تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای ۱۳۰۰۰ متر مربع پروژه عمرانی در بقاع متبرکه استان اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در آستانه دهه وقف و در دیدار جمعی از رئوسای ستادی و ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر استان اصفهان با آیت الله طباطبایی نژاد به عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس تفاهم نامه هایی که بین اداره اوقاف و امور خیریه با نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین اداره بهداشت و درمان در سال های اخیر در راستای صیانت از حقوق موقوفات منعقد گردید این تفاهم نامه ها موجب شد تا با پرداخت بدهی این ارگان ها به موقوفات زمینه برای احقاق حقوق موقوفات و همچنین اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش و احیای آنان مهیا شود.

وی در ادامه گفت: در پنج سال اخیر با پیگیری های به عمل آمده توسط معاونت حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و همچنین با همکاری و مساعدت اداره ثبت اسناد و املاک استان و در چهارچوب قانون برای ۱۰۵۰۰ رقبه استان اصفهان سند مالکیت به نام موقوفات اخذ شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به اجرای تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در همین راستا نیز ۱۲۰۰۰ هکتار بین اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختلاف وجود داشت که با تشکیل کارگروهی بین این دو اداره و براساس قوانین کشور این اختلافات بررسی شد که در این جهت ۵۵۰۰ هکتار سهم موقوفات موقوفات و امامزادگان سراسر استان اصفهان شد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی ادامه داد: همچنین در قالب این تفاهم نامه نیز ۵ تا ۱۵ هکتار برای توسعه حرم مطهر ۴۹ امامزاده استان اصفهان از منابع طبیعی زمین اخذ شد که در این راستا برای امامزاده آقاعلی عباس(ع) ۷۵ هکتار زمین و برای امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال کاشان نیز ۷۲ هکتار زمین از زمین های منابع طبیعی به حرم مطهر این امامزادگان واجب التعظیم الحاق شد.

وی در ادامه اضافه کرد: در یک سال گذشته ۱۶۵ وقف جدید در استان اصفهان به ثبت رسیده است که برای ترویج فرهنگ قران کریم نیز در یک سال گذشته ۲۰ وقف جدید به ثبت رسیده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به اجرای برنامه های فرهنگی در جوار باقع متبرکه سراسر استان اصفهان با همکاری مبلغان بومی و اعزامی از شهر مقدس قم اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته ۲۲۱۸ نفر مبلغ به امامزادگان سراسر استان اصفهان برای اجرای برنامه های فرهنگی و همچنین ترویج و نشر معارف اهل بیت(ع) اعزام شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه به فعالیت های قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه استان اشاره کرد و افزود: با تلاش و پیگیری های به عمل آمده در طی ۵ سال اخیر ۳۴۱ مرکز فرهنگی قرآنی نیز در جوار حرم مطهر امامزادگان سراسر استان اصفهان با هدف اجرای طرح ملی تربیت حافظان قران کریم و ایجاد زمینه ای برای فعالیت قرآن پژوهان و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با همکاری اعضای هیئت امنای امامزادگان راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز بیش از ۲۹ هزار نفر در سراسر استان اصفهان در آزمون نهایی قرآن کریم و در بزرگترین رویداد قرآنی کشور شرکت کردند که استان اصفهان در این رویداد یکی از استان های بزرگ و پیشرو با بیشترین شرکت کننده بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه به گام بزرگ اداره اوقاف و امور خیریه در جهت احیای موقوفات و اشتغالزایی در موقوفات اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر نیز با پیگیری های معاونت بهره وری و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکنون ۱۲ کاروانسرا و آب انبار در سراسر استان با مشارکت بخش خصوصی احیا شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی ادامه داد: همچنین در جهت توسعه زیرساخت های بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم الشان سراسر استان در طول یک سال گذشته ۱۳۰۰۰ متر مربع نیز عملیات عمرانی در آستان مقدس امامزادگان استان اصفهان اجرا شده است.

وی در ادامه به فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: امسال نیز از محل موقوفات منطبق وو همچنین جذب کمک های خیرین نیکوکار ۲۵ هزار بسته برای پذیرایی از زائران پاکستانی و هندی که برای حضور در همایش پیاده روی اربعین وارد ایران شدند به مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان ارسال شد همچنین ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۰ دوش حمام نیز در قالب کانکس هایی جداگانه برای خانم ها و آقایان توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تهیه و جهت استقرار در موکب حضرت علی اکبر(ع) در مرز چذابه ارسال شد.

***آیین مذهبی گلباران خورشید در امامزاده بی بی زینب(س) آران و بیدگل برگزار می شود

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل گفت: همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) آیین مذهبی گلباران خورشید در امامزاده بی بی زینب(س) یزدل آران و بیدگل برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، مهدی حافظیان اظهار داشت: نمایش آیینی سنت ۱۲۰۰ ساله زنان نوغان مشهد با عنوان «گلباران خورشید»همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در امامزاده بی‌بی زینب(س) این روستا برگزار می شود.

وی قدمت این مراسم در روستای یزدل را بیش از یک قرن دانست و افزود: برای سال های متوالی است که همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، زنان و مردان دیار ولایتمدار و شهید پرور این روستا با تأسی از شیر زنان نوغان با برگزاری مراسم سوگواری و تشییع نمادین پیکر مطهر امام رضا(ع) در مصیبت شهادتش به سوگ می نشینند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل ادامه داد: مردم شهرستان آران و بیدگل که در روز شهادت امام رضا(ع) دسترسی به حرم بزرگوار امام رئوف ندارند، خود را به آستان خواهر بزرگوارش می رسانند و با عزاداری به صورت نمادین، پیکر امام رضا(ع) را تشییع می کنند.

مهدی حافظیان افزود: در تاریخ ثبت شده است که پس از شهادت امام رضا(ع) زنان نوغان با بخشیدن مهریه‌های خود به همسرانشان از آنها اجازه خواستند تا تن مطهر امام مهربانی را که با زهر مأمون عباسی به شهادت رسیده بود با گلباران تابوت آن حضرت و تشییع با شکوه به خاک بسپارند.

وی در ادامه بیان کرد: این مراسم و آیین مذهبی صبح روز شهادت علی بن موسی الرضا(ع) و با همکاری هیئت انصار الحسین(ع) در جوار حرم مطهر این امامزاده واجب التعظیم برگزار می شود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل گفت: آستانه مقدسه امامزاده بی بی شاه زینب (علیها السلام) در شهرستان آران و بیدگل، در ۱۴ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل و در ۲ کیلومتری روستای یَزدِل واقع شده است.

***گردهمایی بزرگ گروه های تعزیه خوانی در شهرستان فریدن برپا می شود

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت گفت: هفتمین سوگواره نغمه های عاشورایی با حضور گروه های شبیه خوانی برجسته کشور در موقوفه حسینیه تخماقلو فریدن برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، علی معینی اظهار داشت: در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) و همچنین ترویج سبک زندگی اسلامی و همچنین تقویت گروه های تعزیه خوانی هفتمین سوگواره نغمه های عاشورایی با حضور گروه های شبیه خوانی برجسته کشور در موقوفه حسینیه تخماقلو فریدن برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: این برنامه از روز سه شنبه ۸ آبان ماه و تا تاریخ ۱۷ آبان ماه نیز ادامه دارد که در این گردهمایی هرشب از ساعت ۱۹ یکی از گروه های برجسته شبیه خوانی کشور به اجرای برنامه می پردازد و در آخرین شب نیز طی مراسمی از گروه برتر تقدیر به عمل می آید.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت گفت: تخماقلو، روستایی از توابع شهرستان بویین و میاندشت در استان اصفهان است که این روستا در دهستان کرچمبوشمالی قرار دارد و این گردهمایی گروه های شبیه خوانی برای هفتمین سال متوالی است که در این روستا برگزار می شود.

***یک وقف جدید برای بیماران صعب العلاج و سرطانی در گلپایگان ثبت شد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان از ثبت یک موقوفه جدید برای بیماران صعب العلاج و سرطانی به ارزش حدود ۶۵۰ میلیون تومان در آستانه هفته وقف در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی اظهار داشت: این وقف شامل یک باب مغازه واقع در بازار شهرستان گلپایگان است که توسط یکی از پزشکان متخصص و خیر این شهرستان به نام سید محمد حسین نوربخش و بنا به وصیت پدر خود این وقف را به ثبت رسانده است.
وی با اشاره به اینکه روضه خوانی و هزینه های جاری در مسجد چهارده معصوم بازار گلپایگان از جمله نیت وقف ذکر است افزود: همچنین براساس وقف نامه ای که توسط واقف نیک اندیش آن در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه به ثبت رسیده است ۳۰ درصد از در آمد این موقوفه نیز به بیماران صعب العلاج و سرطانی اختصاص دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا