حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

سقوط از کوه مرگ مرد ۴۹ ساله را رقم زد/تصادف کامیون و موتورسیکلت با ۲ کشته در اصفهان/اتوبوس های مسافربری یا حاملان مواد افیونی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان،

سرهنگ “محمدرضا خدادوست” اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر سقوط فردی از کوه “صفه” اصفهان بلافاصله ماموران گشت انتظامی کلانتری ۲۱ به محل اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی ها مشخص شد، این فرد که مردی ۴۹ ساله بود از کوه سقوط و به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه جسد متوفی برای اقدامات قانونی به پزشکی قانونی منتقل شد، بیان داشت: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و نتایج اعلام خواهد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان به شهروندان توصیه کرد: در همه حال توصیه های ایمنی را رعایت کنید تا ان شاءالله شاهد وقوع حوادث ناگوار و غیرمنتظره نباشیم.

***تصادف کامیون و موتورسیکلت با ۲ کشته در اصفهان

گروه استان ها-اصفهان-رئیس پلیس راه استان از برخورد یک دستگاه کامیون ولوو با موتورسیکلت در محور “فرودگاه” و فوت ۲ نفر خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف یک کامیون ولوو با موتورسیکلت در محور “فرودگاه”، بلافاصله گشت پلیس راه “اصفهان-نائین” به محل اعزام شد.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی راننده و سرنشین موتورسیکلت به علت شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست دادند.

این مقام انتظامی بیان داشت: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده ای پلیس راه “اصفهان-نائین” عدم رعایت حق تقدم توسط راننده موتورسیکلت اعلام شده است.

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنید و هنگام رانندگی از عجله و شتاب بپرهیزید تا ان شاءالله شاهد وقوع حوادث تلخ جاده ای نباشیم.

***کشف محموله میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان

گروه استان ها _ اصفهان_ سرپرست پلیس آگاهی استان از کشف محموله ای لوازم خانگی خارجی قاچاق به ارزش ۵ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “حسین ترکیان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: کارآگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی اصفهان پس از کسب خبری مبنی بر دپوی لوازم خانگی خارجی در یکی از انبارهای حاشیه شهر “اصفهان”، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی تصریح کرد: کارآگاهان پس از انجام تحقیقات لازم و کسب اطمینان از درستی موضوع با اخذ مجوز قضائی از انبار مذکور بازدید کردند که تعداد ۱۱ دستگاه اسپلیت ،۱۰ دستگاه کمپرسور کولر گازی ، ۷ دستگاه ماشین لباسشویی ، تعداد ۶ دستگاه ماشین ظرفشویی ، یک دستگاه یخچال ساید ، ۱۵ کیسه قطعات استوک خودرو های خارجی و ۱۵۴ جفت کفش خارجی همگی فاقد مدارک گمرکی کشف شد.

کارآگاه ترکیان با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده برابر اعلام کارشناسان مربوطه ۵ میلیارد ریال است، بیان داشت: در این زمینه یک فرد متخلف نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

سرپرست پلیس آگاهی اصفهان در پایان در راستای حمایت از کالای ایرانی، گفت: حمایت از کالای ایرانی وظیفه همه شهروندان است که می توان با تعامل و مشارکت با پلیس از فعالیت قاچاقچیان جلوگیری کرد و زمینه رشد اقتصادی جامعه را فراهم کنیم .

***سوءاستفاده تعمیرکاران غیرمجاز از اطلاعات ذخیره شده در تلفن همراه کاربران

گروه استان ها-اصفهان- رئیس پلیس فتای استان گفت: این روز ها سوءاستفاده ازاعتماد کاربران به یکی از شگردهای کلاهبرداری در فضای مجازی تبدیل شده است بطوریکه یکی از این شگردها‌ سوء استفاده از اطلاعات کاربران توسط تعمیرکاران غیرمجاز رایانه و تلفن همراه است.

 

سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : در این روش افراد با تبلیغ و انتشار آگهی‌ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تعمیررایانه، گوشی‌ تلفن همراه در محل‌کار یا در منزل با کمترین هزینه، به منزل یا محل‌کار قربانی رفته و پس از تعمیر با روش‌های مختلف اطلاعات حساب‌بانکی ،عکس‌ها و اطلاعات شخصی آنان را بدست می‌آورند و سپس اقدام به سرقت از حساب و یا اخاذی از آنها می‌کنند.

وی عنوان داشت: شهروندان برای تعمیرسیستم های رایانه‌ای وگوشی‌های هوشمند خود حتما به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه و پس از تعمیر از عدم نصب نرم‌افزارهای غیر مجاز برروی آن اطمینان حاصل کنند.

سرهنگ مرتضوی توصیه کرد: شهروندان مراقب باشند قبل از مراجعه به تعمیرکاران ،اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را پاک کرده و همچنین برای تمامی برنامه های داخل سیستم رایانه و تلفن همراه خود ،رمز عبور مناسب انتخاب کنند ،همچنین امکان دسترسی به اکانت شبکه های اجتماعی خود را نیز محدود کنند، چون این احتمال وجود دارد که افراد فاقد صلاحیت اقدام به فعال سازی اکانت کرده و سپس اقدام به سوء استفاده و سرقت اطلاعات و یا اخاذی از آنان کنند.

رئیس پلیس فتای اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: از شهروندان تقاضا داریم درصورت مشاهده هرگونه تخلف درفضای‌مجازی، نظیرکلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل عنوان، وب سایت‌های جعلی و سایت‌هایی با محتوای مجرمانه و مغایر با شئونات اسلامی و… آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.irبخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.

***اتوبوس های مسافربری یا حاملان مواد افیونی

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “نائین” از کشف مقدار ۱۰۵کیلو و ۲۹۰ گرم تریاک و حشیش که توسط ۳ دستگاه اتوبوس مسافربری حمل می شود خبر داد.

سرهنگ “ایرج کاکاوند”در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بیان داشت : ماموران انتظامی مستقر درایستگاه بازرسی شهید “شرافت” شهرستان “نائین” حین کنترل خودرو های عبوری سبک وسنگین به ۳ دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آنها را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این ۳ اتوبوس به ترتیب مقدار ۸۰کیلو و ۴۳۰گرم تریاک،۱۰کیلو و ۱۳۰گرم حشیش و۱۴کیلو و ۷۳۰گرم تریاک کشف شد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در مجموع۱۰۵ کیلو و ۲۹۰ گرم تریاک و حشیش کشف و ۳ اتوبوس مسافربری نیز توقیف شدند بیان داشت: در مجموع ۴ سوداگر مرگ دستگیر و برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان نائین خاطر نشان کرد: با قاچاقپیان افیونی برخورد قاطع و قانونی می شود و پلیس هرگز اجازه جولان و سرکشی را به آنان نخواهد داد.

***کشف ۸۰کیلو تریاک درشهرضا

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “شهرضا” از کشف مقدار۸۰کیلو تریاک ودستگیری ۴ سوداگر مرگ در این رابطه خبر داد.

سرهنگ “صادق کاظم زاد” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه سواری پراید ،مشکوک و آنها را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بررسی های بعمل آمده مشخص شد یکی از این خودروها راه پاک دیگر خودرو است که در بازرسی از پراید دوم مقدار ۸۰ کیلوگرم تریاک کشف .

این مقام انتظامی بیان داشت: در این رابطه ۴سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد.

***دستگیری سارق جیب بر در خوروبیابانک

گروه استان ها_اصفهان_فرمانده انتظامی شهرستان “خوروبیابانک” از دستگیری یک سارق جیب برو کشف ۳۰ میلیون ریال وجه نقد سرقتی خبر داد.

سرهنگ “نعمت خلیلی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس بیان داشت: در پی وقوع یک مورد جیب بری در شهرستان “خوروبیابانک” ، شناسایی و دستگیری سارق در دستور کار قرار گرفت.

سرهنگ خلیلی افزود : مأموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات تخصصی و راه اندازی گشت های نامحسوس موفق به شناسایی متهم شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت: پس از هماهنگی با مقام قضائی مخفیگاه سارق تحت نظر قرار گرفت و در عملیاتی غافلگیرانه او دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان خوروبیابانک با اشاره به اینکه متهم به سرقت ۳۰ میلیون ریال وجه نقد با شیوه جیب بری ، تاکید کرد: تماس به موقع شهروندان با پلیس نقش بسزایی در دستگیری مجرمان دارد.

***داماد ناخلف

گروه استان ها _ اصفهان _ بعد از اینکه شایان همسرش را طلاق داد، حالا خانواده همسرش خواهرم را تهدید به مرگ کرده و او را عامل از هم پاشیده شدن زندگی دخترشان می دانند .

خانمی، با حالتی نگران وارد اتاق مشاوره شد، بعد از اینکه او را به آرامش دعوت کردم ، خواستم تا مشکلش را برایم مطرح کند. او گفت: سال گذشته در مراسم ختم پدرم، شایان که از اقوام دورمان است با خواهرم آشنا شد و بعد از اینکه چندین بار به بهانه های مختلف به درب منزل ما آمد، توانست با او ارتباط برقرار کند.

خواهرم در آن روزها به خاطر از دست دادن پدرمان دچار ناراحتی روحی شده و بسیار نیاز به توجه عاطفی از جانب یک مرد داشت و شایان با سؤاستفاده از این موقعیت، خواهرم را به سمت خود جلب کرده و برقراری ارتباط با او را طرح ریزی کرد.

البته بعدها فهمیدیم که شایان، خواهرم را با تهدید اسپری فلفلی و اسیدپاشی مجبور به ارتباط با خود کرده و او هم از ترسش در این مورد چیزی به ما نگفته بود.

علاوه بر این شایان چند سیم کارت به نام خواهرم خریده و با آن ها برای همسر و خانواده همسرش مزاحمت ایجاد می کرد.

حالا چند وقتی است که شایان همسرش را طلاق داده اما این پایان ماجرا نیست چون خانواده همسرش از خواهرم به شدت شاکی هستند و خواهر مرا عامل طلاق و از هم پاشیده شدن دخترشان می دانند در حالی که اصلاً این طور نیست و قبل از اینکه شایان با خواهرم آشنا شود با همسرش اختلاف داشت و آن ها قصد جدایی از هم را داشتند.

چیزی که خانواده ما را خیلی نگران کرده و اوضاع زندگیمان را بهم ریخته تهدید های پشت سرهم خانواده همسر شایان آن هم در آستانه سالگرد پدرمان است. آن ها تهدید کردند که اگر خواهرم دست از سر شایان برندارد او را از بین می برند. از طرفی هم تهدید کردند که تمام عکس های خصوصی از ارتباط خواهرم با دامادشان را در مراسم سالگرد پدرم پخش می کنند و آبروی ما را بین فامیل می برند.

نمی دانم چکاری باید انجام دهم تو را به خدا به ما کمک کنید آبروی ما بد جوری در خطر است….

واقعیت این است که شایان برای اینکه از دست همسرش خلاصی پیداکند، خواهر بیچاره و ساده مرا آلت دست خودش قرار داد و با سؤاستفاده از شرایط روحی نامناسب از او به عنوان طعمه بهره برد تا نقشه اش را پیش ببرد.

اقدامات مشاوره ای

پس از اظهارات فرد مراجعه کننده، با خانواده همسر شایان تماس برقرار شده و طی یک جلسه حضوری نسبت به آگاه سازی آن ها از پیامدهای قانونی ایجاد مزاحمت و تهدید برای دیگران اقدام و از آنان خواسته شد تا بدون اینکه هیچ گونه رفتار خارج از عرفی انجام دهند مشکل خود با دامادشان را از طریق مراجع قضائی دنبال کنند.

در پایان جلسه فرد مراجعه کننده عنوان کرد که اگر روز اول به مرکز مشاوره پلیس آمده بود این قدر استرس و نگرانی نمی شدند و با آرامش اتاق مشاوره را ترک کرد.

نظریه کارشناس مشاوره پلیس

خانم عطائی، کارشناس ارشد روانشناسی و آسیب شناس مسایل خانواده در خصوص این پرونده اظهار داشت: همانطور که ملاحظه کردید در این ماجرا با مرگ یکی از والدین فرزند دختر خانواده احساس تنهایی و غربت و بی یاوری می کند و این وضعیت دقیقاً حسی است همه کسانی با فقدان پدر یا مادر خود مواجه می شوند آن را تجربه می کنند.

وی افزود: از آنجایی که دلبستگی به عنوان یک پیوند عاطفی نزدیک میان فرزند و والد مراقبت کننده است، فرزندان وابسته همراه با احساس امنیت از والدینشان به عنوان پایگاهی حمایتی استفاده می کنند.

کارشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان گفت: با توجه به اینکه مرگ نزدیکان و دوستان تجربه ناخوشایندی است که حد اقل در کوتاه مدت تاثیری منفی بر خلق و خود و عملکرد افراد خواهد گذاشت در این دوره است که فرد برای از سرگذراندن دوره داغ دیدگی به حمایت اطرافیان نیاز دارد به ویژه دختران که برای احیای این حس حمایت و دلتنگی به ارتباط با جنس مخالف رو می آورند.

عطائی ادامه داد: در این دوره فرد از لحاظ روحی و عاطفی ضعیف و آسیب پذیر است و ممکن است مانند کشتی که امواج دریا آن را به هر جهتی هدایت می کند دستخوش تنش ها و مسیرهای غلط شود.

کارشناس ارشد روانشناسی و آسیب شناس مسایل خانواده اظهار داشت: در این پرونده دختر خانواده دچار آشفتگی شده و این خلاء عاطفی او را به سمتی برده که نیازمند توجه خاص از محیط اطراف بود و پس از ورود شخص ناآشنا به زندگی این رابطه شکل گرفته که ناخواسته تبدیل به مشکلاتی برای او و خانواده اش شده است.

تقویت منابع حمایتی پس از ازدست دادن یکی والدین در دوران نوجوانی و جوانی، بررسی وضعیت روانشناسی افرادی که سوگ یکی از نزدیکانشان را تجربه می کنند، رها نکردن فرزندان به حال خود و توجه به نیاز روحی و روانی آنان با توجه به مشکل موجود و نظارت غیر مستقیم بر رفتارهای نوجوانان و جوانان داغ دیده به صورت مستمر و مداوم از جمله توصیه هایی بود که خانم مشاور برای پیشگیری از بروز اتفاقاتی از این دست مطرح کرد.

تهیه و تنظیم : مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان

 

آسیب شناسی خیانت های زناشوئی و راهکارهای مقابله با آن

گروه استان ها _ اصفهان _ شبکه های اجتماعی موبایلی علی رغم مزایایی که دارند اما به معضلی برای از هم پاشیده شدن بنیان خانواده تبدیل شده اند به طوری که بسیاری از مراجعه کنندگانی که به همسرشان خیانت کرده و به مرکز مشاوره پلیس مراجعه کردند عنوان می کنند، این خیانت از طریق فیس‌بوک، تلگرام و… شکل گرفت.

 

 

مقدمه

در بررسی های اخیر روابط نامشروع خارج از محدوده زناشویی به عنوان سومین مشکل بغرنج و دشوار از نظر درمانی و دومین مشکل مخربی که زوجها با آن رو به رو هستند مطرح شده است . پاشیده شدن بنیان خانواده از آرزوهای دیرینه زمینه سازان و برپاکنندگان نظم نوین جهانی است. برنامه ریزان این نظم شیطانی به خوبی می دانند که مهمترین چالش پیش روی آنها در پیشبرد بعد اجتماعی این نظم، «خانواده» و پیوستگی عاطفی انسان ها در درون آن به هم دیگر در زیر چتری از معیارهای اخلاقی- انسانی در جوامع مختلف است.

از این رو طراحان دنیای جدید ابزارهای مختلفی را برای از بین بردن این سد بزرگ پیش بینی کرده و با تمامی قوای مالی، فکری و ایده پردازی سیاسی- اجتماعی و روانشناختی خود جنگ عظیمی را علیه «خانواده» به راه انداخته اند که از جبهه های مختلفی همچون فمینیسم، تحرکات ضد اجتماعی، تبلیغ انزوا و زندگی مجردانه، تبلیغ همجنس بازی، حیا زدایی، عادی نشان دادن عدم پایبندی به موازین اخلاقی، تبلیغ بی بندوباری و نیز هرزه پردازی هدایت می شود.

آمار خیانت

هیچ آمار واقعی از زوجین درگیر روابط نامشروع در دست نیست و کسی از درصد های صحیح عهد شکنی افراد متاهل خبر ندارد، به طور حتم کسی که سر همسرش شیره می مالد دیگر دروغ گفتن به یک پ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژوهشگر برایش مثل آب خوردن است .

دلایل وقوع خیانت در بین زوج ها

دلایل زیادی وجوددارد که زنان دست به این خیانت ها می زنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سردی روابط: وقتی بین زوج ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نیست، در این زمان ممکن است یکی از زوج ها وارد رابطه خیانت آمیز شود.

۲- سرد شدن نسبت به ظاهر یکدیگر: در زندگی زناشویی افرد به تدریج ممکن است نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شوند یا اینکه جذابیت های فرد مقابل برایشان یکنواخت و تکراری شده باشد.

۳- اعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نسبت به خود: افراد برای آنکه عزت نفس و خودانگاره شان را حفظ و تقویت کنند، می کوشندتا از طریق رفتارهایشان نشان دهند عزت نفس شان بالاست و در این زمینه مشکلی ندارند. این دسته از اشخاص به دنبال رابطه هایی خارج از سیستم خانواده می گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ ها باعث ایجاد این تصورات می شوند. مرد می خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق جذابیت، خود را نشان دهد

۴- داشتن اختلالت و مشکلات روانشناختی: افرادی که دچار یک سری از اختلالات بالینی هستند بیشتر در معرض خیانت به همسرانشان قرار می گیرند. مثلا اشخاصی که کنترل های هیجانی ندارند یا اینکه دچار ضعف شخصیت اند.

۵- ازدواج های اجباری: زن یا مردی که برخلاف میل شان و به دلیل اصرار خانواده تن به ازدواج می دهند، احتمال آن که به همسرشان خیانت کنند بیشتر از سایرین است.

۶-انتقام گرفتن: زن و شوهر ممکن است به خاطر رنجشی که از یکدیگر دارند دست به انتقام بزنند و راه خیانت را انتخاب می کنند. مثلا مردی که به همسرش بدبین است و او را تحت فشار قرار می دهد، همسرش برای انتقام گرفتن از او بی وفایی می کند. این مورد در زنان شایع است چرا که دائما زنان به این فکرند کارهای بدی را که همسرشان در حق شان کرده تلافی کنند.

۷- برآورده نشدن نیازهای زناشویی: افرادی که در روابط زناشویی به مشکل برمی خورند به جای آن که از طریق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلاتشان را حل کنند، سعی می کنند به همسرشان خیانت کنند.

۸- هیجان خواهی: یکسری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند چرا که برایشان تولید هیجان می کندن و این احساس را به دست می آورندت که افرادی زرنگ اند و دیگران نمی توانند این قضیه را بفهمند اما این را باید دانست بالاخره روزی این روابط آشکار می شود.

۹- علل اقتصادی: وقتی یکی از همسرها در زندگی مشترک، خواسته های مادی اش برطرف نمی شود وارد رابطه ای قرار می گیرد که مرکز توجه اند و نیازهای اقتصادی شان فراهم می شود می شود که بیشتر در مورد زنان مصداق دارد.

۱۰- کنجکاوی: گاهی افراد به دلیل صحبت سایر افراد درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می روند و به اصطلاح می خواهند ببینند چه خبر است که این مقوله در سال های اخیر با بروز و نمود رسانه هایی نظیر ماهواره و شبکه های اجتماعی در کناراعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نسبت به خود دست به دست هم داده وبیشترین علت بروز خیانت ها را در زنان پدید آورده است .

نقش شبکه های ماهواره ای در خیانت زناشوئی

شبکه‎های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌های غیر اخلاقی و نمایش تصاویر مستهجن، مخاطب را در عرصه‌ خیال به سوی خشونت ، خیانت به خانواده و سردی روابط می‌کشاند و با پخش تصاویر پورنوگرافی، به مردان این گونه تلقین می‌کند که انسان در این دنیا آزاد است و تنوع طلبی هم حق واقعی اوست ، افرادی که بیشتر وقت خود را پای چنین برنامه‌هایی می‌گذرانند، ناخودآگاه حوزه‌های تعاملی خود را کاهش می‌دهند. الگوهایی متناقض و نامتعارف دریافت کرده و به صورت فریبکارانه، نیاز خود را در محیطی خارج از چارچوب خانواده ارضا می‌کنند.

شبکه های اجتماعی موبایلی و خیانت زناشوئی

یکی از تکنولوژی‌های ارتباطی که در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته، شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی است که طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه در گروه‌های سنی و فکری و فرهنگی را درگیر خود کرده است اما یکی از مسایلی که اخیراً بر آن تأکید زیادی می‌شود تأثیر استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بر افزایش تنش‌ها و تعارض‌های زندگی زناشویی است.

در شبکه های اجتماعی افراد با استفاده از کلمات محبت آمیز و برخورد های متشخصانه و محترمانه درصدد برقراری ارتباطاتی خارج از چارچوب عرف جامعه و نظام خانواده هستند که موجب پیدایش خیانت های پنهان می شود.ارتباطات در شبکه های اجتماعی هرچند دارای ابعاد مثبتی از جمله گستره ی ارتباطات، رفع موانعی چون بعد مکان و زمان و دسترس پذیری تسهیل یافته تری است اما ارتباطات انسانی را در معرض آسیب های جدی زندگی مدرن قرار می دهد.

بسیاری از افرادی که به مرکز مشاوره پلیس مراجعه کرده و عنوان می کنند به همسرشان خیانت کرده و الآن ناراحت هستند، می‌گویند این خیانت از طریق فیس‌بوک، تلگرام و… شکل گرفت.

اعتیاد به پورنوگرافی روابط زوجین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

یکی از دسته‌بندی‌های اعتیاد اینترنتی ، اعتیاد به پورنوگرافی است که می‌تواند خانواده‌ها و مخصوصاً زوجین را تحت‌الشعاع قرار دهد. در این خصوص اغلب با شکایت زنانی روبرو هستیم که می‌گویند همسرانشان به شبکه‌های پورن می‌روند و در موبایل‌شان عکس‌های پورن زیادی دارند.

بیان مصادیق

فردی با مراجعه به مرکز مشاوره پلیس عنوان داشت در گروهی بودم و آقایی در مورد روابط میان‌فردی خوب صحبت می‌کرد و من خواستم در ارتباط با مشکلی که با همسرم داشتم از او کمک بگیرم. بعد مقداری که جلوتر رفتم آن کمک‌ گرفتن تبدیل به یک عادت و ارتباط صمیمانه شد؛ به‌طوری‌که دیگر به او پیام نمی‌دادم تا کمک بگیرم، بلکه پیام می‌دادم که حالش را بپرسم و با او صحبت کنم ؛ چون به خاطر تماس‌های مکرر به او عادت کرده بودم جلوتر که می‌رفتم به‌تدریج وابستگی ایجاد ‌شد و کار به جائی رسید که اگر یک روز با او صحبت نمی کردم دلم برایش تنگ می‌شد و وقتی به خودم آمدم دیدم که چند ماه از این رابطه گذشته و من با آن آقا درگیر یک رابطه فرازناشویی شده ام و او نیز مرتب برایم پیام های عاشقانه می فرستد تا اینکه یک روز از من خواست تا به ملاقاتش بروم و من هم در روزی که همسرم برای ماموریت کاری به مسافرت رفته بود به ملاقات او رفتم و کاری که نباید میشد رخ داد

راهکارهای پیشنهادی

۱-آنچه که در دوام و رشد خانواده مهم است تحکیم بنیان خانواده است و این امر مهم فقط در یک فضای عاطفی و محبت‎آمیز در محیط خانواده میسر خواهد شد. اعضای خانواده، با رعایت تقوا و پرهیز از انحرافات اخلاقی می‌توانند چنین فضای امن پرمحبتی را برای یکدیگر ایجاد کنند.

۲-آگاه کردن مردم نسبت به پیامدهای مثبت و منفی بکارگیری فن‌آوری‌های نوین همانند استفاده از ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که از عمده شاخص‌های تاثیرگذار در پرونده‌های اخیر بوده‌اند توسط کارشناسان، رسانه ها و صاحب نظران

۳-بیان احکام روابط زن و مرد و پرداختن به عواقب ارتباط های نامتعارف بین زنان و مردان متاهل و آثار و پیامدهای منفی آن بر خانواده و اجتماع

۴-تشکیل اتاق فکری متشکل از نمایندگان اداره تبلیغات اسلامی، صداو سیما، اداره کل بهزیستی، اداره کل زندان ها، آموزش و پرورش، ادارات ثبت ازدواج، شبکه‌های بهداشت و نیروی انتظامی که چگونگی مدیریت اختلافات در نهاد خانواده و پیشگیری از حوادث ناشی از اختلافات در خانواده‌ها می تواند به مقابله با این پدیده کمک کند.

۵-اداره کل بهزیستی با ایجاد مرکزی به منظور حمایت از خانواده‌های آسیب دیده و با مشاوره و تحت نظارت داشتن آنان می‌تواند از مشکلات این خانواده‌ها کاسته و بر عملکرد افراد بزهکار این خانواده‌ها نظارت کند. برای این منظور نیز سازمان زندانها می‌بایست با بهزیستی همکاری نماید تا افراد مورد ذکر تحت نظارت قرار گیرند.

۶-برگزاری کلاس‌های آموزشی مناسب و مطلوب برای افراد در معرض ازدواج با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط جهت ارائه آگاهی‌های لازم درباره ویژگی‌های جسمی، ذهنی، عاطفی و تربیت جنسی آنان و چگونگی انتخاب همسر با دیدگاه نزدیک به هم، یادگیری روابط خانوادگی و شناخت تهدیدات.

این موارد موجب می‌شود تا زوجین از تفاوت‌های کمتری در زندگی بهره‌مند بوده و سازگاری بیشتری داشته باشند و در نتیجه اختلافات خانوادگی به سطح کمتری می‌رسد. برای این منظور همکاری ادارات بهزیستی، شبکه بهداشت و دفاتر ثبت ازدواج ، لازم و ضروری است که جزئیات آن در اتاق فکری با حضور مسئولین امر بررسی شود.

تهیه و تنظیم: اداره برآورد و افکار سنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا