تیتر دوشهر و جامعه

۷۰ اتوبوس و مینی بوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهری اصفهان اضافه می شود

قدرت اله افتخاری در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در سی و یکمین نشست از سلسله نشست های خبری «سه شنبه ها با رسانه» با شعار پاسخگویی در مسیر امید با اشاره به اینکه شرکت اتوبوسرانی اصفهان در یک و نیم سال گذشته در حوزه خطوط اتوبوسرانی، مالی و اقتصادی حدود ۴۰ درصد افزایش بهره وری و کارآمدی ایجاد کرده است، اظهار کرد: طبق نظرسنجی هایی که در سال ۹۶ و ۹۷ از مسافران ۱۰۲ خط و هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شده، شهروندان از کلیت ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی افزایش رضایت داشته اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: روزانه ۵۵۰ هزار مسافر از طریق ناوگان اتوبوسرانی اصفهان جابجا می شود که سال گذشته علی رغم افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات ناوگان، یک درصد به تعداد مسافران اتوبوسرانی اصفهان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه نگهداری، تعمیرات و استفاده بهینه از ناوگان سبب کاهش دو میلیون لیتری گازوئیل در طول سال گذشته شد، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از اقداماتی که در اتوبوسرانی قدمت ۵۰ ساله داشت و ما برای صرفه جویی در سوخت و هزینه ها مانع از ادامه آن شدیم، توقف اتوبوس های روشن هنگام انتظار بود.

راه اندازی خطوط اتوبوسرانی در خیابان هایی که ۲۰ سال سرویس اتوبوس نداشتند  

افتخاری با اشاره به اینکه بازمهندسی خطوط اتوبوسرانی با هدف افزایش کارایی و کاهش تعداد سوار و پیاده شدن مسافران و در نهایت ارتباط به شبکه خطوط مترو از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته بود، تصریح کرد: با اصلاح خطوط اتوبوسرانی، سال گذشته ۷۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان خارج و چند خط جدید در ۱۰ خیابان به خطوط سرویس دهی اتوبوسرانی اضافه شد.

وی افزود: این خطوط در خیابان هایی راه اندازی شد که حدود ۲۰ سال هیچ اتوبوسی از آنها عبور نمی کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه از دیگر اقدامات در جهت بهینه سازی بود به طوریکه متوسط انتظار از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه در سال گذشته کاهش یافت و امسال به ۱۰ دقیقه خواهد رسید، گفت: نظام مندی خطوط اتوبوسرانی با نصب تابلوهای زمان بندی در ابتدا و انتهای خطوط و راه اندازی اپلیکیشن موبایلی از دیگر اهداف اتوبوسرانی است که به زودی محقق می شود.

وی بیان کرد: همچنین با تجهیز اتوبوس های سیار به تکنسین های مسلط به تعمیر اتوبوس های واحد، زمان توقف اتوبوس ها در تعمیرگاه ها کاهش یافته است.

افتخاری با اشاره به اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان از تحقیقات یک شرکت دانش بنیان برای کاهش مصرف روغن خودرو استفاده کرده و در همین راستا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به فیلترهای این شرکت مجهز شده است، گفت: در نظر داریم نصب این نوع فیلتر را تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس افزایش دهیم.

وی استفاده از فیلتر ریداکس یا کاهنده مصرف سوخت را از دیگر برنامه های شرکت اتوبوسرانی برای کاهش هزینه ها عنوان و تصریح کرد: این فیلترها نیز توسط یک شرکت دانش بنیان اصفهانی طراحی و تولید شده است که در سال جاری نصب آن بر روی اتوبوس ها را اجرایی می کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه قیمت اتوبوس های معمولی امسال به یک و نیم میلیارد تومان رسیده است، افزود: این در حالی است که در سال ۹۵ قیمت اتوبوس ۶۵۰ میلیون تومان بود و اکنون با این وضعیت قیمت، چاره ای جز بازسازی ناوگان وجود ندارد.

۱۵۰ اتوبوس بازسازی شده تا پایان سال به ناوگان اضافه می شود

وی ادامه داد: تا حدود دو سال پیش ۴۳۰ دستگاه اتوبوس در پایانه های شهر اصفهان بنا به سیاست های قبلی و دلایل فنی متوقف بود اما سیاست ما بازسازی این اتوبوس ها بود که در همین راستا یک سوم آنها بازسازی شد و در حال نوسازی مابقی هستیم.

افتخاری بیان کرد: ۴۰ اتوبوس که فاقد استفاده بود سال گذشته با هزینه کمتر از یکصد میلیون تومان بازسازی شد. ۵۰ اتوبوس هم در حال حاضر در دست بازسازی است که در تابستان سالجاری به ناوگان افزوده خواهد شد.

وی از بازسازی یکصد اتوبوس دیگر تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت: در مجموع یکصد و ۵۰ اتوبوس تا پایان سال جاری به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ناوگان بازسازی شده دارای استاندارد یورو ۳ است، گفت: با بازسازی اتوبوس های فرسوده ارزش آنها به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا که مبلغ آنها در دوره های گذشته پرداخت نشده بود نیز با تسویه حساب از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی به ناوگان شهر اصفهان اضافه شد، تصریح کرد: امسال هم ۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید به ناوگان اضافه خواهد شد. با توجه به اینکه عرض معابر شهر اصفهان کم است در تابستان امسال ۳۵ دستگاه مینی بوس جدید که هرکدام دارای ظرفیت ۲۱ نفر نشسته و ۲۰ نفر ایستاده است، به ناوگان افزوده می شود و این مینی بوس ها به خطوط با عرض معابر کم و یا دارای مسافر کمتر اختصاص می یابد.

افتخاری بیان کرد: مینی بوس های جدید دارای استاندارد یورو ۵ است و رانندگان آن نیازی به دارا بودن گواهینامه پایه یک ندارند و همین مسئله باعث تقویت ناوگان در بخش مینی بوس ها خواهد شد.

وی از افزایش دو برابری ساعات آموزشی در شرکت اتوبوسرانی اصفهان گفت و افزود: آموزش ها باعث کاهش محسوس تصادفات اتوبوس های درون شهری و تخلفات شده است. ضمن اینکه ما اعتقاد داریم رانندگی اتوبوس های شهری به یک برند متفاوت نیاز دارد که این مسیر با آموزش ساخته می شود.

۵ پایانه درون شهری اتوبوس در اصفهان احداث می شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه بازمهندسی خطوط همزمان با احداث ۵ پایانه درون شهری در اصفهان اجرایی می شود، گفت: عملیات عمرانی سه پایانه پاسداران، صفه و اندیشه تا پایان تابستان سال جاری به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی ادامه داد: دو پایانه کاوه و صمدیه نیز در دست ساخت است که راه اندازی مجموع این پایانه باعث کاهش توقف اتوبوس ها در حاشیه خیابان ها و تامین امکانات مورد نیاز مسافران مانند سرویس بهداشتی، آبخوری، اتاق مادر و کودک، سایبان و … در محل پایانه و ارتباط مستقیم با خط یک قطار شهری برای مسافران خواهد شد.

افتخاری تصریح کرد: با تغییراتی که در سال ۹۷ برای اصلاح خطوط اتوبوسرانی صورت گرفت، تعداد مسافران متروی شهر اصفهان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد چراکه خطوط به ایستگاه ها متصل و نزدیک شدند.

وی در مورد کرایه اتوبوس های شهری هم با اشاره به اینکه کرایه دریافتی با افزایش ۲۰ درصدی در سال جاری از ۵۰۳ تومان به ۶۲۷ تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: در سال گذشته ۲۲ نوع کرایه اتوبوسرانی داشتیم که به ۱۱ نوع آن را کاهش دادیم و امسال هم این رقم به شش یا هفت نوع رسیده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بعد از راه اندازی پایانه صفه، خطوط خیابان چهارباغ بالا و هزار جریب، اصلاح و خطوط موازی با هدف اتصال به خطوط مترو حذف خواهد شد، گفت: با این اقدام کرایه خطوط سپاهان شهر کاهش خواهد یافت و اتوبوس های بازسازی شده به مناطق ۵ و ۶ شهر اصفهان منتقل می شوند.

وی در مورد تصادفات اتوبوس های شهری هم گفت: قوانین برخورد با تصادفات اتوبوس های شهری با سایر خودروها یکسان است و اگر راننده در وقوع تصادف مقصر باشد، خسارت از طرف شرکت واحد به صورت نقد یا اقساطی از راننده دریافت می شود.

افتخاری از نصب باجه های شارژ کارت بلیت ها در تعداد زیاد خبر داد و گفت: همچنین قرارداد راه اندازی سیستم مکان یابی اتوبوس ( ABLو AFC) منعقد شده است. ضمن اینکه سرمایه گذار باجه های شارژ بلیت مکلف شده تعداد باجه ها را به صورت مناسب در سطح شهر توزیع کند و در این راستا یک شرکت تخصصی و ۶ شرکت زیرمجموعه آن به میدان آمده اند.

وی با بیان اینکه در کارت های هوشمند شهروندی زمانی که کارت خالی از شارژ باشد مسافر امکان دو بار استفاده از اتوبوس را دارد و در زمان شارژ کارت، کرایه دو بار استفاده از حساب او کسر می شود، گفت: یکی دیگر از خدمات این کارت ارائه تخفیف های ویژه به گروه های خاص مانند بازنشستگان، دانش آموزان و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد است.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان بیان کرد: ۶۰ درصد اتوبوس های اصفهان مجهز به کولر نیست و علی رغم اینکه نصب و راه اندازی کولر هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی را می طلبد قرارداد خرید و نصب کولر را منعقد کرده ایم اما برای اتوبوس هایی که بازسازی شده است، به دلیل نبود صرفه اقتصادی این امکان را نداریم.

افتخاری طراحی سنتی فضای سبز و معابر کم عرض شهر اصفهان را از جمله دلایل پهلوگیری نامناسب برخی اتوبوس های شهر و بروز خسارت عنوان کرد و گفت: هرس درختان و حذف شاخه های زائد باید در تمام ایام سال انجام شود تا تردد اتوبوس ها با ایمنی صورت گیرد.

وی بیان کرد: دو اتوبوس برای معلولان و جانبازان شهر اصفهان در حال آماده سازی است. ضمن اینکه هم اکنون ۲۵۰ دستگاه اتوبوس قابلیت استفاده معلولان ویلچری را دارد اما برای بهره برداری درست از این اتوبوس ها در گام اول نیاز به آموزش راهبران داشتیم که این اقدام در حال اجراست.

۴۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی توسط بخش خصوصی اداره می شود

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در مورد افزایش هزینه قطعات اتوبوس ها نیز گفت: هزینه ها در این بخش بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است که برای کمک به تامین هزینه ها سال گذشته با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت هزار حلقه لاستیک برای اتوبوس های اصفهان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی توسط بخش خصوصی اداره می شود، اظهار کرد: براساس قانون باید ۷۵ درصد این ناوگان توسط بخش خصوصی اداره شود که در حال حاضر شش شرکت خصوصی وارد بهره برداری از ناوگان شده اند و تمام هزینه ها از سوی آنها پرداخت می شود و تنها مابه التفاوت هزینه ها را شرکت واحد به بخش خصوصی پرداخت می کند که در همین راستا سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری به بخش خصوصی پرداخت شد.

افتخاری تصریح کرد: بخش دولتی شرکت اتوبوسرانی هیچ گونه بدهی به راهبران خود ندارد و حقوق ها سر ماه پرداخت می شود. بخشی از مطالبات رانندگان اتوبوس ها مربوط به بخش خصوصی است که این شرکت ها به دلیل عدم مدیریت مناسب پرداخت به موقع به رانندگان نداشته اند و باید خود پاسخگوی مشکلاتشان باشند.

وی از همکاری اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان برای طرح های تبلیغاتی و اطلاع رسانی جدید در ایستگاه های اتوبوس شهر اصفهان خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مشترک ما با این اداره کل، راه اندازی یک ایستگاه مکانیزه است که باید جزئیات این طرح به تصویب سازمان طراحی و مهندسی شهرداری اصفهان برسد که بعد از تصویب، اجرا می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا