شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری دومین کارگاه یک روزه آموزش مصاحبه/مرگ های آپارتمان قلهک

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این کارگاه که با حضور هنرجویان شهرهای شاهین شهر، میمه و گز و برخوار برگزار می شود به ماهیت مصاحبه در تاریخ شفاهی، شگردها و شیوه های مصاحبه، گستره و ژرفای پرسش در موضوع مصاحبه، تعامل و نقش و تاثیر پیش داشته های مصاحبه گر، نقش مکان و موقعیت در مصاحبه پرداخته می شود.

منصور قربانی مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری اصفهان با اشاره به برگزاری کارگاه عملی مصاحبه در این دوره نیز افزود: لازم به ذکر است که این کارگاه ها با همکاری مشترک قرارگاه هماهنگی ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان اصفهان و حوزه هنری استان اصفهان به صورت مستمر و هفتگی در یکی از شهرستان های استان اصفهان برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: قبل از آن نیز حوزه هنری استان اصفهان ۱۴ دوره آموزش مصاحبه مقدماتی، پیشرفته و تدوین مصاحبه را با حضور اساتید برجسته این رشته محمدقاسمی پور، مرتضی سرهنگی، حسین نصرالله زنجانی، حمیدرضا قزوینی، ساسان ناطق، دکترابوالحسنی، علی هاشمی، حسینعلی محمدی و… در شهرهای اصفهان و کاشان برگزار نموده است.

***مرگ های آپارتمان قلهک

هفتاد و هشتمین نشست پاتوق یکشنبه های تئاتر اصفهان با خوانش نمایشنامه ” آپارتمان قلهک”  نوشته زهرا حسومیان در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان به نقل از محمدرضا بزرگ زاد کارشناس این برنامه خوانش این نمایشنامه را خانم حسومیان نویسنده آن برعهده داشت.

آپارتمان قلهک رابطه زن و مرد میانسالی را روایت می کند که در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند. رابطه ای که با مرگ «بیات» شوهر پوری آماده است تا به مرحله جدیدی وارد شود اما تعلل و تردید همیشگی سینا باعث می شود از شرایط جدید بگریزد چرا که او آمادگی و انگیزه برای هیچ تغییری را ندارد. پوران که برای تامین هزینه های سرطان دخترش آیلین همسر بیات شده و در همسایگی سینا زندگی می کند بعد از مرگ بیات  تلاش می کند با نزدیک شدن به سینا مقدمات فروش خانه و تامین هزینه های درمان آیلین را فراهم کند. سینا نه تنها در این مورد کمکی به پوران نمی کند بلکه با بهانه جویی های مختلف رابطه خود را را با پوری قطع می کند و سرانجام پوری مجبور است خانه اش را به دلیل عدم همکاری سینا برای تامین هزینه بیمارستان آیلین با قیمتی ناعادلانه به فروش برساند.

زهرا حسومیان با گزینش رویدادهایی آرام اتفاقات تکان دهنده ای را به نمایش می گذارد. در ” آپارتمان قلهک” بدون اینکه کسی دست به قتل بزند دو مرگ اتفاق می افتد. مرگ هایی که برای اتفاق افتادنش کسی دست به اقدام نزده، برعکس از فرط بی عملی اتفاق می­افتد. در واقع دیگران با بی تفاوتی و مداخله نکردن باعث مرگ های آپارتمان قلهک می شوند خصوصیتی که زهرا حسومیان با مهارت در تار و پود شخصیت سینا می بافد و تردید و تعلل او را بعنوان دلیل بسیاری از رویدادهای درامش معرفی می کند. در لایه های زیرین درام حسومیان نیم نگاهی به معضلات نه چندان آشکار جامعه معاصر ایرانی انداخته است از جمله ازدواج زنان جوانی که با انگیزه تامین مالی تن به ازدواج یا رابطه با مردانی بسیار مسن تر از خود می دهند. زنانی که نه در شکل سنتی و به اجبار خانواده تن به این روابط می سپارند بلکه  به انتخاب خود و در پس شناخت بی رحمی روزگاری که در کمین دریدن آنها نشسته است به چنین روابطی پناه می برند.

در بخش دوم نشست ضمن ارائه نقدها و نظرها درباره اثر خوانش شده ویژگی های ممتاز اثر زهرا حسومیان از جمله زبان صحیح و منطبق با شکل رئالیستی نمایشنامه، همچنین ایده پردازی و شخصیت پردازی صحیح و شکل گرفتن پیرنگی منظم که رویدادها پیرو روابط علت و معلولی به وقوع می پیوندند، مورد توجه اهالی پاتوق قرار گرفت.

محمدرضا بزرگ زاد کارشناس پاتوق یکشنبه های نشست یادآور شد این نویسنده در حوزه ادبیات نمایشی آثاری را هم ترجمه کرده است،

وی افزود: خانم حسومیان در صورت ادامه فعالیت می تواند ظرفیت جدیدی به درام نویسی استان اضافه کند.

گفتنی است، نشست بعدی پاتوق نمایشنامه خوانی اصفهان در روز یکشنبه  بیست و چهارم شهریور نود و هشت ساعت هفده در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا