شهر و جامعهعناوین اخبار

دیوار نگاره های انقلاب برگرفته از گرافیک است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این کارگاه با حضور مسعود نجابتی استاد برجسته گرافیک و جمعی از گرافیست های کشور در سالن سعدی حوزه هنری برگزار شد.

نجابتی گفت: دیوار نگاره های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگرفته از گرافیگ است و گرافیک وظیفه و ماهیتی دارد. سابقه گرافیگ با انقلاب اسلامی گره خورده است.

این استاد برجسته گرافیک تصریح کرد: شاید برخی از جوانان از این موضوع اطلاع نداشته باشند که ریشه گرافیک نشات گرفته از دوران انقلاب است و جوانان انقلابی در این عرصه خوش درخشیدند و در حال حاضر از گرافیست های برجسته کشور هستند.

او با بیان اینکه گرافیک وظیفه رساندن پیام را به دوش دارد، تصریح کرد: گرافیک به عنوان یک استراتژی در دوران انقلاب وظیفه خود را به خوبی انجام داده است و نمونه آن شعارهایی است که توسط مردم بر روی دیوارها نگاشته می شد.

نجابتی گفت: من در دوران انقلاب در اصفهان زندگی می کردم و اولین حکومت نظامی ها در این شهر انجام شد.

وی افزود: من بخشی از تجربیات گرافیکی را به دلیل فعالیت های هنری و آنچه بر روی دیوار ها نوشته می شد بدست آوردم.

این گرافیست برجسته کشوری تصریح کرد: تجربیات گرافیکی به شکل مردمی در کوچه و خیابان شکل گرفت و تصویر دست های خونی بر روی دیوار یا بسیاری از شابلون ها یا شعار معروف مرگ بر شاه گویای همین تجربیات است.

وی ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی گرافیگ به شکل حرفه ای تر در قالب اعلامیه ها و چاپ های دستی تکثیر و بین مردم منتشر شد و گرافیک نقش جدی خود را پیدا کرد.

نجابتی با اشاره به اهمیت دیوار نگاره ها و شعار نویسی در زمان انقلاب بیان کرد: در حال حاضر برخی دیوار نوشته ها در بعضی از محلات باقی مانده است.

او از برادران شیشه گران به عنوان گرافیست های برجسته ای یاد کرد که زمان قبل و دوران انقلاب به تولید آثار گرافیکی با موضوعات انقلابی می پرداختند و گفت: آنها سه برادر بودند که اولین آثار حرفه ای را در سطح شهر به صورت گسترده کار کردند.

این هنرمند گرافیست تصریح کرد: گرافیک فارغ از فضای روشنفکری و آکادمیک به سطح خیابان ها کشیده شد و وارد زندگی اجتماعی مردم شد.

وی افزود: در آن زمان پوسترهای گرافیکی با موضوعات انقلابی را می فروختند و بسیاری از مردم عادی خریداران این پوسترها بودند.

این فعال برجسته گرافیک اذعان داشت: نمایشگاه گرافیک دانشجویان تهران مهمترین اتفاقی بود که در آن برهه زمانی شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده هنرهای زیبا در تهران برای نخستین بار این فضای حرفه ای را رقم زد و تمام قد وارد میدان شد و منجر به تقویت ارتباط گرافیک با مردم در این زمینه شد.

نجابتی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۸ بسیاری از جریان سازان گرافیک عقب نشینی کردند و مهمتر اینکه این مسیر را ادامه ندادند اما آثار آنها موجود است.

این هنرمند برجسته گرافیک خاطر نشان کرد: پس از برپایی نمایشگاه گرافیک دانشگاه هنر وجود نمایشگاههای دیگر منتفی شد و این مسیر از حرکت باز ایستاد و شاید بتوان گفت این اولین و آخرین حرکت کشوری است که وارد عمل شد و پس از آن از حرکت ایستاد.

او گفت: پس از آن اتفاقات دیگری در عرصه واقعی جامعه مانند پوسترهای مبتنی بر نقاشی های قهوه خانه ای شکل گرفت که ادامه راه گرافیک بوده است.

نجابتی تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان برجسته غربی درباره گرافیک های انجام شده در ایران نظرات بسیاری داشته اند.

او ادامه داد: چهره های مبارزین انقلابی بهانه ای شد تا گرافیست های کشوری آنها را در  موضوعات مختلف به تصویر بکشند. حتی کاریکاتوریست ها نیز وارد عرصه شدند و از این چهره ها برای آثار خود استفاده کردند.

این هنرمند گرافیست کشوری بیان کرد: پس از انقلاب گرافیک از شکل مردمی خارج شد و ارگان های دولتی پوسترهای گرافیکی به گرافیست ها سفارش می دادند تا در سازمان خود استفاده کنند.

نجابتی خاطر نشان کرد: سفارش پوستر یکی از مهمترین موضوعات برای گرافیست هاست که برخی  به اشتباه معتقدند این کار آفت کار گرافیکی است.

او گفت: یکی از اندیشمندان آمریکایی معتقد است که گرافیگ یکی از خطرناک ترین هنرهاست که می توان باعث تخریب شخصیت یا یک جامعه شود.

نجابتی ادامه داد: کشیدن کاریکاتور پیامبر توسط هنرمند غربی ما را ناراحت کرد و خطرناک بودن این رشته بی دلیل هم نیست.

این هنرمند برجسته کشوری تصریح کرد: شکل گیری هنر انقلاب و حوزه هنری نیز از اثر گرافیک بوده است و پس از آن این موضوع در هنر انقلاب هم به بار نشست.

سخنران این برنامه گفت: مسئولان شهری برای تبلیغات شهری باید از آثار گرافیست ها استفاده کنند چراکه زبان گویای تمام موضوعات است.

در پایان این برنامه از مادر شهید مجید تیغ ساز یکی از شهدای هنرمند اصفهان تجلیل به عمل آمد و از کتاب «سربلند» که در خصوص ساخت مجسمه و المان های شهری از شهید محسن حججی بود رونمایی شد و در ادامه نیز نماهنگی از شهید هنرمند سید محمد خدادادی برای حاضران به نمایش درآمد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا