دسته‌بندی نشدهشهر و جامعهعناوین اخبار

نتایج جشنواره کارتون حمل و نقل ترافیکاتور اعلام شد/مسابقه تئاتر بچه‌های مسجد برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش  سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان به نقل از خانه کاریکاتور این سازمان، در اختتامیه جشنواره ترافیکاتور در  بخش “اصفهان، شهر دوچرخه‌ها” رتبه اول (مشترک) به آیت نادری و منصوره دهقانی و رتبه دوم به نگین نقیه و رتبه سوم (به صورت مشترک) به جمال الدین اعتباریان و حمید قالیجاری تعلق گرفت.

در بخش “کلاه ایمنی، سر زندگی” رتبه اول را محمدحسین اکبری ، رتبه دوم را مطهره ناسخیان و رتبه سوم ( مشترک) را محمودرضا صنعتی و امیدسلامی کسب کردند.

در این جشنواره در بخش “نه، به خودرو تک سرنشین” رتبه سوم  به سعید بنازاده  تعلق گرفت و داوران اثری را شایسته رتبه اول و دوم ندانستند.

***مسابقه تئاتر بچه‌های مسجد برگزیدگان خود را شناخت

مسابقه تئاتر بچه‌های مسجد روح و جان تازه‌ای به تئاتر کشور تزریق خواهد کرد. چرا که با این مسابقه روز به روز مخاطبان بیشتری به تئاتر افزوده می شود و روحی تازه در کالبد تئاتری که در حال خاک خوردن است دمیده خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در اختتامیه نخستین مسابقه تئاتر مردمی بچه های مسجد استان اصفهان که دیروز بعدازظهر در خانه هنرمندان برگزار شد این مساله به خوبی مشهود بود، حضور هنرمندان تئاتری در پشت یک میز به همراه مسئولان باعث شده بود که نقطه شروعی برای تئاتر غیرحرفه ای با حرفه ای ها باشد، تا در این میان حوزه هنری بتواند استعدادهای نهفته را بشناسد و آنها را به میان مردم بیاورد. مساله ای که در گفته های مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان هم مشاهده می شد.

فرزاد قاسمی نماینده حوزه هنری در این برنامه گفت: امسال ۳۰ اثر از شهرستانهای مختلف اصفهان به دبیرخانه ارسال شد که پس از بازبینی آثار ۱۲ اثر برای بخش مسابقه انتخاب شد، اجرای نمایش های این مسابقه در شهرهای نجف آباد، شهرضا، اصفهان و فریدن و… برگزار گردید که پس از داوری در بخش های بازیگری مرد، بازیگری زن، بازیگری نوجوان، کارگردانی، نمایش، صحنه و لباس برگزیدگان معرفی می شوند.

وی افزود: پس از این مسابقه سه اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد که در قزوین در آبان ماه برگزار می شود معرفی خواهد شد، ضمنا حوزه هنری آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد در سال آینده اعلام می کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: این گروه ها پرچمدار انتقال مفاهیم ارزشی به مخاطب هستند و باعث انتقال اصول فرهنگی، اعتقادات و مفاهیم دینی در مکانی مقدس به نام مسجد هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که این حرکت بتواند به سوق دادن مساجد علاوه بر فعالیت های عبادی به فعالیت های آموزشی کمک کنیم و خاطرنشان کرد: تئاتر باعث می شود که جوانان و نوجوانان به این مسیر و آمدن به مسجد جذب شوند و بتوانیم از این ابزار مهم، اثرگذار و ارزشمند هنری در این راستا در انتقال مفاهیم انقلابی و دینی قرآنی استفاده کنیم.

در این مراسم همچنین محمدرضا رهبری، هنرمند تئاتر و مدیری که سالهاست در زمینه تئاتر فعالیت می کند، با اشاره به شکل گیری و تاریخچه تئاتر مردمی در پیش و پس از انقلاب اظهار داشت: خالقین اصلی و به وجود آورندگان تئاتر مردمی در دهه ۶۰ چهره هایی بودند که از دهه ۴۰ شمسی که رونقی جامع برای تغییر و تحول ایجاد شد در این زمینه حضور یافتند و باعث شدند که در ادبیات و تئاتر و عرصه صنعت تئاتر اصفهان تحول ایجاد شود.

وی افزود: در دهه ۵۰ شکل جدی از تئاتر مدرن یا فرهنگی بوجود آمد و در سال ۵۷ دو نمایشنامه موفق ابوذر و پوریای ولی شکل گرفت که یکی از آنها موفق شد با همین عنوان ابوذر تا سالها نمایش هایی را با گرایش مذهبی روی صحنه ببرد.

رهبری ادامه داد: از سال ۵۷ تا ۶۱ نظم دیگری در تئاتر شکل گرفت و فضای جدیدی ایجاد شد که گروه های تئاتری در مساجد شکل گرفت، البته رگ و ریشه حوزه هنری هم مسجدی است و شامل آدم های سیاستگذاری است که از یک فضای مردمی به فضای رسمی وارد شدند.

وی ادامه داد: مسجد پایگاهی اجتماعی است و محور محله است و بقیه عناصر محله در آن شکل می گیرد. با این نگاه به شکل های مختلف تلاش شد که جریان مذهبی با نگاه دینی ایجاد شود و سوگواره های نمایشی پاسخی به این نیاز مردم بود.

وی تاکید کرد: این رسانه می تواند بسیار کارساز باشد به این علت که کاربردی است و شاید آنچه که اکنون می بینیم شکل ایرانی و تجربه ای است که از ۴۰ سال پیش آغاز شده است.

رهبری با اشاره به اینکه با زبان تئاتر می توانیم با مردم صحبت کنیم، تصریح کرد: هدف بیان موضوعات دینی و اخلاقی است که می توانیم از این طریق با ارایه آنها به شکل تئاتر موفقیت های پیشین را ادامه دهیم.

وی گفت: از طریق تئاتر وارد فضایی غیر رسمی می شویم و این نیاز را پاسخ می دهیم و دوستانی که این مشعل را از قبل از انقلاب به دست ما رسانده اند تقدیر می کنیم.

در این آیین تابش ، رییس شورای هماهنگی کانون های مساجد نیز با اشاره به اینکه تئاتر مسجد به فراموشی سپرده شده بود و طی سالهای اخیر در حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی توانستیم خانه تئاتر بچه های مسجد را ایجاد کنیم اظهار داشت: این جشنواره سرمایه ما در تئاتر شهر و کشور است .

وی افزود: به این ترتیب جامعه تئاتر کشور باید بداند ظرفیت عظیمی از مخاطب در بین مردمی هست که با تئاتر آشنا نیستند و تئاتر بچه‌های مسجد نقطه شروعی برای آشتی هنر تئاتر با تمامی مردم است.

تابش با اشاره به اینکه هدف ما کشف استعدادهای جوانی است که در محله‌ها و مساجد هستند، افزود: بازگشت به ریشه های تئاتر و تنفس فرهنگی هنری در قالب آشتی بین مردم و تئاتر در این قالب ایجاد می شود و تئاتر مساجد واکسیناسیون هنر است که از آسیب ها جلوگیری می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: تئاتر مساجد در قالب تعزیه که جنس جدیدی از تئاتر فاخر است و در سالن و محلات برگزار می شود اجرا شده است، تئاتر مسجد چهارچوبی است که شکل گرفته و این شروع بسیار آرامی است که به عنوان اولین گام شناسایی وضع موجود سایر قالب های تئاتر در هیات های مذهبی هم آورده می شود.

تابش ادامه داد: گام اول ما شناسایی استعدادها و گروه های تئاتری و پس از آن حمایت از این هنر فاخر است.

در پایان این آیین از پیشکسوتان تئاتر محمدرضا رفیعی، محمدرضا رهبری و علیرضا بدری تقدیر به عمل آمد و پس از آن مراسم اهدا جوایز برگزارشد و هیات داوران آرا خود را به این شرح اعلام کردند: « به خاطر تلاش مجدانه و فعالیت هنری در تولید چند اثر نمایشی در این مسابقه از مریم خاکی از شهرستان تیران و کرون تقدیر به عمل می آید.

در ادامه در بخش طراحی صحنه و لباس بدون ترتیب اولویت از طراحی صحنه نمایش های «آنسوی دریا»، «گرگ و میش» و «در انتظار روشنی» تقدیر به عمل آمد.

در بخش نمایشنامه نویسی نیز از حسام خدادادی برای نگارش نمایشنامه بنده آزاد از نجف آباد تقدیر شد.

در بخش بازیگری زن از فرزانه عبدالهی و مینا صنیع زاده به خاطر بازی در نمایش «آن سوی دریا» از اصفهان تقدیر شد .

رتبه سوم بازیگری زن هم به فاطمه رضایی برای بازی در نمایش «آن سوی دریا» اعطا شد.

رتبه دوم بازیگری زن به فرخنده برفی دریایی برای بازی در «این قصه برای نخوابیدن است» داده شد و رتبه اول به نیوشا جندقیان برای بازی در نمایش «این قصه برای نخوابیدن است» رسید.

در بخش بازیگری مرد نیز از هنرمند نوجوان امیرعلی امینی برای بازی در نمایش چراغ جادو از شهرستان تیران و کرون تقدیر به عمل آمد.

محمد افشاری برای بازی در نمایش انفرادی از شهرضا مورد تقدیر قرار گرفت و به ترتیب رتبه سوم مشترکا به آقایان امین شجاعی برای نمایش بنده آزاد و محمد ادیبی منش برای بازی در نمایش قبر آقا از نجف آباد داده شد .

رتبه دوم بازیگری مرد را نیزمصطفی فرهادی برای بازی در نمایش گرگ و میش از اصفهان گرفت. رتبه اول بازیگری مرد نیز به کیانوش میربختیار برای بازی در نمایش انتظار روشنی از شهرضا اعطا شد.

در بخش کارگردانی نیز پریسا خدادوستان برای کارگردانی گرگ و میش موفق به گرفتن تقدیر شد. در همین رشته رتبه سوم به کیانوش میربختیار برای تئاتر انتظار روشنی از شهرضا داده شد و رتبه دوم نیز به مجید جزایری برای کارگردانی نمایش آن سوی رویا از اصفهان رسید. رتبه اول کارگردانی را هم فرخنده برفی دریایی برای نمایش این قصه برای نخوابیدن است گرفت.

گفتنی است در پایان این آیین سه نمایش به ترتیب، این قصه برای نخوابیدن است ، آنسوی دریا به کارگردانی مجید جزایری وانتظار روشنی از کیانوش میربختیار برای شرکت در جشنواره مردمی تئاتر بچه های مسجد کشور مستقیما معرفی شدند و نمایش های «گرگ و میش» و «بنده آزاد» و «چراغ جادو» پس از اصلاحات با نظر ستاد جشنواره و هیات داوران برای مرحله بعد انتخاب و معرفی شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا