شهر و جامعهعناوین اخبار

مصرف سرانه آب شرب در اصفهان با نصب لوازم کاهنده می تواند به ۱۱۰ لیتر در شبانه روز کاهش یابد

به گزارش سرمایه گستران از اصفهان، آسیه سادات ملاباشی افزود:  هم اکنون بیش از ۹۲ درصد مشترکین اصفهان مطابق الگو، آب  مصرف می کنند که بیانگر مصرف مناسب  آب توسط مشترکین خانگی  می باشد . اما اگر مردم اصفهان اقدام به نصب لوازم کاهنده نمایند، مصرف سرانه آب در اصفهان می تواند تا ۱۱۰ لیتر در شبانه روز نیز کاهش یابد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه در نتیجه نصب لوازم کاهنده مبلغ آب بهای قبوض مشترکین نیز کاهش می یابد عنوان کرد: با تحقیق انجام شده در آبفای اصفهان، این نتیجه حاصل شده است که تجهیز واحدهای مسکونی پرمصرف که دو برابر الگو،  آب مصرف می کنند. اگر بسته لوازم کاهنده مصرف در بین این مشترکین توزیع شود  و  سپس هزینه بطور اقساطی بر روی قبوض آب بها دریافت شود  نه تنها میزان آب بهای پرداختی مشترکین کاهش می یابد بلکه مصرف آب هم کمتر می شود به گونه ایی که به مصرف سرانه ۱۱۰ لیتر در شبانه روز نزدیک می شود.

وی  با اشاره  به اهمیت نقش مدیریت مصرف آب به عنوان بخش بزرگی از مدیریت تقاضا اعلام کرد: استفاده از تجهیزات و لوازم کاهنده مصرف به عنوان یک اقدام اساسی  می تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف آب شرب داشته باشد. بنابراین  به نظر می رسد استفاده از وسایل آب بر کم مصرف مانند ماشین لباسشویی وظرفشویی با مصرف محدود، و نصب  لوازم کاهنده مصرف برای وسایل آب پخش مانند انواع شیرآلات در این زمینه موثر است.

ملاباشی به میزان مصرف وسایل آب پخش در یک واحد مسکونی اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات  کارشناسان حاکی از آن است که میزان درصد مصرف هر کدام از وسایل آب پخش در یک واحد مسکونی ازجمله آشپزخانه ۲۸ درصد، روشویی ۱۳ درصد، شیرتوالت ۱۲ درصد، فلانش تانک ۸ درصد، شیر حمام ۸ درصد و سر دوش ۲۰ درصد از کل مصرف آب خانگی است که با نصب لوازم کاهنده مصرف مانندشیرآلات اهرمی، فلاش تانک دو زمانه، سردوش کم مصرف و پرلاتور (درفشان) می توان این مصارف را تا ۲۸ درصد  کاهش داد.

 مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود:  با نصب لوازم کاهنده مانند شیر اهرمی سینک ۳۵ درصد، شیر اهرمی روشویی ۳۵ درصد، شیر اهرمی توالت ۳۵ درصد، شیر اهرمی حمام ۱۵ درصد، فلانش تانک کم مصرف ۶۰ درصد، سردوش کم مصرف ۵۰ درصد و پرلاتور ۲۵ درصد در میزان مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت های منابع آبی، مدیریت تقاضا در دهه های اخیر بر مدیریت عرضه پیشی گرفته است اظهار داشت: در ایران با توجه به وضعیت شدید کم آبی، مصارف آب در کاربری های مختلف نظیر شرب، صنعت و کشاورزی باید متناسب با منابع موجود صورت گیرد که این امر مستلزم نگاه جدی تری به  مقوله مدیریت تقاضا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا