شهر و جامعهعناوین اخبار

برداشت از حساب از طریق اپلیکیشن همراه بانک جعلی/دستگیری اعضای توزیع کنندگان مواد مخدر در فریدن/دستگیری سارق داخل خودرو در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” بیان داشت: در پی شکایت شهروند اصفهانی مبنی بر اینکه پس از دانلود برنامه همراه بانک از یک کانال تبلیغاتی مبلغ ۲۵ میلیون ریال از حساب وی به صورت غیر مجاز برداشت شده است، کارشناسان پلیس را بر آن داشت تا بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: شاکی در اظهارات خود بیان داشت پس از مشاهده تبلیغات یک اپلیکیشن جدید همراه بانک در یک کانال تبلیغاتی اقدام به دانلود برنامه کردم، که پس از ثبت شماره و رمز حساب های بانکی کل موجودی حسابم که ۲۵ میلیون ریال بود برداشت شد.

این مقام مسئول عنوان داشت: در بررسی های اولیه مشخص می شود، برنامه ای که شاکی اقدام به دانلود و استفاده از آن کرده است جعلی بوده و پس از اولین ورود، اطلاعات حساب بانکی وی را به سرقت برده است، نهایتاً کارشناسان با اقدامات تخصصی خود موفق به شناسایی فرد کلاهبردار می شوند.

سرهنگ مرتضوی در پایان به شهروندان هشدار داد: از آنجایی‌که کسب منافع مالی از مهم‌ترین اهداف سودجویان سایبری می‌باشد لذا، طراحی اپلیکیشن‌های جعلی همراه بانک، بیش‌ از پیش صورت گرفته و انتشار در منابع غیر رسمی و یا ارسال پیغام‌هایی مبنی بر به‌ روزرسانی حساب بانکی، افزودن قابلیت‌های دریافت و پرداخت به اپلیکیشن‌ها، سازگار بودن نسخه جدید با برخی دیگر از برنامه‌ها و‌… به دنبال جلب اعتماد کاربران و در نهایت سرقت رمزهای عبور و اطلاعات بانکی آنان می باشند، بنابراین نرم افزار همراه بانک را از روی سایت اختصاصی بانک مربوطه دریافت کنید و از دانلود کردن برنامه‌هایی که در کانال‌ها و گروه‌های مختلف ارائه‌شده و یا لینک‌هایی که فاقد اعتبار لازم می‌باشد خودداری کنند.

***دستگیری سارق داخل خودرو در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان _ رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری یک سارق حرفه ای داخل خودرو و کشف چندین  فقره سرقت در منطقه غرب شهر اصفهان خبر داد.

سرهنگ “سعید سلیمیان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی وقوع چندین مورد سرقت داخل خودرو در منطقه غرب شهر اصفهان رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی اصفهان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه کارآگاهان پس از انجام یک سری کارهای تخصصی موفق شدند، سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی وی دستگیر را کنند، افزود: فرد دستگیر شده هنگامی که با مستندات پلیس روبه رو شد به چندین  فقره سرقت داخل خودرو در غرب شهر اصفهان اعتراف کرد و در این خصوص پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان به عموم مردم توصیه کرد: خودروی خود را به سیستم های ایمنی پیشگیری از سرقت مجهز کنند، از گذاشتن وسایل با ارزش و قیمتی در داخل خودرو و در معرض دید خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

**دستگیری اعضای توزیع کنندگان مواد مخدر در فریدن

گروه استان ها_اصفهان_ در نتیجه اجرای طرح عملیاتی مرصاد در شهرستان فریدن ۲ توزیع کننده خرد مواد افیونی دستگیر و ۳ کیلو و ۹۵۵ گرم تریاک کشف شد.

سرهنگ “رضا محمدی” فرمانده انتظامی شهرستان فریدن در تشریح این خبر گفت: در راستای اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده و برخورد با توزیع کنندگان خرد مواد افیونی طرح عملیاتی مرصاد اجرا شد .

وی افزود: در نتیجه اجرای این طرح ۲ خرده فروش مواد افیونی دستگیر و از مخفیگاه آنها ۳ کیلو و ۹۵۵ گرم تریاک کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه پرونده تشکیل و هر ۲ متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فریدن در پایان با تأکید بر استمرار و جدیت پلیس در پاکسازی نقاط آلوده تصریح کرد: به منظور سالم سازی و پاکسازی مناطق آلوده و جلب رضایت عمومی مردم این طرح و طرح های مشابه همچنان تداوم خواهد یافت و مردم نیز همواره می توانند پلیس را در اجرای موفقیت آمیز این طرح ها یاری کنند.

توقیف محموله تخمه آفتاب گردان قاچاق در ایستگاه بازرسی شهرضا

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از کشف یک محموله تخمه آفتابگردان خارجی قاچاق در بازرسی از کامیون کشنده به ارزش ۴ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “محمدحسین باباکلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران ایستگاه بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” حین کنترل خودروهای عبوری یک دستگاه کامیون کشنده را برای بررسی محموله و مدارک متوقف کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت : این خودرو حامل ۲ هزار و ۳۳۶ کیسه تخمه آفتابگردان خارجی بود که راننده مدارک گمرکی مربوطه را ارائه نداد.

سرهنگ باباکلانی با اشاره به دستگیری راننده در این رابطه اضافه کرد: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۴ میلیارد ریال اعلام شده است .

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی اجازه فعالیت و جولان به مفسدان اقتصادی جامعه نخواهد داد و با اینگونه افراد برخورد قاطع و قانونی می کند .

نکاتی در خصوص عابران پیاده و سوانح رانندگی در شب

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی استان نکاتی در خصوص عابران پیاده و سوانح رانندگی در شب هشدار داد .

سرهنگ “رضا رضایی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: اکثر عابران پیاده‌ای که در شب دچار حوادث رانندگی شده‌اند، لباسهای تیره بر تن داشته‌اند ، بسیاری از عابران پیاده تصور می‌کنند که در هر حال و در هر مکانی که هستند چون وسیله نقلیه در حال حرکتی را می‌بینند، راننده آن وسیله نیز آنان را می‌بینند، در صورتی که این تصور صحیح نیست.

وی ادامه داشت : ماهرترین و زبده‌ترین رانندگان هم، در شب و در مواقعی که جاده‌ها و خیابان‌ها کاملاً تاریک باشد، ممکن است دید کامل نداشته باشند.

این مقام انتظامی بیان داشت : همچنین احتمال دارد نور بالای خودروی مقابل، چشمانشان را خیره کند و یا چراغ وسیله نقلیه آنها دارای نقص فنی بوده و یا نور ضعیف داشته باشد که بی‌تردید در این لحظات به هیچ عنوان دید ندارند و یا اینکه دید بسیار محدودی دارند.

سرهنگ رضایی عنوان داشت : رانندگانی که به دلایل فوق،‌دید کافی ندارند و یا چشمهای آنها ضعیف شده، می‌توانند به مثابه شکارچیان بی‌اطلاعی برای عابرانی باشند که در قسمت تاریک خیابان ایستاده و یا قصد عبور از آن را دارند.

رضایی بیان داشت : استفاده عابران پیاده از پلهای هوایی، زیرگذر خیابانها، عبور از خط‌کشی سفید عابر پیاده “گذرگاه عابرپیاده”، پوشیدن لباسهای رنگ روشن، کفش، کمربند، دستمال‌گردن، دستکش سفید و یا حداقل استفاده از نوارهای شبرنگ، یا رنگ روشن بر روی لباس؛ همه و همه می‌توانند خطر حادثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد : عابران پیاده باید بدانند که در شب، آنان خیلی بهتر خودروها را می‌بینند تا راننده‌ای که تحت تاثیر عوامل مختلف جسمی، روحی و شرایط محیطی و … در حال رانندگی است که عابران پیاده می‌توانند با رعایت نکات ایمنی و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی برای عبور از عرض خیابانها و جاده‌ها و همچنین هنگام انتظار کنار معابر عمومی به پیشگیری از این‌گونه حوادث رانندگی کمک کرده و سلامت خود را حفظ کنند.

آشنایی با جرم جعل و راه های پیشگیری از آن

گروه اجتماعی _ جرم جعل به عنوان یکی از جرایم تاثیر گذار در تمام جرایم و تحت عنوان جرم عمدی به شمار می آید و نخستین رکن آن نیز رفتار مجرمانه در قالب حقیقت است.

جعل یکی از جرایمی است که از قدیم الایام در جوامع مختلف رخ داده و عده ای سودجو و فرصت طلب با جعل امضاء،هویت و اسناد، مهر و… متعلق به اشخاص و یا نهادها و ارگانها به اهداف و مقاصد خود دست پیدا کرده و با این کار مشکلات عدیده ای را برای مردم و دولت ها به وجود می آوردند. امروزه یکی این جعل یکی از مهمترین جرایمی است که پلیس آگاهی  به آن رسیدگی می کند و خوشبختانه با تجهیز این پلیس به آزمایشگاه های مجهز و دستگاه های مدرن راه های شناخت اسناد و مدارک جعلی و دستگیری مرتکبان جعل سریعتر و آسانتر انجام می شود.

تعریف جرم جعل

در قانون جرم جعل را ،ساختن سند یا نوشته یا ساختن مهریا امضای اشخاص رسمی، خراشیدن، تراشیدن ، محو، اثبات کردن، سیاه کردن یا تقدم یا تأخر تاریخ سند یا الصاق نوشته به نوشته دیگر یا استفاده مهر دیگری به جای خود به قصد تقلب تعریف شده است.

بیشترین فراوانی جعل

بررسی های صورت گرفته در پرونده های جعل تشکیل شده در پلیس آگاهی نشان می دهد که بیشترین فراوانی جرم جعل، مربوط جعل در اسناد ملکی است و تقریباً نیمی از جعل ها  را تشکیل می دهند.که می توانیم به جعل قولنامه، بونچاق، مبایعه نامه ها، وکالتنامه ها و …در این زمینه اشاره کنیم.

 دومین موردی که مورد جعل قرار می گیرد اسناد هویتی است که می توانیم از این موارد به جعل شناسنامه، کارت شناسایی، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و… اشاره کنیم که خوشبختانه با هوشمند سازی گواهینامه ها، کارت ملی و گذرنامه شاهد کاهش چشمگیر جعل در این زمینه ها بودیم.

خطرناک ترین نوع جعل

 البته در بحث جعل اسناد هویتی یکی از شیوه هایی که می توان از آن به عنوان خطرناک ترین نوع جعل نام برد استبدال هویت است بدین صورت که صدور سند اصلی بر مبنای مدارک جعلی انجام می شود.

در این روش یک نفر خودش را به جای کس دیگری جا زده و در یک دفتر خانه حاضر و سندی را به امضاء می رساند یا اینکه فردی خودش را به جای دیگری جا زده و مدارک اقامت دریافت می کند که این نوع جعل می تواند آثار و خسارت مادی و معنوی بالایی داشته باشد.

از موارد دیگر جعل می توان به جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چک های مسافرتی، اسکناس و سفته  مدارک تحصیلی و گواهینامه های تحصیلی اشاره کرد.

جعل مقدمه ۷۰ نوع جرم دیگر

موضوع حائز اهمیت این است که جرم جعل خود مقدمه ۷۰ نوع جرم دیگر است که می توانیم از جرایمی چون کلاهبرداری ها، اختلاس ها ، قاچاق کالا و سایر جرایم در این رابطه اشاره کنیم.

 جرم جعل به خودی خود شاید به عنوان یک جرم مد نظر قرار بگیرد ولی وقتی که برای ارتکاب سایر جرایم از آن استفاده می شود در اصل یک جرم مرکب شکل گرفته که می تواند از آن طریق خساراتی را به مردم وارد کند.

علل و عوامل وقوع جرم جعل

عللی که باعث وقوع جعل می شود بیشتر به خاطر ضریب امنیتی پائین اسناد بوده و گردش اسناد به صورت دستی صورت می گیرد که لازم است از فناوری های جدید به خصوص اتوماسیون اداری جهت تبادل اسناد بین سازمانی استفاده شود، ایجاد مراکز نگهداری داده های ملی و به اشتراک گذاری داده ها نیز می تواند از بسیاری جعل ها جلوگیری کند.

 فراوانی اسناد کاغذی و جعل پذیری این اسناد از دیگر زمینه های بروز جعل هستند که در صورت اینکه این اسناد به کارت های هوشمند و سند های الکترونیکی تبدیل شوند بسیاری از جعل ها کاهش پیدا می کند و در این زمینه می توانیم به اسناد گمرکی اشاره کنیم که بعد از اینکه از حالت کاغذی و سنتی به اسناد الکترونیکی تبدیل شدند به شدت جعل اسناد گمرکی در سطح کشور کاهش پیدا کرده است. همچنین یکی از عللی که باعث میشود جرم جعل رخ دهد، فراوانی تجهیزات و ابزار جرم جعل در بازار است. به خاطر رشد فناوری های جدید و همچنین رایانه ها مجرمان از ابزارهای جدید در جرم جعل استفاده می کنند و این ابزارها بیشتر به جرم جعل دامن می زند.

ویژگی های جاعلان

جاعلان عمدتاً  بین ۳۵ تا ۵۰ ساله هستند، عمدتاً مرد بوده و از نظر سطح تحصیلات نیز بیش از ۸۵ درصد آنان مدرک بالای فوق دیپلم هستند و یکی از خصوصیات مرتکبان  جرم جعل این است که آنان از بهره هوشی بالایی برخوردارند و دارای ظرفیت جنایی بالایی نسبت به دیگر مجرمان هستند.

توصیه های پیشگیرانه پلیس

 به منظور کاهش جرم جعل و جلوگیری از وقوع آن در جامعه   به شهروندان توصیه می کنیم از تحویل اسناد ملکی یا هویتی به غیر حتی به نزدیکان خود هم خودداری کنند و اسناد با ارزش و قیمتی خود را در جاهای امن نگهداری کرده و از رها کردن این اسناد در محل کار یا جاهای دیگر خودداری کنند و به هیچ وجه این اسناد را داخل خودروها رها نکنند.

توصیه دیگر ما این است که شهروندان برای معاملات به بنگاه ها و دفترخانه های مجاز مراجعه کرده و از روش های قانونی برای معامله استفاده کنند و از مراجعه به مراکز غیر مجاز خودداری شود و قبل از انجام هر معامله ای حتماً اصالت اسناد را از مرکزی که صادر شده استعلام کنند و هرکس هر مطلبی که قصد دارد امضاء کند حتماً مطلب را بخواند و امضا ء کند.

سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا