شهر و جامعه

قدردانی رئیس فوریت های پزشکی اصفهان از اجرای طرح ساماندهی موتورسواران

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، دکتر “غفور راستین”، اظهار داشت: ۴۰ درصد ماموریت های اورژانسی مرکز فوریت های پزشکی استان اصفهان مربوط به حوادث ترفیکی است که نزدیک به ۲۸ درصد آن مربوط به حوادث موتورسواران است.

وی با بیان اینکه بیشتر این حوادث در داخل شهر ها رخ می دهند عنوان داشت: بیشترین مصدومان حوادث موتورسواران به دلیل ضربه وارده به سر در بخش های معز و اعصاب بیمارستان ها بستری می شوند.

راستین گفت: اگر موتورسواران قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده مسلماً تخت های بخش مغز و اعصاب بیمارستان ها به افراد نیازمند دیگر اختصاص پیدا می کند.

این مقام مسئول ضمن توصیه موتورسواران به رعایت قوانین و مقررات رانندگی بیان داشت: از همه موتورسواران می خواهیم که حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنند، از چراغ قرمز عبور نکنند، تک چرخ نزنند و در نهایت به سمتی بروند که موتور سیکلت خود را از بنزینی به موتوربرقی تغییر دهند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان اصفهان با قدردانی از اجرای طرح ساماندهی موتورسواران توسط پلیس راهور استان اظهار داشت: هر طرحی که پلیس راهور برای ساماندهی موتورسواران اجرا کرده است در آن مقطع با کاهش بار ترافیک بیمارستان ها از انتقال مصدومان ناشی از حوادث موتورسوارا روبرو بودیم.

راستین، با بیان اینکه اجرای این گونه طرح ها در کاهش مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی مؤثر است گفت: امیدوارم به روزی برسیم که با افزایش سطح آگاهی و فرهنگ مردم دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم.

توقیف محموله “تنباکو” در “شهرضا

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از کشف یک محموله تنباکوی خارجی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد ریال خبر داد.

 

سرهنگ “صادق کاظم زاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت ایسوزو که از جنوب کشور به مقصد “اصفهان” حرکت می کرد مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: این خودرو حامل ۳ تن تنباکوی خارجی بود که راننده مدارک گمرکی مربوطه را ارائه نداد.

سرهنگ کاظم زاد با اشاره به دستگیری راننده در این رابطه بیان داشت: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۲ میلیارد ریال اعلام شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هرگونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

کشف بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک از یک دستگاه پژو پارس

گروه استان ها_اصفهان_ سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از کشف ۱۰۰ کیلو و ۴۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه سواری پژو پارس خبر داد.

سرهنگ”غلامحسین صفری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران اداره عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان ، مطلع شدند سوداگران مرگ در حال انتقالیک محموله هستند که پس از هماهنگی قضائی وارد عمل شدند.

وی افزود: یک سواری پژو پارس که قاچاقچیان بوسیله آن مواد را حمل می کردند در یکی از محورهای فرعی استان اصفهان شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه متوقف شد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در بازرسی از این خودرو ۱۰ بسته تریاک به وزن ۱۰۰ کیلو و ۴۰۰ گرم کشف شد بیان داشت : همچنین یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ که راه پاکن بود نیز در این عملیات شناسایی و توقیف شد.

سرپرست پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان از دستگیری ۳ سوداگر مرگ در این عملیات و تحویل آنها به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: کارکنان نیروی انتظامی با همه توان عملیاتی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد قاطع وقانونی می کنند و مبارزه با این ابر آسیب جامعه تداوم دارد.#

تصادف سمند با وانت مزدا در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راه استان از تصادف یک دستگاه وانت مزدا با سواری سمند در اتوبان “آزادگان” و فوت راننده سمند خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی اعلام تصادف یک دستگاه سواری سمند با وانت مزدا در اتوبان “آزادگان” ، بلافاصله ماموران گشت پلیس راه “شاهین شهر-کاشان” به محل حادثه اعزام شدند.

این مقام انتظامی عنوان داشت: متاسفانه در اثر این حادثه جاده ای راننده سمند در دم فوت و راننده وانت مزدا نیز مجروح شد.

سرهنگ پورقیصری افزود: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده ای ، انحراف به چپ سمند اعلام شده است.

ردیاب های هوشمند، بهترین ابزار برای پیشگیری از سرقت خودرو

گروه استان ها _ اصفهان _ رئیس پلیس آگاهی استان، با اشاره به مزیت های بسیار خوب ردیاب های هوشمند که بر روی خودروها نصب می شوند استفاده از این ابزار را بهترین روش برای پیشگیری از سرقت خودرو عنوان کرد.

سرهنگ “سعید سلیمیان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: ردیاب های هوشمندی که هم اکنون در بازار وجود دارند بهترین ابزار برای پیشگیری از سرقت خودرو به شمار می آیند و به وسیله آن ها می توان در صورت سرقت خودرو آن را ردیابی کرد.

وی اذعان کرد: برخی از انواع این رد یاب ها مجهز تر هستند و با توجه به نرم افزاری که روی گوشی تلفن همراه مالک خودرو نصب می شود او می تواند درصورت سرقت خودرویش آن را متوقف کرده و به طور اتوماتیک خودرو را خاموش کند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه برخی از مردم به غلط تصور می کنند با تهیه و نصب این ردیاب ها توسط پلیس کنترل خواهند شد گفت: تاکید می کنم این رد یاب ها کاملاً تحت اختیار و کنترل مالک خودرو است و تنها در صورت وقوع سرقت آن ها می توانند به پلیس مراجعه کرده و پلیس هم می تواند از آن در جهت دستگیری سارق خودرو بهره برداری کند.

سرهنگ سلیمیان با استفاده از تجهیزات ایمنی پیشرفته می توان راه را برای هرگوه ارتکاب جرمی توسط مجرمان بست خاطر نشان کرد: مطمئناً اگر مردم یک مقدار از سرمایه خود را هزینه کنند می توانند جلوی سرقت کل دارایی خود را بگیرند.

واژگونی موتورسیکلت درمحور قدیم “نطنز-کاشان

گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس راه استان از واژگون شدن یک دستگاه موتورسیکلت در محور قدیم “نطنز-کاشان” و فوت راننده آن خبر داد.

 

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی اعلام واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در محور قدیم “نطنز-کاشان” ، بلافاصله ماموران گشت پلیس راه “کاشان” به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی ، راننده موتورسیکلت به علت شدت جراحات وارده در دم فوت کرد.

سرهنگ پورقیصری بیان داشت : علت وقوع ا ین حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده ای تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام شده است.

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: با سرعت مجاز و مطمئنه و توجه کامل به جلو و اطراف رانندگی کنید تا انشاءالله شاهد وقوع حوادث تلخ جاده ای نباشیم.

اینترنت عیدانه حساب شهروند اصفهانی را خالی کرد

گروه استان‌ها_اصفهان_رئیس پلیس فتای استان از شناسایی و دستگیری فردی که در فضای مجازی با انتشار اخبار کذب با موضوع اهدای بسته اینترنت عیدانه ، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کرد، خبرداد.

سرهنگ “سیدمصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت : در پی شکایت شهروند اصفهانی مبنی بر اینکه با هدف دریافت بسته اینترنت عیدانه مبلغ ۶۴ میلیون ریال از حساب وی به صورت غیر مجاز برداشت شده است، کارشناسان پلیس را بر آن داشت تا موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: شاکی در اظهارات خود بیان داشت در یکی از شبکه های اجتماعی با آگهی اهدای اینترنت رایگان عیدانه روبرو شدم که با ورود به درگاه پرداخت از طریق لینک معرفی شده و پرداخت ۱۰هزار ریال جهت شرکت در قرعه کشی متوجه می شود علاوه بر این که بسته اینترنتی دریافت نکرده است کل موجودی حساب او که ۶۴ میلیون ریال بوده است نیز برداشت می شود.

این مقام انتظامی عنوان داشت: در بررسی های اولیه مشخص می شود، درگاه بانکی که شاکی از طریق آن اقدام به واریز وجه کرده است، درگاهی جعلی بوده که اطلاعات حساب بانکی شاکی را به سرقت برده است، نهایتاً کارشناسان با اقدامات تخصصی خود موفق به شناسایی فرد کلاهبردار می شوند.

رئیس پلیس فتای اصفهان در پایان به کاربران فضای مجازی هشدار داد: مجرمان سایبری به راحتی کاربران را برای ورود به این درگاه های جعلی تشویق می کنند، بنابراین کاربران با صفحاتی روبرو می شوند که ادعا دارندبسته های رایگان اینترنتی یا شارژهای شفگت انگیز و ارزان تلفن همراه می فروشند و کاربر با خرید مبلغ مشخصی می تواند به صورت نامحدود یک هفته یا یک ماه از اینترنت یا مکالمه رایگان استفاده کند.

مرگ جوان اصفهانی در استخر آب

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “اصفهان” از فوت جوانی ۲۰ ساله به علت غرق شدن در یک استخر آب کشاورزی خبر داد.

 

سرهنگ ” محمدرضا خدادوست ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر غرق شدن جوانی در یک استخر آب کشاورزی اطراف شهر “اصفهان” بلافاصله ماموران انتظامی به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه جوانی ۲۰ ساله که برای شنا کردن داخل آب رفته بود به علت عدم آشنایی با فنون شنا غرق و تلاش ماموران اورژانس نیز برای نجات جان او بی فایده ماند.

این مقام انتظامی بیان داشت: جسد متوفی طبق دستور مقام قضائی و توسط ماموران اورژانس برای اقدامات قانونی به پزشکی قانونی منتقل شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان توصیه کرد: از شنا کردن در سدها یا استخرهای آب کشاورزی غیر مجاز اکیدا خودداری کنید تا شاهد داغ دار شدن خانواده ای نباشیم.#

واژگونی تیبا در محور “خور-جندق

گروه استان ها_اصفهان_رئیس پلیس راه استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری تیبا در محور “خور-جندق” و مجروح شدن ۴ نفر خبر داد.

 

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی اعلام واژگونی یک دستگاه سواری تیبا در محور “خور-جندق”، بلافاصله ماموران گشت پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی، ۴ نفر از سرنشینان سواری تیبا به شدت مجروح و برای اقدامات درمانی به بیمارستان منتقل شدند.

سرهنگ پورقیصری بیان داشت: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده ای تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام شده است.

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: با سرعت مجاز و مطمئنه و توجه کامل به جلو و اطراف رانندگی کنید تا ان شاءالله شاهد وقوع حوادث تلخ جاده ای نباشیم.#

تصادف پژو پارس و مینی بوس در اصفهان

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راه استان از تصادف یک دستگاه سواری پژو پارس با یک مینی بوس بنز در محور”کاشان-اصفهان” و مجروح شدن ۳ نفر خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی اعلام تصادف یک دستگاه سواری پژو پارس با مینی بوس بنز در محور “کاشان-اصفهان”، بلافاصله ماموران گشت پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند.

این مقام انتظامی عنوان داشت: متاسفانه در اثر این حادثه جاده ای ۲ سرنشین پژو پارس و یکی از مسافران مینی بوس به شدت مجروح شدند.

سرهنگ پورقیصری افزود: علت وقوع این حادثه توسط کارشناسان تصادفات جاده ای، تجاوز به چپ سواری پژو پارس اعلام شده است.

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: با سرعت مطمئنه و مجاز رانندگی کنند و هر گاه قصد تغییر مسیر داشتند با رعایت حق تقدم و استفاده از چراغ راهنما اقدام کنید.#

رابطه حجاب با امنیت در جامعه

گروه اجتماعی -اصفهان- حجاب اسلامی به زن مسلمان احساس امنیت و آرامش می‌بخشد، زیرا مانع از تجاوز به حریم او می‌شود. به همین خاطر است که نباید حجاب اسلامی را محدودیت تلقی کرد، بلکه آن را باید مصونیت دانست.

 

امنیت، مقوله باز و گسترده‌ای است. هرجا تعلق خاطر و حریمی در کار باشد، موضوع امنیت به مساله جدی تبدیل می‌شود. نگرانی از فقدان چیزی که به آن تعلق خاطر داریم، مسأله امنیت را جدی می‌سازد. فقدان غذا برای رفع گرسنگی، آب برای رفع تشنگی، نداشتن یا از دست دادن مکان برای رفع بی‌سرپناهی، زمان برای استفاده بیشتر از فرصت‌ها، همه این موارد مقوله امنیت را پیش می‌کشد.

هرگاه فاقد هر یک از این امور (غذا، آب، مکان و زمان) باشیم، احساس ناامنی می‌کنیم. اما احساس ناامنی محدود به این امور نمی‌شود و دامنه آن بسیار گسترده‌تر است. فقدان قدرت (اعم از سیاسی، اقتصادی، علمی و غیره) موجب چنین احساسی می‌شود. فقدان مالکیت یا از دست دادن چیزی اسباب نگرانی و ناامنی می‌شود. پس اگر فقدان چیزی برای ما مهم نباشد، احساس ناامنی نیز برای ما پیش نمی‌آید.

عرض و ناموس در آموزه‌های دینی همانند جان و مال افراد اهمیت دارد؛ بلکه اهمیت آن بیشتر است. امر به «غض بصر» و «حفظ فروج» در قرآن کریم (سوره نور، آیه ۳۰) دلالت بر حرمت عرض و ناموس زنان و مردان مؤمن دارد. زنان و مردان دین دار همان گونه که برای جان و مال خود حریمی قائلند و همواره نگران تجاوز به این حریم هستند، برای عرض و آبروی خود نیز حریمی قائلند. عرض و ناموس جزئی از حریم شخصیتی انسان تلقی می‌شود. پس هر گونه تعرض به آن نیز تجاوز به حریم شخصیتی است.

فریضه حجاب در اسلام بر این نکته دلالت دارد که عرض و ناموس جزئی از حریم شخصیتی است و همواره باید دغدغه حفظ و حراست از آن را داشته باشیم. چنین نگرانی برای دین داران جا دارد. وقتی یک مؤمن مالی را از دست بدهد یا ورشکسته شود، احساس تحقیر و تعرض شخصیتی نمی‌کند. اما هنگامی که تهدیدی علیه عرض و آبروی او پیش آید به شدت احساس تحقیر شخصیتی می‌کند.

از این رو حجاب سپری در برابر هرگونه تعرض و تجاوز به حریم ناموسی شخصی مسلمان است. حجاب اسلامی به زن مسلمان احساس امنیت و آرامش می‌بخشد، زیرا مانع از دست دادن عرض و ناموس او می‌شود. به همین خاطر است که نباید حجاب اسلامی را محدودیت تلقی کرد، بلکه مصونیت دانست.

صیانت‌ در حریم شخصیتی که با هیچ چیز نمی‌توان آن را معامله کرد. بی‌جهت نیست که وقتی توسط رضاخان پروژه «کشف حجاب» به راه افتاد، مردم مسلمان ایران نسبت به صیانت نفس خود احساس ناامنی کردند و در مقابل این حرکت ضد دینی رضاخان مقاومت خونین به راه انداختند.

بی گمان اصلی‌ترین وظیفه مردم از حکومت برقراری و حفظ امنیت است. شاید امنیت حداقل چیزی ا‌ست که مردم از حکومت خواستارند. اگر حکومت نتواند برای مردم امنیت برقرار کند، دیگر چه توجیهی برای اطاعت از آن باقی می‌ماند. بلکه اساساً هر حکومتی برای حفظ پایه‌های خود، چاره‌ای از برقراری امنیت ندارد.

حضرت علی (ع) می‌فرماید: «مردم برای دفع دشمنان خود و حفظ امنیت چاره‌ای از حکومت ندارند؛ حتی اگر امیر آنان شر باشد تا چه رسد به اینکه آن امیر نیکوکردار باشد» (نهج البلاغه، خ۴۰). هرحکومتی بر مبنای تعریفی که از امنیت دارد، قلمرو آن را تعیین نموده و به وظیفه امنیتی خود عمل می‌نماید. در حکومت‌های سکولار، عرض و آبرو افراد در چتر امنیتی قرار نمی‌گیرد، این نوع حکومت‌ها خود را موظف به برقراری امنیت ناموسی نمی‌دانند.

بی‌حجابی از نگاه حکومت سکولار عامل ناامنی به شمار نمی‌آید. در تعریفی که از حریم شخصیتی افراد شده، جایی برای عرض و ناموس گنجانده نشده است. چنین حکومتی دغدغه فقدان ناموس افراد را ندارد تا امنیت نوامیس مردم را جدی بگیرد.

چنانکه گفته شد در آموزه‌های اسلامی، عرض و آبروی زنان و مردان محترم است، از این رو، حکومت اسلامی که کارگزار شریعت اسلامی است، برخلاف حکومت‌های سکولار، هرگز نمی‌تواند نسبت به حراست و امنیت این جنبه از حریم شخصی مسلمانان بی‌تفاوت بماند. این وظیفه حکومتی معطوف به حجاب اسلامی است، زیرا حجاب اسلامی سپر و حافظ هر گونه تعرض سوء به زن مسلمان است و حاکم اسلامی هم از تعرض به این واجب شرعی (حجاب اسلامی) حراست می‌کند؛ یعنی شرایط امنیتی حفظ پوشش و حجاب اسلامی را فراهم می‌سازد. پس وظیفه اولی در حراست از حریم شخصی با خود زن مسلمان است. او با رعایت حجاب اسلامی از حریم شخصیت دینی خود حراست می‌کند.

در رتبه بعد، حکومت موظف به حراست و برقراری امنیت برای حجاب اسلامی است. به عبارت دیگر، حکومت اسلامی از حجاب زن مسلمان حراست می‌کند تا تعرضی به حریم شخصیتی او نشود. بلکه وظیفه حکومت اسلامی از باب مقدمه واجب است. تأمین شرایط برای تمکن زنان مسلمان از رعایت حجاب اسلامی، جنبه مقدمیت دارد و از این باب بر حکومت اسلامی تکلیف می‌شود.

پس، اگر زن مسلمانی مایل به رعایت حجاب اسلامی نباشد، حاکم اسلامی از هر دو جنبه مقدمیت و ذی‌المقدمه بودن می‌تواند او را به رعایت حجاب اسلامی ملزم نماید؛ زیرا از سویی عدم رعایت حجاب اسلامی اسباب ناامنی برای خود وی خواهد شد، مانند الزام حکومت به بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی که مانع از وقوع حوادث ناگوار برای راننده می‌شود و از سوی دیگر عدم رعایت حجاب اسلامی زمینه سوء برای سایر زنان مسلمان محجبه خواهد شد، زیرا با رواج این امر از سوی زنانی که به این ساحت شخصیتی خود اهمیت نمی‌دهند، زمینه عادی شدن تعرض و هتک حرمت به زنان عفیفه محجبه فراهم می‌شود.

افراد شرور مزاحم در چنین وضعیتی هیچ فرقی میان زنان با حجاب و بی‌حجاب نمی‌گذارند. پس، از باب رفع این وضعیت و تأمین شرایط امن برای زن مسلمان، الزام زنان غیرمقید به رعایت حجاب اسلامی ضرورت دارد. ممکن است راننده‌ای برای حفظ جان خود از خطر اهمیت ندهد؛ ولی این بی‌توجهی می‌تواند برای دیگران خطرساز باشد. پس از باب تأمین امنیت جانی دیگران، باید فرد خاطی را ملزم به بستن کمربند ایمنی کرد. این مسأله از راه قاعده فقهی «لاضرر و لاضرار» نیز قابل توجیه است.

 

تهیه و تنظیم: سرهنگ مختار درخشان؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا