پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

هر قطعه از دیوار شهر یک رسانه با ارزش/ هنر تجسمی بهترین ابزار برای به رخ کشیدن «رسول مهر»

به گزارش از سرمایه گستران، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اصفهان در نشست توجیهی جشنواره «رسول مهر» با هدف تولید آثار گرافیکی پیرامون رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله  که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری شهرداری منطقه۴ و اداره های فرهنگی اجتماعی مناطق۱۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار شده بود، شهر را یک رسانه دانست و گفت: شهر یک دانشگاه و یک کتاب گشوده است که هر روز می توانید با عبور در کوچه ها و خیابان ها آن را ورق بزنید، شهر یک متن باز و آزاد و یک دانشنامه است.

شهر، یک آموزگار شبانه روزی و کاملاً آزاد/ هنر بهترین ابزار برای انتقال زیبایی شخصیت رسول اکرم(ص)‏ به جامعه

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه شهر یک فضای تعامل و رشد فکری است، افزود: شهر آموزگاری است که با تمام قامت خود ایستاده تا شبانه روز به مردم چیزهایی بیاموزد، شهر یک مدرسه محیطی و کاملاً آزاد است که نیاز به ثبت نام و شهریه و امتحان ندارد و پایانی برای ان متصور نیست.

وی ادامه داد: شهر تنها مجموعه ای از ساختمان ها و ادارات و کارخانه ها نیست، نباید شهر را تنها یک فضای شلوغ بدانیم که باید از آن عبور کنیم، امروز در دنیا هر قطعه از دیوار را یک رسانه باارزش می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به هدف جشنواره مهر، اظهار داشت: اگر ما یک رسول مهربانی سراسر نور و رحمت داریم که در تاریخ بشریت بی نظیر است، پس چرا از این فضای رسانه ای شهر برای به رخ کشیدن این همه مهربانی و زیبایی شخصیت رسول اکرم(ص) بهره نبریم و برای انتقال این زیبایی به جامعه زبانی بهتر از هنر وجود ندارد.

هنرهای تجسمی لذت بخش ترین و پربازدید ترین هنرها/ قسمتی از وقت خود را وقف تبلیغ نور و اخلاق عظیم کنیم

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان سینما، فیلم، هنرهای تجسمی و گرافیکی، آیین ها و سنت ها و قانون را از جمله اشکال موجود برای به تصویر کشیدن چهره حقیقی پیامبر زیبایی ها دانست و تصریح کرد: اما لذت بخش ترین هنر، هنر تجسمی است که پرتکرار ترین، پر حس ترین و پر بازدید ترین هنر است، یک فیلم سینمایی را نهایتاً ۲۰ بار می بینیم، اما یک نگاره بر روی دیوار را برای تمام عمر می بینیم و از هنر زیبا و فاخر لذت می بریم.

وی افزود: همه هنرها می گذرند و ما آن ها را می بینیم، اما هنر تجسمی تمام قامت می ایستد و انسان در گذر از آن قرار دارد  و کتابی است که در راه رفتن و حرکت ورق می خورد و سکانس ها را به انسان می دهد، برای به تصویر کشیدن «رسول مهر»اصل شاهکار از سرپنجه هنرمندان بیرون می آید و عزیزان شهرداری هم وظیفه حمایت و کارهای اجرایی در این زمینه را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه بیاییم و ساعاتی از عمر خود را وقف رسول الله کنیم، ابراز داشت: قسمتی از وقت خود را برای تبلیغ نور و اخلاق عظیم و مهربانی کنیم و بدانیم که یقیناً برکت این کار خود را در زندگی خواهیم دید.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ تصریح کرد: اثر خوب هرگز پایان ندارد و عمیقاً در وجود مخاطب رسوخ می کند و تأثیر می گذارد، امیدوارم در نوروز امسال شهر اصفهان با جلای نور و عطوفت پیامبر رحمت مزین شود و هر کس در این شهر قدم می گذارد با تمام وجودش به هنرمندان اصفهانی آفرین بگوید

***رونمایی از ۳۰ اثر فاخر گرافیکی با موضوع «رسول مهر» در زمستان/ استشمام عطر محمدی در نوروز اصفهان

رهبری با درخواست از اساتید هنر برای مشاوره و تبلیغ و خلق آثار هنری شهری با موضوع «رسول مهر» ، از رونمایی ۳۰ اثر فاخر در زمستان امسال خبر داد و گفت: در نوروز شاهد آثار زیبای هنری با عطر رحمت محمدی(ص) در شهر خواهیم بود.

محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی منطقه ۴ شهرداری اصفهان، در نشست توجیهی جشنواره «رسول مهر» با هدف تولید آثار گرافیکی پیرامون رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله  که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری شهرداری منطقه۴ و اداره های فرهنگی اجتماعی مناطق۱۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار شده بود، با درخواست از اساتید هنر دانشگاه های اصفهان برای کار در زمینه فراخوان عمومی جشنواره، اظهار داشت: شما عزیزان در کلاس های درس خود می توانید شرایطی را فراهم کنید تا هنرمندان و دانشجویان هنر برای کار در این زمینه ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه این جشنواره  باهمکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان انجام می شود و شهرداری تا حد توان خود از زحمات اساتید و هنرمندان قدردانی خواهد کرد، افزود: بهترین زبان برای صحبت با مردم درباره پیامبر مهربانی، زبان هنر و استفاده از گرافیک است و ما با هر زبان دیگری که بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم با کاستی ها و اشتباهاتی مواجه خواهیم شد.

معاون فرهنگی منطقه ۴ شهرداری اصفهان‏ ابراز داشت: می خواهیم فضای شهر را از طریق هنرهای تجسمی با موضوع پیامبر مهربانی تحت تأثیر قرار دهیم و در گفتگو با اداره هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به این نتیجه رسیدیم که از اساتید ارجمند بخواهیم که در این زمینه تولید اثر داشته باشند و این آثار کاملاً با نگاه شهری باشد.

رهبری ادامه داد: نگاه دوم ما این است که این آثار جمع آوری و به کتاب تبدیل شوند و می خواهیم حداقل ۳۰ اثر از بین آثار مختلف را در سطح شهر نصب کنیم و نشر دهیم.

وی باز کردن باب گفتگو با اساتید را از جمله برنامه های مهم جشنواره دانست و گفت: امیدواریم در این چند ماهه اساتید بتوانند آثار خوبی خلق کنند و در فصل زمستان از آثار موفق رونمایی شود و در ایام مبعث بتوانیم این آثار را در سطح شهر و در منظر و دید شهروندان قرار دهیم که در ایام نوروز هم آثار برای گردشگران قابل رؤیت خواهند بود و مسافران و مردم در هوای خوب بهاری با پیامبر نور و رحمت بیشتر آشنا می شوند.

معاون فرهنگی منطقه ۴ شهرداری اصفهان‏ با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره در شهرداری منطقه ۴ قرار دارد، اظهار داشت: برای انعقاد قرارداد و دریافت مشاوره از طرف دفتر تبلیغات اسلامی در خدمت اساتید دواطلب هستیم و امیدواریم که همه اساتید در این کار بزرگ مشارکت کنند.

رهبری هدف از فراخوان عمومی را تولید اثر با کیفیت دانست و تصریح کرد: اساتید می توانند به دانشجوهای خود برای خلق آثار فاخر مشاوره دهند و ما هم برای اساتید مشاور حق مشاوره را قائل هستیم.

وی با اشاره به وجود مکان های ویژه در مناطق پانزده گانه شهرداری نظیر باغ غدیر که در فصول مختلف سال مخاطبان بسیاری دارند، بیان داشت: به فکر طراحی برای فضای باغ غدیر هستیم و مکان های دیگری هم به همین منظور به اساتید معرفی می شوند که مکان های مترو هم بخشی از این فضاها هستند.

***لزوم توجه متعادل به همه وجوه عقیدتی، سیاسی و تربیتی اسلام/ توجه افراطی به حیات سیاسی عامل محرومیت از حیات معنوی

بابایی پیام اصلی دین را آزادی از بند بت های متعدد دانست و با تأکید بر لزوم توجه متعادل به همه وجوه عقیدتی، سیاسی و تربیتی اسلام، گفت: توجه افراطی به قوانین و حیات سیاسی سبب دور شدن ما از حیات معنوی شده است، در حالی که انسان معنوی می تواند بهترین نظام های اجتماعی و سیاسی را برگزیند.

رضا بابایی، مثنوی پژوه و استاد دانشگاه در نشست توجیهی جشنواره «رسول مهر» با هدف تولید آثار گرافیکی پیرامون رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله  که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری شهرداری منطقه۴ و اداره های فرهنگی اجتماعی مناطق۱۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار شده بود، با اشاره به کم توجهی به وجه رحمانی شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) در تاریخ اسلام، گفت: باید ببینیم که چرا تازه امروز به این فکر افتاده ایم که به صورت جامع به شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) بپردازیم و چرا قبلاً از برخی از ویژگی های ایشان غفلت می کردیم.

وی‏ ادامه داد: جامعه ما در برخی از ویتامین ها کمبود دارد، ممکن است در بخشی از تاریخ متوجه کمبودها نشویم، اما بالاخره در یک جایی این کمبودها ما را از پای در خواهد آورد، غفلت هایی در بخشی از تاریخ معاصر ما وجود دارد که لازم است تا به آن ها بپردازیم.

کم توجهی به پیامبران و ختم نبوت کمبودهای تاریخی جامعه

استاد دانشگاه کم توجهی به انبیاء و پیامبران الهی در تاریخ معاصر ایران را یکی از کمبودهای تاریخی جامعه دانست و تصریح کرد: آن توجهی که نسبت به ائمه اطهار(ع) و امامزادگان وجود دارد، هرگز درباره پیامبران وجود ندارد، همه امامزادگان واجب التعظیم هستند، اما گاهی برخی از امامزاده ها بسیار گمنام هستند که حتی یک جمله هم از ایشان در تاریخ ثبت نشده است و نسبت به انبیایی که خداوند در قرآن کریم درباره آن ها با ما صحبت کرده است و خواسته تا ما به آن ها توجه کنیم، بی توجه هستیم.

بابایی‏ با بیان اینکه بی توجهی نسبت به ختم رسالت لایه بالاتری از بی توجهی به انبیاء است، افزود: ختم رسالت برکاتی دارد و به انسان می گوید که باید در یک سری از امور روی پای خودت بایستی، البته هیچ گاه نباید میراث نبوت از پیش چشم انسان ها پاک شود.

***توجه افراطی به پیامبران بیرونی سبب سرکوبی پیامبران درونی می شود/ احترام پیامبر(ص) به عرفیات دوران خویش

وی با اشاره به لزوم بیدار شدن پیامبران درونی در انسان ها، اظهار داشت: امام کاظم(ع) فرمودند که  برای انسان ها دو حجت و پیامبر است، یکی حجت درونی و یکی هم حجت بیرونی، اما وقتی نگاه ما دائم به پیامبران بیرونی باشد، پیامبران درونی سرکوب می شوند.

استاد دانشگاه‏ توضیح داد: بی توجهی به ختم نبوت سبب می شود که هنوز و بعد از سالیان دراز در هر مشکل و موردی به دنبال متون قدیمی و قرینه هایی از تاریخ انبیاء و گذشتگان باشیم، همانطور که پیامبر اسلام(ص) به عرفیات دوران خودش احترام می گذاشت، ما هم می توانیم به تأسی نبی اسلام(ص) اقتضائات اطراف خود را درک کنیم.

اشتباه مسلمانان در پیروی از محصولات سیره و سنت به جای گرفتن اصل آن

بابایی با انتقاد از بهره گیری از فراورده های سنت و سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) به جای استفاده از اصل آن ها، ابراز داشت: وقتی پیامبر(ص) به مدینه وارد شدند، بسیاری از امور متداول در شهر را تأیید کردند و برای آن ها حرمت قائل شدند، اما ما آن همراهی با عقل و خرد جمعی را از پیامبر(ص) نیاموختیم و تنها فراورده آن همراهی را یاد گرفتیم.

وی‏ با اشاره به تفاوت سنت با سیره در کلام استاد شهید مرتضی مطهری(ره)، بیان داشت: ما باید روش کار را بیاموزیم و از پرداختن صرف به نتایج بپرهیزیم.

سه وجه عقیدتی، سیاسی و تربیتی اسلام/ وجه تربیتی اسلام و حیات معنوی مغفول مانده است

استاد دانشگاه با بیان اینکه یک وجه همه اولیاء و انبیاء وجه عقیدتی آن هاست، افزود: اولیاء الهی بک سری از باورها را مطرح کردند و پدیده هایی را نشان دادند، بودا جمله زیبایی دارد که می گوید اگر شخصی با انگشت خود ماه را به شما نشان داد، به انگشت او خیره نشوید، او می خواهد شما را متوجه چیزی بکند، نه اینکه شما تمام عمر خود را درباره آن انگشت بحث کنید و کتاب ها بنویسید، انگشت پژوهی و انگشت پرستی غلط است.

بابایی‏ چهره سیاسی و اجتماعی انبیاء را وجه دیگر اولیای الهی دانست و گفت: همه انبیای الهی در عصر خود چالش های سیاسی و اجتماعی داشتند که ناشی از مأموریت و پیام آن ها بود، وجه دیگر انبیاء توجه ویژه به مسائل تربیتی بود که این وجه بیشتر از بقیه مغفول مانده است.

انسان معنوی بهترین نظامات سیاسی و اجتماعی را برمی گزیند/ توجه افراطی به حیات سیاسی عامل فراموشی حیات معنوی

وی با اشاره به اینکه انسان معنوی تربیت شده انبیاء و اولیاء خود بهترین نظامات سیاسی و اجتماعی را بر می گزیند، تصریح کرد: انسان معنوی بهترین راه ها و مسیرها برای حل معضلات را می یابد، بنابراین باید ماهیگیری را بیاموزیم، نه اینکه همواره چشممان به ماهی هایی باشد که اولیاء صید می کنند.

استاد دانشگاه‏ با بیان اینکه در زمان بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) وجه احکامی و قانونی و فقهی اسلام بر وجوه دیگر آن غلبه کرد، اظهار داشت: انصافاً هم جامعه در آن زمان نیاز شدیدی به فقه و احکام و آداب و مقررات داشت و چه بسا اگر این ها نبودند جامعه اسلامی در برخی از برهه ها منقرض می شد، اما حیات سیاسی و اجتماعی سبب شد تا حیات معنوی و عرفانی به تدریج فراموش شود.

نباید برای همیشه تنها در آیات جهادی و سیاسی قرآن بمانیم/ لزوم توجه به آیات اخلاقی و رحمانی قرآن

بابایی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم درباره«خلق عظیم» پیامبر اسلام(ص) و آیات رحمانی، بیان داشت: خداوند می فرماید اگر پیامبر(ص) آن اخلاق و طرز برخورد و بیان را نداشت نمی توانست آن تعداد بالا از مردم را به خود جذب کند، اما در جامعه ما بیشتر به آیاتی از نوع «اَشِدّاءَ عَلَی الکَفّار» توجه می شود.

وی‏ مرسوم بودن نوع خاصی از آیات و روایات در برهه های زمانی خاص را از ضروریات دانست و گفت: در زمان قبل از انقلاب در دهه چهل برای مبارزه با تفکر کمونیستی به دنبال آن بودیم تا اسلام را یک دین سیاسی و اهل مبارزه معرفی کنیم، در یک زمان هم مبارزه با شاه مرتب آیات جهاد را برای مردم بازگو و تبیین می کردیم که البته همه این کارها صحیح بودند، اما نباید برای همیشه در آن حالت و موقعیت باقی بمانیم.

«توسعه طلبی» افراطی معضل به جا مانده از انقلاب صنعتی/ پادزهر توسعه طلبی نوع دوستی و تعالیم انبیاست

استاد دانشگاه با بیان اینکه اروپا در قرون وسطی به علم و عقل پشت کرد و بعد از آن هم یک عقل گرایی افراطی را در پیش گرفت، تصریح کرد: وضعیت به گونه ای شد که حتی بشر دیگر حق نقد عقلانیت را هم نداشت، بعدها افرادی نظیر کانت در تعدیل تفکر بشریت بسیار مؤثر بودند، اما در نهایت آثار آن افراط باقی ماند و آنچه امروز تحت عنوان«توسعه طلبی» مشاهده می کنیم ریشه در آن روزگار دارد و پادزهر آن نوع دوستی و تعالیم انبیاست.

هدف اصلی دین آزاد و رها کردن انسان از قید و بند بت های متعدد است

بابایی آزاد و رها بودن از بند بت پرستی را به عنوان پیام اصلی دین معرفی کرد و ابراز داشت: خیلی سخت است که بخواهیم قبول کنیم ۱۲۴ هزار پیامبر تنها برای این آمده اند که بشر دیگر سنگ و چوب و تندیس ها را نپرستد، پیامبران آمدند تا باری از روی دوش انسان بردارند و او را سبک و آزاد کنند، پیامبران به مردم گفتند که خدایان را دور بریزند و تنها یک خدای واحد را بپرستند، مولانا این موضوع را به خوبی در شعر«کیست مولا آن که آزادت کند» توضیح داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا