حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

نیروهای انتظامی در اوج بصیرت قرار دارند//انفجار ترقه در عروسی، مرگ جوان نجف آبادی را رقم زدو سایر حوادث و کشفیات پلیس استان اصفهان در ۲۴ساعت گذشته

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، حجت الاسلام “سید احمد محمودی” در مراسم افتتاح اولین دوره بصیرت کارکنان فرماندهی انتظامی استان اصفهان ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تولد حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: حضرت زینب (س) فردی بسیار با بصیرت و عالم بوده و با اینکه در هیچ دانشگاه یا حوزه ای تحصیل نکرده بودند اما به مفاهیم عمیق علمی مسلط بودند.

وی با تاکید بر اهمیت مساله بصیرت ادامه داد: همه ما در هر سطحی نیاز داریم نسبت به مسائل اطراف خود، بینش دینی و بصیرت داشته باشیم و این موضوع ارتباطی به تحصیلات ندارد چه بسا فردی سال ها در حوزه یا دانشگاه باشد اما نسبت به حوادث پیرامون خود دید مشخصی نداشته و در دسیسه های دشمن گرفتار شود.

امام جمعه ملک شهر خاطرنشان کرد: در فتنه ۸۸، عده ای همان ابتدا اصل ماجرا را دانسته و مرز خود را مشخص کردند، اما برخی وقتی حقایق اصلی برملا شد و اتفاقات عاشورای ۸۸ رخ داد، تازه به مسائل پی بردند و به مقابله با فتنه پرداختند.

حجت الاسلام محمودی افزود: بصیرت دینی و اجتماعی باید به طور مستمر تقویت شود تا بتوان مسائل را درست تفسیر و بهترین مسیر را انتخاب کرد.

به گفته امام جمعه ملک شهر، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عنایت ویژه ای به بصیرت دینی داشته و همیشه آن را مورد تاکید قرار می دهند، لذا برماست که در تقویت این قدرت خود کوشا باشیم.

حجت الاسلام محمودی متذکر شد: دلیل این که تحلیل های سیاسی دشمنان ما در قبال انقلاب همیشه غلط از آب در می آید ، بصیرت بالای مردم است و دیدیم که آمریکایی ها آرزوی برگزاری جشن کریسمس خود در ایران را داشتند اما کریسمس گذشت و این بار هم توطئه های آن ها بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شد.

امام جمعه ملک شهر گفت: افرادی که بصیرت نداشته باشند، در روز قیامت، نابینا محشور می شوند چون از قدرت بینایی باطن خود به خوبی استفاده نکرده اند و به حکم خداوند، از داشتن آن در روز قیامت محروم می شوند.

حجت الاسلام محمودی، داشتن نیروهای نظامی با بصیرت را لازمه نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و اعلام داشت: امروز افتخار می کنیم که نیروهای انتظامی ما در اوج بصیرت دینی ، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار دارند و با بینش دقیق و هوشمندی بالای خود مرز حق و باطل را به خوبی تشخیص می دهند.

وی در خصوص اهمیت برگزاری دوره های بصیرت در ارگان ها و سازمان ها گفت: برپایی این جلسات باعث می شود تا برخی موضوعات از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و آگاهی و بصیرت مردم که لازمه امروز کشور است، ارتقا پیدا کند.

**بیش از ۲۰۰ کیلوگرم تریاک در اصفهان کشف شد

گروه استان ها_ اصفهان _ سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۲۲۶ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک و دستگیری ۲ سوداگر مرگ در عملیات ویژه ماموران این فرماندهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”غلامحسین صفری” اظهار داشت: در پی همکاری اطلاعاتی مشترک پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان و تهران بزرگ، مشخص شدن ۲ نفر از قاچاقچیان حرفه و سابقه دار قصد انتقال محموله مواد افیونی از مرزهای جنوب شرقی به سمت تهران را دارند.

وی افزود: بلافاصله دو اکیپ عملیاتی از پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری عوامل پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان خور و بیابانک ، نایین و اردستان ،محورهای ورودی در شرق استان را تحت کنترل خود قرار داده و سرانجام یک دستگاه خودروی سواری هیوندا حامل مواد افیونی شناسایی و متوقف شد.

سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیان داشت: پس از متوقف شدن خودرو ماموران در بازرسی از آن مقدار ۲۲۶ کلیو و ۶۰۰ تریاک که به شکل ماهرانه ای جاسازی شده بود را کشف کردند.

سرهنگ صفری خاطر نشان کرد: در این رابطه ۲ قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و همراه پرونده تشکیل شده جهت اقداماتی قانونی بعدی تحویل مراجع قضائی شدند.

**کشف ۷هزارو ۸۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق در گلپایگان

گروه استان ها- اصفهان – فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان از کشف ۷ هزار و ۸۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق در بازرسی از یک واحد صنفی و دستگیری یک نفر در این رابطه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “علی سبحانی ” ، اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان، در راستای اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت کالا های گمرکی و دخانی از صنوف را در دستور کار خود قرار دادند .

وی در ادامه افزود: ماموران در بازرسی از یک واحد صنفی موفق شدند ، تعداد ۷ هزار و ۸۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق که  فاقد هرگونه مدارک گمرکی و بدون هلوگرام  بودند را کشف کنند .

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان  ارزش کالای قاچاق کشف شده را برابر اعلام کارشناسان مربوطه  ۱۲۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: در این رابطه یک فرد متخلف نیز دستگیر و همراه پرونده به مراجع قضائی تحویل شد.

سرهنگ سبحانی در پایان از شهروندان خواست، در صورت مشاهده هرگونه فعالیت غیرمجاز و قاچاق توسط افراد سودجو، موضوع را در اسرع وقت از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ به ماموران پلیس اطلاع دهند تا با متخلفان برابر قانون برخورد صورت گیرد.

**رشد ۷۲ درصدی تماس با سامانه فوریت های پلیسی ۱۱۰ اصفهان

گروه استان ها- اصفهان _ معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان ازافزایش ۷۲ درصدی تماس های مردمی با سامانه فوریت های ۱۱۰ در آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ” علی ملکی آهنگران ” اظهار داشت: براساس آمارهای به دست آمده در آذرماه امسال ۱۵۳ هزار و ۶۲۶ نفر با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ استان اصفهان تماس گرفتند.

وی افزود: این تعداد تماس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد رشد داشته که این موضوع را باید نتیجه افزایش اعتماد عمومی مردم به ناجا و رشد آگاهی و آشنایی آنان از سامانه های ارتباطی پلیس دانست.

به گفته معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان ۷۴ درصد از تماس های برقرار شده فوریتی بوده و ماموران زیر ۱۵ دقیقه در صحنه حضور پیدا کرده و این تماس ها منجر به انجام عملیات های موفقیت آمیز توسط ماموران پلیس ۱۱۰ شده است.

سرهنگ آهنگران همچنین از کاهش ۲۰ درصدی مراجعه حضوری مردم به کلانتری ها و پاسگاه ها و مراکز انتظامی استان در آذرماه امسال خبرداد و گفت: این موضوع نشان دهنده موفق بودن سامانه ارتباطی پلیس ۱۱۰ در ارائه خدمت سریع و بهنگام به مردم عزیز و شریف استان است.

سرهنگ آهنگران، با بیان اینکه برخی از تماس ها نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر از سوی ماموران دارد اظهار داشت:ممکن است برخی روند رسیدگی به تماس های شهروندان در برخی از موضوعات مشمول گذراندن مراحل مختلفی از سوی پلیس های تخصصی باشد که در این صورت به شهروندان توصیه می کنیم در این گونه موارد، مسائل خود را از پلیس تخصصی مربوطه پیگری کنند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: اپراتوران پلیس ۱۱۰ هرماه با انبوهی از تماس هایی مواجه هستند که مرتبط با ماموریت های پلیس نیست که در این رابطه نیز از اپراتوران خواسته شده با کمال خونسردی و آرامش به راهنمایی تماس گیرندگان پرداخته و درخواست ها و مطالبات آنان را به ادارات مربوطه در سطح استان ارجاع دهند.

وی در عین حال از شهروندان خواست، از برقراری تماس های غیر فوریتی و بی ارتباط با ماموریت های ناجا خودداری کنند تا خطوط این سامانه برای شهروندانی که احتیاج به امدادرسانی فوری و ضروری پلیس دارند اشغال نشود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان با اشاره به اثرات مثبت طرح تجمیع خطوط ۱۱۰ در استان اصفهان گفت: این اقدام طی ۲ ماه گذشته باعث افزایش بهره وری، کاهش برخی هزینه ها، افزایش توان عملیاتی ماموران و رضایتمندی بیشتر مردم شده است.

**کشف ۵۶ وسیله نقلیه مسروقه در اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از کشف ۵۶ دستگاه انواع وسیله نقلیه مسروقه در عملیات “کاشف” توسط ماموران این فرماندهی طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “حسن یاردوستی” اظهار داشت: در راستای تصمیمات اتخاذ شده در قرارگاه عملیاتی اقدام و عمل فرماندهی انتظامی استان، طرح ویژه “کاشف” به منظور دستگیری سارقان، توزیع کنندگان مواد مخدر و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی در سطح کلان شهر اصفهان با حداکثر توان و امکانات کلانتری ها به مدت ۲۴ ساعت اجرا شد.

وی، کشف ۴۵ دستگاه خودرو و ۱۱ دستگاه موتورسیکلت مسروقه، کشف ۶۱ فقره سرقت اماکن خصوصی و داخل خودرو، کشف ۲ دستگاه موتورسیکلت قاچاق و دستگیری یک قاچاقچی کالا، کشف یک کیلو و ۴۳۹ گرم تریاک و دستگیری ۱۱ خرده فروش مواد افیونی، دستگیری ۱۶ معتاد متجاهر، توقیف ۴۳ دستگاه خودرو و ۳۹ دستگاه خودروی متخلف و دستگیری ۴۱ محکوم غایب را از جمله دستاوردهای مهم این طرح برشمرد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با اشاره به تحویل متهمان به مراجع قضائی خاطر نشان کرد: با تلاش ماموران پلیس تمامی اموال مسروقه کشف شده در این عملیات پس از طی مراحل قانونی به مال باختگان تحویل شد که این اقدام با خرسندی و اعلام قدردانی آنان از تلاش ها و زحمات ماموران پلیس همراه بود.

یاردوستی با اشاره به تداوم این گونه عملیات ها در فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان، گفت: از شهروندان می خواهیم در صورت برخورد با هرگونه مورد مشکوکی و یا جرمی بلافاصله موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به اطلاع ماموران پلیس برسانند.

**کشف بیش از ۲۱کیلو تریاک درنائین

گروه استان ها- اصفهان _ ماموران ایستگاه بازرسی شهید “شرافت” نائین در عملیاتی طی بازرسی از یک دستگاه خودروی تیبا مقدار ۲۱کیلوو۲۰۰گرم تریاک را کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ” صادق کاظم زاد ” با اعلام این خبر گفت: ماموران انتظامی مستقر در ایست و بازرسی شهید “شرافت” فرماندهی انتظامی شهرستان نائین حین کنترل خودروهای عبوری به کیک دستگاه خودروی سواری تیبا که از استان های جنوبی کشور به سمت اصفهان در حرکت بود مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: پس از متوقف شدن خودرو ماموران از آن بازرسی به عمل آوردند که با هوشیاری بالای آنان مقدار ۲۱ کیلو و ۲۰۰گرم مواد مخدر از نوع تریاک که به طرز ماهرانه ای جاسازی شده بود کشف شد.
فرمانده انتظامی شهرستن نائین خاطر نشان کرد: در این رابطه پرونده تشکیل و راننده خودرو همراه پرونده جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

**انفجار ترقه در عروسی، مرگ جوان نجف آبادی را رقم زد

گروه استان ها _ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد از مرگ یک جوان ۲۲ ساله براثر انفجار ترقه دست ساز در یک عروسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” محمدرضا خدادوست” با بیان این مطلب اظهار داشت: ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز گذشته در پی تماس تلفنی با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع حادثه انفجار ترقه دست ساز در یکی از شهرهای توابع شهرستان “نجف آباد” بلافاصله ماموران به منظور بررسی صحنه در محل حاضر شدند.

وی خاطر نشان کرد: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که یک جوان ۲۲ ساله که به همراه پدر خود در جشن عروسی یکی از اقوام خود شرکت کرده بود به علت حمل مواد محترقه و بی احتیاطی در رهاکردن آن باعث به وجود آمدن حادثه انفجار شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد گفت: در این حادثه، جوان مذکور و پدر وی دچار سوختگی شده و به کمک نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شدند که علی رغم تلاش پزشکان جوان ۲۲ ساله براثر شدت جراحات وارده فوت کرد.

سرهنگ خدادوست با بیان اینکه پدر جوان نیز تحت درمان پزشکان قرار دارد، اظهار داشت: به خانواده ها توصیه می کنیم بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و اجازه ندهند با ساختن ترقه های دست ساز خطرناک به خاطر تخلیه هیجان خود در مراسم ها و جشن ها با زندگی و جان خود بازی کنند.#

دستگیری ۲ قاچاقچی با ۸۰ کیلو مواد افیونی در مبارکه

گروه استان ها_ اصفهان _ فرمانده انتظامی شهرستان مبارکه گفت: با تلاش مامورین پلیس مبارزه با موادمخدراین فرماندهی طی بازرسی از یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۴، مقدار ۸۰ کیلوگرم تریاک کشف شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،  سرهنگ “احمد نیکبخت”  با بیان این مطلب اظهارداشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدرفرماندهی انتظامی شهرستان مبارکه در راستای مقابله با قاچاقچیان و سوداگران مرگ، با همکاری یگان امداد و ماموران پاسگاه مجلسی اقدام به کنترل خودروهای عبوری  در محور بروجن به مبارکه کردند.

وی افزود: ماموران حین کنترل خودرو به یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ با ۲ نفر سرنشین مشکوک شده و قصد متوقف کردن آن را داشتند که راننده بدون توجه به ایست ماموران اقدام به فرار کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان مبارکه گفت: با فرار خودرو ماموران بلافاصله به تعقیب آن پرداخته و سرانجام موفق به متوقف کردن خودرو شدند، متهمان نیز وقتی تمام مسیر ها به روی خود بسته دیدند خودرو رها کرده و قصد فرار به صورت پیاده را داشتند که با اقدام سریع ماموران هر دو نفر دستگیر شدند.

سرهنگ نیکبخت  از کشف ۸۰  کیلوگرم تریاک که در داخل خودرو جاسازی شده بود خبر داد و گفت:متهمان دستگیر شده به همراه پرونده تشکیل شده جهت اقدامات قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

باند سارقان ۲۰ میلیاردی منازل اصفهان منهدم شد

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان منزل خبر داد و گفت: متهمان به ۲۰ میلیارد ریال اموال مسروقه در سرقت از ۴۵ منزل اعتراف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” سعید سلیمیان” با اعلام این خبر اظهار داشت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر سرقت از منازل آن ها، تحقیقات از سوی کارآگاهان به طور ویژه آغاز شد.

وی افزود: در بررسی های علمی و تخصصی سرانجام ماموران به هویت ۴ نفر از سارقان سابقه دار که در این سرقت ها داشتند پی برده و طی یک عملیات ویژه با هماهنگی مقام قضائی تمامی متهمان را در مخفیگاه هایشان دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمیان، با اشاره به کشف ۸ میلیارد ریال اموال مسروقه از مخفیگاه سارقان گفت: متهمان دستگیر شده پس از دستگیری در تحقیقات صورت گرفته به ۴۵ فقره سرقت منزل و سرقت ۲۰ میلیارد ریال اموال از منازل مردم اعتراف کردند.

این مقام انتظامی، اموال به سرقت رفته از منازل شهروندان را شامل طلاجات، سکه بهار آزادی، تابلوفرش، ال ای دی، لب تاپ و وجوه نقد عنوان کرد و اظهار داشت: با اعتراف اعضای این باند ماموران موفق شدند ۸ نفر از مالخران این پرونده را نیز شناسایی و در عملیات های جداگانه آن ها را دستگیر کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان با بیان متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند اظهار داشت: به شهروندان توصیه می کنیم هنگام عزیمت به مسافرت، اصول حفاظتی برای افزایش ایمنی منازل خود را رعایت کنند، از نگهداری طلاجات و وجوه نقد بالا در منزل خودداری کرده، از درهای ضد سرقت، دزدگیر، حفاظت مناسب، دوربین مداربسته و … برای پیشگیری از سرقت منزل استفاده نمایند.

امیر کبیر، الگوی خدمتگزاری صادقانه برای کارگزاران امروز

گروه اجتماعی – ظهور فردی چون امیرکبیر در دوران تاریک قاجار و اثرگذاری قابل توجه وی در امور مملکت، نشانگر این موضوع مهم است که انسان های بزرگ، همیشه در هر شرایطی با توکل به خدا، در پی ایجاد تغییرات مهم و اثرگذار به نفع مردم هستند.

بیستم دی ماه مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران زمین که صد و پنجاه و اندی سال پیش به عنوان صدراعظم ایران درخشید و در کمتر از سه سال و دو ماه بعد از شروع صدارتش خاموش شد. آشپززاده ای که به دلیل استعدادش مورد توجه قرار گرفت و توسط قائم مقام، والامقامی آگاه و وطن پرست شد.

مورخان، صدارت امیرکبیر را نقطه عطفی در تاریخ کشور و آغازگر تحول و پیشرفت کشور می دانند. امیرکبیر در بدترین دوران تاریخی، خودباوری و خوداتکایی را به مردم ایران یادآوری کرد و به آنان نشان داد که با سرلوحه قرار دادن توانایی ها ذاتی، تلاش فراوان، ایستادگی در برابر زیاده خواهان و ایمان راسخ می توان از هر تهدیدی به سمت فرصت ها حرکت کرد.

نگرش خاص امیرکبیر به استعدادهای ذاتی کشور و استفاده بهینه از آن ها در کنار شجاعت و ظلم ستیزی باعث شده تا وی، الگویی برای همه زمان ها و اسوه خدمت صادقانه تلقی شود.

ویژگی های شخصیتی امیرکبیر

امیر، فردی راست گفتار و درست کردار بود. پیگیری امور کشور برایش از هر کاردیگری، حتی سلامتی خود، اهمیت داشت. از چشمانی نافذ و اعصابی قوی برخوردار و در زمان بروز سختی ها آرامش خود را حفظ می‌کرد.

امیرکبیر حق شناس بود و هرگز به مقامش، غره نشد. او بی‌جهت کسی را عزیز نمی‌داشت. در برابر سفرای خارجی بسیار با غرور برخورد می‌کرد و تلاش سفرای روس و انگلیس در از بین بردن او، از همین برخوردها نشأت می گرفت. لباس او ساده بود، جبه بر تن می‌کرد و کلاه بلندی، بر سر می‌نهاد. او پایبند مسائل شرعی بود، نماز و روزه‌اش هیچگاه ترک نمی شد، دعا و زیارت عاشورا می خواند. امیر به خانواده خود علاقمند بود و نسبت به مادرش همواره مهری سرشار داشت.

خدمات بزرگ امیرکبیر برای کشور
یکی از اقدامات وی ایجاد نظم در جامعه بود؛ در پی نظمی که او در جامعه برقرار کرد کمتر ظالمی قادر بود بر بیچارگان فقیر تعدی کند، دزدی و هرزگی و شرارت را درجامعه به حداقل رسانید، جماعت اوباش که سابق به یک جرعه شراب، چند نفر را زخم می زدند، تا حدی بر چیده شدند. امیر رسم رشوه و بست را برانداخت و کمتر کسی جرأت داشت رشوه دریافت کند، یا آن که گناهکاری به بست برود.

امیر به امور خزانه خالی مملکت، سروسامان داد و حقوق بسیاری از درباریان و وابستگان آنها را قطع کرد و همچون قائم مقام، برای شاه نیز”پول توجیبی” مقرر نمود. از دیگر اقدامات مهم امیرکبیر، تأسیس اداره آگاهی بود. او برای آن که از روابط کارگزاران و مأموران دولت با مردم مطلع باشد اداره‌ای مخصوص و سرّی تشکیل داد که مشخصات کارکنان آن کاملاً مخفی بود. مأموران این اداره در لباس چوپان، گدا، فروشنده دوره گرد، راهزن و… همه جا نفوذ داشتند و هر جا کار خلافی از کسی سر می زد، بی درنگ امیر را با خبر می کردند. در واقع امیر به جای دو چشم و دو گوش، هزاران چشم و گوش داشت.

ایجاد چاپارخانه برای مرسولات پستی از دیگر اقدامات امیر بود. ایجاد میدان توپخانه و عمارت آن و همچنین سبزه میدان تهران، که قبلاً محل اعدام افراد خاص بود نیز، از دیگر کارهای عمرانی وی به شمار می آید. نکته جالب توجه در تیزبینی امیر، ساختن خانه برای مردم بود، او دویست خانه در بیرون شهر بنا کرد.

تاسیس مدرسه دارالفنون و راه اندازی نخستین روزنامه در ایران به نام وقایع اتفاقیه، دو گام بزرگ دیگر امیر بود، ایجاد کارخانه‌های پارچه بافی، شکر ریزی، چینی و بلورسازی، کاغذ سازی، چدن‌ریزی و فلزی از دیگر کارهای مثبت امیر بود.

امیرکبیر، الگویی برای کارگزاران امروز کشور

ظهور فردی چون امیرکبیر در دوران تاریک قاجار و اثرگذاری قابل توجه وی در امور مملکت نشانگر این موضوع مهم است که انسان های بزرگ همیشه در هر شرایطی با توکل به خدا، در پی ایجاد تغییرات مهم و اثرگذار به نفع مردم هستند و در این مسیر، با اتکا به مفهوم آیه «لاخوف علیهم و لاهم یحزنون» بدون هیچ ترسی از شیطان و اولیای او، با ایمان راسخ به مقابله با ناهنجاری ها و مشکلات می پردازند.

ایجاد قدرت دفاعی مقتدر برای کشور، توسعه علمی با تاسیس دارالفنون، جدیت در مبارزه با مظاهر مختلف فساد، مبارزه با خرافات و ترویج خرافه، نقش موثر در توسعه بهداشت و سلامت و توسعه صنعت بومی از جمله اقدامات امیرکبیر بود که امروز نیز جامعه به آن ها نیاز جدی دارد.

امروز جمهوری اسلامی ایران، با همه فشارها و تنگناها با لطف خدا و تدابیر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از مراحلی سخت عبور کرده و موفقیت های بسیاری را نیز به دست آورده است.

بی تردید آنچه که کشور و انقلاب اسلامی در این برهه به آن نیازمند است، خدمتگذاری صادقانه و عدم ترس از دشمنان خارجی و ایادی داخلی آن هاست. همانگونه که امیرکبیر در برابر زیاده خواهی نوکران انگلیس در کشور ایستادگی کرد، امروز نیز برخی از مسئولان کشور باید در برابر دلبستگان غرب ایستادگی کرده و تبعیت از ولی امر خود را تنها راه ایمن ماندن کشور و انقلاب از آسیب ها بدانند.

زندگی پر فراز و نشیب امیرکبیر و خدمات بزرگ او برای کشور ایران باید همواره الگوی مسئولان، کارگزاران و خدمتگزاران به این مرز و بوم قرار گیرد. ایستادگی و مقاومت او در برابر دولت‌های استعماری باعث شد تا کشور ما در زمان صدارت در دنیا دارای آبرو، عزت و سربلندی شود و بعد از گذشت بیش از ۱۵۰ سال از شهادت آن مرد بزرگ با ظهور انقلاب اسلامی به دست امام خمینی (ره) این عزت دو چندان شود.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی؛ فرماندهی انتظامی اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا