اخبار صنعت، معدن و تجارتتيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

ذوب آهن اصفهان با اقدامات خود در صنعت کشور می درخشد

وی در این دیدار ، ذوب آهن را اولین واحد بزرگ صنعتی کشور نامید که نقش عمده ای در شکل گیری صنایع و منابع انسانی متخصص بخش صنعت کشور ایفا نموده است .

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت افزود : این شرکت همچنان با اقدامات و اجرای پروژه هایی که بسیارجدید و مورد نیاز کشور است مانند تولید ریل که در گذشته وارد می شد در صنعت و اقتصاد کشور می درخشد .

همچنان ، تولیدات و برنامه های ذوب آهن برای صنعت و اقتصاد کشور امیدوار کننده است و مدیریت این شرکت به خوبی توانسته در این زمینه عمل کند .

وی در ادامه با ذکر خاطراتی از حضور خود در دوران جوانی در ذوب آهن اصفهان گفت : این حضور ، شخصیت کاری من را شکل داد و به رشته مهندسی مکانیک علاقمند شدم و در این رشته تحصیل کردم .

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات مربوط به ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ، از اجرای طرح «تاپ» با هدف برقراری تعامل و ارتباط نزدیک تر بین دانشگاه ها و صنعت خبر داد و گفت : طی این طرح ، سامانه ای ایجاد می گردد که توانمندی دانشگاه ها و نیازهای بخش صنعت در آنجا ثبت شده و بدین ترتیب امکان سوق دادن پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا به سمت نیازهای بخش صنعت با سهولت فراهم می گردد . این طرح در واقع دو هدف عمده توانمند سازی بخش تولید و توسعه اشتغال پایدار را دنبال می نماید . 

دکتر قبادیان افزود : در آستانه اجرای طرح « تاپ » از شرکت های بازدید می کنم که به لحاظ مدیریتی و توان فنی ، جایگاه والایی دارند و ذوب آهن اصفهان یکی از این شرکت های تاثیرگذار است .

مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به تفاهم ها این شرکت با دانشگاه های مختلف در راستای افزایش تعامل و همکاری ، گفت : این مجتمع عظیم صنعتی از دیرباز به جایگاه دانشگاه ، علم و فناوری متعقد بوده و در تعامل با نخبگان دانشگاهی کشور ، پروژه های موثر و مهمی اجرا نموده است .

ذوب آهن ، مدرن است اما مشکل مواد اولیه دارد

وی افزود : این شرکت از تجربه و قدمت ۵۰ ساله برخوردار است اما به جز ساختمان ها ، اثر دیگری از ۵۰ سال گذشته باقی نمانده است چرا که تمام تجهیزات نوسازی و بازسازی شده است و مدرنیزاسیون در این شرکت همواره اجرا گردیده است .

مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد : قدمت پنجاه ساله این شرکت باعث می شود ، عده ای ، عامل مشکلات ذوب آهن را فرسودگی تجهیزات بدانند در حالیکه ، تجهیزات مدرن در ذوب آهن اصفهان نصب شده که بسیاری از آنها به دست توانمند متخصصین داخلی و در بدترین شرایط تحریم صورت گرفته است .

مهندس یزدی زاده ، مشکل اصلی این شرکت را تامین مو اد اولیه به ویژه سنگ آهن ذکر کرد و گفت : رقبای ذوب آهن برای خرید سنگ آهن به راحتی بهای بیشتری می پردازند و این امکان پرداخت را به دلیل برخورداری از یارانه انرژی دارند . 

وی افزود : ذوب آهن از روش کوره بلند استفاده می کند  که در این روش زغال و کک ، حامل های اصلی انرژی هستند و این شرکت به دلیل نامرغوب بودن زغال داخلی ، چاره ای جز تامین ۳۰ تا ۴۰ درصدی زغال مورد نیاز خود از خارج کشور ندارد . این امر به معنای تامین مواد اولیه با قیمت های جهانی است در حالیکه سایر شرکت های فولادی ایران ، از یارانه انرژی بهره مند هستند که برای هر کیلو فولاد ، ۴۰۰ تومان تفاوت قیمت با ذوب آهن ایجاد می کند .

مدیرعامل ذوب آهن یادآور شد : این شرکت هم اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه ، با ۵۵ درصد ظرفیت خود کار می کند و برای حل این مشکل به دنبال حمایت مالی نیست ، بلکه حمایت دولت برای تامین پایدار مواد اولیه از طریق معادنی که روزگاری توسط ذوب آهن راه اندازی شدند ، برای این شرکت حیاتی است .

مهندس یزدی زاده به اقدامات این شرکت برای تامین آب نیز اشاره کرد و گفت : ذوب آهن در استفاده از پساب برای تامین آب مورد نیاز خود ، پیشگام بوده و تا ۳ یا ۴ سال آینده با انجام اقدامات لازم ، کلیه آب مورد نیاز خود را از طریق پساب شهرهای اطراف تامین می کند و از آب خام به طور محدود و برای شرب استفاده خواهد کرد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا