شهر و جامعهعناوین اخبار

اعلام فراخوان سوگواره ادبی و هنری “سَفَر تا صَفَر”

به گزارش سرمایه گستران از اصفهان، این سوگواره ادبی و هنری با محوریت شعر، داستان و متن ادبی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، فیلم کوتاه، تصویرگری و گرافیک کامپیوتری برگزار می شود.

موضوعات این سوگواره نیز شامل پیام های نهضت عاشورا، آزادگی، ایثار و وفاداری در قیام امام حسین(ع)، انقلاب اسلامی در امتداد عاشورا و مسئولیت در برابر دیگران در آموزه های محرم است که محور تهیه و خلق آثار ادبی و هنری نوجوانان قرار می گیرد.

نوجوانان عزیز باید برای اطلاع از آیین نامه نحوه ارسال آثار خود به سایت اداره توسعه فرهنگ شهروندی به نشانی  shahrvandi.netمراجعه کرده و آثارشان را بر اساس توضیحات این آیین نامه تهیه و ارسال کنند.

شرکت کنندگان تا ۳۰ آبان ماه فرصت دارند آثار خود را یا از طریق ایمیل و یا مراجعه به خانه نوجوان واقع در خیابان جی، خیابان لاهور، خیابان مفتح شرقی در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

گفتنی است؛ علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

بازدید از نمایشگاه آثار خیالی نگاری در عرصه پارچه های قلمکار

آثار مرحوم استاد عباس گیاهی در قالب نمایشگاهی با عنوان “خیالی نگاری در عرصه پارچه های قلمکار” مورد بازدید شهروندان قرار می گیرد.

این نمایشگاه عصر روز چهارم آبان ماه از سوی حمام موزه علیقلی آقا وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با سخنرانی زینب حکمت، پژوهشگر و محقق در عرصه نقاشی های خیالی نگاری در زیر سقف بازارچه علیقلی آقا افتتاح شد.

نقاشی خیالی نگاری و قهوه خانه ای دو سبک نقاشی در فرهنگ کهن ایران است که در اماکن عمومی مانند حمام، قهوه خانه، بازار و … که محل رفت و آمد عامه مردم بوده بر روی دیوارها، پرده ها و پارچه ها نقاشی شده و در معرض تماشای مردم قرار می گرفته است.

نقاشی خیالی نگاری نوعی از نقاشی است که از ذهن و خیال هنرمند سرچشمه می گیرد و به وسیله قلم مویی که از دم الاغ و یا یال اسب تهیه شده بر روی بوم یا پارچه اجرا می شود. آغاز این هنر را از دوره آل بویه دانسته اند و در دوران صفویه و قاجار رونق زیادی در میان مردم داشته است.

خیالی نگاری در عصر صفویه و البته دوره قاجار و دوران مشروطه رونق فراوانی پیدا کرد تا به انتقال حس مبارزه طلبی و مقاومت در مردم بپردازد. تا قبل از دوره صفویه این هنر با رنگ های گیاهی و معدنی انجام می شد ولی با ورود رنگ و روغن، این نوع رنگ مورد استفاده هنرمندان قرار می گرفت.

پارچه های قلمکار که از دوره غزنویان و ایلخانان شکل گرفته از مضامین داستان های کهن، مذهب، حماسه، رزم، بزمی و عامیانه، تک چهره، بناهای باستانی و نقوش گیاهی برخوردار بوده است.

استاد عباس گیاهی به عنوان آخرین هنرمند بازمانده از نسل خیالی نگاران اصفهان بود که از روحیه ای بسیار ساده، شاعرانه با احساساتی لطیف برخوردار و عشق و ارادت بسیاری به محضر حضرت اباعبداله(ع) داشت.

بازدید از نمایشگاه آثار استاد عباس گیاهی در فضای دلنشین حمام موزه علیقلی آقا و به نمایش در آمدن سه مستند «پرده» ساخته مصطفی حیدری، «فرهنگ ما» ساخته غلامرضا مهیمن و «صورت خوانی» ساخته هادی آفریده از جمله بخش های افتتاحیه این نمایشگاه بود.

گفتنی است؛ نمایشگاه آثار خیالی نگاری در عرصه پارچه های قلمکار تا ۱۵ آبان ماه همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ برای بازدید عموم علاقمندان در محل حمام موزه علیقلی آقا دایر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا