اخبار صنعت، معدن و تجارتشهر و جامعهعناوین اخبار

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با  سازمان تعاون روستایی استان تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش سرمایه گستران ، حمیدرضا قلمکاری در بیست و ششمین نشست کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان  با اشاره به این که از ابتدای دوره ی هشتم اتاق بازرگانی اصفهان  به دنبال ایجاد هم افزایی بین دستگاه های اجرایی ، بخش خصوصی ، دانشگاه ها و تشکل های مختلف بوده ایم گفت: تولید محصولات کشاورزی صادرات محور، آب و محیط زیست، سه اولویت اساسی در این کمیسیون بوده است که کوشیده ایم در این مدت با اتکاء به علم اساتید دانشگاه ، تجربه فعالان اقتصادی و پتانسیل تشکل های مختلف به سمت آن حرکت کنیم چرا که  انسجام بخش های مختلف کشاورزی لازمه ی ارتقاء این صنعت است.

قلمکاری با بیان اینکه اتاق های بازرگانی مطابق با قانون، تنها نقش مشاور را برای قوای سه گانه دارند، گفت : کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در برخی موضوعات نظیر ” طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار” به عنوان یک بازیساز عمل کرد و توانست با وجود این که این طرح در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده بود،  دستور توقف برخی از بند های مخرب آن که موجب بارگذاری جدید بر حوزه های آبریز کشور می شد را اخذ نماید .

قلمکاری تبدیل شدن طرح ایجاد ” ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ” به یک مطالبه عمومی در استان اصفهان را یکی از موفقیت های کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برشمرد و ادامه داد : این طرح در سال ۹۴ از سوی این کمیسیون و با الگو گیری از دریاچه ارومیه مطرح شد و اگرچه در ابتدا برخی نسبت به آن بی اعتنا بودند اما امروز و پس از برگزاری جلسات ، همایش ها و نامه نگاری های بسیار با مسئولین استانی و کشوری شاهد فراگیر شدن آن هستیم .وی همچنین به تدوین طرح هایی اقتصادی ،علمی و عملی در کمیته های هفتگانه این کمیسیون اشاره کرد و افزود : این طرح ها با رعایت تمامی مولفه های لازم جهت تدوین یک طرح جامع اقتصادی و برای از میان برداشتن چالش های حوزه ی کشاورزی به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ارائه شده بود که متاسفانه به دلیل برخی از محدودیت ها در این دوره مورد تصویب قرار نگرفت.

سازمان تعاون روستایی به دنبال فعالیت های جدید می رود

سلیمان میرزایی  رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان در این جلسه با بیان اینکه در استان اصفهان تنها حدود ۱۰ بازرگان در صادرات انواع محصولات کشاورزی فعالیت می کنند گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز سبب شده تا تقاضای صادرات محصولات کشاورزی قدری افزایش پیدا کند اما مازاد تولید در بخش کشاورزی همیشه باعث نگرانی بوده و در بسیاری از موارد بازرگانان به صادرات این محصولات تمایلی نشان نمی دهند.

وی تصریح کرد: : مداخله دولت در مسائل مرتبط با صادرات محصولات کشاورزی همیشه تاثیر مخرب برجای گذاشته است و لازم است تا اتاق بازرگانی با استفاده از ظرفیت های خود در افزایش صادرات محصولات این صنعت حضور جدی تری داشته باشد.

میرزایی تعداد تشکل ها ، اتحادیه ها و تعاونی های استان اصفهان را تا پایان سال گذشته ۴۶۵ واحد اعلام و ادامه داد : آمار ها نشان می دهد از این میزان تعداد ۲۲۷ واحد سود ده و ۱۱۵ واحد زیان ده هستند. همچنین از۳۳۰۰ روستا استان اصفهان ۱۵۰۰ روستا خالی از سکنه است و در ۱۴۱۰ روستا از ۱۸۰۰ روستا باقی مانده تعاونی وجود دارد.

وی با تاکید بر این نکته که به دنبال تغییر روش در فعالیت های خود هستیم ،گفت : می خواهیم از حالت کارگزاری کشاورزی و بازرگانی خارج و به سمت فعالیت هایی نظیر ایجاد نیروگاه های گازی، خورشیدی و انرژی های پاک حرکت کنیم .

دلیل ناکامی تعاونی ها در کشور، عدم اعتقاد و باور به فرهنگ تعاون دانست

 امیر مظفر امینی مشاور عالی کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان دلیل ناکامی تعاونی ها در کشور را عدم اعتقاد و باور به فرهنگ تعاون دانست و افزود : طبق مطالعات علمی انجام شده حتی بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند باور قلبی به امر تعاون ندارند.

وی با انتقاد از اینکه سال هاست مشکل کشاورزی کشور را بنگاه های اقتصادی کوچک اعلام می کنند ، گفت : این که ساختار اقتصادی ما را بنگاه های کوچک تشکیل می دهند یک محدودیت نیست؛ بلکه این ساختار اقتصادی سازو کار مناسب خود را می طلبد که همانا ایجاد تعاونی های منسجم ، متحد و بزرگ است.

امینی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزی با چنین مدلی توانسته اند در توسعه پایدار و ارتقاء صنعت کشاورزی خود موفق باشند اظهار داشت : در کشور ما تنها کاریکاتوری از آنچه کشورهای پیشرفته انجام داده اند رسم شده و در چنین شرایطی که باور به کار تعاون وجود ندارد نمی توان انتظار ارتقاء صنعت کشاورزی را داشت .

مشاوره عالی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مشکل عمده کشور را غلط بودن نقشه های توسعه در قبل و بعد از انقلاب دانست و ادامه داد: اساس توسعه مشارکت است و تا زمانی که ما به صورت جزایر منفک از هم تصمیم گیری و عمل می کنیم  نمی توانیم موفقیتی کسب کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قدرت وزیر جهاد کشاورزی از قدرت مدیرعامل ایران خودرو کمتر است گفت :با تشکیل تعاونی های قدرتمند، قدرت چانه زنی بخش کشاورزی افزایش پیدا می کند و در این صورت دولت نیز نمی تواند هر تصمیمی که بخواهد را برای صنعت کشاورزی یک شبه اتخاذ و اعمال کند .

 برای کمک به کارگروه سازگاری با کم آبی اتاق فکر آب در استان اصفهان ایجاد می شود

 یوسفی مسوول کمیته آب کمیسیون کشاورزی  با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در کشور گفت : در راستای کمک به این کارگروه ملی مقرر شده تا در هر استان اتاق فکری با عنوان اتاق فکر آب تشکیل و نتایج حاصله به این کارگروه ارسال شود .

یوسفی از تشکیل این اتاق فکر در استان با مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود : پیش از این تعاملات خوبی بین شرکت آب منطقه ای اصفهان ، پژوهشگاه آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی و اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شده و به زودی اولین جلسه این اتاق فکر برگزار و پژوهشکده  آب و فاضلاب ، اتاق بازرگانی اصفهان و شرکت آب منطقه ای راهبری این اتاق فکر را انجام خواهند داد.

مجید جبل عاملی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در تشریح اهم فعالیت های این کمیسیون در چهارسال گذشته گفت : همزمان با آغاز دوره ی هشتم اتاق بازرگانی بر اساس اسناد بالا دستی و مساله اقتصاد مقاومتی هفت کمیته ذیل این کمیسیون تشکیل و هر کمیته با تدوین افق چهارساله و بیانیه ماموریت کار خود را آغاز کرد.

وی تعامل و امضاء تفاهم نامه با دستگاه های دولتی ، دانشگاه ها ، اتحادیه ها و … را از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای ایجاد هم افزایی دانست و ادامه داد : حتی تفاهم نامه ای با خانه کشاورز ایران و تفاهم نامه ای با اتاق بازگانی اوکراین برای ایجاد بستر مناسب برای کشت فراسرزمینی نیز در این مدت به امضاء رسید.

 جبل عاملی برگزاری همایش های متعدد تخصصی ، مشارکت با نهادها و سازمان های مرتبط در برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف و همچنین اعزام هیئت کارشناسی به اوکراین و روسیه جهت بررسی کشت فراسرزمینی و ایجاد بسترسازی مناسبات دو کشور، را گوشه ای از فعالیت های این کمیسیون عنوان و افزود : همچنین بیش از ده طرح جامع جهت مرتفع کردن چالش های کشاورزی نظیر طرح تولید کربوهیدارت های گیاهی ، سامانه اطلاعات و ارتباطات گیاهان دارویی و…. تدوین شده است که متاسفانه هنوز در هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مورد تصویب قرار نگرفته است .

وی ارئه و پیگیری طرح ایجاد ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ، نقد سند ششم توسعه در حوزه کشاورزی،جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات دیم در استان اصفهان و توقف برخی از بندهای آن در کشور را از دیگر فعالیت های کمیسیون اعلام و گفت : به طور کلی با احتساب ،همایش ها، سیمنارها، جلسات کمیته ها و کمیسیون  مجموعا ۲۵ هزار ۷۸۷ نفر ساعت کار از آغاز دوره ی هشتم تا پایان آبان ماه سال جاری انجام شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا