شهر و جامعه

طنز پردازان دیده بان حقوق شهروندی هستند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، این هنرمندان آمده بودند تا در فضایی نقادانه در قالب طنز، دغدغه های خود را در حوزه شهرداری اصفهان با زبان شوخی و گاهی انتقادی بیان کنند.

*دیدگاه انتقادی و طنازانه هنرمندان طنزپرداز اصفهانی به مدیریت شهری

*تشکر هنرمندان از انتقادپذیری شهردار اصفهان

در ابتدای این نشست، حسین نصر یکی از طنزپردازان اصفهانی از شهردار اصفهان برای برگزاری جایزه ادبی جمالزاده و اهمیت دادن به هویت نویسندگان اصفهانی قدردانی کرد.

در ادامه پیام پورفلاح، مدیر خانه کاریکاتور اصفهان و از چهره های برتر کاریکاتوریست اصفهان ضمن تشکر از شهردار اصفهان گفت: از ابتدای حضور شما به عنوان شهردار و پس از آن به مناسبت یک سالگی مدیریت شما با زبان طنز و کاریکاتور انتقاد کردیم و خوشحالیم که این فرهنگ نقدپذیری در شهرداری ایجاد شده است. تاکنون کاریکاتوریست ها و طنزپردازان با شهردار اصفهان جلسه ای برگزار نکرده بودند و برگزاری این جلسه اهمیت زیادی دارد.

او گفت: به یاد نمی آورم که تاکنون کاریکاتوریست ها توانسته باشند با شهردار اصفهان ملاقاتی داشته باشند و این اتفاق بسیار خوشایند است.

به گفته پور فلاح، کاریکاتور اصفهان در کشور جایگاه خوبی دارد و این هنرمندان در عرصه های بین المللی صاحب رتبه های برتر شده اند.

به بیان او، از ظرفیت کاریکاتور در شهر اصفهان استفاده زیادی نشده است. بیش از صد اثر کاریکاتور منتشر و باز در حال انتشار است که می توان در یک بازبینی آنها را در فضای شهری بازنشر کرد تا تاثیرات آن در این فضا دیده شود.

احمدرضا خان احمد از دیگر هنرمندان هم با زبان طنز در خصوص مشکلات گفت: از دوره توزیع عادلانه ثروت گذشته و وارد توزیع عادلانه فقر شده ایم. او فقر فرهنگی را یکی از موضوعاتی دانست که جامعه با آن درگیر است.

این هنرمند گفت: لازم است روز یا هفته زاینده رود را به عنوان برجسته سازی فاجعه زاینده رود داشته باشیم. “زاینده رود من کو” می تواند به یک کنگره بین المللی تبدیل شود و از اندیشمندان دعوت شود تا این مسئله را به گوش افرادی که گوش شنوایی ندارند، برسانند.

در ادامه جلسه، نوبت به محمود سلطانی رسید. او که از پیشکسوتان عرصه طنز اصفهان و از فعالان محیط زیست است، گفت: زندگی ما در پروسه شهرنشینی در حال مچاله شدن است مگر اینکه مولفه هایی ایجاد شود و ما را برای یک زندگی مطلوب آماده کند، مولفه هنر می تواند باعث بهره بردن و بهره رساندن شود.

به گفته سلطانی، اصفهان شهری است که در حال حاضر از لحاظ شاخصه های محیط زیستی سرآمد شهرهای دیگر کشور است و این موضوع به سبب کار فرهنگی است که در شهر اصفهان انجام شده است اما این کافی نیست زیرا اصفهان ظرفیت های بسیاری دارد. زبان طنز و کاریکاتور سخت ترین انتقادها را در قالب شیرین ترین سخن بیان می کند. یک طنز پرداز مشکلات را می بیند و در کوتاه ترین زمان آن را بیان می کند. باید امنیت شغلی آنها تامین و به آنها توجه بیشتری شود.

دکتر الهه رضایی، مدیر مرکز آفرینش های ادبی قلمستان هم درباره اینکه در سال گذشته با همکاری دفتر طنز حوزه هنری گاه چهارم جشنواره “چهارگاه” را به طنز اختصاص داده اند، سخن گفت.

 او برگزاری جایزه جمالزاده را نشان دهنده دغدغه مدیران شهری و توجه دکتر نوروزی شهردار اصفهان به این موضوعات دانست.

رضایی از اینکه امسال جهاد دانشگاهی با همکاری شهرداری جایزه زنده رود را برگزار می کند، ابراز خرسندی کرد و گفت: مدیران شهری باید به زاینده رود توجه بیشتری داشته باشند و مشکلات آن را با مقوله طنز به گوش دولتمردان برسانند.

دغدغه اسدی از دیگر کاریکاتوریست های اصفهان هم ارتباط صمیمی بین مسئولین و مردم بود که به این موضوع اشاره کرد. «در هر مراسمی، مسئولین جلو می نشینند. غیرممکن است مسئولی به برنامه ای دعوت شود و سخنرانی نکند. معمولا جایگاه “وی آی پی” برای مسئولین در نظر گرفته می شود که می توان از این کار نیز جلوگیری کرد». این ها بخشی از دغدغه های اسعدی بود.

امیررضا گرد آزاد هم از دیگر کاریکاتوریست های اصفهان به این موضوع اشاره کرد که پتانسیل اصفهان از لحاظ گردشگری بسیار بالا است و این شهر از نظر زیبایی و گردشگری از شهرهای معروف دنیا برتر است.

بخش دیگر سخنان گردآزاد، درباره آمار مهاجرت اصفهان بود. او آمار مهاجرت در اصفهان را بسیار بالا دانست و این موضوع را یکی از مشکلات این شهر عنوان کرد.

گرد آزاد خطاب به شهردار اصفهان گفت: تا چه میزان به تشکیل اتاق فکر با هنرمندان فکر کرده اید. چه میزان قدرت ایستادن در مقابل صنایع آلاینده اطراف اصفهان را دارید. اگر چنین اتفاقی بیفتد مردم اصفهان نیز از شما حمایت می کنند.

«موضوع اقتصاد جسم یک شهر را تغذیه می کند، اما هنر و فرهنگ می تواند روح شهر را تغذیه کند». این ها بخشی از سخنان منصوره دهقانی از دیگر کاریکاتوریست های اصفهان بود.

 به اعتقاد او، امروز تمام مسائل به آب ختم می شود، کاش اصفهان همانطور که زمین تمیزی دارد آسمان تمیزی هم داشت. مسئله حاشیه نشینی یکی از بزرگترین آسیب های شهر اصفهان است کشاورز که آب نداشته باشد بیکار و حاشیه نشین می شود.

او ادامه داد: خرده فرهنگ های کسب و کار می تواند مورد توجه قرار بگیرد. فرهنگ چهارباغ در حال تغییر است و باید از ضرباتی که به آن زده می شود جلوگیری کرد. فضای معماری شهری اصفهان فضای قدرتمندی است و نیازی به فرهنگ معماری غربی نداریم با این وجود بسیاری از نماهای جدید در شهر اصفهان مربوط به این شهر نیست. باید از پتانسیل هنرمندان در تصمیم گیری ها و ایده یابی ها استفاده کنیم.

محمد نجفی نژاد از کاریکاتوریست های دیگر حاضر در جلسه  از لزوم برگزاری چنین جلساتی در دانشگاه سخن گفت و در خصوص فرهنگ دوچرخه سواری ادامه داد: حذف کردن عادت کار سختی است برای حذف ماشین باید جایگزین آن نیز مشخص شود که دوچرخه می تواند وسیله نقلیه بسیار خوبی باشد.

«هویت اصفهان را همه به بناها و مکان های تاریخی آن می شناسند، بنابراین حفظ این بناها امری ضروری و واجب است. صدایی که از بلندگوها در مناسبت های مختلف در میدان و پل خواجو پخش می شود مانند بمب عمل می کند و بناهای تاریخی اصفهان را نابود می کند.» این ها هم بخشی از سخنان سعید شعبانی کاریکاتوریست اصفهانی بود.

به گفته او، آیا خانه های قدیمی شهر که در حال تخریب هستند و به جای آن ساختمان های نافرم قد علم می کنند برایشان فکری شده است؟.

ابراهیم زمانی کاریکاتوریست هم در این جلسه گفت: معماران بزرگ دنیا هر زمان به اصفهان می آیند درباره سقف مسجد شیخ لطف الله سخن می گویند، یکی از آنها می گفت «من به این بنا تعظیم می کنم». ما دارای چنین معماری با شکوهی در اصفهان بوده ایم. لازم است در مترو نماها و معماری اصفهان به کار گرفته شود. کاش می شد حداقل ایستگاه های مترو به این شکل ساخته نمی شد. می شد بسیاری از پول ها که صرف کارهای بیهوده می شود را صرف ساخت معماری ایستگاه ها کرد.

* همه طنز پردازان می توانند برای کمک به حل مشکلات عضو افتخاری شهرداری باشند

شهردار اصفهان سخنان هنرمندان و شاعران طنز را شنید و ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) و تبریک ویژه به هفت هنرمند کاریکاتوریست اصفهانی که آثار آنها به کتابی معتبر تبدیل و به جشنواره جهانی کاریکاتور “ورد پرس۲۰۱۸” راه پیدا کرده است، گفت: شعاری که از چهل سال پیش بابت آزادی سر می دادیم را در چنین جلسه ای احساس کردم زیرا شما کاریکاتوریست ها در فضایی آزاد و راحت هر انتقادی که راجع به موضوعات مختلف و شخص من داشتید بیان کردید. ما نیز مطالب شما را با تمام وجود شنیدیم.

او گفت: از آنجایی که سکان مدیریت شهری را از ابتدای کار به عنوان یک حقوقدان و یک معلم دانشگاه به دست گرفتم و با روحیه جوانان آشنایی داشتم، سعی کردم آستانه تحملم را افزایش دهم و اکنون با استفاده از نقدها به بسیاری از اشکالات پی بردم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: گاهی نمی دانیم که در یک مسیر انحرافی حرکت کرده ایم و رفتاری غلط داریم. در طول مسیر اشتباه، برخی هم جرات گوشزد کردن اشتباهات را ندارند اما برگزاری چنین جلساتی به اصلاح امور کمک می کند.  اصلاحات یعنی به وجود آمدن فضای امن برای نقد تا مردم بتوانند اشکالات را گوشزد و گفتارها، رفتارها، نظرها، نگاه ها و رویه ها را اصلاح کنند.

نوروزی گفت: طنزپردازان باید بتوانند از آزادی به خوبی استفاده کنند زیرا یک طنز می تواند منشا تحولات بزرگ شده، اشکالات را شفاف سازی کند و در مقابل مسیرهای انحرافی بایستد و تغییری بزرگ ایجاد کند. طنزپردازان و کاریکاتوریست ها هنرمندانی هستند که در خانواده آزادی بیان قرار دارند زیرا کار طنز، کاریکاتور، نقاشی و فیلم در علم حقوق در قالب بیان، گفته می شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: آزادی بیان تنها زبان نیست قلم نیز هست، اما کار قلم تنها نوشتن نیست، بلکه ترسیم هم می کند و نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین لازم است از قلم غافل نشده و برای اصلاح جامعه تا می توان از آن استفاده و نقدها را برای بالابردن آستانه تحمل به همه تحمیل کرد.در خفا، تاریکی و در فضایی که امکان نقد وجود ندارد کسی نمی داند آیا عملکرد صحیحی دارد یا خیر.

او گفت: ممکن است من همینجا از تمام نقادان و طنزپردازان درخواست دارم هر نقدی را که نسبت به من دارند، بیان کرده و نگران نباشند. با وجودی که وکیل دادگستری بوده و به قوانین آشنایی دارم هرگز علیه هیچکس اقدام نمی کنم. با این وجود در کار نقد باید الگو داشته باشیم تا بتوانیم به الگویی برای جامعه تبدیل شویم.

نوروزی گفت: خدا کیومرث صابری صاحب مجله گل آقا را رحمت کند. او می گفت «طنز جراحی می کند نه سلاخی». بنابراین باید با نقد و استفاده از زبان طنز جراحی کرد و مراقب بود با توانمندی های بسیاری که در اختیار طنزپردازان، نویسندگان و … وجود دارد جراحی صورت بگیرد.

او ادامه داد: من نمی دانم آیا طنزنویسان نقاط مثبت را هم می گویند یا اصلا این کار در قاموس طنزنویسی وجود دارد یا اینکه کار طنز تنها نقد کردن است؟ اگر نقد مثبت در کار طنزنویسان وجود دارد لازم است نقاط مثبت هم برجسته شود تا مردم بتوانند راه و مسیر خودشان را مشخص کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: به طور مثال ما علاقه بسیاری داریم که مردم از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کرده و خودروهای تک سرنشین در سطح شهر تردد نداشته باشند. این موضوع باعث آسایش و آرامش شده و یکی از راهکارهای حل مسئله ترافیک و کاهش آلودگی هواست. بنابراین انتظار از طنزپردازان این است، چنین موضوعاتی را که در گفته های ما نیز وجود دارد تقویت کنند.

وی بیان کرد: همه طنز پردازان می توانند عضو افتخاری شهرداری بوده و با طرح ها و راهکارهای خود به مدیریت شهری کمک کنند تا گره ای از کار شهر و شهروندان باز شود.

نوروزی گفت: به طور مثال قصد و هدف ما استفاده تمام موتورسواران از کلاه ایمنی و ترویج دوچرخه سواری است، بنابراین طنز پردازان می توانند با هنر و راهکارهای خود مردم را نسبت به این موضوعات تشویق و ترغیب کنند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: وفای به عهد یک اصل جهانی و اخلاقی و مورد تاکید کتب آسمانی و ادیان مختلف است که باید به آن عمل کنیم. لازم است در همه وعده ها به وفای به عهد توجه شود زیرا در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

شهردار اصفهان گفت: در جذب بودجه هفت ماهه نخست سال و در موضوع فرهنگ ترافیک شهرداری اصفهان رتبه نخست را کسب کرد که توانمندی مدیران اصفهانی را می رساند. من این موارد را به مردم تبریک گفتم زیرا این مردم هستند که این فضا را ایجاد و اصفهان را نسبت به شهرهای دیگر برتر می کنند. وظیفه شهرداری در این میان فراهم آوردن زیرساخت هاست.

وی با بیان اینکه ما از متن مردم آمده ایم و قرار است کار مردم را حل کرده و با مردم باشیم، خاطر نشان کرد: این موضوع با مراقبت های طنزپردازان و نقادان اتفاق می افتد. زیرا طنزپردازان دیده بان حقوق شهروندی هستند.

نوروزی ادامه داد: باید نگاه تیزبینانه طنزپردازان و نویسندگان به گونه ای باشد که حق مردم توسط ما مسئولین تضییع نشود. بنابراین طنزپردازان به عنوان پاسدار، دیده بان و  نگهبانان مستمر و دائمی باید مراقب باشند پست خود را خالی نکنند. باید از توفیق الهی و استعدادی که در نهاد طنزپردازان و کاریکاتوریست ها گذاشته شده استفاده شود زیرا قلم می تواند بسیار اثر بخش باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا