حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

تصادف تریلردانگ فنگ و سواری پژو/کشف ۳۰ کیلوگرم تریاک/دستگیری سارقان میلیاردی در اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان، سرهنگ “حسین پورقیصری”  اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف یک دستگاه کامیون کشنده دانگ فنگ با سواری پژو در محور”حبیب آباد” ، بلافاصله ماموران پلیس راه “شاهین شهر-کاشان” به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه راننده و سرنشین سواری پژو به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

این مقام انتظامی بیان داشت: علت وقوع حادثه توسط کارشناسان تصادفات جاده ای تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه توسط راننده پژو اعلام شده است .

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان تصریح کرد: با رعایت قوانین و رانندگی با سرعت مجاز و مطمئنه می توان از وقوع بسیاری از تصادفات رانندگی پیشگیری کنیم .

**کشف ۳۰ کیلوگرم تریاک

فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” از کشف مقدار ۳۰ کیلوو ۶۴۰گرم تریاک در بازرسی از یک وانت آریسان خبر داد.

سرهنگ”ایرج کاکاوند”  اظهار داشت : ماموران پاسگاه چوپانان شهرستان شهرستان “نائین” به یک دستگاه وانت آریسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این کامیون مقدار ۳۰ کیلو و ۶۴۰گرم تریاک که در اطاق بار خودرو جاساز شده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این خصوص ۳ راننده دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

***دستگیری سارقان میلیاردی در اصفهان

رئیس پلیس آگاهی استان از شناسایی و دستگیری ۲ سارق منزل خبر داد و گفت : سارقان بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اموال از منازل شهروندان سرقت کرده بودند.

سرهنگ “سعید سلیمیان ”  اظهار داشت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر سرقت منزل در جنوب شهر اصفهان،بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان تحقیقات خود را دراین زمینه آغاز و با انجام یک سری اقدامات پلیسی موفق به شناسایی ۲سارق حرفه ای منزل شدند و با طرح ریزی در یک عملیات منسجم آنها را دستگیر کردند.

این مقام انتظامی با اشاره به کشف یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اموال مسروقه از مخفیگاه سارقان گفت: متهمان در بازجوئی های پلیس به چندین فقره سرقت منزل اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

رئیس پلیس آگاهی استان در پایان با اشاره به اینکه اموال کشف شده به مالکان بازگردانده می شود به همشهریان توصیه کرد: از وسایل ایمنی منزل از قبیل نرده و دزدگیر و… استفاده کنید ، قفل درب ورودی منزل را به حفاظ توپی مجهز کرده به نحوی که خارج از درب قرار نگیرد ،از درب های آکاردئونی و ضد سرقت برای آپارتمان استفاده کنید و در صورت مشاهده افراد یا خودروهای مشکوک که بصورت بی هدف و گاهأ با چند سرنشین مبادرت به دیدزنی از منزل می کنند با پلیس ۱۱۰ تماس و موضوع را اطلاع دهید.

***کشف ۳۵ فقره سرقت سیم برق و کابل در “خمینی شهر

فرمانده انتظامی شهرستان “خمینی شهر”از دستگیری یک سارق حرفه ای کابل وتجهیزات مخابراتی و کشف ۳۵ فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ”علی جعفری نژاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت کابل وتجهیزات مخابراتی در شهرستان خمینی شهر، رسیدگی به موضوع در دستور کار مأموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران گشت کلانتری ۱۳ این فرماندهی حین گشت زنی موثر و هدفمند خود در سطح حوزه استحفاظی به شخصی که با یک عدد لوله ساخته شده به صورت دستی و یک شی برنده روی آن بود و در حال بریدن کابل های مخابراتی بود مشکوک که نسبت به دستگیری وی اقدام شد .

این مقام انتظامی اضافه کرد: با انتقال متهم به کلانتری ودر بازجوئی های بعمل آمده به ۳۵ فقره سرقت کابل وتجهیزات مخابراتی اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر در پایان با اشاره به اینکه متهم تحویل مراجع قضائی شد خاطر نشان کرد: اگر موارد مشکوکی مانند خودرویی یا شخصی بالای تیر برق در محدوده درون شهری و بیرون شهری دیده شد با ۱۱۰ تماس گرفته شود و در صورت امکان پلاک خودرو را اعلام کنند واگر در مواردی مشاهده شد خودرویی سیم مسی حمل می کند یا انباری به دپوی این نوع سیم ها مبادرت می کند،پلیس می تواند با بررسی بیشتر در خصوص دستگیری سارقان اقدام کند.

***کشف ۱۰ راس گاو قاچاق در”خوروبیابانک

فرمانده انتظامی شهرستان “خوروبیابانک” از کشف تعداد ۱۰ راس گاو قاچاق به ارزش ۱۵میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “نعمت خلیلی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: مأموران ایست و بازرسی شهید “رشیدی” شهرستان “خور وبیابانک” حین کنترل خودروهای عبوری، به یک دستگاه کامیون کشنده مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: این خودرو حامل تعداد ۱۰ راس گاو بود که مدارک مربوطه حمل دام توسط راننده ارائه نشد و خودرو و گاوها توقیف شدند.

سرهنگ خلیلی با اشاره به دستگیری راننده در این رابطه افزود:طبق نظر کارشناسان ارزش گاوها ۱۵ میلیارد ریال اعلام شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان خور وبیابانک در پایان خاطر نشان کرد:نیروی انتظامی با قاچاقچیان و افرادی که برای سودجویی بیشتر اقدام به قاچاق می کنند برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

***نجات معجزه آسای سرنشینان یک خودرو

گروه استان ها_ اصفهان _ راننده و سرنشین خودرو به وسیله لوله های فلزی که از تریلر جلویی وارد کابین شده بود حبس شده بودند، از طرفی آتش از زیر کابین شعله ور شده و هر لحظه امکان آتش سوزی وجود داشت.

پنجم اردیبهشت ماه خبری به نقل از معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان منتشر شد مبنی بر اینکه مرد میانسالی همراه پسر جوانش که اهل یکی از استان های همجوار اصفهان هستند در دفتر نظارت همگانی (۱۹۷) فرماندهی انتظامی استان حضور یافته و از اقدام شجاعانه استوار “علی اصغر بهارلویی” مامور واحد گشت یگان امداد فرماندهی انتظامی شهرستان “نجف آباد” که باعث نجات فرزندش از مرگ حتمی شده بود، تقدیر کرد.

مرد میانسال گفت: من و خانواده ام همیشه این مامور را دعا می کنیم و جان فرزندم را مدیون او هستیم.

وی افزود: او با شجاعت و ازخود گذشتگی تمام، جان پسر جوانم را نجات داد که به مسئولان نیروی انتظامی به دلیل داشتن چنین نیروهایی صمیمانه تبریک می گویم.

برای اینکه از جزئیات حادثه مطلع شویم به سراغ “علی اصغر بهارلویی” رفته و پای گفت و گو با او نشستیم.

لطفاً برای ما از روز حادثه بگویید.

ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد روز حادثه در حال گشت زنی در اتوبان شهید کاظمی، محور غرب استان بودم که با صحنه تصادف بین ۲ تریلر که یکی از آنها از عقب به خودروی جلویی برخورد کرده و حدوداً ۵۰ لوله فلزی از تریلر جلویی وارد کابین تریلر عقب شده و همین امر هم باعث گیر افتادن راننده و سرنشین آن در داخل کابین شده بود، روبه رو شدم.

راننده مرد جوانی حدوداً ۳۰ ساله بود که به صورت کامل توسط لوله ها، داخل کابین حبس شده بود، پدر راننده هم که در زمان وقوع حادثه در عقب کابین در حال استراحت بود هم محبوس و هر دو دچار خونریزی شده بودند.

نمی دانستم چه کار کنم خیلی دستپاچه شده بودم هیچ کسی آن موقع صبح در اطراف خودروی حادثه دیده نبود، راننده من هم با توجه به اینکه تصادف در لاین دیگر رخ داده بود بایستی تقاطع را دور می زد که به دلیل دور بودن مسیر  مدت زمانی طول کشید تا خودش را به من برساند.

به همین دلیل خودم تنهایی دست به کار شدم و برای نجات آنها وارد کابین تریلر شدم، ابتدا سرنشین را که کمتر درگیر بود نجات داده و از کابین خارج کردم.

سرنشین که مردی حدوداً ۵۰ ساله بود از ناحیه کتف دچار درد شدید و از ناحیه سر و صورت خونریزی مختصری داشت که به علت مصدومیت از ناحیه کتف قادر به کمک کردن نبود از طرفی راننده تریلر جلویی هم فردی مسن بود و او هم نمی توانست به من کمک کند و تنها با راهنمایی من توانست موضوع را به سایر یگان های امدادی اطلاع دهد.

در زمان کمک کردن به حادثه دیدگان، آتش در زیر کابین شعله ور شده و دود غلیظی هم داخل کابین را فرا گرفته و هر لحظه امکان آتش گرفتن آن وجود داشت.

سریعا با آچار مخصوص اقدام به باز کردن دو تا از سیم های بُکسل که لوله ها را نگه داشته بود، کرده و سپس روی لوله ها رفته و با فشار پا اندکی فشردگی لوله را داخل کابین کاهش داده و حدود ۵۰ لوله را از کابین خارج کردم.

در این زمان وارد کابین شده و راننده که به علت خونریزی شدید و دود بیهوش شده بود را از بالا تنه آزاد کردم ولی همچنان هر دو پای مصدوم داخل کابین درگیر بود و پدر مصدوم هم با داد و فریاد تقاضای تلاش بیشتر و سریع تر از من داشت و می گفت: “تو رو خدا کاری بکن! تا دقایقی دیگر کابین ماشین آتش می گیرد و پسرم از دست می رود.”

خلاصه هر طور شده با کمک راننده تریلر دیگر و با استفاده از یک دیلم پاهای جوان مصدوم را آزاد و او را به بیرون از ماشین منتقل کردم.

در این زمان بود که ماموران آتش نشانی هم در محل حضور یافته و آتش خودرو را مهار کردند و راننده جوان که پایش شکسته بود را به بیمارستان شهید “منتظری” شهرستان نجف آباد انتقال دادند.

تا رسیدن نیروهای امدادی چقدر طول کشید؟

دقیقاً نمی دانم ولی فکر می کنم تقریباً یک ربع یا ۲۰ دقیقه طول کشید.

فکر نکردی ممکن است خودت دچار حادثه شوی؟

مرد جوان لبخندی می زند و می گوید: نه در آن لحظه هیچ فکری غیر از نجات هموطن خود در سر نداشتم من وظیفه انسانی خودم را انجام دادم و مطمئن هستم که همه همکاران من هم چنین عقیده ای دارند و هر کدام آنها هم اگر در صحنه بودند همان کاری را می کردند که من کردم.

برای خودت هم مشکلی پیش آمد؟

بله زمانی که برای نجات مصدومان حادثه روی لوله ها رفتم، چندین بار امکان سقوط من از بالای تریلر که در حال رها شدن لوله بود، وجود داشت.

وقتی هم که در کابین خودرو رفتم به دلیل دود غلیظ، دچار تنگی نفس شدم اما به هر حال خوشحالم که توانستم وظیفه ام را به درستی انجام دادم و واقعاً فکر می کنم، معجزه خدا بود که توانستم آنها را از مرگ حتمی نجات بدهم.

اگر شما در آن لحظه حضور نداشتید چه اتفاقی ممکن بود برای حادثه دیدگان بیفتد؟

با توجه به گرفتارشدن پدر و فرزند در داخل کابین و خون زیادی که از آن ها رفته بود و همچنین آتش سوزی مختصری که در زیر کابین خودرو ایجاد شده و دود غلیظ داخل آن فکر می کنم مرگ هر دو سرنشین حتمی بود.

از طرفی هم راننده تریلر جلویی به علت کهولت سن و عدم آشنایی با موقعیت مکانی جهت اطلاع رسانی به یگان های امدادی نمی توانست هیچ گونه کمکی به آن ها انجام دهد.

پیگیر حال مصدومان نشدی؟

چرا از بیمارستان سراغشان را گرفتم و وقتی فهمیدم که حالشان خوب است خدارا شکر کردم.

بعد از آن ماجرا باز هم مصدومان را ملاقات کردی؟

نه بعد از آن ماجرا مصدومان را ندیدم تا حدود ۳ هفته قبل که آن ها برای تکمیل پرونده تصادف خود به کلانتری مراجعه کرده بودند نشانی محل خدمت من را پرسیده و به نزدم آمده و با آنها ملاقات داشتم. پدر راننده تریلر مرا محکم در آغوش گرفت و مرا غرق بوسه کرد. اولش آن ها را نشناختم و از این کارشان متعجب بودم تا اینکه ماجرای آن روز را به خاطرم آورد و گفت جان فرزنش را مدیون کمک من است.

چرا تا به حال حرفی در مورد کاری که کردی نزدی؟

دلیلی نداشت که بخواهم حرفی بزنم و خودم را مطرح کنم چون من این کار را فقط برای رضای خدا کردم و هیچ چشم داشتی هم از کسی ندارم.

از اینکه توانستی جان هموطنان خود را نجات دهی چه حسی داری؟

از اینکه خداوند به من توانایی داد تا بتوانم به بندگانش کمک کنم حس خیلی خوبی دارم البته معتقدم که من کاره ای نبودم و این خداوند بود که من را سر راه آنان قرار داد.

و سخن پایانی این مامور پلیس

از رانندگان عزیز می خواهم قوانین و مقررات را رعایت کنند به خصوص خودروهای تریلر و کامیون که حامل بار به ویژه میله ها، تیرآهن ها و .. هستند بایستی توجه کنند که خدای ناکرده کوچکترین خطای آنها باعث بروز حادثه برای خودروهای عقب خود می شود.

رانندگان عزیز همیشه این نکته را مد نظر داشته باشند که خانواده آنها منتظر دیدار مجددشان هستند و بنابر این بایستی از هرگونه عجله و شتاب بپرهیزند. البته این مطالب را نه به عنوان یک مامور پلیس بلکه به عنوان یک برادر دلسوز می گویم چرا که هیچ وقت دلم نمی خواهد حادثه ای که دیدم برای هموطنان دیگرم تکرار شود.#

آثار مثبت و منفی شبکه های اجتماعی مجازی بر زندگی مردم

گروه اجتماعی _ اصفهان _ یکی از تاثیرگذارترین سرویس ­های ارائه شده در اینترنت، شبکه­ های اجتماعی هستند که در نوع خود تحول شگرفی را در نظام ارتباطات اجتماعی مردم در کشورهای جهان ایجاد کردند.

گرایش به شبکه های اجتماعی موبایلی در سراسر دنیا رو به رشد است. شبکه ­های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می­شوند. رسانه­ های اجتماعی در سال­های اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران اینترنتی­ آنچنان تاثیرگذار بودند که ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه ­های جدید تاثیر پذیرفته است. رسانه های اجتماعی امروزه به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم تبدیل شدند.

شبکه ­های اجتماعی بخشی از رسانه اجتماعی هستند که با اهداف مختلفی ایجاد شده­ و کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کرده اند. امروزه بعضی از شبکه ­های اجتماعی با سرویس ­هایی که ارائه می­ دهند و با کاربری­ هایی که دارند، خود به یک رسانه خبری تبدیل شده ­اند و اثرات عمیقی بر وقایع مختلف در دنیای واقعی گذاشته ­اند. شبکه­ های اجتماعی روی زندگی افرادی که در آن­ها عضو هستند هم بسیار تاثیرگذارند.

یکی از تاثیرگذارترین سرویس­ های ارائه شده در اینترنت، شبکه­ های اجتماعی است که به نوبه خود تحول شگرفی را در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کردند.

آشنایی با شبکه های اجتماعی

یک شبکه اجتماعی، سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که علاقه به اشتراک گذاری علاقه­ مندی­ ها، افکار و فعالیت­ های خود با دیگران دارند، این امکان را می­ دهد. شبکه ­های اجتماعی در عین حالی که فضایی برای پیدا کردن دوستان جدید هستند، به افراد این امکان را می ­دهند که با دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کنند.

همچنین مکان­ هایی برای تبادل نظر هستند که در آن­ها افراد عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می­ گذارند. شبکه ­های اجتماعی به طور کلی مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و ارکان برقراری ارتباط بین خود و هم فکرانشان را در زمینه ­های مختلف مورد علاقه فراهم می­کنند. در واقع شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا در اینترنت است. شبکه­ های اجتماعی پایگاه های جدیدی هستند که در کانون توجه کاربران اینترنت قرار گرفته­ اند و هرکدام دست ه­ای از کاربران با ویژگی های خاص را گرد هم می ­آورند.

اهداف شبکه های اجتماعی

شبکه ­های اجتماعی را در ساده­ ترین تقسیم ­بندی می ­توان در دو گروه عمومی و خاص قرار داد. در شبکه ­های اجتماعی عمومی کاربران اینترنتی با انگیزه ­ها و اهداف مختلف حضور دارند و شبکه سازی مجازی شان را از طریق این وب­سایت­ ها دنبال می­ کنند، ولی شبکه ­های اجتماعی خاص حول موضوعی ویژه شکل گرفته اند و تعداد کاربران شان نیز کمتر است.

“فیس­بوک”، “اورکات” و “مای اسپیس” از مهم ­ترین شبکه­ های اجتماعی عمومی در دنیای اینترنت هستند. در شبکه ­های اجتماعی عمومی هر نوع کاربری حضور دارد و اغلب دوستان و آشنایان آنلاین را می­توان در آن­ها پیدا کرد، تعداد کاربران معروف ­ترین این نوع شبکه­ ها اغلب به چند صد میلیون نفر می­رسد.

علاوه بر این­ها، شبکه­ های اجتماعی خاصی نیز وجود دارند که بر محوریت موضوعی مشخص فعالیت می کنند. به عنوان مثال شبکه هایی که علاقه مندان به موسیقی را گرد هم جمع کرده یا شبکه هایی که مخصوص علاقه مندان به کتاب یا عکاسی است و …

گاهی نیز فعالیت شبکه­ های اجتماعی بر محوریت کاربران متعلق به کشور یا زبان یا نژاد یا دین خاصی متمرکز است. مثلاQzone که از بزرگ ترین وب سایت­های دنیاست، شبکه­ ی اجتماعی چینی ­هاست. درباره­ی موضوعات مختلف، شبکه­های اجتماعی خاص ایجاد شده است که از طرفداران یک تیم فوتبال تا فارغ التحصیلان یک دانشگاه را شامل می­شود. حتی درباره­ ی حیوانات و گیاهان نیز شبکه­ های اجتماعی راه اندازی شده است.

شبکه ­های اجتماعی به طور کلی با اهدافی از قبیل سازماندهی انواع گروه ­های اجتماعی مجازی با تکیه بر اشتراکات مختلف و رسیدن به هدف مشترک (غالبا سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای واقعی(، توسعه مشارکت ­های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن علاقه ­مندی­ ها توسط اعضا )که از مهم­ترین کارکردهای شبکه های اجتماعی است و بدون آن، شبکه اجتماعی معنا ندارد. کاربران دغدغه ها و علایق و دل مشغولی های خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند(، ایجاد محتوا توسط اعضا )برخلاف سایر رسانه ها، تعامل و تاثیرگذاری مخاطبان در تولید و انتخاب محتوای دلخواه زیاد است و قدرت انتخاب بیشتری دارند( و تبلیغات هدفمند اینترنتی )این سایت­ ها یکی از منابع مهم کسب درآمد هستند.

از این طریق که کاربران شبکه ­های اجتماعی علاقه­ مندی ­های خود را در سایت اعلام می­کنند و شرکت­ های تبلیغاتی با آگاهی از این علاقه ­مندی­ها برای آن­ها آگهی می فرستند. بسیاری از شرکت ها هم خود در شبکه ­های اجتماعی صفحه شخصی دارند و با مشتریان خود و سایر شرکت­ ها ارتباط برقرار می­کنند.

یکی از تاثیرات شبکه­ های اجتماعی شکل ­گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبر است. مفاهیمی که در گذشته دستیابی و تحقق آن در حد یک رویا بود. در حال حاضر در سراسر جهان بسیاری از وب­سایت­ ها امکانات و زیرساخت ­های شبکه ­های اجتماعی را در خود جای داده­­ اند که موجب بالا رفتن آمار بازدید و افزایش مدت زمان حضور یک مخاطب در سایت می­شود.

مزایایی که شبکه­ های اجتماعی دارند و باعث استقبال بسیار زیاد از آن ها شده است، شامل این موارد می­شود:

۱-­انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی : هرچند امکان انتشار اطلاعات نادرست زیاد است اما مخاطب می­تواند اطلاعات را در پایگاه­ های مختلف با هم مقایسه کند و حتی می تواند از این طریق قدرت نقد و تحلیل خود را افزایش دهد

۲-امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد و سایر جوامع و فرهنگ ها :کاربران می­توانند از این راه فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود را به دیگران معرفی کنند. همچنین سازمان­ ها هم از این طریق می­توانند دیدگاه خود را منتشر کنند

۳- شکل­گیری و تقویت خردجمعی :خردجمعی به جریان پویای قوه تفکر کاربران در این محیط­ها گفته می­شود که به عنوان یک پردازش­گر بزرگ، اطلاعات را پردازش می­کند. نیروی ذهن و تفکر کاربران شبکه­ های اجتماعی با یکدیگر ترکیب می شود و نیرویی بزرگ با قدرت پردازش بالا به وجود می آورد

۴- امکان بیان ایده ­ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده­ ها، افکار و سلایق دیگران : امکان ارسال بازخورد و همکاری و همگاهی کاربران و مشارکت در بحث ها وجود دارد. اعضا به مشارکت و کامنت گذاشتن تشویق می شوند.

۵-مانع جدی برای تولید محتوا وجود ندارد و بر خلاف رسانه های سنتی که محتوا را تولید و ارسال می­کردند، در شبکه ­های اجتماعی امکان گفت و گو وجود دارد و جریان ارتباط دوسویه است.

۶- ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان : شبکه­ های اجتماعی موجب گسترده ­تر شدن دامنه ارتباطات شده است. ما می توانیم کسانی که از آن ها بسیار دور هستیم یا کسانی که مدت زیادی است که ارتباطی با آنها نداشته ­ایم را در این شبکه ­ها پیدا کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم.

۷- تبلیغ و توسعه ارزش­ های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی: یکی از کارکردهای مهم شبکه ­های اجتماعی امکان تبلیغ ارزش­های دینی، اعتقادی، انسانی و اخلاقی است.

۸- یکپارچه سازی بسیاری از امکانات اینترنتی و وبی : شبکه ­های اجتماعی با فراهم آوردن امکاناتی چون ایجاد صفحات شخصی، ساخت وبلاگ، جستجوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویدادها، شرکت در فضاهای گفت وگو مثل چت، و امکان آپلود فایل­ ها، امکانات پایگاه­ های مختلف را یکپارچه کرده­اند. این شبکه­ ها با ارائه خدمات مختلف، با پایگاه ­های بزرگی مثل گوگل و یاهو رقابت می­ کنند،

۹-توسعه مشارکت­ های مفید اجتماعی، افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه­ روزی بین استاد و شاگرد : مانند آموزش­ های مجازی یا از راه دور. خود کاربران هم اقدام به آموزش و انتقال دانسته ­های خود می کنند. البته بسیاری از محتواهای اینترنتی هنوز به درجه قابل قبولی از اعتبار علمی نرسیده­اند.

۱۰- افزایش اعتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبر : بیشتر کارشناسان معتقدند که تا قبل از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی، موضوع اعتماد و صمیمیت در فضای اینترنت لمس نشده بود و در فضاهای ارتباطی نظیر چت روم ها افراد به دلیل بی اعتمادی، از ارائه اطلاعات واقعی خود جلوگیری می کردند

نگاهی به پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی

البته شبکه ­های اجتماعی پیامدهای منفی هم دارندکه به برخی از آن ها اشاره می شود:

۱-شکل ­گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار نادرست:

از آنجا که امکان شناسایی هویت واقعی اعضا و کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران این سایت ­ها وجود ندارد، بنابر این هر کسی به راحتی اقدام به شایعه سازی در این شبکه های می کند.

۲-تبلیغات ضددینی

۳-عدم کنترل بر اطلاعات شخصی ارائه شده در شبکه اجتماعی:

بعضی شبکه­ های اجتماعی امکانات و سرگرمی هایی را ارائه می­دهند و افراد در صورت استفاده از آن­ها، اجازه می ­دهند که بعضی از اطلاعاتشان در دسترس آن­ها قرار گیرد.

۴- افرادی با پروفایل­ های تقلبی هم گاهی اقدام به سوء استفاده از اطلاعات افراد از قبیل عکس ­ها و… می­کنند.

تهیه و تنظیم: اداره برآورد و افکار سنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 ***نگاهی به دلایل گرایش دختران و زنان جوان به بدپوششی و خودنمایی

گروه اجتماعی _ اصفهان _ عده ای از دختران جوان خودنمایی و سپس ارتباط با نامحرم را پلی برای رسیدن به ازدواج می پندارند غافل از اینکه بی تقواترین مرد جامعه برای ازدواج خود به دنبال عفیف ترین دختر می رود.

بدپوششی و جلوه گری زنان در برابر مردان بیگانه ریشه های فراوانی دارد که در این یاد داشت به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

کسب موقعیت:

انسان موقعیت طلب است و همواره می خواهد در میان مردم از جایگاهی درخور توجه برخوردار باشد چنین جایگاهی به دو صورت حقیقی و کاذب محقق می شود. موقعیت حقیقی در اثر تحصیل علم و فضایل اخلاقی به دست می آید، اما برخی زنان که فاقد این ارزش ها هستند با نمایش زیبایی ها و جاذبه های طبیعی و ساختگی زنانه خود سعی در جلب توجه دیگران می کنند تا به کمبودهای باطنی خود پاسخ دهند. غافل از آنکه هرگز کسی نمایش زیبایی های زنانه را دلیل بر شخصیت و جایگاه ارزشی او نمی گیرد.

نداشتن پوشش مناسب و آرایش های غلیظ و زننده ، زن را صاحب فضیلت نمی کند بلکه از او عروسکی می سازد که با رشد و تعالی انسان فاصله دارد. زن اگر محروم از فضایل و ارزش های انسانی باشد و اگر سراسر وجود خود را به طلا و زینت ها و لباس های فاخر تزیین کند ذره ای بر ارزش حقیقی او افزوده نخواهد شد چه اینکه هزار من تزیین و زیبایی به یک جو تقوا نمی ارزد.

تحصیل موقعیت جز از راه به دست آوردن زیبایی های باطنی و فضایل انسانی و کمک پروردگار عالم میسر نیست. ارزش زن بالاتر از آن است که خود را چراگاه چشم های گرسنه نامحرمان سازد. او باید به فاطمه (س) و مریم (س) بیندیشد که فرشته با آنها سخن می گفت نه آنکه با حضور جاذبه دار و مهیج، خود را مخاطب سخنان هرزگان سازد که از حقیقت خود فرو افتاده است.

فقر فرهنگ دینی

حجاب اسلامی از سوی خدای تعالی به بشر ابلاغ شده است و عمل به آنها جز در پرتوی ایمان به پروردگار عالم که ریشه اصلی عمل است میسر نخواهد بود. بنابراین کسانی که از اعتقاد به خداوند در شک و تردید به سر می برند و قلب آنها از ایمان به خداوند و محاسبه روز جزا به مقام اطمینان نرسیده است در عمل به دستورات الهی تسامح می ورزند و تا زمانی که این مشکل اعتقادی برطرف نشود بهبودی حاصل نمی شود. چرا که ایمان به خدا مادر ارزش ها است.

عقده دگرآزاری

برانگیختن تمایلات دیگری همراه با محروم کردن او یک بیماری دگر آزاری است. نظیر اینکه شخصی غذایی را به انسان گرسنه ای ارایه دهد و تمایل او را به آن غذا برانگیزد و از آن محرومش کند. دگرآزاری نیز به این است که زنی خود را بیاراید و در معرض دید دیگران قرار دهد تا تمایلات او برانگیخته شود و بدون پاسخ بماند. اگرچه این حرکت، مردان جامعه را عقده مند می کند اما زنان بیمار از حرکت خود لذت می برند.

باید به چنین زنانی گفت که آزار دادن مردان جز اینکه گناهی بر گناه خودنمایی آنها می افزاید اثر دیگری ندارد، ضمن اینکه آزار دیگران با هیچ منطق و وجدانی سازگار نیست. چه اینکه تبدیل مردان و جوانان سالم جامعه به انسان های عقده ای با شرافت یک زن سازگاری ندارد.

تقلید از مُد های غربی

غرب زدگی یکی از مشکلات برخی از زنان جامعه است که بدون کمترین تفکر و تحلیلی از زندگی زن غربی به او اظهار تمایل کرده اند. خمیرمایه اصلی این تقلید را جهل و هوس تشکیل می دهد. ترسیم گوشه ای از آنچه بر زن غربی می گذرد، می تواند پرده تاریک جهل فریب خوردگان جوامع غربی را پاره کند تا به خود آیند.

غرب بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی خود زندگی زن را به طور کلی متحول کرد و بی رحمانه او را از ارزش های خود تهی گردانید و اسرار و زیبایی های پشت پرده بدن او را در معرض نمایش افعی های شهوت قرار داد. اگر غرب به ارزش زن می اندیشید هرگز او را برهنه نمی کرد و از او عروسک نمی ساخت و برای همین است که امروز زن غربی تنها و شکست خورده است.

غرب در برابر گرفتن حجاب زن چیزی به او نداده است بلکه به دنبال آن ارزش های دیگر او را ربوده است به گونه ای که زن غربی فقیرترین زن عالم است و این به خاطر سادگی و فریب خوردگی تاریخی عهد رنسانس است. اگر زن غربی همانند زن ایرانی مقاومت می کرد و با اتکا بر دین به مبارزه با افزون طلبی های مردان می پرداخت به پیروزی می رسید اما تسلیم شد و بزرگ ترین ضربه های تاریخی را که به واژگونی او منتهی شد دریافت کرد. ضربه هایی که بر زن غربی وارد شد کفاره سرپیچی او از حجاب و عفافی است که خداوند در همه ادیان برای زن واجب فرموده است.

زیبایی طلبی

برخی دختران و زنان میل دارند به صورتی زیبا نزد دیگران حضور یابند و با توجه به اینکه حجاب دینی زیبایی های آنها را پوشش می دهد سعی در ناقص کردن حجاب خود دارند. به همین منظور بخشی از موهای سر خود را به نمایش می گذارند و سعی در پوشش لباس های زننده چند رنگ و یا بسیار شاد دارند و زواید تزیینی مختلفی را در پوشش خود مورد استفاده قرار می دهند و یا از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند تا نوع قرار گرفتن بدن و راه رفتن آنها تحریک آمیز و زیباتر شود و طنین یکنواخت آن توجه دیگران را جلب کند و با وسواس خاصی گلوبند، دستبند، حلقه و النگوی خود را همواره به نمایش می گذارند و به هر شیشه و آیینه ای که در بین راه برخورد می کنند قیافه خود را مشاهده می کنند تا در صورت لزوم، زیبایی خود را حفظ کنند.

این دختران و زنان جوان غافلند که سادگی زن، خود نوعی زیبایی ارزشی را به همراه دارد و پوشیدگی، زیبایی و ظرافت بدن او را در برابر آفتاب، سرما و آلودگی های جوی بهتر حفظ می کند. امیرالمؤمنین(ع) فرموده است: صیانه المراه انعم الحالها و ادوم لجمالها پوشیدگی برای زن سودمندتر و زیبایی او را پایدارتر می سازد.

آنها باید بدانند که به نظر روان شناسان زنان و دخترانی که در انتخاب لباس و رنگ های متنوع در برابر مردان حساسیت می ورزند از نوعی بیماری برخوردارند و کوشش در خودنمایی و رفع نقایص ظاهری آنها به منظور جلب دیگران به طفلی شباهت دارد که می خواهد با گریه و فریاد توجه پدر و مادر را به خود جلب کند.

این در حالی است که حجاب در جمال آنها نقش مؤثری دارد. ضمن اینکه متانت، بزرگواری، تمرکز حواس حضور طبیعی آنها در جامعه را سلب نمی کند و عمر گرانمایه آنها را از پوچی به دور می دارد.

ازدواج

عده ای از دختران خودنمایی و سپس ارتباط با نامحرم را پلی برای رسیدن به ازدواج می پندارند. آنها گمان برده اند که اظهار زیبایی های زنانه می تواند جوانان را به آنها راغب کند به همین خاطر موهای خود را به نمایش می گذارند و با پوشیدن لباس های جاذبه دار در تحصیل شوهر حرکت می کنند. غافل از اینکه پسران جوان با همه خوشرویی هایی که دارند هرگز به ازدواج با آنها تن نخواهند داد.

بی تقواترین مرد جامعه برای ازدواج خود به دنبال عفیف ترین دختر می رود. همه جوانان دوست دارند دختری را برای همسری خود گزینش کنند که برای یک مرتبه طرح دوستی و خوشگذرانی با جوان دیگری نداشته است و اسرار و زیبایی های جسمانی خود را تابلوی نامحرمان نکرده باشد.

جوانان بی تقوا از دختران خودنما برای لذت های موقتی و تفریحات زودگذر خود استقبال می کنند. اما هیچ گاه آنها را به همسری شرعی و قانونی خود نمی پذیرند و به تعبیری دیگر دختران خودنما در چشم ها جا دارند و زنان پوشیده در دل ها مأوا گرفته اند. بنابراین بدحجابی و حرکت های خلاف عفت چشم انداز خوبی برای ازدواج ندارد و اگر ازدواجی به خاطر جاذبه های ظاهری صورت پذیرد از بنیان محکمی برخوردار نخواهد بود. راه ازدواج در رعایت تقوا و درخواست از خداوند و توسل به پیامبر(ص) و اهل بیت او است.

اظهار غنای مالی

ریشه خودنمایی برخی زنان تفاخر و خودنمایی های مالی است. آن ها دوست دارند دیگران شاهد برخورداری های مالی آنها باشند و تفاوتی نخواهد بود که بیننده زن باشد یا مرد. به همین منظور النگوهای خود را به نمایش می گذارند و حلقه یا گلوبند گران قیمت خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند و لباس های فاخر به تن می کنند. آنها ارزش خود را به طلا و جواهرات می دانند و این به معنای آن است که ارزش الهی و انسانی خود را در حد طلای دنیا پایین آورده اند و برخی خود را در طلا خلاصه کرده اند.

شیطان همه را به یک راه منحرف نمی سازد بلکه هر کسی را با توجه به برخورداری ها و نوع هوسی که دارد از راه خدا دور می کند. چنین زنانی باید اندیشه کنند که این گونه فخر کردن های مالی همراه با جاذبه های زنانه، تمایلات نامحرمان را برمی انگیزد و چه بسا موجودیت مالی آنها را طعمه دیگران می سازد. بینش چنین زنانی بسیار سطحی و ظاهر بینانه است. اگر آگاه شوند که انسان خلیفه خداست و می تواند ارزشی برتر از ملائک داشته باشد، روحیه و عملکرد آنها عوض می شود و دیگر حاضر نخواهند بود برای یک لحظه خود و دارایی خویش را وسیله معصیت خود و غفلت مردان جامعه کنند.

گرد آورنده: سرهنگ حسن میرحیدری کارشناس ارشد اجتماعی –خمینی شهر

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا