تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

پدافند غیر عامل ارزان ترین و صلح آمیزترین برنامه برای مقابله با تهدیدات دشمن است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سردار” مهدی معصوم بیگی” به مناسبت هفته پدافند غیر عامل گفت: موضوع پدافند غیر عامل ریشه در فطرت تمام موجودات عالم دارد به طوری که در طبیعت مشاهده می کنیم هر موجودی برای اینکه از تهدید دشمن خود در امان بماند اقدام به هماهنگ سازی با محیط می کند.

وی افزود: از دیرباز انسان های نخستین نیز با تدابیر خاصی خود را از دید دشمنانشان مخفی می کردند که از این گونه اقدامات امروزه به عنوان پدافند غیر عامل یاد می شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیر عامل رعایت ملاحظات آن را عامل توسعه پایدار در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در ساخت پروژه های صنعتی این گونه ملاحظات رعایت نشوند با اولین حمله دشمن ازبین خواهند رفت و کشور نیز دچار مشکل خواهد شد.

سردار معصوم بیگی ، پدافند غیر عامل را ارزان ترین ، صلح آمیز ترین و کم هزینه ترین برنامه برای مقابله با دشمن عنوان کرد و اظهار داشت: امروز با رعایت اصول پدافندی می توانیم بدون استفاده از سلاح و تجهیزات نظامی در مقابل دشمنان خود بایستیم و اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی نظام جمهوری اسلامی را افزایش دهیم.

این مقام ارشد انتظامی استان اصفهان افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنوع مسایل پدافندی نیز گسترده شده به طوری که امروز ما در حوزه های جنگ نرم و مسایل زیست محیطی و بیولوژیکی نیازمند اقدامات دفاعی هستیم.

فرمانده انتظامی استان، با بیان اینکه پدافند غیر عامل یکی از اصول مهم و حیاتی برای جامعه ما به شمار می آید گفت: این موضوع فقط مخصوص دستگاه ها و ارگان ها نیست بلکه فرهنگ رعایت اصول پدافندی باید در جامعه نهادینه شود و همه مردم آن را در زندگی شخصی و کاری خود بکار ببندند.

سردار معصوم بیگی در خصوص اقدامات نیروی انتظامی استان در این زمینه گفت: هم اکنون رعایت ملاحظات پدافندی در دستور کار مدیران و کارکنان این فرماندهی قرار دارد و در پایداری، مقاوم سازی و طراحی تاسیسات و نحوه نگهداری تجهیزات نیز به خوبی رعایت می شود.

این مقام ارشد انتظامی استان اصفهان عنوان کرد: نیروی انتظامی به عنوان یکی از نیروهای مسلح و مقتدر نظام جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند در مواقع بحران و حملات نظامی نیروها، تجهیزات و تاسیسات خود را از تهدیدات دشمن حفظ کند لازم است که به موضوع پدافندغیر عامل توجه ویژه ای کند.

 

***کارشناسان آموزش همگانی پلیس نقش مهمی در کاهش جرم و جنایت در جامعه دارند

گروه استان ها _ اصفهان _ جانشین فرمانده انتظامی استان با اشاره به رویکرد اجتماعی نیروی انتظامی برای پیشگیری جرایم، نقش کارشناسان آموزش همگانی ناجا را در کاهش جرم و جنایت بسیار تاثیر گذار دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”حسین حسین زاده” در کارگاه آموزشی مدرسان و مربیان آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: هر کدام از نیروهای انتظامی علاوه بر وظایف ذاتی خود به دلیل اینکه در جمع مردم حضور پیدا می کنند دارای یک ماهیت و اعتبار اجتماعی ویژه هستند.

وی تفاوت کار کارشناسان آموزش همگانی با دیگر نیروهای انتظامی را در ارتباط آنان با مردم عنوان کرد و اظهار داشت: یک ماموری که در پلیس آگاهی خدمت می کند فقط می تواند یک سارق را دستگیر و از جامعه پاک کند اما مربی آموزش همگانی پلیس علاوه بر این با آموزش و هشداری که به گروه های هدف می دهد از بزهکار شدن یک جمع ۵۰۰ نفره جلوگیری می کند که این کار بسیار با ارزش است.

سرهنگ حسین زاده، به رویکرد اجتماعی نیروی انتظامی در پیشگیری از جرایم اشاره کرد و عنوان داشت: امروز معاونت اجتماعی پلیس اصفهان به خوبی این رویکرد را درک کرده و آن را در سطح استان به کار گرفته که آثار مثبت و خوبی نیز به همراه داشته و ظرف چند سال گذشته این معاونت توانسته رتبه های برتر ناجا را کسب کند.

جانشین فرمانده انتظامی استان تصریح کرد: هدف اصلی نیروی انتظامی از تربیت مدرسان و مربیان آموزش همگانی و اعزام آنها به مدارس، مساجد و دیگر محافل مردمی پیشگیری از جرایم و تخلفات است.

این مقام انتظامی، بیان داشت: امروزه  تحقیقات گسترده و علمی پلیس نشان می دهد بسیاری از بزه دیدگان خود در تحقق وقوع جرم مقصرند و آن ها فرصت ارتکاب جرم را در اختیار مجرمان قرار می دهند.

وی افزود: یکی از اهداف نیروی انتظامی از اعزام مربیان آموزش همگانی پلیس به محافل مردمی این است تا مردم را توجیه کنند که فرصت ارتکاب جرم را در اختیار مجرمان قرار ندهند.

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: در موضوع حجاب و عفاف باید به مردم بگوئیم که در تحقیقات پلیس به اثبات رسیده  خانم هایی که حجاب را رعایت می کنند مورد سوء استفاده مجرمان و مزاحمان قرار نمی گیرند.

سرهنگ حسین زاده، گفت: چندین سال قبل با پرونده ای روبرو بودیم با این موضوع که فردی منزلش مورد سرقت قرار گرفته وسارق  ۲۵۰ سکه بهار آزادی که مالباخته آنها را درون رخت چرک هایش مخفی کرده بود به سرقت برده بود.

این مقام انتظامی بیان کرد: هرچند این مطلب تکراری است اما هنوز هم عده ای زیادی در نگهداری اموال و دارائی های خود اصول حفاظتی و ایمنی را رعایت نمی کنند و وظیفه کارشناس آموزش همگانی پلیس این است که به مردم بگویند جای اموال با ارزش مانند پول هنگفت، ارز و سکه در کشوی میز آرایش، کمد لباس و مکان های قابل حدس زدن نیست بلکه باید آنها در صندوق امانات بانک ها و گاو صندوق های مطمئن و غیر قابل حمل نگهداری کرد.

***پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دستور معاونت اجتماعی پلیس اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بابیان اینکه این معاونت ۳۵۰ مربی آموزش همگانی پلیس دارد، ماموریت اصلی آنان را پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین گروه های هدف عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” جهانگیر کریمی” در کارگاه آموزشی مدرسان و مربیان آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: ماموریت اصلی مربیان و مدرسان آموزش همگانی این معاونت پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

وی افزود: کارشناسان آموزش همگانی پلیس، از طریق تعامل با مردم، آگاه سازی، اطلاع رسانی و بیان شفاف حقایق می توانند هم در انجام بهتر ماموریت نیروی انتظامی موثر باشند و هم در پیشگیری از جرایم و کنترل آسیب های اجتماعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است نقش ایفا کنند.

سرهنگ کریمی، به تنوع موضوعاتی که از سوی مربیان آموزش همگانی پلیس مطرح می شود اشاره کرد و گفت: این کارشناسان در خصوص قانونمداری، ترافیک، راهنمایی و رانندگی، تهدیدات و آسیب های فضای مجازی، اعتیاد، و آثار و پیامدهای مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، رعایت اصول ایمنی در پیشگیری از سرقت ها و دیگر جرایم با مردم به گفت و گو می پردازند.

این مقام انتظامی بیان داشت: از طرفی مربیان آموزش همگانی پلیس، با طیف گسترده ای از گروه های هدف در جامعه روبرو هستند که از آن جمله می توان به نونهالان مهد کودک ها، دانش آموزان، دانشجویان، جامعه کارگری،کارکنان دولت، نمازگزاران مساجد و …. اشاره کرد.

سرهنگ کریمی با بیان اینکه، پلیس اصفهان ۳۵۰ مربی و مدرس آموزش همگانی در اختیار دارد گفت: این افراد با تجارب و اطلاعات خوبی که از نحوه وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی دارند می توانند در خصوص پیشگیری از بزه دیدگی و بزهکاری تعداد بیشتری از مردم جامعه جلوگیری کنند.

مامور پلیس باید به فرشته نجات مردم تبدیل شود

گروه استان ها _ اصفهان _ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به جایگاه و اهمیت نیروی انتظامی در نزد مردم گفت: باید به جائی برسیم که اگر مردم مامور پلیس را دیدند فکر کنند او فرشته نجاتشان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، محمود ابراهیمی، در کارگاه آموزشی مدرسان و مربیان آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: کشور ما با آسیب های اجتماعی از قبیل، طلاق، حاشیه نشینی، زنان بی سرپرست، کودکان کار، متکدیان، اعتیاد و… روبرو است که البته وجود این آسیب ها برای هر کشوری ممکن است پیش بیاید ولی برای نظام اسلامی ما وجود یک مورد از این آسیب ها هم زیاد است و باید برای رفع آنها از جامعه تلاش کنیم.

وی اولین نیاز برای کاهش آسیب های اجتماعی را حرکت بر حول محور قانون ذکر کرد و بیان داشت: در کنار اجرای قانون باید اخلاق نیز بکار برده شود چرا که اگر نگاه ما به جامعه اخلاقی و با فضیلت باشد می تواند آسیب ها را کاهش دهد.

ابراهیمی، با بیان اینکه پلیس مامور اجرای قانون است و باید خود نیز حول محور قانون حرکت کند تاکید کرد: معتقد هستم که اگر نیروهای انتظامی قانون را با نگاه اخلاق مدارانه اجرا کنند می توانند سرمایه اجتماعی خود که همان اعتماد مردم است را افزایش دهند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، مشارکت مردم را تنها راه برای برطرف کردن آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: نیروی انتظامی به خوبی می تواند با موقعیت و جایگاهی که در نزد مردم دارد از مشارکت آنان در ماموریت های خود برای کاهش آسیب های اجتماعی کمک بگیرد.

ابراهیمی بر ارتباط بیشتر کارشناسان نیروی انتظامی با جوانان تاکید کرد و اظهار داشت: امروز اطلاعاتی که دشمن به جوانان ما از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی می دهد بسیار خطرناک است و باید در این زمینه خیلی به این طیف از جامعه توجه کنیم و کارشناسان پلیس می توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان سپس به موقعیت و جایگاه نیروهای پلیس در نزد مردم پرداخت و اظهار داشت : باید به جائی برسیم که وقتی مردم پلیس را می بینند فکر کنند که او فرشته نجاتشان است و این هدف با اعتماد سازی و احساس امنیت پلیس عملی خواهد شد.

***دست مردم همچنان به کارت‌خوان فروشندگان نمی‌رسد

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه برای استفاده از کارت‌خوان‌ها در کشور مقرراتی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به مسائل امنیتی است افزود: درصورتی‌که پذیرندگان و دارندگان کارت این مقررات را رعایت کنند کم تر شاهد سرقت اطلاعات از کارت‌های بانکی خواهیم بود.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : یکی از این مقررات، در دسترس بودن دستگاه کارت‌خوان برای مشتری و واردکردن رمز توسط دارنده کارت است، به طوری که مشتری ملزم نباشد کارت و رمز خود را به فروشنده بسپارد.

وی افزود: حتی در مواقعی شاهد هستیم که بسیاری از پذیرندگان دستگاه کارت‌خوان خود را پنهان می‌کنند یا فاصله‌ای حدود چند متری از مشتری قرار دارد که مشتری حتی نمی‌تواند فیزیک دستگاه را رویت کند.

این مقام مسئول عنوان داشت: پذیرندگان موظفند پایانه را در محلی قرار دهند که دارنده کارت بتواند به‌راحتی و با حداکثر پوشش ممکن رمز خود را وارد و از مبلغ ثبت‌شده بابت خرید (قبل از ورود رمز و ارسال تراکنش) اطمینان حاصل کند ، همچنین در این مکان نباید صفحه‌کلید دستگاه توسط دوربین مانیتور شود.

رئیس پلیس فتای اصفهان در ادامه به شهروندان توصیه کرد: رمز کارت بانکی در زمره یکی از محرمانه‌ترین اطلاعات شخصی هر فرد است؛ بنابراین پذیرش و درخواست رمز و افشای این اطلاعات، بی‌توجهی و کم اعتنایی شهروندان به حفظ حریم شخصی خود و دیگران است.

وی با بیان اینکه بیشتر جرائم مالی در حوزه سایبر مربوط به برداشتهای غیر مجاز از حساب های بانکی است و این امر به دلیل کم توجهی دارندگان کارتهای بانکی به ساده ترین موارد امنیتی و ایمنی می باشد افزود: فروشگاه ها باید دستگاه کارت خوان را در دسترس مشتری قرار داده و واریز وجه خرید را نیز خود خریدار انجام دهد، قرار دادن دستگاه کارتخوان در جایی خارج از دسترس مشتری و انجام عملیات بانکی از سوی فروشنده ممنوع است و خریداران در صورت مشاهده چنین فروشگاه هایی حق اعتراض دارند این درحالی است که در صورت وقوع کلاهبرداری، همواره انگشت اتهام به سوی فروشندگان می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا