اخبار صنعت، معدن و تجارت

قیمت کارخانه ای خودروهای چینی به چه مجوزی هرماه گران می شود؟!

برای مثال خودروی ایکس ۲۲ پرو در مهرماه ۶۴۱ میلیون تومان، در آذرماه۶۵۱ میلیون، در دی ماه ۶۸۴ میلیون، در بهمن۷۳۲ میلیون و در اسفند ۸۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است یعنی ام وی ام x۲۲ پرو در عرض ۶ ماه چیزی حدود ۳۱ درصد رشد قیمت داشته است!

از سویی این خودروساز در سایر محصولات خود به همین میزان افزایش قیمت بسنده نکرده و در هر مورد افزایش قیمت متفاوت اعمال کرده است به گونه ای که معلوم نیست علت و میزان افزایش قیمت بر اساس چیست چراکه محصولات این شرکت از چین وارد می شوند و بعید است شرایط متفاوتی در قیمت ارز آنها و … محصولات مختلف آن وجود داشته باشد.

برای مثال آریزو ۵ پرو ۳۲ درصد، ایکس ۵۵ پرو ۳۰ درصد، تیگو ۷ پرو ۲۹ درصد و تیگو ۸ پرومکس ۴۶ درصد افزایش قیمت داشته اند. ماجرا آنجا عجیب تر می شود که محصول تازه این شرکت به نام فونیکس اف ایکس طی سه ماه ۲۵ درصد رشد قیمت داشته یعنی تقریبا به اندازه رشد قیمت سایر محصولات در ۶ ماه!

سوال اینجا است که کدام عامل در این شرکت بوده که طی سه ماه برای یک محصول ۲۵ درصد افزایش قیمت به وجود آورده اما برای سایر محصولات دیگر اینطور نبوده است؟! این نحوه قیمت گذاری بر چه اساسی است آن هم در زمانی که قیمت کارخانه محصولات شرکت های ایران خودرو و سایپا ثابت مانده است؟ آیا این شرکت و شرکت مشابهی که به وفور خودروهای چینی را با هر افزایش قیمتی روانه بازار می کند، چه مجوزی از شورای رقابت یا هر نهاد دیگری برای نرخ های جدیدش دارد؟!

در عین حال مشخص نیست متولیان نظارتی و تعزیراتی در مواجهه با این افزایش قیمت های کارخانه ای آن هم برای چنین کالای مشهودی، چرا برخورد لازم را ندارند و متاسفانه خبری از گشت ارشاد اقتصادی در این موارد نیست؟!

** در ادامه جدول تغییرات قیمت محصولات مدیران خودرو از مهر تا اسفند را مشاهده می کند

نام محصول

قیمت مهر (میلیون تومان)

قیمت آذر میلیون تومان قیمت دی (میلیون تومان) قیمت بهمن (میلیون تومان) قیمت اسفند (میلیون تومان)

ایکس۲۲ دستی

۴۷۸ ۴۹۷ ۵۳۲ ۵۷۰ ۶۱۵
ایکس۲۲ پرو ۶۴۱ ۶۵۱ ۶۸۴ ۷۳۲ ۸۴۲
آریزو۵ پرو ۷۶۰ ۷۷۲ ۸۱۹ ۸۷۷ ۱.۰۱۰
ایکس۵۵ پرو (اکسلنت) ۹۳۳ ۹۶۴ ۱۰۱۳ ۱.۰۸۴ ۱.۲۲۰
تیگو۷ پرو ۱۲۵۶ ۱۲۵۶ ۱۳۲۷ ۱۴۲۰ ۱۶۳۰
آریزو ۶ پرو ۱۰۶۰ ۱۰۶۰ ۱۱۱۳ ۱۲۱۰ ۱۳۹۰
فونیکس اف_ایکس (پرمیوم) ۱۳۸۰ ۱۵۰۰ ۱۷۳۰
تیگو۸ پرو ۱۲۵۶ ۱۷۹۴ ۱.۹۲۰ ۲.۲۱۰
تیگو۸ پرومکس ۱۷۹۴ ۱۷۹۴ ۲۱۳۰ ۲.۲۸۰ ۲.۶۲۰

۴۶۲۲۰

منبع خبر خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا