شهر و جامعهعناوین اخبار

تازه های «به‌نشر» همزمان با گرامیداشت دهه وقف؛

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ایمان خواجه اظهار کرد: «پاسخ نامه وقف» تالیف روح الله بیدرام سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد؛ توسط انتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت دهه وقف منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه«پاسخ نامه وقف» در شش فصل تدوین شده است، افزود: تاریخ وقف، فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، جامعه شناسی وقف و مدیریت وقف، فصل های این کتاب را تشکیل می دهند که در قطع وزیری، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۵۰ هزار ریال توسط به‌نشر چاپ شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه «تاریخ وقف» در فصل نخست این کتاب به پیش از اسلام و پس از آن تقسیم بندی شده است، خاطرنشان کرد: در فصل دوم؛ بحث «فقه وقف» به مفاهیم، واژگان، انوع وقف و شروط آن پرداخته شده است که موضوعات وقف، دلایل و نمونه های آن به همراه احام وقف مورد بررسی قرار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فصل سوم کتاب به «حقوق وقف» و قوانین آن اختصاص دارد، افزود: در فصل چهارم این کتاب با عنوان«اقتصاد وقف» مباحثی همچون عرضه، تقاضا و هزینه های مرتبط با وقف بیان شده است.

ایمان خواجه فصل پنجم را «جامعه شناسی وقف» عنوان کرد و ادامه داد: کارکردها، آسیب ها و وظایفی که آحاد افراد جامعه درباره وقف بر عهده دارند، مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در فصل ششم و آخر این کتاب با عنوان «مدیریت وقف» به مباحث وقف در مورد اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخته شده است، گفت:  نقش عوامل طبیعی در آسیب به موقوفات و مدیریت فرهنگی وقف از دیگر مباحث این فصل می باشد.

ایمان خواجه اضافه کرد: علاقه‌مندان برای آگاهی از اخبار به‌نشر و مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۳۲۰۹ یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق پیامرسان‌های بله و ایتا به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است.

***امام جمعه ای که منزل شخصی خود را وقف کرد

امام جمعه خمینی شهر در کنار تشویق واقفان نیک اندیش به این سنت حسنه، از وقف منزل مسکونی خود با هدف اسکان طلابی که پس از ازدواج مشکل مسکن دارند، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام  و المسلمین عباس رحیمی، با اشاره به جایگاه و اهمیت سنت حسنه وقف در اسلام اظهار کرد: این سنت حسنه توسط شخص پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع)، ائمه معصومین(ع)، بزرگان، علما و صلحا مورد تاکید بوده و سیاست اسلام نیز این است که نیازهای جامعه را خود مردم رفع نمایند.

وی افزود: در سنت حسنه وقف ارتباط مردمی بیشتر شده، روح تعاون و عاطفه انسانی احیاء می شود و صفت تراحم تقویت خواهد شد و لذا اسلام به انفاقات و صدقات توصیه و سفارش کرده است تا به وسیله این سنت منفعتی را قرار دهد که ماندگار شود.

امام جمعه خمینی شهر با تاکید بر این که وقف غیرقابل بخشش، ارث و فروش است تصریح کرد: فلسفه این سنت آن است که افراد جامعه نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند و رشته زندگی انسان ها به هم وصل شود.

وی خاطر نشان کرد: در روایات نیز به این موضوع اشاره شده است که وقتی انسان از دنیا می رود نامه عمل او بسته می شود مگر از چند چیز که ثواب آن ماندگار است از جمله صدقه جاریه، حفر قناتی که آب آن جاری باشد، تالیف کتاب و فرزند صالحی که برای والدین خود دعا کند و قرآن کریم نیز تاکید دارد که هر چه دارید در این دنیا خرج نکنید و برای آخرت خود نیز بفرستید چرا که خداوند فردای قیامت چند برابر آن را پس خواهد داد.

حجت الاسلام  و المسلمین رحیمی استقبال مردم از این سنت حسنه را مناسب ارزیابی کرد و افزود: جامعه نیز در این زمینه به خوبی وارد شده  و در بخش هایی چون ساخت مدرسه، حوزه علمیه، مساجد، مسکن و کتابخانه در نقاط مختلف کشور اقدامات درخوری انجام شده است.

وی هم چنین به بحث بقاع متبرکه و عتبات اهل بیت عصمت(ع) و اراده واقفین و خیرین برای آبادانی و بازسازی این بناها اشاره کرد و این اقدام را منشاء خیرات و برکات فراوان دانست و افزود: به عنوان نمونه موقوفات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران خود موجب آبادانی کشور و رفع مشکلات جامعه بوده است.

وی اضافه کرد: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی موقوفات ضایع شده،  احیاء شده اند و مردم نیز به این سنت حسنه تشویق شده و امید است که نیات وقف شامل موضوعاتی چون اشتغال و درمان نیز شود.

امام جمعه خمینی شهر هم چنین به تشویق واقفین برای وقف ۱۵ مورد موقوفه در شهرستان مبارکه نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه سعی کرده ایم که واقفینی را پیدا کرده و افراد را به انجام وقف تشویق نماییم.

وی در کنار تشویق سایر واقفین به این سنت حسنه، از وقف منزل مسکونی و شخصی خود با هدف بهره برداری از منفعت مالی منزل برای اسکان طلابی که پس از ازدواج مشکل مسکن دارند خبر داد و افزود: طی این وقف یک باب منزل مسکونی به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان برای مسکن طلاب اختصاص داده شد تا در دوره های دو ساله به طلاب متاهلی که دارای مشکل مسکن و اجاره هستند، داده شود.

حجت الاسلام  و المسلمین رحیمی خاطر نشان کرد: هدف از انجام این وقف ماندگاری آن و استفاده دیگر افراد و رفع نیاز جامعه و اقتدا به امیرمومنان (ع) بوده است.

وی عنوان کرد: در روایات اسلامی انجام هر کار خیری تعبیر به صدقه شده است، اما برخی کارهای خیر و صدقات پس از استفاده تمام می شوند، البته صدقات جاریه که قرآن از آن به باقیات صالحات یاد کرده است اعمالی هستند که مرتب رشد و نمو دارند و از این رو است که وقف را نیز چشمه جاری می گویند چون مانند آبی جاری است که  تمام شدنی نیست و فاسد نمی شود و صدقه ای ارزش بیشتری دارد که ماندگاری آن بیشتر باشد.

***۱۰ هکتار از زمین های امامزاده آقاعلی عباس(ع) زیر کشت رفت

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه بادرود گفت: در سال زراعی جاری ۱۰ هکتار از زمین ها موقوفه کشاورزس امامزاده آقا علی عباس(ع) زیرکشت یونجه رفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا محلوجی اظهار داشت: براساس اقدامات انجام به عمل آمده توسط آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس(ع) در راستای تامین بخشی از هزینه های این امامزاده عظیم الشان امسال بخشی از زمین های موقوفه این امامزاده که کاربری کشاورزی دارند زیرکشت رفته است.

وی در ادامه افزود: باتوجه به کمبود آب و همچنین خشکسالی هایی که در منطقه وجود دارد امسال ۱۰ هکتار از زمین های موقوفه این آستان مقدس به زیر کشت یونجه رفته که در فروردین ماه نیز محصول این زمین ها برداشت می شود.

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه بادرود اضافه کرد: پیش بینی می شود که ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال درآمد حاصل از این موقوفه برای آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس(ع) باشد که این مبلغ در راستای تامین بخشی از هزینه های این امامزاده جلیل القدر مصرف می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا محلوجی گفت: آستان مقدس امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (علیهما السلام) در شهرستان نطنز، در دل کویر و در فاصله ۸ کیلومتری شهر بادرود و ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهر نطنز و در ۱۶ کیلومتری به جاده ترانزیت بندرعباس ـ تهران واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا