اخبار صنعت، معدن و تجارتتیتر دوعناوین اخبار

ضرورت تدوین برنامه اقتصادی جامع برای جایگزینی معدن به جای نفت

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی در پنجمین همایش بین المللی استیل پرایس افزود: تدوین برنامه فنی – اقتصادی برای جایگزینی معدن به جای نفت ضروری است و در این زمینه نیازمند برنامه ای جامع همسو با سیاست های جهانی هستیم.

وی افزود: علاوه بر ذخایر سرشار نفت و گاز در کشور، منابع قابل توجهی از مس، روی، سنگ آهن، بوکسیت و … داریم که برای ایجاد ارزش افزوده در این حوزه ها، نیاز به یک عزم ملی با تمرکز بر یک برنامه کاربردی و علمی داریم.

۲۷ تریلیون دلار؛ ارزش منابع طبیعی ایران

این مقام مسئول در ایمیدرو با اشاره به ارزش ذخایر منابع طبیعی دنیا و جایگاه ایران گفت: ارزش ذخایر منابع طبیعی دنیا حداقل ۳۱۰ تریلیون دلار است که سالانه ۸ تریلیون دلار آن برداشت و به فروش می رسد.

سعدمحمدی ادامه داد: ارزش منابع طبیعی ایران حدود ۲۷ تریلیون دلار است که از نظر رتبه بعد از کانادا در جایگاه پنجم قرار داریم.

رتبه ۸ جهانی ایران در ذخایر سنگ آهن

عضو هیات عامل ایمیدرو با اشاره به وضعیت ذخایر جهانی و داخلی سنگ آهن اظهار کرد: میزان ذخایر قطعی سنگ آهن جهان ۱۷۰ میلیارد تن است و ایران با حدود ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی و سهمی معادل ۱٫۸ درصد سنگ آهن از کل ذخایر جهان در رتبه هشتم قرار دارد.

حمل دریایی سنگ‌آهن

وی افزود: حمل دریایی سنگ‌آهن در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن برآورد شده که ۳۳ درصد از تجارت دریایی جهان را به خود اختصاص داده است.

صادرات سنگ آهن

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون تن بود که ۷۲ درصد آن به شیوه کوره بلند، ۲۷ درصد آن به شیوه قوس الکتریکی و یک درصد آن سایر روش ها بوده است.

سعدمحمدی اعلام کرد: میزان کل صادرات سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره و گندله در سال ۹۷، ۱۷ میلیون تن بوده است.

وی افزود: برای افق ۱۴۰۴ و دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، نیازمند ۱۶۲ میلیون تن ظرفیت برای تولید سنگ آهن هستیم، اما در این زمینه با کاستی هایی مواجه هستیم که در جهت رفع آن باید برنامه ریزی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا