شهر و جامعهعناوین اخبار

پیام حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به مناسبت روز عرفه

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ، درپیام حجت الاسلام صادقی آمده است:

حجت‌الاسلام رضا صادقی با فرا رسیدن روز عرفه و تبریک این روز بزرگ به مسلمانان کشور و به خصوص مردم شهید پرور استان اصفهان اظهار کرد: روز عرفه یکی از شاخص ترین مناسبتهایی است که در فرهنگ دینی ما به‌عنوان نماد ارتباط معنوی با خداوند متعال، حرکت در مسیر عبودیت و تسلیم شدن تام و تمام بنده در مقابل پروردگار شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه عرفه، روز معرفت، روز زدودن قلب از غبار گناه و روز خدا و خدایی شدن است، بیان کرد: در معارف اسلامی بر عبادت و نیایش و طلب مغفرت در روز عرفه بسیار سفارش شده و شب و روز آن از ایام متبرک در اسلام به شمار می رود.

وی افزود: شب عرفه از لیالی متبرک و شب زیارتی حضرت امام حسین (ع) است، عبادت در این شب معادل ۱۷۰ سال عبادت و خواندن زیارت امام سوم شیعیان (ع) برابر با رفتن هزاران حج واجب و عمره و جهاد در راه خداست.

درباره فضیلت روز عرفه بیان کرد: برخی از روزها در طول سال با عناوینی که خدای متعال مشخص کرده، مورد توجه خداوند قرار گرفته است و خاصیتی دارند. پیغمبر فرمودند «در ایام عمر شما گاهی نسیم های رحمتی می وزد، پس آنها را دریابید.»

وی ادامه داد: ازجمله نسیم‌های الهی و روزهایی که خاصیت پیدا کرده، روز عرفه است. عنوان روز عرفه مربوط به ایام حج است که حجاج در صحرای عرفات جمع می‌شوند و در مناسک حج خود در عرفات بیتوته دارند. اما روز عرفه خود مشخصه‌ای پیدا کرده است.

خدای متعال در روز عرفه به سه مکان و سه گروه از انسانها نظر رحمت خاص دارد. گروه اول کربلا و زائران امام حسین (ع)، گروه دوم صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله و گروه سوم هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند و این خاصیت عجیب روز عرفه است.

وی با اشاره به معنای عرفه بیان داشت: تفاسیر مختلفی در این زمینه وجود دارد، آن چیزی که نظر من را جلب کرد، صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ بود. ایشان فرمودند: ” در روایتی دیدم که «عرفه و عرفات را بدین خاطر چنین اسمی دادند که در این روز و آن مکان، موقعیتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش میآید.». علی‌رغم این‌که در اسلام اعتراف به گناه در پیش بنده‌ها مجاز نیست، اما در این ‌روز فضایی ایجاد می‌شود که بین انسان و خدای متعال شرایطی برای اعتراف به گناه و سبک شدن بار انسان پیش می‌آید. خاصیت عجیبی از باب مهر و محبت و علاقه بین عبد و بنده ایجاد می‌شود” .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در این روز لطف و رحمت خداوند شامل همگان می شود، گفت: دعای عرفه فقط یک دعا نیست بلکه دستورالعملی برای زندگی است.

وی در پایان از برگزاری مراسم دعای عرفه در مساجد،حسینیه ها و بقاع متبرکه استان اصفهان خبر داد و گفت: هیئات امناء بقاع متبرکه سطح استان امادگی برگزاری این مراسم معنوی را در سطح استان دارند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا