تيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهان، به عنوان اولین شهر حقوق شهری را در برنامه های خود مهم شمرد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: این امید را به مردم اصفهان می دهم که این شهر نه تنها به شبکه شهرهای دوستدار کودک می پیوندد بلکه به شبکه شهرهای دوستدار افراد سالمند نیز اضافه می شود.

قدرت الله نوروزی تصریح کرد: شهر اصفهان دوستدار همه کسانی است که در این شهر از حقوق بشر و حقوق شهروندی برخوردارند.

وی ادامه داد: کنوانسیون بین المللی حقوق کودک بیش از ۲۰ سال است که در ایران پذیرفته شده است و اگر حرف؛ همایش یا عملی در این راستا انجام می شود بر اساس مصوباتی است که در مراجع رسمی کشور به تصویب رسیده و مسیر قانونی خود را طی کرده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان اعلام آمادگی می کند تا برای احیای حقوق همه شهروندان از هیچ کوششی فروگذار نباشند.

وی بیان کرد: ما در این شهر با دیگر ادیان همچون گذشتگان خودمان در طول تاریخ پیوند دوستی بسته و حضور این ادیان را غنیمت بزرگی می شماریم. امیدواریم ما نیز به پیروی از قرآن، اصفهان را به “بلد امین” شهری ایمن برای کودکان و شهری همراه با آسایش و آرامش برای همه مردم تبدیل کنیم.

نماینده یونیسف در ایران نیز در این آیین اظهار کرد: رهبران شهرها می توانند نقش بسیار موثری در برقراری ارتباط میان شهروندان و توسعه شهرها ایجاد کنند. بیش از سه هزار شهر و اجتماع در حال حاضر شهرهای دوستدار کودک هستند که جمعیتی در حدود ۳۰ میلیون کودک را در حدود ۴۰ کشور در بر می گیرد.

ویل پارکس تصریح کرد: بر اساس تجربیات ارزشمند شهرداری ها وزارت کشور ایران از یونیسف درخواست کرد تا پروژه شهر دوستدار کودک در ایران را آغاز کرده و آن را گسترش دهد.

وی با اشاره به معیارهای شهر کودک افزود: نخستین معیار این است که برنامه ریزان شهر کودکان را در قلب راه حل های ممکن برای مسائل خود در شهر قرار داده و برای آنها این امکان را فراهم آورند تا صدای آنها شنیده و در تصمیم گیری ها دخیل باشند.

نماینده یونیسف در سازمان ملل افزود: شهر اصفهان با توجه به فعالیت های ارزشمندی که در زمینه شهر دوستدار کودک بودن انجام داده فاصله بسیاری کمی دارد تا معیارهای لازم را به عنوان یکی از شهرهای دوستدار کودک توسط یونیسف شناخته شود.

وی گفت: آمادگی داریم تا اصفهان به سرعت بتواند به عنوان یکی از شهرهای دوستدار کودک انتخاب شود.

پارکس افزود: اگر شهرهای دیگر کشور ایران نیز بتوانند در مسیر شهر اصفهان حرکت کنند روند شهر دوستدار کودک شدن برای آنها تسریع می شود.

شهر دوستدار کودک یک شهر آینده دار است

معاون عمرانی وزیر کشور نیز در این همایش با بیان اینکه شهر آینده نگر بزرگترین ثروتش را نیروی انسانی خود می داند؛ اظهار کرد: چنین شهری در صورتیکه از در دوستی با کودکان خود دربیاید به طور حتم انسان های توانمندی را برای آینده خود تربیت می کند. لذا شهر دوستدار کودک یک شهر آینده دار است.

مهدی جمالی نژاد تصریح کرد: دوستی با کودک تعاملی دوطرفه میان شهر و کودک است. شهر به شکوفا شدن استعدادهای کودک کمک کرده و کودک نیز به شهر به عنوان بستر زندگی آینده خودش فکر کرده و این تفکرها آینده شهر را پایه ریزی می کند.

وی اضافه کرد: در شهر دوستدار کودک شهر عاملی واسطه میان والدین؛ مدیران شهری؛ شهروندان و نخبگان از یک سو و کودکان از سوی دیگر است. کودک در شهر دوستدار کودک یک تماشاگر و مخاطب صرف نبوده و یک بازیگر است.

معاون عمران و توسعه روستایی وزارت کشور ادامه داد: اصل شهر دوستدار کودک تربیت انسان های بزرگ برای کشور است. از همین رو خیال انگیز شدن شهر برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. اصفهان در دوره های شکوهمند تاریخی خود شهری اینگونه بوده است.

وی اضافه کرد: اصفهان به عنوان یک شهر پایلوت به شهر دوستدار کودک شناخته شده است اما سایر شهرهای کشور نیز قابلیت تبدیل شدن به این موضوع را دارند.

اصفهان به عنوان اولین شهر، حقوق کودکان را در برنامه های شهری مهم شمرد

سید رمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور نیز  در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک در اصفهان گفت: این رویداد و کارگاه های این کنفرانس، بسیار اثربخش و موفق بود. شرکت کنندگان این کارگاه ها و مهمانان داخلی و خارجی ما با نشاط و شعف خاصی از حضور در این کارگاه ها ابراز رضایت می کردند و تجربه بسیار ارزشمندی که دریافت کرده اند را منشأ حرکات جدید و برنامه ریزی های دقیق تر می دانند.

وی تصریح کرد: نشاط شهری ما بستگی به آرامش و امنیت کودکان ما دارد. اصفهان باید الگوی عملی شهر دوستدار کودک باشد تا شهرهای دیگر ما هم این شاخصه های یونیسف را عملی و اجرایی کنند. اولین جرقه هاى شهر دوستدار کودک در اصفهان زده شد و اصفهان به عنوان اولین شهر، حقوق کودکان را در برنامه هاى شهرى مهم شمرد.

وی گفت: حالا نماینده هاى مجلس مى توانند طرح شهر دوستدار کودک را در مجلس مطرح کنند تا همه شهر ها بتوانند از این موارد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شهردار اصفهان علاقه زیادی به دیپلماسی شهری و روابط بین الملل دارد و پیوستن اصفهان به شهر دوستدار کودک هم در همین راستا است.

گفتنی است ویل پارکس، رئیس یونیسف در ایران در اختتامیه این کنفرانس، گفت: به ادبیات ایران بسیار علاقه مندم و مولانا از شاعران محبوب من است. او سپس این شعر مولانا را به فارسی خواند: چون که با کودک سر و کارت فتاد

پس زبان کودکی باید گشاد

او در افتتاحیه این کنفرانس هم سخنی از امام علی(ع) درباره احترام به کودکان را ذکر کرده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا