شهر و جامعهعناوین اخبار

سی سال زعامت، سی سال صلابت

مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) نیز پس از رحلت امام و در این سه دهه زعامت و رهبریِ جامعه اسلامی کوشیدند تا این مهم ساری و جاری شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرایند تمدن سازی را در پنج مرحله متوالی ترسیم نموده و می فرمایند مرحله اول انقلاب، سپس نظام سازی و در ادامه دولت سازی و پس از آن جامعه سازی و در نقطه پایانی، تمدن سازی قرا می گیرد و براساس بیانات ایشان، اکنون در مرحله دولت سازی قرار داریم.

دولت سازی؛ به معنای استقرار سیستم ها و الگو هایی است که در همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… بتواند نظریه ولایت فقیه و إنفاذ شریعت در جامعه را رسمیت بخشیده و پیاده سازد. در واقع مهمترین ماموریت نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، در مرحله دولت سازی قرار دارد.

برای استقرار الگوها و سیستم های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر پایه دین و شریعت در این چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، اقدامات علمی و عملیاتی فراوانی صورت گرفته لیکن هنوز نیازمند کاوش و کوشش های علمی و اندیشه ای زیادی است.

یکی از وجوه ممتاز در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) توجّه و تمرکز به ویژه بر دولت سازی و استقرار سیستم های علمی و روشمند در این رابطه است. ابلاغ سیاست های کلی نظام، ابلاغ نقشه جامع علمی کشور، توسعه و تقویت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاسیس شورای عالی فضای مجازی، حمایت بی دریغ از توسعه علم و فناوری و دانش بنیان، به میدان کشیدن نسل جوان و فرهیخته انقلابی، پشتیبانی صریح از فعالیت های علمی و فقهی در حوزه های علمیه، التزام جدّی به قانون اساسی و … از جمله اقدامات ممتاز و برجسته ای است که ایشان در طول این سه دهه درکارنامه خود داشته و امید می رود زیر سایه حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همچنان جامعه اسلامی از فیض وجود و هدایت گر ایشان بهره مند باشد.

محمد قطبی جشوقانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا