شهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای نظام آموزش دوگانه برای افراد جویای کار و سیستم صلاحیت حرفه ای برای شاغلین صنعت بهترین راهکار رونق تولید در کشور است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، در اجرای تفاهم نامه مشترک اداره کل با اتحادیه صنف خدمات فنی وسایل نقلیه سبک استان و نیاز شهرستان اصفهان به تعمیرکارهای خودروهای سبک، با حضور آرش اخوان مدیر کل استان، فریده روشن رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان،‌محمود معینی رییس دفتر نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، حیدر همتیان نماینده فرماندار اصفهان، علی مؤمنی نماینده صنف خودروهای سبک اصفهان، عباس مهدیان معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل، سیروس آئینه بندی رییس مرکز شهید بهشتی، جمعی از مسولین ادارات ستادی و مربیان مرکز، طرح اجرای آموزش دوگانه رشته اتومکانیک درجه ۱ و ۲ در مرکز شهید بهشتی اصفهان افتتاح شد.

آرش اخوان مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در آیین افتتاحیه اجرای طرح نظام آموزش دوگانه مرکز شهید بهشتی با صنف خودرو ، ضمن خیرمقدم به مدعوین افزود: چندین سال در استان بر روی این طرح کارشناسی و مطالعات خارجی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم نتایج مطلوب و مورد انتظار را بدست آوریم.

وی بیان داشت: یکی از سیستم های نوین مهارتی در دنیا به ویژه در کشور آلمان که به عنوان قطب صنعتی در کل دنیا مطرح است،  سیستم آموزش دوگانه است که این سیستم آموزشی تفاوتش با سیستم های عادی آموزش مهارتی این است که در آموزش فنی و حرفه ای استانداردها ۳۰ درصد تئوری و ۷۰ درصد عملی و هر دو در محیط کارگاهی انجام می پذیرد، این در حالی است که در سیستم دوآل آلمان ۳۰ درصد کل دوره آموزش در مجموعه کارگاهی و ۷۰ درصد آن در محیط صنعت یا صنف (محیط کار واقعی) صورت می پذیرد و فردی که از این سیستم خارج می شود ، یک نیروی ماهر و متخصص است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: مربیان و مخاطبین جویای کار بایستی با فناوری روز دنیا پیش روند که این امر مستلزم تغییر نظام آموزشی است تا شکافت اصلی کشور ایران نسبت به سایر کشورها که همان فقر مهارتی و فقدان نیروی ماهر در صنعت است از بین برود.

اخوان بیان داشت: ما توانستیم با مطالعه ی دستورالعمل های موجود در کشور و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، ایده نظام دوآل آلمان را از طریق بخشنامه ها و اختیاراتی که داشتیم بومی سازی کنیم و مجدانه با رصد کامل و استفاده از نقطه نظرات مربیان، مهارت آموزان و کارشناسان حوزه آموزش در جهت بهبود نواقص گام های مؤثری برمی داریم.

وی ضمن اشاره به سال رونق تولید که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری گردیده است افزود:‌ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اجرای مدل نظام آموزش دوگانه نقش بسیار مهمی برای آینده کشور و تحقق شعار رونق تولید دارد.

اخوان گفت: تولید ما آموزش و تربیت نیروی متخصص و ماهر و معرفی فرد به صنعت است که با این هدف تولید رونق پیدا می کند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: صنایع شدیدا” نیاز به  نیروی ماهر دارند ولی متأسفانه نیروی ماهر کمیاب بوده و افراد بیکار نیز ضعف مهارتی دارند که وظیفه مجموعه آموزش فنی و حرفه ای است که نیروی ماهر تحویل صنعت دهد تا مشکل اشتغال برطرف و تولیدات با کیفیت بهتری  در اختیار مشتریان قرار گیرد.

اخوان بهره مندی افراد جویای کار از نظام آموزش دوگانه (۳۰ درصد در محیط آموزشی و ۷۰ درصد در محیط کار واقعی)  و اجرای سیستم صلاحیت حرفه ای شاغلین صنعت (شایسته گزینی و ارتقاء شغلی طی مراحل مختلف) را از راهکارهای مهم رونق تولید دانست.

لام به ذکر است در ابتدای این مراسم، سیروس آئینه بندی رییس مرکز شهید بهشتی اصفهان با تشریح کامل طرح فوق الذکر گفت: حلقه مفقوده صنعت ما عدم ارتباط آموزش با صنعت است که در این راستا این طرح با هدف اشتغال و خودکفایی جامعه هدف در این مرکز کلید خورد.

آئینه بندی افزود، در این طرح کارآموز از طریق مصاحبه ورودی که از سوی صنف مکانیک خودرو انجام می پذیرد جذب شده و به صورت رایگان آموزش دیده و با استانداردهای مهارتی این مجموعه آشنا می شود و پس از آن در محیط کار واقعی قرار گرفته تا به اشتغال برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا