شهر و جامعهعناوین اخبار

ایده کاپ درآمد شهری در فصل بودجه نویسی شهری در اصفهان برگزار می شود

              

 

 

محمد حسین قورچانی در نشست خبری خود که در قالب سلسله نشست های خبری ” سه شنبه ها با رسانه” با شعار ” پاسخگویی در مسیر امید” برگزار شد، اظهار داشت: در دوره قبلی مدیریت شهری این مدیریت در سه قسمت مجزا در ساختار شهرداری اصفهان فعالیت می کرد که مرکز فناوری های نوین، مرکز خلاقیت و بخش نظام پیشنهادات زیر نظر معاونت برنامه ریزی شهرداری اصفهان، این سه قسمت را تشکیل می داد.

احیای اعتماد شهروندان

وی ادامه داد: نظام پیشنهادات در این دوره در ۳۰ کمیته معاونت ها و مناطق فعالیت دارد و تا خرداد ماه سال جاری یک هزار و ۳۳۳ پیشنهاد که از سال ۸۶ معطل و بدون پاسخ مانده بود را تحلیل کرد.  

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه به دلیل بی پاسخ ماندن پیشنهادها، اعتماد مردم و شهروندان به نظام پیشنهادات کمرنگ شده بود و بخش زیادی از پاداش هایی که باید در قبال پیشنهادها به شهروندان داده می شد تبدیل به بدهی شده بود، تصریح کرد: در این دوره با رویکرد نظام مشارکتی بیش از هزار نفر ساعت از کمیته های تخصصی را صرف بررسی این پیشنهادها کردیم که در نتیجه آن، ۱۰۰ پیشنهاد وارد فاز اجرایی شد.

قورچانی افزود: با تدوین آئین نامه جدید نظام پیشنهادات در مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، نظام جامع پیشنهادات تهیه و با بازنگری اعضای کمیته، اجلاس نظام پیشنهادات برگزار شد.

وی با بیان اینکه احکام اعضای کمیته ها نیز از سوی شهردار به امضا رسیده است، تصریح کرد: بعد از حدود ۸ سال معوقات سیستم نظام پیشنهادها به شهروندان پرداخت شد. 

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: همچنین سامانه نظام پیشنهادات مورد بازنگری قرار گرفت که با همکاری سازمان فاوا برای اجرا آماده سازی شده است.

وی ادامه داد: دریچه ورودی نظام پیشنهادات فقط به سامانه این مرکز محدود نمی شود و قرار است در قالب برگزاری جشنواره های ایده پردازی، طرح های نوین از شهروندان دریافت شود.

ضمانت اجرایی برای ایده ها

قورچانی با اشاره به اینکه در همین راستا ایده شو حمل و نقل و ترافیک با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، در شهریور ماه برگزار شد، گفت: ما در این تجربه متوجه شدیم که ایده ها بعد از ورود ضمانت اجرایی ندارد و به همین علت در ایده شو بعدی که با همکاری سازمان پارک ها برگزار شد، ضمانت قبلی گرفتیم تا ۳ ایده برتر به صورت پایلوت اجرایی شود.

وی افزود: از نظر ما همه قشرها باید در ارائه طرح های شهری همکاری داشته باشند. در همین راستا، ایده کاپ دانش آموزی با هدف استفاده از طرح های کودکان و نوجوانان در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم با معرفی سه ایده برتر برگزار شد.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: ایده کاپ حوزه درآمد با همکاری سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری و سرمایه گذاری شهرداری اصفهان و نیز مدیریت حوزه درآمد شهرداری اصفهان در ۱۳ آذرماه سال جاری همزمان با فصل بودجه نویسی مدیریت شهری، با نگاهی نو به نظام درآمدی شهرداری برگزار خواهد شد.

قورچانی با بیان اینکه ناقص بودن چرخه فناوری، موازی کاری و بخشی نگری و همچنین طولانی بودن فرآیندها مشکل همه شهرداری های کشور در ورود به حوزه فناوری است، افزود: با بررسی فرآیندها در دیگر شهرهای جهان به یک چرخه منطبق با ساختار شهرداری دست پیدا کردیم. در این راستا یکی دیگر از اقدامات ساختاری، تشکیل شورای عالی فناوری با حضور ذی نفعان حوزه فناوری در شهر اصفهان بود تا یک دریچه واحد برای حوزه فناوری و ورود ایده های فناورانه افراد به شهرداری وجود داشته باشد.

ستاد توسعه فناوری شهرداری اصفهان تشکیل شد

وی با بیان اینکه این شورای عالی فناوری، دریچه اصلی ورود فناوری به شهرداری است، گفت: در همین زمینه تورهای فناوری با همکاری شرکت های دانش بنیان و بازدید از بخش های مختلف شهری برگزار شده که طی آن، نیازهای فناورانه تبادل و توانائی شرکت های دانش بنیان در رفع نیازها، مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: بازدید از مرکز تحقیقاتی محمودآباد اصفهان( سایت تحقیقات شماره یک سازمان پارک ها و فضای سبز) و حوزه پسماند از جمله تورهای فناوری برگزار شده است و تا پایان سال جاری ۵ تور فناورانه دیگر در حوزه عمران، خدمات شهری، خدمات موتوری، شهرسازی و…. برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: در حوزه اکوسیستم فناوری نیز شهرداری اقدام به تشکیل ستاد توسعه فناوری شهرداری کرده است که اولین گام در راستای نهادسازی برای حوزه فناوری های نوین به شمار می رود.

مشوق ۵ میلیارد تومانی شهرداری برای صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر

قورچانی با اشاره به اینکه مرکز رشد شهری نیز طی ارتباط با بخش های شتاب دهنده و پارک های علم و فناوری در ارگ جهان نما راه اندازی خواهد شد، گفت: در حوزه cowork space )فضای کار اشتراکی) نیز فضایی به وسعت هزار و ۱۰۰ متر به مزایده گذاشته شد و این مرکز در حال تجهیز است که تا دو ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. 

وی ادامه داد: در راستای تقویت اکوسیستم کارآفرینی در اصفهان نیز مشوق ۵ میلیارد تومانی برای تشکیل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (vc) در اصفهان، در نظر گرفته شده است. 

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: طرح الزام شهرداری برای کمک در قالب رویداد ها و چرخه های فناوری نیز از دیگر اقدامات برای حمایت از ایده های نوین شهری است. 

وی با اشاره به اینکه در حوزه خلاقیت و نوآوری، سیاست گذاری کلان برای اقتصاد خلاق در شهرداری با تمرکز در دو شاخه صنایع خلاق و شرکت های دانش بنیان در حال پیگیری است، گفت: اصفهان در صنایع خلاق می تواند روی ۷ محور ادبیات، خوراک، فیلم، موسیقی، هنرهای رسانه ای و صنایع دستی و هنرهای مردمی فعالیت داشته باشد.    

قورچانی ادامه داد: ۴ سال از عضویت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق می گذرد و تاکنون در کارگروه ۳۷ شهر خلاق حضور یافته ایم. 

وی با بیان اینکه اصفهان ۱۹۰ رسته صنایع دستی دارد که دو سوم صنایع دستی کشور و یک سوم صنایع دستی جهان را شامل می شود، افزود: اولین همایش شهر خلاق را در اردیبهشت امسال برگزار کردیم که در حاشیه آن تفاهمنامه ای با شهردار رشت امضا و از کتاب اقتصاد خلاق رونمایی شد.  

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از برنامه های این مدیریت، تهیه بانک اطلاعاتی جامع از طبقه خلاق شهر اصفهان تا داده های مورد نیاز از همه پیشکسوتان و هنرمندان در این بانک قابل دسترسی باشد که البته کار دشواری است و نیاز به بررسی و مطالعه میدانی دارد.

برگزاری نمایشگاه و همایش صنایع خلاق در آذر ماه

وی تصریح کرد: برگزاری مدرسه تابستانه صنایع دستی برای رده سنی ۹ تا ۱۵ ساله در موزه هنرهای معاصر و تداوم این طرح در قالب مدارس پاییزه، زمستانه و بهاره از دیگر طرح های این مدیریت است.

قورچانی از حضور و حمایت شهرداری در برگزاری نمایشگاه صنایع خلاق در ۲۹ آذرماه جاری خبر داد و گفت: توسعه تجربیات اصفهان به عنوان یک شهر خلاق به دیگر شهرها در حاشیه این نمایشگاه با برگزاری همایش در دو قالب علمی و کارگاهی پیگیری خواهد شد. 

وی ادامه داد: اصفهان با وجود اینکه عنوان شهر خلاق صنایع دستی را به خود اختصاص داده است اما در حوزه طراحی کاربردی صنایع دستی دچار ضعف است که برای رفع این چالش، سال آینده رویداد «جایزه بزرگ طراحی کاربردی صنایع دستی»، از سوی این مرکز در اصفهان برگزار خواهد شد. 

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: تقویم صنایع خلاق شهر اصفهان نیز با همکاری همه بخش های مرتبط سال آینده تدوین و تهیه خواهد شد.

وی بودجه این مرکز را یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۵۵۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا