شهر و جامعهعناوین اخبار

برپایی موکب پلیس اصفهان در استان خوزستان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان،

حجت الاسلام و المسلیمن “محمد حسین عادل پور” ن داشت : انشاءالله خدای متعال به همه ما توفیق بدهد جزو پاسداران حقیقی باشیم و بتوانیم از ارزش های الهی پاسداری کنیم .

وی افزود:متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان دچار مشکلات عدیده ای در اثر وقوع سیل شده اند که نیروی انتظامی نیز در کنار دیگر دستگاه ها و نهادها پای کار آمده تا انشاءالله اقداماتی برای رفع آلام این خانواده ها انجام شود.

حجت الاسلام عادل پور بیان داشت : نیروی انتظامی استان اصفهان موکبی را در استان “خوزستان” برپا کرده که اقدام به توزیع غذا و ارائه خدماتی دیگر به سیل زدگان می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: مجموعه عقیدتی سیاسی اصفهان شماره حساب هایی برای کمک به سیل زدگان دارد که همکاران می توانند کمک های نقدی خود یا دیگر خیرانی را که می شناسند از این طریق واریز کنند تا انشاءالله بتوانیم دست برادران مسلمانان را در حد توان خود بگیریم واین از آزمایش های الهی است .

وی افزود: حقیقتا می بایست شبانه روز خدای متعال را شاکر باشیم که در عصری زندگی می کنیم که خدای متعال سایه بابرکت امامت و ولایت را بر ما ارزانی داشته و عنوان شغل ما شغل مقدس و برآمده از آموز های دینی و پاسداری از ارزش های دین و انقلاب است .

حجت الاسلام محمد حسین عادل پور بیان داشت : بحمدالله فرماندهان نیروی انتظامی از بالاترین مقام این نیرو تا دیگر فرماندهان همه ، هم و غم خود را حفظ ارزش های جامعه و مباحث درونی سازمان نیروی انتظامی می دانند که این مهم جای شکر دارد.

این مقام مسئول اذعان نمود: یکی دیگر از خصیصه های اخلاقی فرماندهان نیروی انتظامی اخلاق محور بودن آنان می باشد که این خصلت به سر پنجه ها و میدان عمل نیز سرایت کرده و کارکنان این نیرو با دلسوزی برای مردم کار می کنند و آبرو و افتخار نظام هستند .

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پایان با اشاره اینکه سردار “معصوم بیگی” فرمانده انتظامی استان اصفهان فردی است که در همه امور بصیرت دارد و جامعه نگر است و نگاهی عمیق و واسع به امور دارد از او و همه کارکنان پلیس اصفهان و خانواده این عزیزان تقدیر و تشکر کرد.

***تماس به موقع صاحب خانه ، سارق را گرفتار کرد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان ” کاشان ” ، از دستگیری سارق منزل پس از تماس صاحب خانه با پلیس ۱۱۰ خبرداد.

سرهنگ “علی پورکاوه” در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت : در پی تماس یکی از شهروندان با سامانه ۱۱۰ مبنی بر اینکه سارقی در منزل او است و در حال سرقت می باشد ، بلافاصله گشت انتظامی وارد عمل شد.

وی افزود: گشت انتظامی در اقدامی ضربتی و سنجیده وارد عمل شدند و موفق شدند سارق را دستگیر کنند.

سرهنگ پورکاوه عنوان داشت:در این خصوص پرونده تشکیل و متهم که جوانی ۱۹ ساله بود تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان در پایان از شهروندان خواست:ضمن رعایت هشدارهای پلیسی منزل خود را به سیستم های ایمنی مجهز کرده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوکی قبل از هر اقدامی بلافاصله با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند.

*** دستگیری سارق داخل خودرو در برخوار

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “برخوار” از دستگیری یک سارق اموال داخل خودرو و کشف چندین فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ “غلامرضا براتی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی وقوع چندین مورد سرقت اموال داخل خودرو در شهرستان “برخوار” شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پس از انجام یک سری کارهای تخصصی موفق شدند یک سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت: فرد دستگیر شده هنگامی که با مستندات پلیس روبه رو شد به چندین فقره سرقت اموال داخل خودرو در شهرستان “برخوار” اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان برخوار در پایان به شهروندان توصیه کرد: از نگهداری اموال با ارزش و مدارک در داخل خودرو و در معرض دید اکیدا خودداری کنید، خودروی خود را در مکان های مطمئن پارک کنید و هر گونه موضوع و موارد مشکوک را از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید.#

 

***توقیف انواع کالای قاچاق در اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از توقیف انواع کالاهای خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در عملیات کارآگاهان این پلیس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” سعید سلیمیان” اظهار داشت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در راستای تحقق شعار “رونق تولید” با اجرای یک کار عملیاتی ویژه موفق شدند یک دستگاه خودروی اتوبوس و یک دستگاه خودروی وانت حامل کالای قاچاق را حین ورود به استان شناسایی و متوقف کنند.

وی افزود: در این عملیات مقدار ۲ تن و ۸۰۰ کیلوگرم تخمه آفتاب گردان، هزار و ۱۳۷ ثوب انواع لباس، ۳۲ جفت کفش، ۲۱۶ ثوب روسری، ۴۸۰ عدد شال، یک هزار و ۶۵۰ عدد کمربند که همگی فاقد هرگونه مدارک گمرکی و به صورت قاچاق بارگیری شده بودند را کشف کردند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه ارزش این محموله ها برابر اعلام کارشناسان مربوطه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تخمین زده شده است بیان داشت: در این زمینه ۲ قاچاقچی کالا نیز دستگیر و همراه پرونده تحویل مراجع قضائی داده شدند.

***نقش خانواده در تربیت فرزندان

گروه اجتماعی – خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی مهم‌ترین و عمده‌ترین نقش را در تربیت کودک ایفا می‌نماید. خانواده اولین آموزشگاه است، آموزشگاهی که کودک در آن لبخند، قهر، دوستی، خوش‌خلقی، خودداری، تعامل و تکامل وظیفه‌شناسی و مسئولیت و اخلاق را می‌آموزد.

خانواده از نهادهای مهم و اساسی جامعه است. نظریه پردازان علم روانشناسی معتقدند خانواده نقش اصلی را در شخصیت‌سازی کودک بر عهده دارد و شخصیت هر فرد همان عادت ها و یادگیری‌های آن مجموعه‌ای است که با آنها در ارتباط است.

کارشناسان دوران کودکی را به ۳ حلقه تقسیم می کنند: حلقه اول از بدو تولد تا ۲ سالگی، حلقه دوم از ۲ سالگی تا ۷ سالگی و حلقه سوم از ۷ سالگی تا ۱۱ سالگی و در این دوران سبک زندگی و عادت ها پایه‌گذاری می‌شود.

تحقیقاتی که در زمینه مشکلات تحصیلی و ارتباط آن با خانواده انجام شده نشان می‌دهد یکی از مشکلات و دلایل افت تحصیلی بعد هیجانی رفتار خانواده است. در خانواده‌هایی که والدین نمی‌توانند رفتارشان را کنترل کنند بچه‌هایی عجول و در نتیجه کم‌دقت تربیت می‌کنند.

به عنوان مثال این نوع بچه‌ها حتی از روی کتاب غلط می‌نویسند و یا در دیکته اشتباهاتی همانند ننوشتن تشدید و نقطه و مّد را تکرار می‌کنند، این موارد دلیل بر کم‌هوشی آنها نیست بلکه ارتباط مستقیم با حالات و رفتارهای والدین در درون خانواده دارد.

مثلا مادر با الفاظی همچون: «زودباش، مدرسه‌ات دیر شد!» «عجله کن بخواب تا زود از خواب بیدار شوی و از مدرسه جا نمانی!» را مدام تکرار می‌کند و چون ویژگی شخصیت هر فرد همیشه با اوست و ستون شخصیت را نمی‌توانیم خیلی تغییر دهیم این خصوصیت تا آخر با او همراه می‌شود. برای رفع این مشکل باید در رفتار خودمان تغییر ایجاد کنیم.

عامل بعدی وضعیت روحی و روانی مادر است. تحقیقات نشان داده است بعضی از افراد با آنکه از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و در رفتار اجتماعی خوب جلوه می‌کنند اما علاقه چندانی به درس خواندن ندارند، در چنین مواردی نیز باید به خانواده رجوع کرد.

سه عامل دلیل بر این مدعاست: دلیل اول افسردگی مادر است. بچه‌هایی که مادرانی افسرده دارند انگیزه و علاقه‌ای به درس ندارند و در بعضی موارد رفتارهایی چون دروغگویی، افت تحصیلی و حتی فرار از منزل از آنها سر می‌زند. مادران افسرده باعث ایجاد اختلال فکری در کودکان می‌شوند، وقتی در برابر سوال های کودکان جواب های منفی داده شود او با این نظام فکری بزرگ شده و قضاوتش در مورد مسائل، منفی می‌شود مثلا نمره ۲۰ خود را دلیل بر آسان بودن امتحان می‌داند نه سعی و تلاش خودش. عامل بعدی، اختلافات خانوادگی است، البته اختلاف در موضوعات تکراری و لاینحل. این نوع اختلافات جوان را بیشتر آزار می‌دهد و باعث می‌شود که علاقه چندانی به درس از خود نشان ندهد.

دلیل سوم نبود وضعیت مستقل در خانواده برای نوجوانان است. تحقیقات نشان داده نوجوانی که از داشتن یک سری امکانات شخصی و مستقل محروم است و در برابر تقاضای او جواب قانع‌کننده ای داده نشود، ممکن است دچار افت تحصیلی گردد.

کودکانی که در این سه موقعیت (مادر افسرده، اختلافات خانوادگی، فقدان وسایل شخصی) رشد کرده‌اند به دو گونه رفتار می‌کنند: ۱- یا رفتاری درونگرا و منزوی دارند مثلا خیلی خجالتی هستند و در دوست‌یابی بسیار ضعیف عمل می‌کنند. ۲- یا در رفتارشان بسیار بی‌قرارند، اینجور بچه‌ها اغلب مضطرب هستند و تحرک‌پذیری بیش از حد دارند.

به گفته یکی از محققان «ما باید در امر یادگیری تجربه‌های لذت‌بخش را ایجاد کنیم و اگر عکس آن صورت گیرد افت انگیزشی ایجاد می‌کند.» مثلا اگر با بچه ریاضی کار می‌کنیم و هنگامی که با وجود تکرار متوجه راه حل مساله نشد با واژه‌هایی چون «عجب بی‌شعوری!» و «احمقی!» او را مورد خطاب قرار دهیم این برای کودک ما تجربه بدی می‌شود و باعث تخریب علاقه آنی کودک می‌گردد و از بین رفتن علاقه آنی منجر به نابودی علاقه آتی وی می‌گردد.

ما با ایجاد تجربه‌های لذت‌بخش، علاقه آنی و آتی کودک خود را تضمین می‌کنیم. مساله بعدی پرورش استعداد بچه‌هاست. ما ابتدا باید استعداد آنها را شناسایی کنیم و سپس کودکانمان را در آن استعدادها غرق کنیم. در مورد پرورش استعدادها باید استعداد آنها را به فعل دربیاوریم و آنها را خلاق تربیت کنیم. باید به بچه فرصت بیان داد و این کار هم با انشاء نوشتن کودک یا خراب کردن و از نو درست کردن اسباب‌بازی‌ها میسر می شود.

خلاقیت، قدرت مانور را در درس افزایش می‌دهد و باعث می شود که اگر مثلا سوال ریاضی را بپیچانند باز هم بتواند به آن سوال جواب دهد و گیج نشود. بعد از این مرحله باید ضعف‌ها و چالش‌های کودکان را در هر زمینه‌ای بشناسیم و علاقه آنی و در پی آن علاقه آتی در آنها ایجاد کنیم.

برای رفع ضعف‌ها و مشکلات فرزندانمان باید با آنها صحبت کنیم. پای درد دل آنها بنشینیم و به آنها اجازه بدهیم که احساس درونی خود را اعم از اندوه، شعف ترس و… بیان کنند. هنگام صحبت با کودکانمان به چشم‌های آنها نگاه کنیم و توی حرفشان نپریم. چون این کار باعث می‌شود که هوش هیجانی کودک کاهش یابد.

برای بالا بردن هوش هیجانی باید از فرزندانمان بخواهیم که بیانشان را با ذکر دلیل تقویت کنند. مثلا وقتی می‌گوییم «برو پدرت به تو دیکته بگوید» می‌گوید «نه» بپرسیم علت اینکه او نمی‌خواهد پدرش به او دیکته بگوید چیست؟ اگر جواب داد: «همینطوری»، قانع نشویم و از او بخواهیم که در این مورد توضیح بدهد.

وقتی بچه هوش هیجانی بالا داشته باشد در ارتباطات و تحصیل هم موفق می‌شود و دیگر به فکر این نیست که کدام معلم او را دوست دارد بلکه در این فکر است که چگونه رفتارم را تغییر بدهم تا آن معلم با من خوب باشد. تا این قسمت از بحث، به جنبه‌های منفی مساله توجه داشته‌ایم. از این به بعد به جنبه‌های مثبت آن رسیدگی می‌کنیم. یکی از مواردی که به طور کلی هم در زندگی و هم در تحصیل موثر است نظم می‌باشد.

فرد نظم را از کودکی در خانواده آموزش می بیند و عملا تا سن ۷ سالگی باید به کودک بیاموزیم که چگونه در کارهایش نظم داشته باشد و برای این کار باید از خودمان شروع کنیم، اگر ما در کارهایمان نظم نداشته باشیم کودک هم نمی‌تواند نظم داشته باشد. مثلا ساعات استراحت، غذا خوردن، تلویزیون تماشا کردن، بیدار بودن که البته بسته به وضعیت خانواده‌ها دارد همه باید از نظم خاصی برخوردار باشند.

برای اینکه کودکانمان افرادی منظم باشند باید مسئولیت کارهای خودشان را به خودشان واگذار کنیم. این امر باعث می‌شود که کودک مسئولیت‌پذیر بار آید و به کارهای او نظم خاصی می‌دهد. مثلا به او می‌گوید که این ساعت باید درس بخواند.

در نهایت می‌توان گفت با توجه به مطالب یاد شده خانواده نقش بسزایی در تحصیل و شخصیت فرزندان دارد و شخصیت سازی و سبک زندگی باید از زمان کودکی و متناسب با وضعیت و ساختار روحی و روانی او آغاز شود و ادامه یابد.

در پایان با کلامی از امیرالمومنان حضرت علی(ع) بحث را به پایان می‌رسانیم که فرموده‌اند: «فرزندانمان را مطابق با زمان خودشان تربیت کنیم زیرا آنها برای زمان خودشان به وجود آمده‌اند».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا