تيتر يكنفت،گازو پتروپالایش

در سال ۹۵ شاهد جذب منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری در ایران خواهیم بود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره برداری از سد و نیروگاه سیمره از وزارت نیرو به خاطر تلاش های فراوان در جهت تامین نیازها و ارائه خدمات مورد نیاز مردم نظیر آب و برق قدردانی کرد.

وی در ادامه با اشاره به دشواریها و مشکلات سال ۹۴ خاطرنشان کرد: از ابتدا پیش بینی ما این بود که سال ۹۴ سال سختی خواهد بود چرا که یک دوره طولانی رکود تورمی در کشور حاکم بود، رشد اقتصادی منفی بود و تحریم ها نیز تا حد زیادی اثرگذار شده بودو ما به این نتیجه رسیدیم که باید کشور را از این شرایط خارج کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در کنترل تورم اظهار داشت: کار بزرگی در مهار تورم انجام شد و دولت توانست گام های موثری در این زمینه بردارد.

دکتر جهانگیری تورم را مادر همه مشکلات اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه ایران با تورم دو رقمی مواجه است و این در حالی است که تنها چند کشور اندک در جهان دارای تورم دو رقمی هستند.

وی با تاکید براینکه اقتصاد کشور باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد افزود: رشد اقتصادی کشور در سال ۹۳ از منفی به مثبت تبدیل شد و این موضوع باید در سال ۹۴ نیز ادامه می یافت اما به دلیل کاهش ناگهانی درآمدهای نفتی این اتفاق رخ نداد.

معاون اول رییس جمهور گفت: در سال ۹۰ درآمدهای ارزی کشور ۱۲۰ میلیارد دلار بود و این در حالی است که درآمدهای ارزی سال ۹۴ به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای نفت خیز که با تحریم ها نیز مواجه نبودند، پس از کاهش قیمت نفت با مشکلات متعددی روبرو شدند خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران پس از کاهش بهای نفت علی رغم اینکه با تحریم های ظالمانه نیز مواجه بود، اما تلاطم اقتصادی بر کشور حاکم نشد و این به معنای دانش، تدبیر و علم مدیریت اقتصادی کشور است ضمن آنکه مهمتر از همه اینها اعتمادی است که مردم به مدیریت کشور داشتند.

وی ادامه داد: اگر مردم به مدیریت کشور اعتماد نداشتند به سوی ارز و کالاها هجوم می آوردند و این چیزی است که در مقاطعی در سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم.

معاون اول رییس جمهور اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه کشور برشمرد و گفت: سرمایه اجتماعی در ۷ اسفند مجدداً تجدید حیات پیدا کرد و تقویت شد و فرصت جدیدی برای مدیران کشور ایجاد گردید.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه تعداد شاغلین در پاییز ۹۴ نسبت به سال ۹۲ ، ۱ میلیون و ۱۷۹ هزار نفر بیشتر بوده است خاطرنشان کرد: این آمار از سوی مرکز آمار ایران و به صورت رسمی اعلام شده اما برخی در صحت آن تشکیک کردند و این در حالی است که رییس مرکز آمار همان رییس مرکز آمار در دولت گذشته است چرا که در دولت یازدهم بنا نداشته ایم که مدیران را بخاطر گرایش های سیاسی تغییر دهیم بلکه مدیران دولت گذشته که از تجربه و تخصص کافی برخوردار هستند همچنان در این دولت فعالیت دارند.

وی با اشاره به مشکل بیکاری در کشور خاطرنشان کرد: البته ما به خوبی درک می کنیم که در بسیاری از خانواده ها افراد جویای کار وجود دارد. مسئله بیکاری یکی از چالش های اصلی کشور است که به طور جدی به آن خواهیم پرداخت.

معاون اول رییس جمهور گفت: بیکاری جز از طریق سرمایه گذاری و تولید برطرف نمی شود و برای اینکه سرمایه گذاری افزایش پیدا کند باید بخش خصوصی به میدان بیاید و فضای امنی برای سرمایه گذاری شکل بگیرد تا شاهد حضور منابع خارجی در اقتصاد کشور و حل مشکل بیکاری باشیم.

جهانگیری با اشاره به سخن برخی افراد که می گویند تحریم ها هنوز لغو نشده و علت آن را مشکلات موجود بر سر راه همکاری های بانکی می دانند تصریح کرد: تحریم ها لغو شده است، شورای امنیت، اتحادیه اروپا و رییس جمهور آمریکا نیز قطعنامه های گذشته را لغو کرده اند اما اینکه انتظار داشته باشیم ظرف مدت اندکی همه کارها به روال گذشته و دوران پیش از تحریم بازگردد اشتباه است. کشوری که سالها در فشار بوده و با تحریم ها مواجه بوده است، پس از لغو تحریم ها نیازمند مدت زمانی است تا همه امور به روال گذشته بازگردد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد حل مسائل بانکی و مشکل سوئیفت را همچنان برقرار می دانند خاطرنشان کرد: همه مسئولین بانکی و اقتصادی کشور می گویند که مشکل سوئیفت برطرف شده است اما یک عده که تجربه لازم در فعالیت های اقتصادی ندارند همچنان اصرار می کنند که مشکل سوئیفت پابرجا است.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: پس از لغو تحریم ها، از بهمن ماه فروش نفت افزایش پیدا کرده و امروز با ۴۰۰ هزار بشکه افزایش صادرات مواجه هستیم و پیش بینی ها این است که اوایل سال آینده میزان صادرات نفت کشور به ۲ میلیون بشکه و به میزان پیش از تحریم ها خواهد رسید.

جهانگیری با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ محوریت خواهد داشت گفت: اقتصاد مقاومتی در دولت ایران یک موضوع جدی است که درون زایی و برون گرایی از رویکردهای اصلی آن است بدین معنا که هم باید به توانمندی داخلی اتکا داشته باشیم و هم باید با دنیا تعامل نماییم.

وی افزود: حبس کردن اقتصاد ایران در داخل کشور یعنی نابود کردن آن و کسانی که دنبال حبس کردن اقتصاد کشور هستند می خواهند اقتصاد ایران را نابود کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی انزوا نیست بلکه باید با دنیا تعامل داشته باشد خاطرنشان کرد: استفاده از توانمندی داخلی در بسیاری از طرح ها و پروژه ها نظیر سد سیمره قابل مشاهده است و بکارگیری توانمندی و نیروی داخلی کشور توسط مهندسان بومی در احداث سد سیمره افتخار آمیز است.

جهانگیری مهندسین، پیمانکاران و شرکت های ایرانی را از سرمایه های ایران برشمرد و گفت: این که گفته می شود سرمایه ایران فقط نفت است اشتباه است. پیمانکاران و مهندسین ایرانی که چنین کارهای بزرگی انجام می دهند نیز سرمایه های بی نظیر کشور هستند که اگر از آنها حفاظت و حراست نکنیم و دچار آسیب بشوند، در حقیقت خیانتی بزرگ صورت گرفته است.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های مهندسی و پیمانکار ایران گفت: بسیاری از این شرکتها در مناقصات طرح ها و پروژه های بین المللی با وجود حضور شرکت های رقیب بین المللی موفق می شوند که اجرای پروژه را از آن خود کنند و ما باید از این شرکت ها حمایت و مراقبت کنیم تا بتوانند در برنامه های خود موفق عمل کنند.

معاون اول رییس جمهور نیروگاه سد سیمره را نیز کاری بزرگ و ستودنی توصیف کرد و گفت: باید از همه دست اندرکاران اجرای این پروژه افتخار آمیز قدردانی کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود استان ایلام را استانی پراهمیت برای کشور توصیف و خاطرنشان کرد: زمانی که نیاز بود عده ای سینه خود را در برابر دشمن سپر کنند ایلامی ها در خط مقدم قرار داشتند و بر ما است که به آنها احترام بگذاریم و قدردان آنها باشیم.

وی گفت: ایلام آینده بسیار خوبی دارد و دربخش کشاورزی با وجود طرح های خوب آبرسانی که در این استان اجرا شده، بسیاری از اراضی بزودی زیر کشت خواهند رفت.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه طرح های مهمی در بخش نفت و گاز برای ایلام فعال خواهد شد خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که ایلام در آینده یکی از استان های توسعه یافته کشور خواهد بود.

در این مراسم وزیر نیرو نیز ضمن قدردانی از دست اندرکاران اجرای سد و نیروگاه سیمره به تشریح رویکرد دولت در خصوص سد سازی پرداخت و گفت: در دولت یازدهم تغییر رویکردی عالمانه و دقیق در امر سدسازی صورت گرفت و در برنامه سدسازی کشور بازنگری شد.

چیت چیان افزود: در دولت تدبیر و امید برای سدسازی موضوعات مختلفی نظیر مسائل اجتماعی، مسائل زیست محیطی و موضوعات فنی مورد بررسی دقیق قرار گرفت و در برخی سدها و نیروگاه ها تجدید نظرهایی اعمال شد.

استاندار ایلام نیز در این مراسم از اجرا و تکمیل پروژه های آبرسانی در این استان ابراز خرسندی کرد و به تشریح نقش این پروژه ها در توسعه استان پرداخت.

گفتنی است معاون اول پس از شرکت در این مراسم، به مناسبت هفته منابع طبیعی یک اصله نهال غرس کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا