شهر و جامعهعناوین اخبار

ارائه جعبه های ایمن در ایستگاه های بازیافت در اصفهان

علی دهنوی با اشاره به ارائه جعبه های ایمن  درایستگاه های بازیافت گفت: در بهار سال جاری طرح توزیع فراگیر جعبه ­های ایمن مختص جزء ویژه پسماندهای خانگی اجرا شد تا شهروندان از این پس پسماندهای ویژه خود را به طور جداگانه در این جعبه ­ها جمع آوری کرده و تحویل ایستگاه ­های بازیافت دهند.

وی با اشاره به این که بخشی از این جعبه ­ها از طریق ایستگاه­ها جمع آوری و وارد فرآیند مدیریت شده، توضیح داد: شهروندانی که جعبه ایمن پر شده خود را به ایستگاه­ها تحویل داده اند، جعبه جدیدی را دریافت کرده اند و جعبه­ های پر شده نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

دهنوی با اشاره به نتایج حاصل از آنالیز محتویات جعبه ­ها بیان کرد: اگر چه جعبه­ های ایمن مخصوص جزء ویژه پسماندهای خانگی مانند سرسرنگ، تیغ، ژیلت، باتری، سرنگ انسولین، لانسلت و غیره است و حدود ۶۸ درصد از وزن پسماندهای داخل جعبه­ ها را این نوع پسماندها تشکیل داده است، اما بر اساس بررسی­های صورت گرفته مشخص شده که حدود ۳۲ درصد از وزن جعبه­ های ایمن با پسماندهای خشکمانند نایلون، کاغذ و مقوا و شیشه پر شده که لازم است شهروندان از قراردادن این اقدام در جعبه ­ها خودداری نمایند.

وی با اشاره به لزوم همکاری شهروندان در جداسازی دقیق اجزای ویژه پسماندها در گروه­ های مرتبط، بیان کرد: پسماندهای ویژه و خطرناک تعاریف مشخصی دارند و اغلب دارای یک ویژگی پرخطر مانند سمیت، برندگی، خورندگی، قابلیت اشتعال و یا انفجار هستند و لازم است به درستی شناخته و جداسازی شوند.

دهنوی افزود: انواع اقلام تیز و برنده، باتری­ها، قوطی اسپری­ها وشیشه­ های عطر، تیپوپ رنگ مو و قطعات وسایل الکترونیکی همه در گروه پسماندهای ویژه و خطرناک قرار می­ گیرند اما مواردی مثل شیشه، فلزات، کاغذ و پلاستیک جزو پسماندهای خشک قابل بازیافت هستند. بنابراین لازم است بخش ویژه در جعبه ­های ایمن و پسماندهای خطرناک حجیم مثل اسپری­ ها به طور جداگانه از سایر پسماندها جمع آوری و به ایستگاه­ها تحویل داده شوند.

به گفته دهنوی شیشه دارو با ۲۱ درصد، سرنگ با ۱۸ درصد و باتری با ۱۰ درصد وزن، بیشترین مقدار پسماندهای موجود در جعبه ­های تحلیل شده را تشکیل داده­ اند و وسایل سرم، تیغ و ژیلت در رده­ های بعدی قرار گرفته ­اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان مشارکت مردم را ضامن ارتقای سلامت و بهبود کیفیت محیط زیست دانسته و بیان کرد: شهروندان برای حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و مراقبت از سلامت خود و فرزندانشان، لازم است در طرح­های جداسازی پسماندها همکاری مطلوب را به عمل آورده و ضمن شناخت انواع پسماندها، هرکدام را در گروه مربوطه جداسازی کرده و تحویل ایستگاه­های بازیافت سرتاسر شهر دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا