تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

طراحی بیش از ۷۰ برنامه از ۱ تا ۳ آذر برای نکوداشت روز اصفهان

 محمد عیدی دومین مولفه برای شهر را انسان محور و شهروندمدار بودن ذکر کرد و افزود: اگر خواهان صورت بندی جهان شهر اصفهان هستیم باید بازتولید کارکردها را مدنظر قرار دهیم. باید ظرفیت های بومی این شهر را تبدیل به امر جهانی کرده و پاسخ های جهانی به نیازهای فرهنگی شهروندان بدهیم. این دو ویژگی جهان شهر اصفهان است که آن را از دیگر شهرها متمایز می کند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به سومین مولفه شهر فرهنگی، گفت: نیاز داریم معناگرایی و رابطه انسان و کالبد را بازتعریف کنیم. برای رسیدن به این مهم شهروندان و سازمانهای مشارکت پذیر و مسئولیت پذیرنمیخواهیم بلکه شهروندان و سازمان های مشارکت جو و مسئولیت جو میخواهیم.

وی تصریح کرد: خوشحالیم که در نکوداشت اصفهان امسال در کنار شهرداری و در این واقعه و رویداد فرهنگی، صدا سیما، حوزه هنری، میراث فرهنگی و‌اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور دارند. امیدوارم بتوانیم در روز اصفهان که به میلاد حضرت رسول (ص) منتهی میشود با نهادهای مدنی در کنار هم جهان شهر اصفهان را بازنمایی کنیم.

عیدی اضافه کرد: اصفهان شناسان مدت زیادی است که بر روز اول آذر به عنوان روز اصفهان تاکید دارند. اصفهان شناسان با برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت مخالفتی ندارند اما به استناد اسناد تاریخی روز اول آذرماه را روز اصفهان می دانند.

وی با اشاره به تفاوت نماد و نشانه تاکید کرد: نشانه دلالت بر یک مفهوم خارجی داشته اما نماد دلالت بر چند مفهوم درونی دارد. از این حیث من از واژه نماد قوس در اصفهان استفاده می کنم که دلالت بر چند مفهوم دارد. یکی دلالت بر اول زمستان و انقلاب زمستانی داشته و دیگری اینکه دلالت بر یک اشراق روحی و اعتلای درونی و مبارزه با اهریمن نفس دارد که نتیجه آن در این فرآیند ظهور انسان کامل است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: باروی اصفهان در روز اول آذر شکل گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های نکوداشت روز اصفهان، بیان داشت: حدود ۷۴ عنوان برنامه در خلال روز اصفهان از اول تا سوم آذرماه و سپس در خلال هفته وحدت پیش بینی شده است.

عیدی با بیان اینکه مهمترین برنامه ای که در این ایام برگزار می شود برنامه از میدان تا میدان است، افزود: یک سوی اجرای این برنامه ها میدان عتیق و سوی دیگر آن میدان نقش جهان است که یادآور دو فضای تاریخی و پایتختی اصفهان در دوران سلجوقیه و دیگری پایتختی اصفهان در دوران صفویه است. دیبا و کالاهای اصفهان که نام آن را محصولات هویتی و اقتصاد فرهنگی اصفهان می گذاریم از سویی به بلاد روم و افرنگ و از سویی به بلاد چین و ماچین می رفت. بسیاری از گردشگرانی که به اصفهان آمده اند جهان شهر اصفهان را در دوران صفویه بی بدیل ذکر کرده اند مانند شاردن که می گوید من هیچ شهری را در جهان مانند اصفهان نمی شناسم. به همین دلیل هر گردشگری که به اصفهان می آمده به هیچ عنوان احساس غربت نمی کرده و اصفهان، مهمان خانه گردشگران بوده است.

وی تاکید کرد: برگزاری رویدادهای روز نکوداشت اصفهان کل میدان امام علی و میدان نقش جهان و محور تاریخی بازار را در برمی گیرد. غریب به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از هنرمندان در این برنامه ها مشارکت می کنند. تمام گروه های تئاتر خیابانی، شبیه خوانان و نقالان در این سه روز و در جریان این برنامه حضور دارند. هدف این است که یک گردشگری رویداد را برای اصفهان تعریف کنیم. در روز جمعه نیز برنامه  میدان تا میدان به دلیلی تعطیلی بازار صرفا در میدان نقش جهان انجام می شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان افزود: در حوزه ورزشی تجلیل از ورزشکاران پارالمپیک، برگزاری تورنمت های هندبال همچنین باز تولید بازی های بومی محلی از جمله چوگان و ۲۱ برنامه در ابعاد شهری را داریم و تلاش کردیم مانند هفته فرهنگی اصفهان این برنامه به صورت مرکز پیرامون برگزار شود به این معنا که مناطق نیز با اجرای ۴۰ برنامه با محوریت بازنمایی هویت شهر اصفهان در حوزه میراث ملموس و ناملموس درگیر می شوند و برنامه ها در یک منطقه و محل خاص محدود و متمرکز نیست و همه شهروندان را در برمی گیرد.

وی اضافه کرد: در این ایام اصفهان میزبان شهرداران کلانشهرهای ایران، سفرای خارجی و برخی میهمانان خارجی است و امیدوارم بتوانیم حق میزبانی را همچون گذشته به خوبی رعایت کنیم.

وی با اشاره به این که میراث فرهنگی در تلاش است روز اصفهان را ثبت ملی کند، عنوان داشت: امیدوارم روز اصفهان سرآغاز فرآیند هم کنشی نهادهای مدنی و سازمان های دولتی برای شکل گیری رخدادهای بزرگی مانند دهه فجر،عید نوروز، هفته فرهنگی اصفهان و جشنواره فیلم کودک باشد.

وی اضافه کرد: محمل هنر و فرهنگ فاخر اصفهان فرهنگ عامه اصفهان بوده است. برنامه شب های اصفهان، رونمایی از مجموعه های داستانی چهارگاه با محوریت اصفهان، برگزاری ویژه برنامه تخت فولاد، بررسی مکتب اصفهان و … از جمله دیگر برنامه های این روزهاست.

معاون شهردار اصفهان با بیان اینکه شهر فرهنگی یعنی شهر پر رویداد، بیان داشت:  در رویدادها نقاط عطفی وجود دارد که شهرها به وسیله آن خود را بازتولید می کنند. ایرانیان در گذشته متناسب با هر ماه جشن داشتند که همان ها باعث افزایش روحیه شادابی و نشاط شهر بود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: سطح هزینه ها را با جلب مشارکت سمن ها و دیگر سازمان ها پایین آورده و از انحصارگری در خلق رویدادها گذشته ایم.

وی با بیان اینکه نماد، ارزش معنا گرایانه ای بیش از برند دارد، ‌افزود: برند می تواند نماد شود اما هر برندی نماد نیست. این چشم انداز در برنامه های نکوداشت روز اصفهان وجود دارد و گام اول شناساندن اصفهان به اصفهانیان است. همچنین محوریت هفته فرهنگی گردشگری و محور روز اصفهان، فعالیت های هویت محور است.

برنامه های همه جانبه روز اصفهان

رئیس حوزه هنری اصفهان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: توجه و پرداختن به اصفهان از بعد ناسیونالیستی نیست بلکه از بعد هویتی است چراکه ما همه هویت اسلامی و ایرانی خود را در اصفهان می یابیم. اگر بتوانیم حق اصفهان را ادا کنیم همه حقوق هویتی فرهنگ ایرانی اسلامی خود را ادا کرده ایم.

مهدی احمدی فر ادامه داد: مردم اصفهان و گردشگران باید در این برنامه ها بسیاری از ندیده های شهر اصفهان را ببینند. در این مجموعه برنامه که به مناسبت نکوداشت روز اصفهان برنامه ریزی شده به همه جنبه های اصفهان  پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: در این برنامه ها به هنر، ادب، ورزش، ایثار، آیین های مذهبی، موسیقی، شهدا، معماری، کتاب، نشاط اجتماعی، مشاهیر، گروه های سنی مختلف، سبک زندگی، لهجه اصفهان، بازار، شعر، بازی های بومی، خواهر خوانده ها، مطبوعات و همه چیزهایی که تشکیل دهنده فرهنگ و هویت اصفهان است به خوبی  پرداخته شده است.

رئیس حوزه هنری اصفهان گفت: یک اتفاق بسیار خوب دیگر که در این برنامه ها افتاده این است که همه دستگاه های فرهنگی و هنری و سازمان های مردم نهاد کنار یکدیگر جمع شده اند.

وی با اشاره به خشکی رودخانه زاینده رود، گفت: یکی از نکاتی که باعث افسوس است این است که زاینده رود خشکیده اما نباید اجازه دهیم ذوق و شعف مردم نیز خشک شود. یکی از کارهایی که در این زمینه در روز یکم آذر انجام می شود اجرای برنامه “خواجو خوانی” است. همچنین احیای نگارگری اصفهان در آیین دوسالانه نگارگری اصفهان نیز برنامه ریزی شده و شروع آن از یکم آذر خواهد بود. سند نگارگری شهر اصفهان نیز امضا می شود.

احمدی فر گفت: به مناسبت روز اصفهان همچنین دو کنسرت در عمارت سعدی برگزار می شود.

توجه مدیریت شهری به دیپلماسی شهری

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری در این دوره به مسائل دیپلماسی شهری توجه ویژه ای داشته اند، اظهار کرد: سال گذشته در شهر پاریس، رییس گروه دوستی پارلمان فرانسه علاقه ‌مند به همکاری با ایران شد و تدارک هفته اصفهان را در شهر پاریس دید و این رویداد، توسط ایرانیان مقیم فرانسه به خوبی گرامی داشته شد به طوری که هنرمندان، اصحاب هنر و اساتید دانشگاه در آن شرکت کردند.

علیرضا سالاریان ادامه داد: در کراکف لهستان نیز معرفی خوبی از اصفهان انجام شد. تصور آن ها به دلیل فضای منفی که ایجاد شده نسبت به ایران متفاوت است اما زمانی که با اصفهان تعامل برقرار کردند، این رویه تغییر کرد.

وی افزود: روز اصفهان باید به یک رویداد بین المللی تبدیل شود. نمایندگان بیش از ۱۰ کشور در مراسم روز اصفهان شرکت می کنند. دو مزیت اصفهان گردشگری وصنایع دستی است که اگر روی این دو موضوع کار شود رشد و توسعه اقتصادی رقم خواهد خورد.

همراهی مدیریت شهری در بازگرداندن روز اصفهان به جایگاه واقعی

یک اصفهان شناس و پژوهشگر میراث نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ۹۰۰ سال پیش درباره اصفهان گفته اند اگر بهشت در زمین باشد در سرزمین اصفهان و اگر در آسمان باشد در مقابل اصفهان است بنابراین مردم باید قدر اصفهان را بدانند.

حشمت الله انتخابی تصریح کرد: ۱۳ سال پیش جمعی از اصفهان‌ شناسان تصمیم گرفتند بنا بر شواهد تاریخی روز یکم آذرماه را به نام روز اصفهان انتخاب کنند، اما کج سلیقگی شد و مسئولان همراهی نکردند، با این وجود دوستداران اصفهان نا امید نشدند و هر سال در اول آذر ماه بزرگداشت هایی را برای این روز برگزار کردند. امسال با همراهی مدیریت شهری روز اصفهان به جایگاه واقعی خود رسید. از صمیم دل از تمام کسانی که در این زمینه تلاش کردند به ویژه شهرداری اصفهان تشکر می کنم چراکه این روز را به جایگاه خودش بازگرداندند.

وی تصریح کرد: از دوره دیلمیان طالع اصفهان و نماد شهر اصفهان را برج قوس می دانستند. سر در قیصریه اقتباسی از برج قوس است، مردی نیمه تنه سوار که کلاه قزلباش دارد و صورت خود را به عقب برگردانده و تیراندازی می ‌کند و کام اژدهایی که روبه تیرانداز است را نشانه رفته، این‌ها همه نشانه های مهمی است.

این اصفهان شناس و پژوهشگر با بیان اینکه صبح روز پنجشنبه مراسم افتتاح روز اصفهان با حضور مدیران شهری برپا خواهد شد، گفت: سه برنامه ویژه سخنرانی، تجلیل از سرآمدان اصفهان، گفتار سبک نماد اصفهان، یک میزگرد درباره نقش اصفهان در ادبیات داستانی، همایشی در کتابخانه مرکزی در خصوص چهارباغ و همایشی در خصوص زاینده رود از جمله برنامه هایی است که به مناسبت روز اصفهان تدارک دیده ایم.

ایجاد یک رویداد پایدار گردشگری برای اصفهان

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه باید تمام شهر از این روز منفعت ببرد، اظهار کرد: در هفته فرهنگی تنها متولی برنامه ریزی این رویداد، شهرداری اصفهان بود اما برای روز اصفهان یک اتفاق خوب رخ داده و آن این که نمایندگان نهادهایی چون میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، سمن ها و فعالان مدنی، صدا و سیما و فرهنگ و ارشاد نیز در کنار شهرداری  حضور دارند.

ایمان حجتی تصریح کرد: این ذهنیت اشتباهی است که تنها شهرداری متولی برگزاری این برنامه ها باشد. خوشبختانه این دیدگاه برطرف شده و بستر ایجاد یک رویداد پایدار برای اصفهان فراهم شده است.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه گردشگر پایدار در اصفهان وجود دارد اما در آذر ماه چنین نیست. یکی از ارزش های مهم روز نکوداشت اصفهان در آذرماه این است که گردشگر پایدار را برای اصفهان در این تاریخ ایجاد خواهیم کرد.

پخش زنده مراسم افتتاحیه

معاون صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز در این نشست گفت: برنامه ‌های نکوداشت اصفهان به صورت ویژه اطلاع رسانی و در بین برنامه‌ های مختلف مرکز صداوسیمای اصفهان از جمله برنامه هشت بهشت پخش می شود.

سیدعلی معصومی ‌زاده گفت: نماهنگ ‌ها و مستندهای خوبی نیز از شهر اصفهان تولید شده است.

وی گفت: برنامه افتتاحیه این رویداد به صورت زنده از شبکه اصفهان پخش خواهد شد.

 

گفتنی است در این برنامه با حضور استاد جعفری پیشکسوت رسانه و حشمت الله انتخابی اصفهان شناس از پوستر روز نکوداشت اصفهان رونمایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا