عناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

بزرگ ترین سد غرب کشور فردا به طور رسمی افتتاح می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،«سیدمحمدرضا رضازاده» عصر امروز   (چهارشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این سد به عنوان بزرگ ترین سد غرب کشور و مهم ترین پروژه عمرانی استان ایلام روی رودخانه مشترک استان های ایلام و لرستان ساخته شده و فردا با حضور مسئولان کشوری  به   طور رسمی به بهره برداری می رسد.
ایشان افزود : سیمره سدی بتنی دوقوسی با ارتفاع ۱۸۰ متر به شمار می رود که حجم مخزن آن دو میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب در تراز نرمال است.
وی گفت : نیروگاهی با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات شامل سه واحد فرعی کنار این سد  پیش بینی شده که با یک ست جی.آی. اس (GIS) برق را به شبکه سراسری متصل می کند.
رضازاده گفت: ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال صرف ساخت این سد و نیروگاه شده اما هنوز بخشی از مطالبات پیمانکاران و بدهی بابت تملک اراضی باقی مانده است. 
وی از امکان ذخیره یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد  خبر داد و گفت: مرحله نخست آبگیری در سال ۱۳۹۰ انجام شد اما به دلیل    خشکسالی های پیاپی و نیاز بخش کشاورزی در پایین دست، به ناچار ۵۰۰      میلیون مترمکعب آب تخلیه و به سد کرخه منتقل شد. 
رضا زاده اضافه کرد: ساخت این سد از سیلاب در بخش هایی از استان ایلام که در پایین دست سد قرار داشت، جلوگیری و با تولید انرژی برق آبی از انتشار سالیانه ۴۹۳ هزار تن گاز آلاینده دی اکسید کربن پیشگیری کرد. 
وی همچنین در پاسخ به  پیش بینی قابلیت تلمبه- ذخیره ای در این سد گفت: هر چند اکنون اجرای این دست پروژه ها در اولویت وزارت نیرو نیست اماسازه آبگیر ورودی به این منظور طراحی شده است. 
رضازاده تصریح کرد: هر زمان شبکه برق کشور اعلام نیاز کند از این قابلیت بهره گیری می شود.
آغاز مطالعات سد سیمره که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر ایلام قرار دارد، به سال ۱۳۷۲ باز می گردد و دارای نیروگاهی برقابی به مجموع ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در قالب سه واحد ۱۶۰ مگاواتی است.
با اتصال واحدهای نیروگاه سیمره به شبکه سراسری برق ایران در میانه تابستان امسال، ظرفیت تولید برق کشور ۴۸۰ مگاوات افزایش یافت اما آبگیری این سد و گذر از مراحل آزمایش و پیش راه اندازی واحد سوم تاکنون ادامه داشت
هدف های ساخت سد سمیره، تولید انرژی برقابی به میزان ۸۵۰ گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، تامین حقابه های پایین دست، افزایش طول عمر سد کرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا