تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

اجرای تکنولوژی لیزر مارک لوله های فلزی در شرکت گاز استان اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان، تکنولوژی نوین لیزرمارکینگ با پیشنهاد بازرسی فنی شرکت گاز استان اصفهان و در قالب پروژه پژوهشی، در شبکه و لوله های فلزی به مرحله اجرایی رسیده که در این فرآیند تمامی مشخصات فنی لوله مطابق با استاندارد های جاری شرکت ملی گاز ایران نشانه گذاری و مورد ارزیابی کیفی قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به اینکه، این تکنولوژی طی یک پروژه پژوهشی با دانشگاه صنعتی اصفهان، مورد بررسی دقیق فنی و کارشناسی قرار گرفته است،گفت: امکان ردیابی مشخصات فنی لوله  به هنگام تولید در کارخانه سازنده بدون هرگونه آسیب فیزیکی و ظاهری، سازگاری با فرآیند تولید و امکان پیاده سازی در خط تولید لوله سازی,  ماندگاری در زمان حمل ونقل و جابجایی تا انبارهای شرکت گاز و پیمانکاران اجرایی، ردیابی در کارگاه های پوشش و عایق کاری و حتی پس از اجرا و در زمان بهره برداری از ویژگی های منحصر به فرد این روش نشانه گذاری است که بر اساس الزامات و نیازمندی های استاندارد لوله های فلزی API 5L موردتأیید قرار گرفته است.

سید مصطفی علوی افزود: طرح اولیه این روش پس از ارائه به لحاظ امکان سنجی طی چندین جلسه فنی بین سازندگان لوله با حضور کارشناسان بازرسی فنی شرکت های گاز استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه از سوی واحد بازرسی فنی شرکت گاز استان اصفهان, نتایج تئوری و عملی آن با حمایت امور پژوهش شرکت ملی گاز در کنفرانس جهانی پژوهش های گاز در سال ۲۰۱۷ ثبت گردید .

وی، بیان داشت: نکته مهم این طرح که آنرا در سطح مدیریت گازرسانی کارآمد می کند آن است که ضمن امکان ردیابی لوله های فلزی در پروژه گازرسانی و جلوگیری از جابجایی لوله ها در پروژه ها، مانع از آسیب به خواص ساختاری و ویژگی های عملکردی لوله در زمان حکاکی می شود .

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، یادآور شد: مشخصات فنی، در شرح یک کالا و همچنین نحوه ثبت و تشخیص آن از اهمیت بالایی برخوردار است که این اطلاعات فنی  طی گذشت زمان، شرایط نگهداری و ماهیت پروژه های اجرایی از بین خواهد رفت، اما با استفاده از تکنولوژی لیزر مارکینگ ، اطلاعات فنی یک کالا طی یک روش ماندگار، علمی و غیر مخرب بر روی لوله ثبت و حکاکی می شود.

مهندس علوی افزود: این روش با همت کارشناسان فنی شرکت گاز استان اصفهان به صورت یک پیش نویس اجرایی بصورت ضمیمه استاندارد تدوین و به عنوان ضمیمه قراردادهای جدید لوله در کمیته فنی تأیید گردیده و برای اولین بار در سطح شرکت ملی گاز ایران در پروژه خرید لوله های ۶ اینچ عملی و پیاده سازی شده است.

گفتنی است که بر اساس مصوبه کمیته فنی شرکت گاز استان اصفهان منبعد درج مشخصات لوله به روش مذکور روی لوله های فولادی ضروری ، لازم و عملا مورد استفاده خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا