شهر و جامعهعناوین اخبار

موسیقی ایران تلفیقی از تمام سازهاست

به گزارش  سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، کامبیز روشن روان در این نشست که نخستین نشست «موسیقی فیلم» خانه موسیقی حوزه هنری بود و در روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه با استقبال خوب اهالی موسیقی انجام شد گفت: موسیقی ایران تلفیقی از تمامی سازهاست و تاثیر خوبی برای جذب مخاطب داشته است.

این آهنگساز افزود: درحال حاضر این هنرمندی را در آثار هالیوودی می توان دید.امروزه در سینمای جهان این اتفاق شگرف افتاده است که موسیقی تلفیقی از همه سازها و صداها باشد. در حال حاضر  تاثیر مثبت موسیقی در سراسر دنیا دیده می شود.

روشن روان با بیان اینکه موسیقی فیلم از دو جنس یا ژانر مختلف تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی موسیقی در فیلم با وظایف مشخص است و دیگری موسیقی واقعی فیلم است.

این آهنگساز چیره دست تصریح کرد: بخش بزرگی از موسیقی دنیای سینمای امروز از طریق سازهای الکترونیک تولید می شود و بخشی از آن صداهای مولدی است که ساخته می شود.

او بیان کرد: متاسفانه در سینمای ایران تمام کار موسیقی به وسیله یک نفر انجام می شود در حالی که در غرب تیمی برای موسیقی فیلم تشکیل می شود و مختص به یک آهنگساز نیست.

روشن روان در ادامه با تشریح تاریخ موسیقی در جهان گفت: در ابتدا کارگاههای کوچک موسیقی و تئاتر در جهان وجود داشته و به مرور زمان سالن های نمایش با یک نوازنده پیانو کار خود را دنبال می کردند. بعدها فکر ایجاد اپرا در ذهن موزیسین ها شکل گرفت و اپرای موزیکال ایجاد شد.

او افزود: در قرن ۱۹،  تمام سالن های نمایش یک گروه کوچک موسیقی داشتند که به هنگام نمایش تءاتر برای مردم موسیقی اجرا می کردند. گاهی هم یک پیانیست نشسته بود و هماهنگ کننده موسیقی با نمایش بود و چه چیزی بهتر از یک گروه موسیقی و یک پیانیست کنار پرده نمایش.

این آهنگساز مطرح خاطرنشان کرد: آن زمان در تمام سالن های نمایش پیانیست ها وجود داشتند و وقتی که سالن ها بزرگتر شد به این نتیجه رسیدند که صدا و موسیقی باید قوی تر باشد.

روشن روان ادامه داد: نوازنده ها باید بقدری قدرتمند باشند که بتوانند موسیقی را در هر بخش از نمایش اجرا کنند.

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: در قرن ۱۹، کمپانی ادیسون کتاب های مخصوص”موسیقی فیلم” را منتشر کرد و در اختیار پیانیست ها قرار داد.

او گفت: در سال ۱۹۱۵ با تولید فیلم”تولد یک ملت” اتفاق بزرگی در سینمای آمریکا رخ داد که مورد توجه همه قرار گرفت. اجرای موسیقی فولکوریک، اتفاق تاریخی دیگری بود که در سینمای موسیقی رقم خورد.

روشن روان با بیان اینکه کم کم مردم آمریکا به اجرای موسیقی فولکوریک علاقمند شدند، گفت: در آن زمان

آنها برای دیدن هر نمایش یک پنی و برای هر سانس دو دلار هزینه می کردند و این نشان از علاقه آنها به موسیقی و حمایت از متولیان موسیقی داشت که باعث شد پای آهنگسازان بزرگ به تاریخ سینما باز شود، اما سینما همچنان صامت بود.

روشن روان تصریح کرد: در دهه ۲۰ در سال ۱۹۲۶، برادران وارنر فیلمی به نام”دورژوان”تولید کردند که در آن موسیقی همزمان با تصویر اجرا می شد که با استقبال خوبی روبرو شد.

او افزود: یکسال بعد کمپانی برادران وانر فیلم دیگری به نام”جاز” تولید کردند و تحول اساسی در دنیای سینما به وجود آوردند واواخر قرن بیستم بود که اولین فیلم های ناطق ساخته شد.

او با اشاره به پیچیدگی سینمای هالیوود تصریح کرد: در حال حاضر کسی نمی تواند به سینمای هالیوود وارد شود چون باید از طریق اتحادیه ها ورود پیدا کند.

روشن روان ادامه داد: در این زمان برخی کارگران معتقدند که با ورود صدا به سینما ارزش های هنری جای خودشان را به کلام دادند و از هنرمندان قبل دیگر خبری نیست.

این کارشناس موسیقی با بیان اینکه نیمه قرن ۱۹، عصر سمفونیک نامیده می شود؛ خاطر نشان کرد: در این زمان کمپانی های بزرگ سازنده فیلم هر کدام یک ارکستر سمفونیک در اختیار داشتند و به این نتیجه رسیدند که موسیقی ساخته شده را به داخل استودیو بیاورند تا بازیگران با موسیقی تمرین کنند.

روشن روان بیان کرد: دهه ۶۰ و ۷۰ در ایران دوران موسیقی پاپی است که جوانان از علاقمندان پروپاقرص آن هستند. در این دهه فیلم هایی تولید می شود که جوان پسند است.

وی افزود: از اواخر دهه۷۰ و اوایل دهه ۸۰ دنیای سینما به این نتیجه می رسد که با تغییراتی که در دنیای موسیقی انجام می شود جذابیت سینما را افزایش دهد. در این دوران موسیقی الکترونیک پا به عرصه وجود می گذارد و آهنگسازانی تربیت می شوند که به سه عامل موسیقی کلاسیک، مدرن و الکترونیک مجهز باشند تا نسلی بوجود آید که هر سه نوع موسیقی را بداند که این موضوع تا به امروز ادامه دارد.

گفتنی است: کامبیز روشن روان (۱۹ خرداد ۱۳۲۸ تهران) آهنگساز ایرانی است. روشن‌روان عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما، عضو شورای عالی و مدیر عامل خانه موسیقی است. او گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. روشن‌روان دیپلم موسیقی خود را در سال ۱۳۴۶ از هنرستان عالی موسیقی ملی گرفت و وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در ۱۳۵۱ لیسانس موسیقی با گرایش آهنگسازی گرفت. سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت و در ۱۳۵۸ فوق لیسانس آهنگسازی گرفت و دکترای آهنگسازی خود را در ۱۳۸۰ از دانشگاه آمریکایی هاوایی دریافت کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا