حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

دستگیری یک زوج کلاهبردار در اصفهان/۷ سارق و مالخر خودرو در شهرضا دستگیر شدند/سازش ۸۱ درصدی پرونده های قضائی در اصفهان/دستگیری سارق اماکن خصوصی در فلاورجان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان؛ سرهنگ “سعید سلیمیان”اظهار داشت : در پی صول شکایاتی مبنی بر اینکه یک خانم و آقا با تاسیس یک شرکت صوری و تخصیص سهام و سود مشارکت به سهام داران ،مبالغی را دریافت و متواری شده اند ، بلافاصه کارآگاهان پلیس آگاهی اصفهان وارد عمل شدند.

وی افزود: در بررسی های بعمل آمده توسط کارآگاهان مشخص شد این خانم و آقا که همسر بودند مبلغ ۳ میلیارد ریال از ۵ شهروند اصفهانی با این شیوه کلاهبرداری کرده اند .

سرهنگ سلیمیان از کشف محل اختفای آنها توسط کارآگاهان خبر داد و بیان داشت : پس از هماهنگی با مقام قضائی این زوج کلاهبردار دستگیر شدند.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان از تحویل متهمان به مراجع قضائی خبر داد و به شهروندان توصیه کرد : فریب ظاهر افراد را نخورید و به طمع دست یابی به سود بیشتر سرمایه خود را از دست ندهید و هر گاه مورد یا موضوع مشکوکی را مشاهده کردید با سامانه ۱۱۰ پلیس تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید.

***رمز یکبار مصرف را فعال کنید

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس فتای استان گفت: با توجه به افزایش آمار جرائم برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی، شهروندان در اسرع وقت نسبت به فعال سازی رمز دوم پویا از طریق بانک مربوطه اقدام کنند.

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : راه‌اندازی زیرساخت و ارائه رمز یکبار مصرف توسط بانک مرکزی برای افزایش امنیت تراکنش‌های بانکی صورت گرفته و از اول خرداد ۹۸ مقررشده رمز دوم ثابت حذف شود و رمز دوم یک‌بارمصرف فعال شود.

این مقام مسئول عنوان داشت: رمز عبور یکبار مصرف یا OTP (One Time Password) روش محافظت از اطلاعات برای جلوگیری از سرقت رمز عبور است که رمز عبور با استفاده از روش های رمزنگاری تولید می شود و تنها برای یکبار ورود به سیستم معتبر است.

وی افزود: مهم ترین مزیت استفاده از OTP و یا رمز یکبار مصرف این است، که سرقت اطلاعات با دانستن رمز عبور غیر ممکن می‌شود که به این معناست تا اگر مجرم سایبری رمز عبور قبلی شما را داشته باشد با توجه به این که رمز باطل شده نمی‌تواند وارد سیستم شود که گسترش استفاده از آن کاهش بسیار زیاد جرایم سایبری مالی به خصوص در بحث برداشت‌های غیر مجاز، کلاهبرداری از طریق فیشینگ و برنامه‌های مخرب کی لاگر را به دنبال دارد.

این مقام انتظامی بیان داشت: با توجه به اینکه جرائم برداشت‌های غیرمجاز یا سرقت از حساب‌های بانکی در سه بستر کپی کردن کارت‌های بانکی، برداشت از طریق کیلاگرها و برداشت‌های فیشینگ انجام می‌شود، جلساتی با بانک مرکزی، مراجع قضائی و پلیس فتا برگزارشده و مقرر شده با تغییر زیرساخت‌ها جرایم در این فضا کنترل شود.

سرهنگ مرتضوی در پایان خاطر نشان کرد : با استفاده از زیرساخت و عملکرد ایمن رمزهای یکبار مصرف می‌توان جرایم مالی سایبری را به صورت محسوس کاهش داد و مشترکان بانکی بتوانند پرداخت‌های خود را در فضایی با امنیت بالاتر انجام دهند و در صورت کلاهبرداری شاهد تعدد و تکرار برداشت غیر مجاز نباشیم.

***۷ سارق و مالخر خودرو در شهرضا دستگیر شدند

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از دستگیری ۳ سارق خودرو و ۴ مالخر که با سارقان همدست بودند توسط ماموران انتظامی این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “محمدحسین باباکلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان شهرضا مطلع شدند افرادی در کارگاهی متروکه اطراف این شهرستان اقدام به اوراق کردن خودرو می کنند که بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: در تحقیقات بعمل آمده توسط ماموارن انتظامی شهرستان شهرضا مشخص شد ۳ سارق اقدام به سرقت خودروهای سبک از شهر اصفهان می کنند و سپس خودرو را در این کارگاه اوراق و به مالخران می فروشند.

سرهنگ باباکلانی ادامه داد: پس از هماهنگی با مقام قضائی از محل بازرسی شد که تعداد ۶ دستگاه خودروی سرقتی کشف و ۳ سارق نیز در محل دستگیر شدند.

باباکلانی از دستگیری ۴ مالخر که قطعات اوراق شده را خریداری می کردند نیز خبر داد و گفت : در این رابطه پرونده تشکیل و همه متهمان به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ باباکلانی در پایان با اشاره به اینکه خودروهای کشف شده به مالکان تحویل داده می شوند به همشهریان توصیه کرد: خودروی خود را به تجهیزات ایمنی پیشگیری از سرقت مجهز کنید و در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید.

***سازش ۸۱ درصدی پرونده های قضائی در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از مصالحه ۸۱ درصدی پرونده های متشکله دوایر مشاوره کلانتری های این شهر در آذر ماه امسال خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی” در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت:در آذر ماه امسال تعداد یک هزار و ۱۹۸ پرونده قضائی در دوایر مشاوره کلانتری های شهر اصفهان تشکیل شده است .

وی افزود: مشاوران کلانتری ها که اکثرا دارای مدارک مرتبط و تحصیلات عالیه هستند طرفین این پرونده ها را به مصالحه و آرامش دعوت کرده و با تکنیک های روانشناسی موفق به سازش ۸۱ درصدی شدند.

سرهنگ یاردوستی با اشاره به رشد ۲ درصدی پرونده های سازشی نسبت به ماه گذشته گفت: در این ماه موضوع پرونده ها شامل ۳۰۸ پرونده مربوط به مسائل خانوادگی ، ۴۸۲ پرونده مربوط به مسائل حقوقی، ۲۹۴ پرونده مربوط به نزاع و درگیری و ۱۱۴ پرونده مربوط به سایر جرائم می باشند.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: سازش مطلوب پرونده ها خود نشان دهنده اهمیت و جایگاه بالای مشاوره در کلانتری ها است و اوج لذت مشاوران این دوایر لحظه سازش طرفین پرونده و به اتمام رسیدن درگیری ها بین آنهاست.

رئیس پلیس مرکز اصفهان وجود دوایر مشاوره در کلانتری ها را ضروری دانست و افزود : تلاش همراه با سرعت عمل و همچنین تیزبینی و ذکاوت و استفاده از فن بیان قوی از جمله مواردی است که مشاوران به نحو احسن به کار گرفته و این خود عاملی مهم در کاسته شدن از حجم پرونده های ارسالی به مراجع قضائی است.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان با اشاره به اولویت پرونده های متشکله در دوایر مشاوره اذعان داشت: اکثر پرونده ها ارجاعی به دوایر مشاوره، خانوادگی، حقوقی و نزاع می باشند که خوشبختانه با تلاش کارشناسان و مشاوران کوپ این روند سیر نزولی پیدا کرده و روز به روز شاهد کاهش پرونده های قضائی هستیم.

***کشف ۴۲۰ حلب روغن خوراکی احتکار شده در خمینی شهر

گروه استان ها_اصفهان_ فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر از کشف ۴۲۰ حلب ۱۶ کیلویی روغن خوراکی احتکار شده در بازرسی از یک انبار خبر داد.

سرهنگ “علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: با کسب خبری مبنی بر احتکار مقادیر زیادی روغن خوراکی در یک انبار بلافاصله تیم هایی از ماموران پلیس آگاهی شهرستان برای بررسی موضوع وارد عمل شدند.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی شهرستان پس از شناسایی انبار و اطمینان از صحت موضوع با هماهنگی مقام قضائی به همراه تیمی از اداره تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن از این انبار بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر عنوان کرد: ماموران پلیس در بازرسی از این انبار ۴۲۰ حلب ۱۶ کیلویی روغن خوراکی احتکار شده را کشف کردند.

سرهنگ جعفری نژاد با اشاره به اینکه ارزش کالاهای کشف شده در مجموع توسط کارشناسان ۵۵۰ میلیون ریال برآورده شده، خاطر نشان کرد: انبار پلمب ویک فرد متخلف پس از تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند.

این مقام انتظامی در پایان با بیان اینکه برخورد با مفاسد اقتصادی در اولویت کاری ناجا بوده و پلیس با کسانی که کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار کنند، برخورد قاطع می کند و بر این موضوع نظارت دقیق دارد از شهروندان خواست ، درصورت مشاهده هر گونه فعالیت غیرمجاز و قاچاق توسط افراد سودجو، موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند تا نسبت به شناسایی و دستگیری متخلفان اقدام شود.

***دستگیری عامل برداشت غیر مجاز از حساب در خمینی شهر

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر ازشناسایی و دستگیری فردی که با به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی شاکی اقدام به برداشت ۳۰ میلیون ریال به صورت غیر مجاز از طریق اینترنت کرده بود خبر داد.

سرهنگ “علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، با اعلام جزئیات بیشتر این خبر گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه مبلغ ۳۰ میلیون ریال به صورت غیر مجاز از حساب بانکی وی سرقت شده ، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتای این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی های پلیسی انجام شده مشخص گردید متهم با به دست آوردن اطلاعات و رمز های عبور ، مبلغ ۳۰ میلیون ریال را طی چندین مرحله از حساب بانکی وی برداشت کرده است.

سرهنگ جعفری نژاد تصریح کرد: با انجام تحقیقات ، متهم مذکور شناسائی و حسب دستور مقام قضائی دستگیر و در مواجه با مدارک و مستندات پلیس صراحتا به بزه انتسابی اقرار و انگیزه خود را سودجویی عنوان داشت.

این مقام انتظامی در پایان توصیه کرد: از در اختیار قرار دادن کارت اعتباری خود به افراد غیر جداً پرهیز کنید ، رمز هایی را انتخاب کنید که غیرقابل حدس بوده و همچنین به هیچ عنوان بر روی آن یادداشت نکنید ، هنگام وارد کردن اطلاعات حساب خود در پرداخت های اینترنتی حتما از کیبورد های مجازی استفاده کنید. از تلفن ثابت منزل، همراه شخصی و محل های مطمئن جهت پرداخت هزینه تلفن ثابت و همراه استفاده کنید و در صورت پرداخت اینترنتی هزینه تلفن ثابت و همراه ، از محل های مطمئن و دارای مجوز استفاده نموده و تمامی عملیات پرداخت را شخصا انجام دهید.

*** دستگیری سارق اماکن خصوصی در فلاورجان

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان از دستگیری یک سارق حرفه ای اماکن خصوصی و کشف چندین فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ “حسن نیکبخت” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی وقوع چندین مورد سرقت از اماکن خصوصی و کارگاه های شهرستان “فلاورجان” ، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان پس از انجام یکسری کارهای تخصصی و اقدامات خاص موفق شدند سارق را که فردی ۳۳ ساله بود شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کنند.

سرهنگ نیکبخت بیان داشت : متهم در بازجوئی های تخصصی پلیس به چندین فقره سرقت از اماکن خصوصی و کارگاه ها اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و به شهروندان توصیه کرد: اماکن خصوصی و کارگاه های خود را به تجهیزات ایمنی پیشگیری از سرقت مجهز کنید ، از نگهبانان مطمئن ومورد اعتماد استفاده کنید و در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید.

همسر دلخواه پدر

گروه اجتماعی _ شاهین، هم پیاله و یا غار پدرم و از دید او بهترین آدم روی زمین بودبه همین جهت در حالی که من تنها ۱۶ سال بیشتر نداشتم بدون توجه به خواسته های من ، قرار و مدار ازدواج را گذاشت و…

۱۶سال بیشتر نداشتم که سرو کله ی خواستگاری ۵۲ ساله پیدا شد. من در سن جوانی و او در سرازیری پیری، من در اوان نوجوانی و او پیرمرد ، بازنشسته و دارای ۳ همسر و من قرار بود به عنوان چهارمین همسرش به او بله بگویم.

پدرم فردی معتاد و تمام فکر و ذکرش هم تهیه مواد مصرفیش بود و هیچ توجهی به من نداشت، شاهین هم ، هم پیاله و یا غار پدرم و از دید او بهترین آدم روی زمین بود. به همین خاطر بدون توجه به خواسته های من ، قرار و مدار ازدواج را گذاشت و تا خواستم به خودم بیایم ، … دیدم سر سفره عقد هستم جواب بله به عاقد برای من کلامی گنگ و نامفهوم بود که با (بله) بازی عمو زنجیر باف ، برایم تفاوت چندانی نداشت، نه از عشق و محبت همسرانه فهم درستی داشتم و نه از راه و رسم زندگی. آن هم با ۳۲ سال تفاوت سنی!! به هیچ عنوان دوستش نداشتم حتی نمی توانستم نگاهش کنم چه برسد به اینکه بخواهم همسرش باشم… .

شاهین، انواع و اقسام مواد مخدر را مصرف می کرد و زرق و برق پول هایش چشمان پدرم را کور کرده بود ،خلاصه پای سفره عقد نشستم و عقدنامه را امضاء کردم و این  امضاء خط  پایانی شد برای تمام خوشی های زندگی ام، بالاخره با بدترین شکل ممکن ۵ سال با هزاران سختی و مشقت از این زندگی اجباری گذشت. زندگی که چه عرض کنم ، زنده به گور شدن تمام هویت و جودم بود. ولی مجبور بودم روزگار را سپری کنم. خلاصه آخر یک روز دل به دریا زدم و  بدون گرفتن هیچ مهریه و نفقه ای از او جدا شوم، گفتم مهرم حلال و جونم آزاد.

پس از طلاق راه به جایی نداشتم با منزل پدرم نیز تماس گرفتم که به نزد خانواده ام بروم اما مادرم آب پاکی را روی دستم ریخت و گفت : پدرت اجازه نمی دهد وگفته تو دیگر اینجا جایی نداری!

مانده بودم چه کنم تک و تنها و غریب و آواره در خیابان ها پرسه می زدم، بی هدف سوار یک خودروی مسافرکش شدم راننده پرسید کجا می روید خانم، نمی دانستم چه جوابی به او بدهم  ، مرتب به او می گفتم مستقیم تا اینکه کلافه شد و گفت چرا آدرس درست نمی دهی معلوم هست کجا می خواهی بروی؟ من زدم زیر گریه او ماشین را نگه داشت و آبی به من داد و من هم ماجرای بی پناهی خودم را به او گفتم، مهران به بهانه کمک  مرا به منزل مادرش برد و سفارش مرا به او کرد،چند ماهی در منزل مادر مهران زندگی کردم تا اینکه روزی آمد و از من خواستگاری کرد، من هم که فکر می کردم نیت او خیر و کمک به من است قبول کردم و با مهران به زیر یک سقف رفتم و زندگی تازه ای را شروع کردم.

هنوز چند ماه از زندگی مشترک من و مهران  نگذشته بود که متوجه شدم ، کسی که بعد از طلاق به او متکی شده ام و پدر فرزند در راهم است، یکی از افراد خلافکار و دارای پرونده های متعدد تبهکاری است و من هم سومین زن در زندگی او هستم. با فهمیدن این موضوع دنیا روی سرم خراب شد.حالا نمی دانم چه کنم و به کجا پناه ببرم ، آن از ازدواج اولم و این هم از ازدواج دومم. همه این ها تقصیر پدرم است ، اگر بعد از طلاق مرا پذیرفته بود و به حال خود رهایم نکرده بود من گرفتار چنین سرنوشتی نمی شدم.

***آثار شوم ازدواج اجباری

خانم عطائی کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اجبار در ازدواج به این معنی مجبور کردن یا تحت فشار درآوردن فردی برای ازدواج است و به عبارت دیگر مرد یا زنی که تحت فشار روحی یا تهدید تن به ازدواج می دهد.ازدواج بدون عشق و علاقه در نهایت با بی تفاوتی و سردی مواجهه می شود. زندگی زناشویی خود به تنهایی آن قدر سخت است که اگر عشق و علاقه چاشنی آن نباشد، مصیبتی می شود که قابل جبران نیست.

این رونشناس و آسیب شناس مسایل خانواده اظهار داشت: مشکلات زناشویی ، نداشتن درک صحیح زن و مرد از موقعیت خودشان ، مرد سالاری و آداب و رسوم غلط و در نهایت استبداد پدر یا مادر در خانه که ریشه در بی سوادی دارد باعث بسیاری از انحرافات اجتماعی می شود.

وی افزود: خانواده هایی که از نظر فرهنگی در سطح پایین هستند اغلب بی برنامه اند و خانه از امنیت کافی برخوردار نیست و کمتر به فرزندشان توجه می کنند، همانطور که در این ماجرا ملاحظه کردید زن جوان که در خانواده ای که از وضعیت مالی خوبی هم برخوردار نیست و پدر معتاد مجبور است برای تامین مواد خود از فرزند خود نیز بگذرد وی را دچار مشکلات عدیده ای در زندگی  کرده است.

کارشناس مرکز مشاوره آرامش ،  تربیت و پرورش فرزندانی سالم ، با نشاط و خلاق را از مهمترین وظایف خانواده ها عنوان کرد و گفت: لازمه این امر آشنا کردن والدین به اصول و روش های برقراری روابط انسانی با فرزندان است، چرا که کمبود و نارسایی محبت موجبات نارسایی در سایر زمینه های رشدی فرزندان را مهیا می کند.

این کارشناس مشاوره و آسیب شناس مسایل خانواده اظهار داشت: مهم ترین قدم در فرایند پرورش فرزندان سالم ،  آشنا کردن والدین با اصول و روش های برقراری ارتباط با فرزندان است.

عطائی افزود: مهارت های زندگی به ویژه مهارت حل مساله و راهنمایی در خصوص مهارت های زندگی و چگونگی برخورد با مشکلات مراجع،تقویت باور های دینی و اعتقادی و آموزش آنها به افراد،آموزش رفتارهای جراتمندانه و قدرت نه گفتن به جای رفتارهای منفعلانه از جمله آموزش هایی هستند که باید از سوی والدین به فرزندان تعلیم داده شوند.

نویسنده: حمید رضا محمدی، کارشناس رسانه – اصفهان

نقش والدین در پیشگیری از وقوع بزهکاری فرزندان

گروه اجتماعی _ انحرافات و رفتاری های بزهکارانه والدین می تواند به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بزهکاری آینده فرزندان نقش به سزایی داشته باشد و در پیدایش وضعیت پیش جنایی و بزهکاری بالقوه و بالفعل آنان تاثیرگذار باشد.

امروزه وقوع جرم و بزه به یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری تبدیل شده است. تغییرات و دگرگونی های عظیم جامعه به ویژه توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن، دگرگونی های فرهنگی، تحول در ساخت نهادهای اجتماعی و وظایف و کارکردهای این نهادها، همگی باعث شدند که مشکلات اجتماعی بروز نمایند و ضرورت چاره اندیشی بر حل آن ها بیش از پیش احساس شود. در این میان مسأله پیشگیری از وقوع جرایم به یکی از مباحث عمده و کلان علوم مختلفی چون جرم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی تبدیل شده است.

تعریف و مفهوم جرم

جرم در لغت به معنی گناه و عصیان آمده و در ادبیات نیز بیشتر در معنای نخست، یعنی گناه مورد توجه قرار گرفته است. در خصوص تعریف علمی جرم، هیچ گاه در بین اندیشمندان اجماع واحدی وجود نداشته و پیش بینی می شود که در آینده نیز چنین اجماعی حاصل نشود.

علت این امر را باید در ماهیت پیچیده جرم و چند بعدی بودن آن جست و جو کرد. هر یک از علوم مختلف با تکیه بر مبانی ذاتی خود، به ارائه تعریفی از جرم پرداخته اند.

به نظر دورکیم، جرم عملی است که حالت های قوی و مشخص وجدان جمعی را جریحه دار می کند، امری که مستلزم آن چنین حالت هایی وجود داشته باشد.

در علم روانشناسی، جرم شکلی از ناسازگاری اجتماعی است که می توان آن را کم و بیش مشکل عمده شخص در واکنش نسبت به فشارهای محیط خود به گونه ای که او را با محیط هماهنگ نگاه دارد در نظر گرفت.

عوامل خانوادگی مؤثر در وقوع جرم

جرم شناسان عواملی را در بروز جرم دخیل دانسته اند که از آن جمله، عوامل زیستی، روانی و اجتماعی است. تاثیر زیست شناختی وراثت و انتقال خصوصیات جسمانی، عقلانی، هوش والدین و اجداد انسان تحت عنوان وراثت عقلی و اخلاقی مورد بررسی واقع شده است. در بین دانشمندان علوم زیستی و وراثت، لمبروزو یکی از پیشگامان این نظریه است.

رافائل گاروفالو از جمله جرم شناسانی به شمار می آید که به تاثیر عوامل روانی بر بزه معتقد است. روانشناسی جنایی به بررسی منش و شخصیت بزهکار و ارزیابی گرایش های ضد اجتماعی و مطالعه روان خودآگاه و ناخودآگاه وی به منظور تعیین مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی بزهکاری می پردازد.

نقش عوامل محیطی و اجتماعی در منشأ پدیده جرم

عوامل محیطی و اجتماعی نیز به عنوان منشأ پدیده جرم تلقی شده است. دکتر لاکاسانی بنیان گذار مکتب محیط اجتماعی، عامل محیطی و فرهنگی را تنها موجب جرم معرفی کرده است. به نظر این دانشمند همانطور که میکروب در شرایط و محیط خاصی اجازه رشد و نمو و تکثیر می یابد، پدیده جرم نیز به مثابه میکروب در محیط و فرهنگ مربوط به خود زاییده می شود. از نظر وی، منشأ پدیده جرم تنها عوامل اجتماعی است.

به عنوان نتیجه گیری از بحث حاضر باید گفت که هیچ یک از تئوری های ارائه شده را نمی توان به طور مطلق پذیرفت. جرم یک پدیده چند وجهی و چند مبنایی است و لذا عوامل بسیاری در وقوع و ارتکاب آن نقش دارند.

نقش خانواده در تربیت فرزندان سالم

نقش خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در تربیت فرزند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنان که علی علیه السلام می فرماید: « قلب کودک چون زمینی است خالی شده از دانه و گیاه، هر تخمی در آن بپاشی همان را می پرورد.» (نهج البلاغه ۴۴۲)

خانواده را از نظر پایگاه ایجاد هسته مرکزی شخصیت، به خانواده های پیوسته میان والدین و فرزندان و گسسته تقسیم کرده اند. در خانواده های پیوسته، روابط عاطفی شدید برقرار است. تنش ها نادر و احساس ایمنی فراوان دیده می شود. در چنین خانواده هایی اگر فرزند دچار اشکالات روانی و یا جسمی نباشد و یا این اختلالات در حد جدی ایجاد نگردد، می توان امیدوار بود که گرایش های انحرافی و از جمله جرم ، کمتر مجال ظهور و بروز پیدا کند.

در خانواده های گسسته که والدین جدا از فرزندان هستند و یا به رغم وجود کانون خانوادگی، تنش های متعدد در روابط افراد خانواده وجود دارد، احساس ایمنی دچار تردید خواهد شد و عصیان و سرکشی به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه زمینه انحرافات بعدی را فراهم می کند.

البته در خانواده های پیوسته نیز همواره نمی توان با اطمینان از عدم بزه صحبت کرد و یا اعتقاد داشت که خانواده های گسسته در مسیر حتمی ارتکاب جرم قرار می گیرند. عوامل زیستی-روانی افراد در هر گروه دارای آن چنان اهمیتی است که چشم پوشی از آن ها امکان ندارد. با این وجود تحقیقات آماری نشان می دهد که میزان جرایم در خانواده های گسسته غالباً بیشتر از خانواده های پیوسته است.

علل بزهکاری مرتبط با خانواده

روابط انسانی ضعیف در خانواده های مرفه و فقیر

در خانواده هایی که رفاه و درآمد اقتصادی بالاست، روابط انسانی بر اثر کثرت کار و یا سرگرمی ضعیف تر می شود. ضعف روابط انسانی به نوبه خود عامل مساعدی برای کشش به سوی انحرافات اجتماعی است. فقر هم به نوبه خود مبنا و اساس بسیاری از انحرافات اجتماعی و جرایم است. ارتکاب جرایم در طبقات فقیر از شکافی بین خواسته های جوانان آن طبقه با آنچه در دسترس آن هاست سرچشمه می گیرد.

اختلافات خانوادگی و انحرافات والدین

اختلافات زناشویی و نزاع بین والدین باعث می شود محیط خانواده برای تربیت فرزندان، ناامن و نامناسب شود. وقتی خانواده، کانون و محیط مناسبی برای زندگی نباشد، انسان سعی می کند بیشتر اوقات خود را در خارج از خانواده بگذراند و این کار ارتباط او را با دیگرانی که چون شکارچیان ماهری به دنبال شکار می گردند، زیاد می کند. آن ها پس از شناخت مشکل شخص در نقش انسانی دلسوز ظاهر شده و برای فرار از این واقعیت تلخ، فرد را به سوی اعتیاد و دیگر انحرافات اجتماعی فرا می خوانند.

هرچه ستیزه های خانوادگی بیشتر باشد، احتمال کشش کودک یا نوجوان به طرف انحرافات اجتماعی بیشتر می شود، تعارض بین زوجین، نه فقط مولد بزهکاری برای کودکان است، بلکه در بزهکاری زوجین نیز مؤثر است. از جمله می توان به بزهکاری های مستقیم، ضرب و جرح و زنای محصنه، و نیز، بزهکاری های «غیرمستقیم» مانند سرقت و تجاوزهای جنسی اشاره کرد.

انحرافات والدین

انحرافات و رفتاری های بزهکارانه والدین می تواند به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بزهکاری آینده فرزندان نقش به سزایی داشته باشد و در پیدایش وضعیت پیش جنایی و بزهکاری بالقوه و بالفعل آنان تاثیرگذار باشد.

اعتیاد والدین، میگساری و مصرف مشروبات الکلی، روابط جنسی آزاد و بی قید و بند آنان، خشونت های بدنی و عاطفی، از جمله عواملی است که می تواند در گرایش های بزهکارانه کودکان و نوجوانان در آینده مؤثر باشد.

نقش و کارکرد خانواده در فرآیند پیشگیری از وقوع جرم

نقش و کارکرد خانواده در تقابل با پدیده مجرمانه، یک کارکرد دو مبنایی و دو وجهی است؛ با این توضیح که گسست و تزلزل در خانواده می تواند به عنوان عاملی در پیدایش جرم مدنظر قرار گیرد و به همان اندازه، پرداختن این نهاد اجتماعی به کارکردهای اصلی و اساسی خود، عاملی بازدارنده از ارتکاب جرایم است.

از مهمترین راه های پیشگیری از وقوع انحراف و جرم، درونی کردن ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده در یک جامعه است. بین میزان فرهنگ پذیری و کاهش میزان انحراف و جرم در یک جامعه، رابطه مستقیمی وجود دارد و یکی از علل افزایش نرخ انحراف، فرهنگ پذیری ناقص افراد است.

فرد پس از پذیرش هنجارها، بدون تأمل و تفکر، رفتار متناسب با آن هنجار را البته نه به خاطر ترس از مواخذه دیگران که نوعی نظارت بیرونی تلقی می شود؛ بلکه به دلیل نوعی نظارت درونی ناخودآگاه انجام می دهد. از این رو جامعه شناسان شکل گیری و ساخت شخصیت افراد را متأثر از فرهنگ پذیری و جامعه پذیری می دانند.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه بیان شد وظایف پیش گیرانه والدین از وقوع جرم به شرح زیر قابل دسته بندی است:

۱-دوستی با فرزند به گونه ای که آنان به راحتی مشکلات و نیازهای خود را به والدین بگویند

۲-ایجاد بستر مناسب برای احساس امنیت، آرامش، صمیمیت و درک متقابل والدین و فرزندان.

۳-تلاش در جهت تأمین نیازهای مادی و معنوی فرزندان

۴-توجه به نیازهای روحی و عاطفی اطفال و نوجوانان و ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانواده.

۵-مراقبت نسبت به رفتار فرزندان خود و نظارت نسبت به دوست یابی آنان

۶-برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت فرزندان نوجوان و جوان.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا