تیتر دوحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

قاتل فراری بعد از ۴۰ سال در نجف آباد دستگیر شد/کشف محموله اسانس های ادکلن قاچاق در اصفهان/کشف ۴۷ کیلو گرم تریاک در دهاقان/کامیون، جان صاحبش را گرفت

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “محمد رضا خدادوست” با اعلام این خبر گفت: در سال ۱۳۵۷ در یکی از روستاهای استان خراسان گزارش یک نزاع دسته جمعی منجر به قتل ۲ نفر به پلیس اعلام و در بررسی های صورت گرفته  مشخص می شود که قاتل متواری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه متهم مدام در حال تغییر محل سکونت خود بود ، دستگیری به کندی پیش می رفت اما در این مدت ماموران هیچ گاه دست از تلاش برنداشته و تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه او را به طور جدی پیگیری می کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد بیان داشت: در آخرین تحقیقات صورت گرفته مشخص شد قاتل که همواره محل سکونت خود را از استانی به استان دیگر تغییر می داده ، اخیراً به استان اصفهان آمده و در شهرستان نجف آباد سکونت یافته است.

سرهنگ خدادوست ادامه داد: سرانجام با تلاش شبانه روزی و اقدامات پیچیده علمی و تخصصی کارآگاهان پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان نجف آباد ، مخفیگاه این متهم فراری شناسایی و وی طی یک عملیات غافلگیرانه  دستگیر و به فرار ۴۰ ساله او پایان دادند.

این مقام انتظامی در پایان با اشاره به اینکه متهم برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد اظهار داشت: مردم عزیز مطمئن باشند که هیچ پرونده ای تا زمانی که متهمان اصلی آنها دستگیر و به دست قانون سپرده نشوند همچنان باز بوده و حتی اگر سال ها هم طول بکشد ماموران پلیس با جدیت تمام پیگیر ماجرا و احقاق حقوق از دست رفته مردم خواهند بود.

***توقیف وانت نیسان با ۱۹۷ کیلوگرم مواد مخدر در نائین

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” از کشف ۱۹۷ کیلو و۱۰ گرم تریاک و مرفین در بازرسی از یک وانت نیسان خبر داد.

سرهنگ “صادق کاظم زاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ماموران پاسگاه انتظامی منطقه “چوپانان” حین کنترل و نظارت بر خودروهای عبوری از محور “اردکان-چوپانان” به یک دستگاه وانت نیسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: پس از هماهنگی قضائی از خودروی مذکور بازرسی شد که ۱۰۰ کیلو و ۲۷۵ گرم تریاک و ۹۶ کیلو و ۷۳۵ گرم مرفین کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: در این رابطه ۲ سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.#

***کشف محموله اسانس های ادکلن قاچاق در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس آگاهی استان از کشف یک محموله اسانس ادکلن قاچاق در بازرسی از یک باربری به ارزش ۶ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “سعید سلیمیان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان اصفهان از دپوی اسانس ادکلن های خارجی در یک باربری مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: پس از هماهنگی قضائی در بازرسی از باربری مذکور ۱۰ کارتن اسانس ادکلن خارجی کشف شد که مالک مدارک مربوطه را ارائه نداد.

سرهنگ سلیمیان با اشاره به دستگیری یک نفر در این رابطه  ادامه داد: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه ۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان از تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با قاچاقچیان کالا و برهم زنندگان نظم اقتصادی جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه فعالیت به آنان نخواهد داد.

***کشف ۴۷ کیلو گرم تریاک در دهاقان

گروه استان ها_ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان دهاقان گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی طی عملیاتی در بازرسی از یک دستگاه خودروی وانت پراید مقدار ۴۷ کیلوگرم تریاک را کشف کردند.

سرهنگ “اسماعیل پریشانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در راستای مقابله با فعالیت تبهکارانه قاچاقچیان مواد مخدر ،ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی شهرستان دهاقان از عبور یک دستگاه خودروی وانت پراید حامل مواد افیونی در مسیر بروجن به دهاقان مطلع و بلافاصله وارد عمل شدند .

وی افزود: پس از ورود خودروی یاد شده در حوزه استحفاظی این فرماندهی عملیات توقف و بازرسی این خودرو  با همراهی ۳ اکیپ گشت از پلیس های مبارزه با مواد مخدر استان،شهرضا و دهاقان اجرا و سرانجام خودروی مذکور در محدوده یکی از روستاهای شهرستان متوقف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان دهاقان اضافه نمود: پس از متوقف شدن ماموران از آن بازرسی به عمل آوردند که در نتیجه این عملیات  از آن مقدار ۴۷ کیلوگرم  تریاک را کشف شد.

سرهنگ پریشانی با اشاره به دستگیری راننده و همسرش به جرم حمل این مقدار مواد مخدر گفت: همچنین یک دستگاه خودرو وانت نیسان که به عنوان اسکورت خودروی حامل مواد بود نیز توقیف و راننده آن دستگیر شد.

***کامیون، جان صاحبش را گرفت

گروه استا ن ها _ اصفهان _ فردی که در حال تعمیر یک دستگاه خودروی کامیون ۱۰ تنی بود به دلیل بی احتیاطی در نحوه استفاده از جک خودرو دچار حادثه شده و جان خود را از دست داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی”با اعلام این خبر اظهار داشت: روز گذشته از طریق مرکز فوریتهای پلیسی۱۱۰  یک مورد حادثه منجربه فوت در یک تعمیرگاه اطلاع حاصل شد که بلافاصله ماموران پلیس به منظور بررسی موضوع  در صحنه حاضر شدند.

وی افزود: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد راننده ۶۱ ساله کامیونی حین تعمیر خودرو ۱۰ تنی خود بوده که به دلیل بی احتیاطی فرد مذکور ناگهان جک های خودرو جابجا شده و خودرو بر روی وی می افتد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان خاطر نشان کرد: فرد مصدوم بلافاصله با حضور ماموران اورژانس به بیمارستان منتقل شد اما عی رغم تلاش پزشکان راننده کامیون به دلیل  شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت کرد.

این مقام انتظامی در پایان ضمن همدردی با خانواده این شهروند گفت: به رانندگان توصیه می کنیم در موقع تعمیر خودرو تمام جوانب احتیاط را بکار بگیرند و مراقب باشند تا این گونه حوادث تلخ و ناگوار برای آنها پیش نیاید.

***سارقان اماکن خصوصی در نجف آباد دستگیرشدند

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد از دستگیری ۲ نفر از سارقان حرفه ای اماکن خصوصی و کشف چندین فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ “محمدرضا خدادوست” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت :در پی وقوع سرقت از اماکن خصوصی،در سطح شهرستان رسیدگی به این موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی و انتظامی قرار گرفت.

سرهنگ خدادوست افزود: ماموران طی تحقیقات و بررسی های انجام شده دو سارق را در این زمینه شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی طی ۲ عملیات غافلگیرانه سارقان را دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه اشان مقداری اموال مسروقه کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: متهمان در بازجویی های تخصصی پلیس به چندین فقره سرقت اماکن خصوصی اعتراف کردند.

وی افزود: در این خصوص پرونده تشکیل و متهمان برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان گفت: تعامل و همکاری مردم در راستای پیشگیری و کشف جرائم بسیار موثر است وشهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

***طعمه فیشینگ

گروه اجتماعی_ با دیدن شمار رقمی که در پیامک ارسال شده از بانک آمده بود برق از چشمانم پرید، همه ۵ میلیون تومانی که هزینه شیمی درمانی مادرم بود از حسابم برداشت شده بود….

امروز هم مثل همیشه زودتر از اینکه هوار روشن شود از خواب بیدار شدم و از روی عادت دستم رفت به سمت گوشی تلفن همراهم تا هم ساعت و هم پیامک‌های احتمالی شب گذشته را چک کنم.

در کنار پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی که این روزها تعدادشان زیادتر هم شده، پیامکی از بانک دریافت کرده بودم که ظاهراً برداشت از حساب بود.با دیدن تعداد پرشمار ارقامی که در پیامک ارسال شده از بانک آمده بود، برق از چشمانم پرید . همه ۵ میلیون تومانی که برای هزینه شیمی درمانی مادرم نگهداشته بودم از حسابم برداشت شده بود.

نمی دانستم چه کاری باید انجام دهم ، دنیا روی سرم خراب شده بودم . به سرعت خودم را به بانکی که در آن حساب داشتم رسانده و مستقیم رفتم سراغ رئیس شعبه، موضوع را با او درمیان گذاشتم. پیش خودم گفتم شاید پیامک اشتباه برای من آمده باشد. اما رئیس شعبه بعد از چک کردن حسابم در سیستم بانک ، گفت: دیشب این مبلغ به صورت خرید اینترنتی از حساب شما کسر شده و توصیه کرد که خیلی زود به پلیس فتا مراجعه کنم.

با ۱۱۰ تماس گرفتم و با راهنمایی آنها خودم را به ساختمان پلیس فتا اصفهان رساندم. افسر سایبری پلیس حرف‌هایم را به دقت شنید و بعد یک لیوان آب دستم داد و گفت، نگران نباش ما هرچه توان داشته باشیم برای حل شدن مشکلت انجام می دهیم با این حرف افسر پلیس کمی آرام شدم .

او پرسید یکی دو روز گذشته شما خرید اینترنتی داشتی؟ کمی که فکر کردم یادم آمد که دیروز غروب با ورود به یک سایت تبلیغاتی شارژ اینترنتی خریده بودم. همین که گفتم شارژ اینترنتی! افسر پلیس، سری تکان داد و گفت: شما طعمه فیشینگ شدید!گفتم فیشینگ دیگر چیست!؟

او برایم توضیح دادکه “فیشینگ” اصطلاحی در جرایم سایبری است که در آن مجرمان مانند درگاه جعلی بانکی  را به مانند تور ماهیگیری در فضای مجازی طراحی و پهن کرده و با تبلیغات فریبنده افراد ساده را به طرف این درگاه می کشانند.

وقتی که فرد وارد این درگاه شده و اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد می کند، این اطلاعات برای فرد مجرم ارسال می شود و او می تواند با در اختیار داشتن این اطلاعات موجودی حساب بانکی  فرد مذکور را مشاهده و بعد نیز به راحتی برداشت کند.

او گفت: بله شما هم مانند دیگر شهروندان که روزانه به بهانه‌های مختلف ، فریب سایت‌های تبلیغاتی مجرمان سایبری را خورده و از درگاه‌های جعلی طراحی شده اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند، به بهانه خرید شارژ ارزان قیمت مورد سؤاستفاده قرار گرفته اید و تمامی اطلاعات حساب بانکی شما به دست مجرمان افتاده است.

بعد از اتمام رسیدگی پرونده وقتی خواستم از ساختمان پلیس فتا خارج شوم، افسر پلیس سایبری یادآور شد، در زمان خرید شارژ از اینترنت باید درگاه بانکی دارای پروتکل امنیتی :https باشد و قبل از آدرس اینترنتی درگاه مذکور، تصویر قفل را مشاهده کنیم و همچنین تاکید کرد در زمان وارد کردن اطلاعات بانکی حتما از صفحه کلید مجازی تعبیه شده در درگاه بانکی استفاده کنیم و هنگامی که کلید کد امنیتی را زدیم باید کد تغییر کند اگر انجام نشد بدانیم که صفحه سایت جعلی و به اصطلاح فیشینگ است.

هشدارهایی که بارها و بارها از سوی پلیس فتا اطلاع رسانی شده اما بی توجهی من به این توصیه ها باعث شده بود که خرید شارژ اینترنت ارزان قیمت برای من ۵ میلیون تومان آب بخورد، تا یاد بگیریم چگونه در فضای مجازی خرید کنم.

نویسنده: ستوانیکم مهرداد رنجبر، کارشناس ارشد حقوق- پلیس فتای اصفهان

بررسی علل و عوامل جرم سرقت و نقش آن در کاهش احساس امنیت

گروه اجتماعی _ سرقت از جمهله جرایمی است که موجب افزایش هزینه ‏های تولید می‏ شود ، آثار زیان بار آن بر شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن گیر خانواده ‏ها می‏ شود ،جامعه را از لحاظ سیاسی و امنیت داخلی مخدوش کرده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏ کند.

سرقت یکی از جرایم مهم جوامع و عملی است که تقریباً در تمامی کشورها دیده می شود. این جرم در گذشته های دور نیز وجود داشته و به اشکال مختلف صورت می گرفته است اما موضوعی که از ابتدای پیدایش سرقت تاکنون ثابت مانده، زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است که همواره با مرتکب این جرم برخورد و مقابله شده است.

عوامل مؤثر فردی و اجتماعی در سرقت و پیامدهای آن

الف)عوامل وانگیزه های روانی – عاطفی سرقت :

۱- فقر عاطفی : کودکانی که از اختلالات عاطفی شدید رنج می برند، معمولاً در خانواده هایی رشد یافته اند که در اثر طلاق از هم پاشیده شده ویا والدین تربیت مناسبی را برای فرزندان در نظر نگرفته اند ، مرگ یکی از والدین وتبعیض بین فرزندان ، حالت هایی چون انزواطلبی ، افسردگی واختلالات رفتاری در کودکان به وجود می آورد واین عوامل به نوبه خود ارتکاب جرم را تسهیل می کند.

۲-ناکامی: ناکامی یا محرومیت اصطلاحی است که در زمینه شکست درارضای تمایلات به کار می رود و مراد از آن عدم امکان نیل به هدف است.  برخی از کارشناسان اجتماعی و روان شناسی معتقدند که شیوع سرقت و دیگر تبهکاری ها درمیان گروه های فقیرتر و افزایش آن در دوران سختی وتنگدستی را باید واکنشی در برابر ناکامی دانست.

۳-حسادت: حسدآرزوی زوال نعمت برای دیگران است گاه فرد با توجه به عدم امکان دستیابی به موقعیت و منزلت دیگران رشک وحسد می برد وچون نمی تواند به مانند صاحبان اموال مالک آن ها شود دست به دزدی میزند.
۴-تجربه های دوران کودکی : حوادث تلخ دوران کودکی ممکن است ازفرد شخصیتی جامعه ستیز بسازد که دربزرگسالی او را به اعمال ضد اجتماعی سوق دهد چنین فردی دارای کجروی های چندی است و ازجمله اذیت وآزار دیگران و نیز سرقت اموال آنها لذت می برد زیرا وقتی دست به چنین کاری می زند گمان می کند انتقام خود را از دنیای بی رحم گرفته است.

۵- پر خاشگری:پرخاشگری یک نوع واکنش روانی است . فرد به وسیله پرخاش واعمال ضد اجتماعی می خواهد ناکامی خویش را جبران کند اگر چه معمولاً این واکنش موقتاً اورا ارضاء می کند اما نه تنها کمکی به رفع ناکامی اش نخواهد کرد بلکه ناکامی های جدید دیگری را نیز بوجود خواهد آورد.

۶-خود نمایی: برخی ازجوانان برای نشان دادن صفت کله شقی وجرات حادثه جویی که برای آن ها بسیار ارزشمند است به بزهکاری روی می آورند و ظاهرا مصرف مواد مخدر یا دست زدن به سرقت برای یک جوان او را در چشم دیگران فردی باجربزه جلوه می دهد. ازاین رو فرد با موقعیت های مساعدی برای ارتکاب جرم روبرو می شود و به دزدی و غارت اموال دیگران دست می زند واموال مسروقه را با افتخار دراختیار دیگر دوستان می گذارد وبدین وسیله با ایفای چنین نقشی نیاز به تعلق خاطر گروهی خود را برآورده می سازد.

۷-محبت زیاد: زیاده روی درمحبت نیز مانع رشد وتکامل شخصیت کودک می شود کودکان نازپرورده که درمحیط خانواده تمام توقعات وخواسته هایشان بدون چون وچرا انجام می گیرد دراجتماع نیز انتظار دارندتمام آرزوهای آنان به زودی برآورده شود درصورت عدم توفیق وروبرو شدن با شکست تصور می کنند که همه برعلیه آنان قیام کرده عداوت دارند درنتیجه ترسو،خودخواه،پرمدعا و پرتوقع بوده با قبول عضویت درباندهای مختلف سرقت،می خواهند ازجامعه انتقام بگیرند.

۸-احساس ناامنی: وضعیت مغشوش خانواده،ستیز و… اختلاف بین پدر ومادر ورفتار خشونت آمیز والدین ازعلل مهمی است که جوان را دچار نگرانی وناامنی کرده درخود فرو می برد وبه کناره گیری ازدیگران به ویژه پدر ومادر می کشاند جوان درچنین شرایطی رابط خود را با والدین گسسته ،گاه در نتیجه فشار یا خواست درونی ناچار می شود برای ارضای نیازهای مادی ومعنوی خود یا برای انتقام گرفتن از والدین بخاطر محدودیت ها وسختگیری های نابجای آنها دست به سرقت بزند.

ب) علل اجتماعی – اقتصادی سرقت

۱-فقر مادی: فقر و محرومیت مادی را شاید بتوان گفت از مهمترین عوامل به وجود آورنده سرقت است.

۲-فقر فرهنگی: نقش اساسی در ایجاد جرم دارد.سارقان اکثراً کم سوادند و در اثر فقدان امکانات رشد فکری برای پیشرفت و ترقی خود از شیوه های دیگر فرهنگی بهره می برند.

۳-شهرنشینی و سکونت در محل های جرم خیز

۴-معاشرت با دوستان ناباب: رفتار مجرمانه مانند هر نوع رفتار دیگری آموختنی است.از این رو داشتن دوستان ناباب و تاثیر معاشرت با آنها در کشیده شدن فرد به سوی سرقت نقش اساسی دارد.

۵-بیکاری: عامل مهمی در ایجاد فقر است و فقر هم نقش مهمی در سرقت دارد.

نقش سرقت در کاهش امنیت اجتماعی و احساس امنیت مردم

امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب ناپذیر در زندگی شهروندان، جرم سرقت نه تنها شخص مالباخته، بلکه به موازات آن امنیت و احساس امنیت جامعه را نیز متزلزل می‏ کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه‏ گذاری را از بین می‏ برد. سرقت همچنین موجب افزایش هزینه‏ های تولید می‏ شود و بخش ‏های زیادی از بیت المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با سارقان، اداره زندان‏ ها، تأمین زندگی خانواده‏ های زندانیان و غیره… شود، که آثار زیانبار آن بر مصرف کننده ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن گیر خانواده‏ ها می‏ شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏ کند.

این جرم پدیده ای است که همزمان امنیت مالی و جانی دیگران را بر هم می زند. در حقیقت سارق با ارتکاب سرقت سعی می کند وضعیت خود را با تجاوز به مال دیگری بهبود بخشد که این امر علاوه بر ایجاد حس تهدید مالی و جانی در افراد جامعه، موجب هرج و مرج در مناسبات و روابط اجتماعی و به دنبال آن تقویت بی سامانی اجتماعی و تزلزل در بنیان های نظم عمومی جامعه می شود.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا