شهر و جامعهعناوین اخبار

فعالیت بزرگترین نیروگاه خورشیدی اصفهان در سالن اجلاس سران

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، امیرحسین ملک پور با اشاره به مصوبه شهر خورشیدی شورای شهر اصفهان و اقدامات شهرداری در این زمینه، اظهار کرد: بعد از برگزاری رویداد شهر خورشیدی در میدان امام حسین (ع) دو کارگروه عملی و تئوری برای پیگیری مصوبات در شهرداری اصفهان تشکیل شد.
وی با بیان اینکه در کارگروه تئوری، مجموعه اقدامات آموزشی و فرهنگ سازی در ۶ فرهنگسرای شهر اصفهان در حال اجراست، گفت: در این زمینه شرکت های داخلی در زمینه تجهیزات و آبگرمکن های خورشیدی اقدام به اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان کردند.
مدیر بهینه سازی، تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در بخش عملی نیز در کنار برنامه های معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان که در تابستان جاری برگزار شد، اقدام به برگزاری نمایشگاه های جنبی با حضور شرکت های فعال در حوزه انرژی خورشیدی کردیم، گفت: آخرین برنامه در این زمینه در باغ غدیر برگزار شد. استقبال مردم از این نمایشگاه ها بسیار خوب بود و به نظر می رسد، بازخورد برگزاری این نمایشگاه منجر به نصب و استفاده از آبگرمکن های خورشیدی از سوی شهروندان در واحدهای مسکونی و تجاری در آینده نزدیک شود.
فروش انرژی مازاد نیروگاه خورشیدی سالن اجلاس سران
ملک پور با اشاره به اینکه در ابلاغ جدید شهرداری ساختمان های گروه «ج» و «د» در شهر اصفهان ملزم به استفاده از تجهیزات خورشیدی شده اند، اظهار کرد: البته این ساختمان ها دارای متراژ ۵ هزار مترمربع به بالا است و در واقع انبوه سازان گروه هدف این مصوبه به شمار می روند. با توجه به اینکه حدود سه ماه بیشتر از ابلاغ این مصوبه نمی گذرد و هنوز اجرایی نشده است، آماری از ساختمان های ساخته شده با این روش وجود ندارد و شهرداری با روش های مختلف در حال فرهنگ سازی، آموزش و تشویق مردم است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۳ نیروگاه خورشیدی در سطح شهر اصفهان وجود دارد که بزرگترین آن در سالن اجلاس سران شهر نصب شده و توان تولید انرژی آن روزانه یکصد کیلووات است. با توجه به اینکه این میزان انرژی مازاد بر نیاز مصرفی است، به شبکه توزیع وصل شده، از طریق تجهیزات شرکت برق به برق شهری تبدیل شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر بهینه سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: باغ گلها، شهرداری منطقه ۸ و ۴ نیز مجهز به تاسیسات خورشیدی است که توان تولید در منطقه ۸ روزانه حدود ۱۲ کیلووات است که تمامی این میزان انرژی به مصرف می رسد اما در بخش هایی که اضافه تولید بار وجود داشته باشد، شهرداری اقدام به فروش انرژی می کند.
وی بیان کرد: در مجموع هم اکنون روزانه حدود ۳۰۰ کیلووات انرژی از طریق تاسیسات خورشیدی در شهرداری اصفهان تولید می شود.
قطع یارانه دولتی تولیدکنندگان انرژی خورشیدی
ملک پور با اشاره به اینکه در سال های اخیر شرکت برق سوبسید به بخش تولید انرژی خورشیدی ارائه می داد اما اکنون این مزیت وجود ندارد، گفت: تولیدکنندگان انرژی خورشیدی با کیلووات بالا می توانستند برای احداث تاسیسات از یارانه بخش دولتی که شرکت برق تخصیص می داد استفاده کنند ولی در حال حاضر سوبسید به صفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه راهکار ما برای گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در شهر اصفهان ارائه زمین به سرمایه گذار بخش خصوصی از سوی شهرداری و تامین تجهیزات از سوی سرمایه گذار برای تولید و بهره برداری از این نوع انرژی است، افزود: در همین راستا هم اکنون پروژه نصب تجهیزات خورشیدی روی سوله های متعلق به سازمان میادین و تره بار در انتظار سرمایه گذار بخش خصوصی است که در صورت مشارکت می توان انرژی ۴۰۰ کیلوواتی تولید کرد.
مدیر بهینه سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: البته در دیگر بخش ها مانند پارکینگ باغ گل ها و باغ رضوان نیز این ظرفیت وجود دارد و می توان با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تولید انرژی پاک کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا