عناوین اخبار

بسکتبال در سال ۹۴؛ از تکرار ریاست مشحون تا ناکامی تیم ملی در آسیا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، بسکتبال ایران سال ۱۳۹۴ را درحالی آغاز کرد که رئیس فدراسیون نداشت و رمضانعلی دولو سرپرستی این فدراسیون را بر عهده داشت. دولو از ۲۶ آذر ۹۳ و پس از پایان دوران چهار ساله ریاست محمود مشحون بر فدراسیون بسکتبال، با حکم وزیر ورزش و جوانان سرپرستی فدراسیون را بر عهده گرفت و تا دوم خرداد نیز در این سمت باقی ماند.
سرانجام دوم خرداد مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال برگزار شد و محمود مشحون با کسب ۲۳ رای، موفق شد برای چهارمین دوره پیاپی سمت ریاست فدراسیون را بر عهده بگیرد.

** سرمربی بایرن مونیخ در تهران
حتی پیش از برگزاری انتخابات نیز موضوع تعیین سرمربی برای تیم ملی، یکی از مهمترین مسائل روز بسکتبال و دغدغه خانواده اهالی این رشته بود. مهمت بشیروویچ سرمربی پیشین تیم ملی پس از پایان بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون از این سمت کنار رفت و پس از جا به جایی در ریاست فدراسیون، موضوع انتخاب سرمربی جدید نیز مسکوت ماند.
اواخر سال ۹۳ فدراسیون بسکتبال با تشکیل یک کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی اقدام کرد. این کمیته نیز پس از بررسی گزینه های مختلف، لوکا پاویچویچ به عنوان گزینه نهایی به وزارت ورزش و جوانان معرفی شد اما پیش از نهایی شدن قرارداد با این مربی صربستانی، انتخابات فدراسیون برگزار شد و محمود مشحون در نخستین اظهارنظر پس از کسب دوباره کرسی ریاست گفت که این مربی را نمی شناسد و با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا رقابت های انتخابی المپیک قصد دارد تیم ملی را به یک مربی ایرانی بسپارد.
این سخنان مشحون انتقاداتی را در پی داشت، کسانی که می گفتند مشحون اعتقادی به مربی ایرانی ندارد اما چون فرصت کمی تا رقابت های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک باقی مانده و امید چندانی به موفقیت تیم ملی ایران در این مسابقات نیست، قصد دارد با انتخاب یک مربی ایرانی و ناکامی او، پرونده حضور مربی ایرانی بر روی نیمکت تیم ملی را برای همیشه ببندد. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان فدراسیون بازهم به سراغ گزینه های خارجی رفت و این بار درک بائرمن آلمانی که سابقه هدایت تیم های بزرگی در بسکتبال اروپا از جمله بایرن مونیخ را در کارنامه دارد، سرمربیگری تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.

** ناکامی در قهرمانی آسیا
تیم ملی ایران با بائرمن تمرینات خود را آغاز کرد و پیش از مسابقات قهرمانی آسیا در تورنمنت اطلس چین، جام ویلیام جونز چین تایپه و یک تورنمنت در آلمان حضور یافت تا با آمادگی بیشتری برای کسب سهمیه المپیک تلاش کند.
تیم ملی ایران رقابت های قهرمانی آسیا را مقتدرانه آغاز کرد اما دو شکست مقابل فیلیپین و چین آرزوهای نسل طلایی بسکتبال کشورمان را بر باد داد و این تیم نتوانست به عنوان قهرمانی آسیا و سهمیه المپیک دست پیدا کند. البته ملی پوشان کشورمان با کسب مقام سومی آسیا توانستند به مرحله بعدی انتخابی المپیک راه یابند. رقابت هایی که قرار است از ۱۵ تا ۲۱ تیر ۹۵ در تورین ایتالیا برگزار شود و ایران باید با تیم های ایتالیا، مکزیک و یونان مسابقه بدهد و در نهایت یک تیم از این جمع سهمیه المپیک را به دست بیاورد. البته با توجه به سطح این تیم ها، شانس بسکتبال ایران برای المپیکی شدن بسیار اندک به نظر می رسد.

** قرارداد چهارساله با بائرمن
اگرچه تیم ملی ایران با درک بائرمن موفق نبود و بسیاری از کارشناسان نیز نسبت به عملکرد وی انتقاداتی داشتند، این مربی ۵۹ ساله محبوبیت زیادی در میان اهالی رسانه پیدا کرد و فدراسیون نیز بلافاصله پس از پایان رقابت های قهرمانی آسیا از علاقه خود به تمدید قرارداد با وی خبر داد. مدتی اخباری از حضور بائرمن در یک باشگاه روسیه ای در رسانه ها منتشر شد اما در نهایت وی به ایران آمد و پس از مذاکره با مسئولین فدراسیون بسکتبال، برای امضای یک قرارداد چهارساله به توافق رسید.
صرف نظر از اینکه این مربی آلمانی بسکتبال تا چه حد با تیم ملی ایران موفق بوده است، شیوه انعقاد قرارداد جدید با بائرمن اتفاقی جدید برای بسکتبال کشورمان محسوب می شد. بر اساس قرارداد جدید و البته علاقه شخصی بائرمن، قرار شد این مربی علاوه بر هدایت تیم ملی بزرگسالان، بر کار تیم های پایه ایران نظارت کند، برنامه های استعدادیابی را زیر نظر بگیرد، دوره های آموزشی برای مربیان و داوران برگزار کند و در مجموع برنامه ای جامع برای پیشرفت بسکتبال ایران در تمام سطوح و کل کشور تدوین و اجرا کند.

** قهرمانی و کناره گیری مهرام
لیگ برتر بسکتبال در فصل ۹۴-۹۳ در دو بخش و با نام های لیگ ملی و لیگ حرفه ای برگزار شد که مهرام تهران در هر دو رقابت ها توانست مقام قهرمانی را از آن خود کند. در پنجمین مسابقه دیدار نهایی لیگ حرفه ای که ۱۱ خرداد در سالن حکیمیه برگزار شد، مهرام موفق شد دانشگاه آزاد را شکست دهد و در مجموع به سه پیروزی از پنج مسابقه دست یابد.
این افتخار، هفتمین قهرمانی مهرام در لیگ برتر ایران بود اما پس از آن مسئولین این باشگاه تصمیم به کناره گیری از لیگ برتر گرفتند و فصل ۹۵-۹۴بدون حضور مهرام آغاز شد. مسئولین باشگاه مهرام هیچگاه دلیل این کناره گیری خود را به روشنی بیان نکردند اما گمانه زنی رسانه ها از اختلاف میان مدیرعامل باشگاه با رئیس فدراسیون خبر می داد؛ مسئله ای که هیچگاه تائید یا تکذیب نشد.

** سال بد در رده های پایه
بسکتبال ایران در سال ۹۴ در رده های پایه موفقیتی کسب نکرد. تیم جوانان ایران که سهمیه شرکت در رقابت های قهرمانی جهان را به دست آورده بود، در این رقابت ها در میان ۱۶ تیم به مقام چهاردهم دست یافت.
بسکتبالیست های جوان ایران در این مسابقات که از ۶ تا ۱۴ تیر در یونان برگزار شد با شش باخت و فقط یک پیروزی مقابل چین، عملکرد خوبی از خود ارائه نکردند. تنها نکته مثبت در این زمینه، درخشش محمد یوسف وند کاپیتان تیم جوانان کشورمان بود. یوسف وند در پایان رقابت ها با میانگین ۱۳٫۹ ریباند، در این زمینه بهترین بازیکن مسابقات شد و با میانگین ۲٫۷ توپ ربایی در این بخش نیز رده دوم بهترین بازیکنان را از آن خود کرد.
تیم نوجوانان ایران نیز در رقابت های غرب آسیا که اردیبهشت ماه به میزبانی اردن برگزار شد با دو باخت مقابل لبنان و عراق و فقط یک پیروزی مقابل اردن، در رده سوم ایستاد و حتی نتوانست به مسابقات قهرمانی آسیا نیز راه پیدا کند. ناکامی تیم های پایه ایران یک بار دیگر زنگ خطر را برای آینده بسکتبال کشور به صدا درآورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا