بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبار

گزارش هفتگی تحولات منتهی به ١٩ اسفند ٩۴

مهمترین تحولات اقتصادی داخلی

در هفته منتهی به ١٩ اسفندماه عرصه اقتصادی کشور شاهد رخدادهای مختلفی بود.

در حوزه بانک و بیمه؛ رئیس کل بانک مرکزی از برقراری ٢۴۴ رابطه کارگزاری با لغو تحریم‌ها و پس از برجام خبر داد و گفت: طی دو هفته گذشته ٧۴۴ ال سی گشایش شده است. وی همچنین در دیدار وزیر اقتصاد اسلواکی ضمن پیشنهاد گسترش همکاری‌های طرفین‌، با توجه به تاثیرگذاری این کشور در تصمیم‌سازی موضوعات بانکی اروپا، خواهان بازگشت رتبه اعتباری ایران به شرایط پیش از تحریم شد. از سوی دیگر مدیر اجرایی شرکت شبکه بین‌المللی امارات؛ بزرگترین شبکه نقل و انتقال پولی و مالی در خاورمیانه و آفریقا از مذاکره با بانک‌های ایرانی در زمینه تراکنش‌های مالی خبر داد. به گزارش رویترز مدیر اجرایی این شرکت اماراتی از ذکر نام بانک‌های طرف مذاکره ایرانی خودداری کرد اما تاکید نمود که این شرکت در میان بزرگترین شرکت‌های وام دهنده خصوصی و عمومی به ایران است. در این حوزه مدیرعامل بانک مسکن نیز قسط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن را یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یک درصد کاهش یافت.

در حوزه اخبار مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی؛ کشورمان و شرکت نفتی توتال فرانسه برای همکاری در بخش‌های پژوهشی و فناوری‌های جدید صنعت نفت به توافق رسیدند. شرکت توتال فرانسه که به تازگی قرارداد خرید روزانه ١۶٠ هزار بشکه نفت خام از ایران را امضا کرده، به تازگی با پژوهشگاه صنعت نفت برای مشارکت در بخش فناوری توافق کرد. وزیر نفت نیز در دیدار معاون نخست وزیر اوکراین، گفت: شرط فعالیت شرکت‌های اوکراینی در ایران این است که همه مراحل انجام پروژه از طریق نظام بانکی این کشور فاینانس شود در غیر این صورت سطح عملیات نفتی در اندازه محدودی باقی می‌ماند.

طی این هفته در حوزه اخبار نفتی؛ همچنین پایگاه بلومبرگ نوشت که ایران در تلاش برای بازیابی جایگاه خود در بازار نفت، میزان تولید روزانه خود را به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسانده است. پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به رفع تحریم فروش نفت ایران، اعلام کرد که میزان تولید نفت خام ایران در ماه فوریه به بالاترین حد در ۴ سال گذشته رسیده است. همچنین به گزارش این پایگاه خبری نخستین محموله نفتی ایران پس از ۴ سال به اروپا رسید. این تانکر اولین تانکری لقب گرفته که از اواسط سال ٢٠١٢ تاکنون نفت خام ایران را در یک بندر اروپایی تحویل داده است. تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه ژانویه لغو شد تا یک دهه تحریم علیه ایران به پایان راه خود برسد.

در خصوص اخبار منتشر شده مربوط به بخش حمل و نقل، مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس از توافق‌های اولیه برای وارد کردن ۲۰ فروند هواپیمای نو برزیلی به کشور خبر داد. هوشنگ صدیق تصریح کرد: در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته ما مذاکراتی را با شرکت‌های خارجی مختلفی داشته‌ایم تا امکان وارد کردن هواپیماهای جدید به کشور فراهم شود. یکی از این شرکت‌ها هواپیماساز برزیلی امبرائر بوده است که خوشبختانه مذاکرات ما با آنها نتایج مثبتی به همراه داشته است.

در حوزه اخبار کلان اقتصادی؛ وزیر اقتصاد با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بار دیگر سطح فروش روزانه نفت ایران به زودی به سطح دو میلیون بشکه بازگردد،گفت: اولویت اقتصادی سال ۹۵ بهبود محیط کسب وکار و جذب سرمایه خارجی خواهد بود.

از طرفی در این هفته سند جامع همکاری‌های اقتصادی ایران و اوکراین در زمینه‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، انرژی و بانکی نیز به امضای وزیر کشاورزی ایران و معاون نخست وزیر اوکراین رسید. ضمن اینکه وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به رفع تحریم‌ها و شروع فرایند الحاق اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی، گفت: بر این باور است که در دوران پساتحریم همکاری‌های تجاری دو کشور همسایه ایران و ترکیه به سرعت روبه افزایش خواهد گذاشت.

یکی از موضوعاتی که هفته گذشته در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت مربوط به تمدید یکساله قانون برنامه پنجم توسعه بود. اما عنوان شد به محض تصویب برنامه ششم توسعه سیاسی و اقتصادی کشور، قانون برنامه پنجم ملغی خواهد شد. در این خصوص عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از نهایی شدن برنامه ششم توسعه تا پایان اردبیهشت در مجلس خبر داد.

بامداد روز چهارشنبه نیز شورای عالی کار با افزایش ۱۴ درصدی حداقل حقوق ۱۳ میلیون کارگر ایرانی برای سال ۹۵ موافقت کرد. با این حساب حداقل حقوق کارگران که در سال ٩۴، مبلغ ٧١٢۴٢۵ تومان بود با افزایش ١۴درصدی، به ٨١٢١۶۵ تومان در سال ٩۵ افزایش می‌یابد. همچنین در این نشست، حق مسکن بدون تغییر همان ٢٠ هزار تومان، بن کارگری ١١٠ هزار تومان بدون تغییر و پایه سنوات نیز همان ماهانه رقم ٣٠ هزار تومان باقی ماند که روزانه هزار تومان محاسبه خواهد شد.

مهمترین تحولات سیاسی

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در راستای افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان، نخست وزیر ترکیه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به تهران آمد. در این سفر وزرای اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات و توسعه، کارشناسان و مسوولان دولتی و شماری از نمایندگان اصحاب رسانه‌های مهم ترکیه، داود اوغلو را همراهی کردند. برنامه این سفر با هدف توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و درپی رایزنی و توافق انجام شده از سوی مقامات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه دو کشور تنظیم شده بود.

طی این هفته همچنین روزنامه ژاپنی نیکی گزارش داد نخست‌وزیر ژاپن برای نخستین بار در ۳۸ سال گذشته به ایران سفر خواهد کرد و موسسان، فعالان و روسای شرکت‌های اقتصادی ژاپنی وی را در این سفر که بر تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه تمرکز خواهد داشت، همراهی خواهند کرد.

از دیگر اخبار سیاسی باید به سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به ۶ کشور جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد. سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه به این شش کشور ازگام‌های فعال دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام برای استفاده حداکثری از منابع و ظرفیت‌های آزاد شده کشور است.

مهمترین تحولات بین‌المللی

قیمت نفت خام آمریکا که مدتی است روند صعودی را در پیش گرفته است، روز چهارشنبه در نزدیکی ۴٠ دلار در هر بشکه معامله شد. رشد بازارهای سهام و خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی طی چند روز اخیر برنت را به بالاترین قیمت (٧٢/ ۴٠ دلار) در ٣ ماه اخیر رسانده بود. اما در این میان چشم‌انداز نگران‌کننده دومین مصرف‌کننده نفت (چین) با رسیدن صادرات آن به کمترین میزان از مارس ٢٠٠٩ عامل فشار بر نفت عنوان می‌شود. کویت نیز اعلام کرده در صورتی سطح تولیدات ژانویه را حفظ می‌کند که سایر صادرکنندگان از جمله ایران نیز اقدام مشابه انجام دهند. کاهش رشد تقاضا، افزایش صادرات ایران و مازاد عرضه پایداری رشد نفت را در ابهام فرو برده است. گلدمن ساکس نیز رشد کنونی قیمت نفت را ناپایدار می‌داند.

قیمت هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی در حالی که روز سه‌شنبه در محدوده ١٢٧۴ دلار معامله می‌شد روز چهارشنبه به حدود ١٢۵۵ دلار کاهش یافت. موسسه سرمایه‌گذاری سیتی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت با افزایش روبرو خواهد شد ولی تا اواخر سال ٢٠١۶ میلادی بار دیگر کاهش خواهد یافت. به گزارش کیتکونیوز، قیمت طلا در دو ماه نخست ٢٠١۶ میلادی با عملکرد مثبتی روبرو شده و بیش از ٢٠ درصد افزایش داشته است. کاهش ارزش سهام در بازارهای بین‌المللی و نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی اما گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند عامل مهمی بر افت قیمت طلا در ماه‌های آتی باشد.

طی این هفته همچنین شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی نیز بودیم. روز دوشنبه هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم سنگ‌آهن بالاترین میزان رشد روزانه قیمت را تجربه کرد و این ماده معدنی تنها در یک روز افزایش ١٩درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب در بازارهای اصلی سنگ‌آهن شامل چین و استرالیا،‌ نرخ این ماده معدنی با عیار ۶٢ درصد، از ۶٣ دلار در هر تن نیز عبور کرد. این پدیده ناگهانی،‌ بزرگترین رقم رشد یک روزه قیمت سنگ‌آهن از سال ٢٠٠٩ است که پایش قیمت روزانه آن توسط متال بولتن، آغاز شده است،‌ محسوب می‌شود. در این میان روزنامه گاردین دلیل این امر را اقدام سیاستگذاران دولت چین برای مهار تولید فولاد عنوان کرده است.

این رشد قیمتی در حالی است که بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده که رشد قیمت کالاهای اساسی نظیر سنگ‌آهن و طلا با لغزش روبرو خواهد شد و قیمت آلومینیوم و مس تا سال آینده ٢٠ درصد کاهش خواهد یافت. بر اساس گزارش گلدمن ساکس، افزایش قیمت مواد خام موجب عرضه بیشتر به بازار شده و هر گونه رشد پایدار را سخت کرده است. این بانک همچنان چشم‌انداز نزولی خود را در مورد طلا حفظ کرده و اعلام کرد که رشد سنگ‌آهن موقتی بوده و نفت نیز بین قیمت‌های ٢٠ و ۴٠ دلاری در نوسان خواهد بود. گلدمن ساکس همچنین اعلام کرد که هم‌اکنون زمان خوبی برای پیش‌بینی روی کاهش قیمت آلومینیوم و مس خواهد بود

منبع :آبان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا