شهر و جامعهعناوین اخبار

آقا تختی، آدم هایی در اطرافمان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان،”آقا تختی” گزارشی از زندگی جهان پهلوان غلامرضا تختی با تاکید بر نحوه مرگ، زندگی خصوصی و محدودیت های سیاسی تحمیل شده بر این قهرمان ملی است که در غالب تلاش های یک عکاس خبرنگار برای تحقیق و تهیه خبر درباره تختی شکل می گیرد.

محمدرضا بزرگ زاد مجری کارشناس این برنامه گفت: این نشست با حضور اهالی پاتوق تئاتر با ادامه بررسی مضامین و فرم های غالب در آثار محمدرضا رهبری آغاز و ضمن یادآوری مباحث جلسه قبل در خصوص وجود مضامین تاریخی در آثار این نویسنده، ضرورت و انگیزه نویسنده از بکارگیری شخصیت های تاریخی در آثارش ادامه یافت و سپس نمایشنامه ” آقا تختی ” توسط محمدرضا رهبری خوانده شد.

بزرگ زاد در خصوص ویژگی درام نویسنده در این نمایشنامه افزود: ویژگی درام رهبری در میزان مشارکتی است که برای شهلا توکلی همسر تختی در نظر گرفته است . رهبری با گزارش مستندی از سبک زندگی ، شیوه اندیشه و احساسات و عواطف همسر جهان پهلوان بدون اشاره مستقیم و قضاوتی آشکار ، خواننده درامش را متقاعد می کند غبار از سوء ظن کهنه نقش شهلا در مرگ تختی بزداید و اینبار واقعه را از منظری دیگر مشاهده کند.

محمدرضا رهبری در خصوص بکارگیری مضامین آثار خود یادآور شد: بیشتر ازاینکه من به سراغ این مضامین بروم، آنها به سراغ من می­آیند، گاهی همه چیز از یک جمله یا خواندن یک واقعه درباره این آدم ها شروع می شود، شاید به همین دلیل اسم این مجموعه را “آدم هایی در اطرافمان” گذاشته ام. چرا که من هنوز حضور این آدم ها را در اطرافمان احساس می کنم.

بزرگ زاد در حوزه ساختار، آثار محمد رضا رهبری را نزدیک به تئاتر مستند ارزیابی کرد و ضمن یادآوری این نکته که تئاتر مستند تکنیکی در ژانر تئاتر سیاسی است دلایل این نویسنده برای استفاده از این تکنیک در آثارش را مورد سوال قرار داد.

محمدرضا رهبری به عنصر ابهام در سرنوشت شخصیت ها و وقایعی که به عنوان موضوع آثارش برمی­گزیند اشاره و خاطر نشان کرد: تلاش برای واکاوی این ابهام از طریق مطالعه اسناد و روایت های تاریخی رویدادهایی ساخته می­شود که به عنوان مصالح کار درام نویسی از آن استفاده می کنم.

این نمایشنامه نویس ادامه داد: بدیهی است که نوع انتخاب و چینش رویدادهای بدست آمده از این مطالعات سهمی است که من به عنوان نمایشنامه نویس در شکل گیری اثر دارم، بنابراین نمایشنامه مستند از تخیل و پندار نویسنده بی بهره نیست.

در قسمت دوم این نشست اهالی پاتوق ضمن ایراد نظرات خود به تحلیل و بررسی اثر خوانده شده پرداخته و نویسنده را از نقطه نظرات خود درباره اثر مطلع ساختند. دبیر نشست ضمن تشکر از گزارشگران برنامه هشت بهشت اصفهان که بمنظور تهیه گزارش و اطلاع رسانی از نشست پاتوق حضور داشتند توجه صدا و سیما به برنامه های هنری را حرکتی مثبت ارزیابی کرد.

در خاتمه بادعوت از رسول هنرمند از مدیران سابق خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان لوح یادبودی به محمدرضا رهبری اهدا شد و از تلاش های این نویسنده قدردانی بعمل آمد.

گفتنی است، نشست بعدی پاتوق نمایشنامه خوانی اصفهان روز یکشنبه سیزدهم مرداد ماه ساعت هفده در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا