشد؛ به طوری که در سال ۱۳۹۲ حدود ۱ میلیون تن، سال ۱۳۹۳ حدود ۱٫۵ میلیون تن، سال ۱۳۹۴ حدود ۱٫۸ میلیون تن، سال ۱۳۹۵ حدود ۱٫۵ میلیون تن، سال ۱۳۹۶ حدود ۱٫۳ میلیون تن و در شش ماهۀ نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ هزار تن محصولات خود را صادر کند و بازارهای مهمی را در اروپا، جنوب شرق آسیا، منطقۀ خاورمیانه و کشورهای جنوب خلیج فارس به تسخیر خود درآورد و درمجموع طی ۵ سال گذشته حدود ۱٫۱ میلیون تن تختال، ۵ میلیون تن محصولات گرم، ۳۵۰ هزار تن محصولات سرد و حدود ۱۰۰ هزار تن گالوانیزه را به حدود ۴۰ کشور در اقصی نقاط دنیا صادر کند.

بدیهی است این موفقیتها در بازارهای جهانی مرهون کیفیت بالای محصولات، رعایت استانداردهای بین المللی، توجه ویژه به اصول مشتری مداری و تولید بر اساس نیاز مشتریانی است که بیش از ۶۰ درصد آنها مصرف کنندگان نهایی و تولیدکنندگان بخش پایین دستی هستند.

بنابراین تجربۀ عملی دورۀ گذشتۀ تحریم نشان داد که یکی از مؤثرترین راهکارهای ایجاد رونق در بخش تولید، توسعۀ صادرات است؛ به ویژه در شرایطی که نبود رونق در برخی بخشهای اقتصادی چالش کمبود تقاضا را برای تولیدکنندۀ داخلی به همراه آورد و ظرفیت بهره برداری شدۀ تولید فولاد کشور به حدود نیمی از ظرفیتهای موجود کاهش یافت، فولاد مبارکه توانست با تکیه بر مزیتهای صادراتی خود کمترین تأثیرپذیری را داشته باشد.

از این رو اتخاذ سیاستهای حمایتی از سوی دولت در جهت تسهیل صادرات، به ویژه در شرایط پیش رو که تحریم های یک جانبه و ظالمانۀ اخیر به همراه رکود دامنه دار در بخشهایی نظیر ساخت وساز، حجم تقاضای فولاد داخل را مورد تهدید قرار داده است، می تواند گره گشای تولید داخل باشد و باید به عنوان یکی از اولویتها موردتوجه قرار گیرد.

واقعیت امر این است که تولیدکنندگان داخلی در حوزۀ صادرات باید در فضای پررقابتی به فعالیت بپردازند که بازیگران آن از مزیتهایی نظیر تسهیلات بلندمدت با نرخ پایین بهرۀ بانکی، ارتباطات گسترده و سهل الوصول بانکی، زیرساخت های مناسب لجستیک و حمل ونقل، جوایز صادراتی و سایر حمایت های دولت هایشان سود میبرند؛ این در حالی است که تولیدکنندگان کشور نه تنها از بسیاری از آنها برخوردار نبوده، بلکه با مشکلات زیرساختی نظیر فقدان خطوط کشتیرانی روان و سهل الوصول، محدودیت بارگیری و تخلیه در بنادر، عدم ثبات در آیین نامه ها و دستورالعمل های ابلاغی، اعمال محدودیت های غیرکارشناسی بر صادرات، روند افزایشی هزینه های گمرکی، نبود پشتوانه های حمایتی در زمینۀ تجارت بین الملل در جهت رفع مشکلات و مسائل صادرکنندگان و… دست وپنجه نرم می کنند.

انتظار میرود در این شرایط سخت دولت در جهت حمایت از صادرات اهتمام بیشتری کند و از طریق فعال تر کردن دیپلماسی اقتصادی و تسهیل مبادلات از طریق انعقاد تفاهم نامه های تجاری و الحاق به پیمانهای تجاری منطقه ای و همچنین فراهم آوردن امکان تبادلات مالی با پول رایج داخلی، شرایط حضور تولیدکنندگان داخلی در بازارهای پرکشش منطقه و بین الملل را تسهیل کند.

در این راستا لازم است برخی نهادها و تشکل های صنفی که وظیفۀ ایجاد هماهنگی بین بازرگانان و صاحبان صنایع و تعامل با دولت در جهت تسهیل امور کسب وکار را دارند، به جای در پیش گرفتن روند گذشته که عمدۀ تمرکز فعالیت هایشان در حوزۀ واردات بوده، موضوع صادرات را بیش ازپیش جدی بگیرند و بخش خصوصی در کنار دولت، با بازنگری رویکردهای گذشته، شرایط را به گونه ای رقم زند تا نگرانیهایی که توسعۀ صادرات و تداوم رشد و بالندگی صنعت را تهدید میکند کم رنگ تر شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا